(17.50 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)
Slyšel jsem zaklepání, tak to nevadí, i tak můžeme tedy odhlásit, můžete se přihlásit v tuto chvíli.
Kolegyně, kolegové, budeme hlasovat návrh pana poslance Exnera na zkrácení lhůty pro třetí čtení, a to ze 14 na 7 dnů.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 21, přihlášeno bylo 123, pro bylo 114, proti 9. Výsledek: přijato.
A já děkuji všem za spolupráci. Jsme u bodu číslo
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb.,
o právu na digitální služby a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 548/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, opět se tady setkáváme nad novelou zákona č. 12/2020 Sb., která zavádí eDoklady. Zákon byl poměrně podrobně představen v prvním čtení. Já tedy jenom nyní shrnu stručně a místo toho zareaguji možná i na některé dotazy, které zde zazněly při projednávání na plénu či následně na výboru.
Tato zákonná úprava nebo tato změna by měla přinést možnost nechat doma plastové identifikační kartičky - občanky a používat v úředním styku elektronickou formu dokladu, tedy ve zjednodušení vlastně formu elektronického dokladu, kterou máte například v mobilním telefonu či v jiném zařízení. Povinnost přijímat eDoklad je pro úřady, pro soukromé osoby je pak dobrovolná až na určité výjimky, které vychází z AML. Jedná se právo, nikoliv povinnost, tedy kdo bude chtít používat občanský průkaz, jak je zvyklý, nyní bude tak moci udělat. Ten, kdo je zvyklý, že už platí bezkontaktně telefonem, ukládá si různé lístky a výpisy už rovnou do telefonu, prostě bude mu stačit k prokázání pouze eDoklad v dané aplikaci.
Výhodou eDokladu je také to, že pro určité transakce, pro určité využití vy ukazujete pouze jenom ty údaje, které jsou relevantní, tedy které chcete. Uvedu jednoduchý příklad. Pokud někde budete muset prokázat plnoletost, nemusíte, jako když dáte občanku, kde máte trvalé bydliště a další, prostě budou sděleny pouze ty údaje, které vás identifikují a prokážou plnoletost.
Často byly otázky ohledně zabezpečení tohoto řešení - eDoklad jako takový bude zamčený, ať už v aplikaci, nebo skrze to, jak ho máte zamčené v telefonu, podobně jako je třeba internetové bankovnictví. Tedy v případné ztráty telefonu lze eDoklad vypnout na dálku, pak si třeba pořídíte jiné zařízení, jiný telefon, a tam si stáhnete aplikaci a vygenerujete si vlastně nový doklad. Každý novější mobilní telefon zároveň může fungovat jako čtečka a na přepážkách úřadů - a tam jsou ty postupné náběhy - dokonce lze fungovat rovnou s integrací, tedy bez čtečky, pouze se stolním počítačem.
Jenom k tomu návrhu zákona. Budu ještě předkládat tři pozměňovací návrhy, které věřím, že přichází po nějaké i vzájemné dohodě. První pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásím, umožňuje soukromým osobám poté, co projdou poměrně přísným certifikačním procesem, aby se svými vlastními aplikacemi se napojily na systém eDokladu a nabízely funkci prokázání totožnosti ve své aplikaci. To umožňuje třeba různé propojování služeb, jejich skládání do jedné aplikace, a zároveň je to příprava na i Evropskou digitální peněženku, která ty možnosti bude dále rozvíjet. Bude tam mít třeba aplikaci, ve které budete mít letenky, rezervaci hotelu, cestovní doklady či jimi prokazované skutečnosti.
Druhý pozměňovací návrh umožní tu čtečku provázat s aplikacemi, které dnes používá policie nebo Celní správa. Policie by podle toho harmonogramu měla začít akceptovat eDoklad, který už bude k dispozici 1. 1. 2024, v polovině roku, oni mají vlastní systém. Samozřejmě tam to nebude úplně řekněme ta aplikace běžná, která bude k dispozici na úřadech nebo na těch, co to budou chtít používat, ale bude speciální.
A poslední pozměňovací návrh, který budu předkládat, zavádí přestupek zneužití eDokladu. My jsme u toho vedli jistou diskusi, zda je to až něco, co způsobíte v případě zneužití nebo vlastně využití eDokladu v té první formě, v podstatě pokud tvrdíme, že elektronický doklad je na úrovni fyzického dokladu. Jedná se tedy o podobný přestupek, který máme v zákonech o občanských průkazech, kde samozřejmě přestupek pro to, když se budete prokazovat něčím občanským průkazem, někoho jiného. Zavedení přestupku umožní přímo postihovat osoby, které by takovýhle eDoklad zneužily, aniž by bylo nutné s postihem čekat, až bude dokonaný nějaký účel tohoto zneužití, třeba nějaký podvod či podobného, takže dáváme to vlastně na úroveň občanky.
Jenom ještě to připodobnění eDokladu k občanskému průkazu: byť se to pro někoho může zdát neuchopitelné, i občanský průkaz, doklad totožnosti, je jakási interpretace, tedy doklad toho, že v systémech státu jsem veden jako Ivan Bartoš s datem narození a s trvalým bydlištěm. Stejně tak eDoklad v mobilním telefonu je dokladem a totožným jenom v jiném prostředí toho, že o mně existuje v systémech státu právě i takovýto záznam.
Já bych potom v podrobné rozpravě navrhl i zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením, jak tomu bylo u předchozího tisku, na 7 dní. Tolik úvodem. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení záznamu výboru byly doručeny jakožto sněmovní tisky 548/1 a 2. A já prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Robert Stržínek, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Děkuji.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi tedy, abych vás seznámil s procesem, který proběhl na garančním výboru. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, konkrétně tedy sněmovní tisk 548, projednal na své 24. schůzi dne 2. listopadu 2023 a vydal o jeho průběhu záznam, což není úplně standardní výstup, se kterým vás nyní seznámím a který vám byl doručen elektronicky jako sněmovní tisk 548/2:
"Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj po odůvodnění předlohy panem doktorem Ivanem Bartošem, Ph.D., místopředsedou vlády pro digitalizaci, po zpravodajské zprávě poslance Roberta Stržínka a po rozpravě konstatuje, že za prvé nepřijal usnesení k předloženému vládnímu návrhu zákona." Při hlasování, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně předložený návrh zákona schválit, bylo z celkového počtu 14 přítomných a také hlasujících poslanců 7 pro, nikdo proti, 7 se zdrželo. Jednalo se o hlasování číslo 6. Hlasování o návrhu usnesení předcházela dvě hlasování, a to o dvou pozměňovacích návrzích pana poslance Ivana Bartoše. Jednalo se o sněmovní dokument V 3435 a V 3436, ohledně jejichž přesného znění si dovolím odkázat na sněmovní tisk 548/2, který máte k dispozici, navíc o nich mluvil pan ministr. O pozměňovacím návrhu 3435 bylo hlasováno v hlasování 4, z celkového počtu 14 přítomných poslanců hlasovalo 13 pro, nikdo proti a 1 se zdržel. O návrhu 3436 bylo hlasováno v hlasování 5, z celkového počtu 14 přítomných poslanců hlasovalo 13 pro, nikdo proti a 1 se zdržel. ***