(18.00 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)

"Výbor za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby s výsledkem jednání seznámil Poslaneckou sněmovnu, a konečně za třetí pověřuje předsedu výboru, aby záznam zaslal předsedkyni Poslanecké sněmovny."

Tolik tedy informace z garančního výboru a já děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo... Hlásíte se do obecné rozpravy? Ano, prosím.

 

Poslanec Robert Stržínek: Já v tuto chvíli nikoliv v roli zpravodaje, ale poslance si dovolím pouze zvednout prst a upozornit na skutečnost, o které se určitě budeme bavit ještě před třetím čtením, a to je otázka, zdali zavádění tohoto systému eDokladovky není zbytečně unáhlené. Systém e-Wallet již získává své jasné obrysy. Bude to systém, který bude fungovat napříč celou Evropou, bude integrovat několik dokladů, a je tedy otázkou, jestli se nejedná o vyhozené peníze za systém, který bude mít omezenou funkčnost, bude fungovat pouze na teritoriu České republiky, nikoliv v dalších státech Evropské unie. Navíc jakožto evropský projekt bychom ho možná mohli i financovat z evropských peněz, takto bude vše financovat Digitální a informační agentura. Tolik jenom lehký postesk za mou osobu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Do obecné rozpravy se ještě hlásí pan vicepremiér.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych jenom krátce zareagoval a vlastně tento zdvižený prst nebo tuto obavu bych chtěl trošku zmírnit. Evropská digitální peněženka - možná některý předpokládal, že jakmile vyjednáme na úrovni sedmadvacítky po dobu e-Wallet, tak jdeme do té implementace a za rok to tu máme. Předpoklad toho, že v rámci celé Evropy si navzájem státy budou uznávat různé doklady typu potvrzení o studiu, nejvyššího dosaženého vzdělání, mezinárodní řidičský průkaz, to se bavíme o nějakém roku 2026, spíše 2027. Projekt eDoklady - a já nevylučuji, že do té ePeněženky, do té aplikace, můžeme přidat, pokud to budeme považovat za účelné - i další nějaké doklady není nákladný ve smyslu, že by to stálo obrovské implementační úsilí, ale nejdůležitější část celého systému je připravenost institucí a potom i soukromého sektoru někde v roce 2025, 2026 pracovat s přijímáním jakékoliv elektronické identity, a to si myslím, že v tomto my vlastně jdeme významně napřed oproti evropským státům ve schopnosti státu, jeho ministerstev, samospráv pracovat s elektronickou identitou jako s něčím, co načtu ve svém systému, ztotožním, integruji a použiji. Takže já si naopak myslím, že právě tento krok významně přispěje ať už k adaptaci na straně lidí používat ta digitální zařízení, jak v covidu se naučili někteří lidé, nebo většina lidí, v telefonu mít ten certifikát, a někteří ho prostě nosili vytištěný nebo ho měli někde z PDF vytištěný. Myslím si, že právě v tomto je to naopak průkopnické, že významně připravíme - a ta aplikace jako taková, pak se jí dá podsunout celá ta logika té evropské e-Wallet, protože to stavíme na stejných systémech se stejnými parametry, a pro mě jako občana vlastně i z té uživatelské zkušenosti nedojde k žádné významné změně, budu používat aplikaci, která najednou bude umět obsluhovat věci v evropském kontextu. Já jsem to chtěl jenom doplnit.

Myslím si, že naopak pokud na něčem my jako Česká republika většinou máme trochu dluh, že zákonem předběhneme připravenost - teď jsme tady o tom hovořili s paní poslankyní Vildumetzovou, odklon od rodných čísel... My jsme prostě dělali legislativu a pak jsme zjistili, že přenést i do toho živého prostředí je problém. Já si naopak myslím, že díky postupnému náběhu tohoto zákona a zkušenosti na straně státu i občanů budeme výrazně napřed v momentě, kdy se bude dělat to celoevropské řešení, které rozhodně tak, jak je vymyšleno, nezvládne dělat jeden stát ve svých vlastních silách, budeme muset skutečně spolupracovat napříč Evropou.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, a vzhledem k tomu, že již nevidím nikoho, kdo by se hlásil do obecné rozpravy, tak ji končím. Máme zájem o závěrečné slovo, pane ministře? Pane zpravodaji? Nikoliv.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Připomínám pouze, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nikdo se nehlásí o slovo?

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já se samozřejmě hlásím, jak jsem avizoval. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům 3525, 3526 a 3598, což, jak jsem řekl, je to vydávání. První je vydávání eDokladu, té aplikace po certifikaci třetím stranám, druhý pozměňovací návrh je provázání aplikací, které dnes používá Policie České republiky nebo Celní správa, a třetí pozměňovací návrh zakládá vlastně stejný přestupek u zneužití eDokladu, jako je v tuto chvíli u zneužití občanského průkazu, tedy je to přestupek, který řeší Ministerstvo vnitra. Zároveň jsem zde načetl i návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 7 dní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, píši si, na 7 dnů. Nikdo další už nemá zájem vystoupit v podrobné rozpravě, čímž ji tedy končím.

A vzhledem k tomu, že je zde návrh pana vicepremiéra zkrátit lhůtu na 7 dnů, tak jsem zagongoval.

Mezitím vidím žádost o odhlášení, tak poprosím všechny, aby se přihlásili. (Poslanci přichází do sálu.)

 

Pouze zopakuji, že budeme hlasovat zkrácení lhůty pro třetí čtení, a to na 7 dnů. Ještě počkám chviličku...

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 22, přihlášeno 107, pro bylo 60, proti 1. Přijato.

 

A já tedy končím tímto druhé čtení tohoto návrhu a děkuji za spolupráci.

 

Jsme u bodu číslo

 

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu
trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2008 Sb., o výkonu
zabezpečovací detence a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 509/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr nikoliv spravedlnosti, ale pan ministr Šalomoun. Máte slovo.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jenom ve stručnosti připomenu, o čem tento zákon je. Má takové tři části.

Ta první by se dala nazvat sjednocení režimu nakládání s peněžními prostředky vězněných osob. V současné době je to tak, že máme určitou dvojkolejnost a je rozdíl, jaké peněžní prostředky vězni mají. První případ je, když oni si vydělávají ve věznicích, a v takovém případě podle tohohle zákona se to různě rozděluje, část peněz se jim odkládá, které se jim potom dávají, když z té věznice odejdou, něco je na kapesné a něco je na další účely, podle kterých se postupuje, třeba kdyby na jejich prostředky byla vedena exekuce. A všechny ostatní příjmy, ať už jsou to příjmy z důchodů, nebo když jim třeba rodina něco pošle, při nějakém exekučním řízení podléhají jinému režimu, což znamená, že tam není žádná nezabavitelná částka, protože se má za to, že oni jsou ve věznicích a stát se o ně stará, takže tyto jiné příjmy se jim tak říkajíc dají sebrat všechny, a oni jsou potom úplně bez prostředků, což potom znamená, že se jim nic vlastně neodkládá, a v momentě, kdy vyjdou z věznice a už jsou tam vlastně nějaký čas, mají zpřetrhané rodinné vazby, nemají vůbec nic a není to úplně dobré. Takže ta první vize je vlastně sloučit tuto dvojkolejnost a vydat se cestou, která je dneska u těch pracovních příjmů, aby to bylo jednotné a aby to v zásadě bylo lepší. Jedná se o určitou humanizaci výkonu trestu odnětí svobody. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP