Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(18.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Žádnou další faktickou poznámku nevidím, v tom případě vystoupí trpělivě čekající pan poslanec Lubomír Brož a připraví se paní poslankyně Martina Ochodnická. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Lubomír Brož: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, budu opravdu stručný. Chci se vyjádřit ke kapitole Ministerstva kultury. Hodně věcí jsme si řekli v minulých čteních. Chtěl bych k rozpočtu Ministerstva kultury na jednu stranu ocenit, že on velmi narostl, na druhou stranu ten jeho nárůst je ukázka i toho, o čem tady mluví kolegové, že často je to takový nějaký fígl, protože on mohl narůst díky tomu, že v loňském roce klesl o 11 procent, tak teď byl navýšený. Kdyby to tempo bylo nějaké stabilní, tak to bude nějakých 8 procent. Ale co mě víc trápí, že to navýšení nebylo použito víc ke mzdám.
Odměny pracovníků v kultuře v příspěvkových organizacích patří opravdu k jedněm z nejnižších. Je to opravdu takzvaná popelka. A byť bylo navýšení zhruba o 5 procent, jestli jsem dobře četl v rozpočtu, tak navržená mzda dosahuje pouze 38 175 korun za měsíc a v meziročním srovnání téměř tedy stagnuje. Ono je to, musel by se člověk podívat trošičku do historie, protože až do roku 2014 byly mzdy nebo platy pracovníků v kultuře velmi pod průměrem vůbec těch dalších pracovníků příspěvkových organizací v dalších oblastech. Potom se to začalo zvedat a od roku 2022 opět tam dochází ke stagnaci a v roce 2004 (2024?) byl propad, takže teď se zase něco zlepšuje, co dávno mělo běžet normálně.
A jenom pro vaši informaci, protože ono si to hodně lidí neuvědomuje. Když tady mám graf, když průměrný plat je 38 175, tak průměrný plat zaměstnanců veřejné správy je 48 512 korun. To je o 20 procent míň. To znamená, že pracovníci v kultuře opravdu jsou na tom biti a opravdu jsou na tom chvostu srovnání. Takže to je moje připomínka k tomu.
A druhou je taková další věc, která zase spíš mluví o tom, jak je ten rozpočet sestavován. Dovolím si odcitovat, aby nebylo to jinak, z kapitoly B Výdaje, celkové výdaje kapitoly budou v roce 2025 činit 21,523 miliardy korun, což je částka vyšší o 4,930 miliardy korun oproti schválenému rozpočtu roku 2024. V této částce se výrazně projevuje jednorázové navýšení o 2,5 miliardy korun související s prodejem nemovitostí. Toto navýšení se promítá do různých ukazatelů kapitoly. To znamená, jedná se o nějaký prodej, o tom jsme mluvili. Ten majetek už byl, myslím, převeden z Ministerstva kultury. Ale já si třeba myslím, že takovou hodnotu ani nemá. A pak další věc je, že tady se tedy říká, jestli tomu dobře rozumím, že teď prodáme majetek jako Ministerstvo kultury a díky tomu můžeme o 2,5 miliardy ten rozpočet navýšit. Ale pozor, pozor! Za rok už si tohle nemůžeme dovolit, protože vlastně tohle je něco navíc.
A ještě to souvisí s další věcí, a to zase, když se bavíme o těch kulišárničkách s tím spojených, tak právě že výnos z pronájmu těchto nemovitostí, které se prodávají, tvořily výraznou část z příjmů ze Státního fondu kultury. Ve chvíli, kdy se ten majetek prodá, tak Státní fond kultury nemá tento přínos. Ministerstvo nebo pan ministr se to snaží vyřešit tím způsobem, že v novém zákonu o České televizi vlastně část výdělků České televize z prodeje reklamy a nějakých částí bude financovat tento Státní fond kultury.
Samo o sobě je to úplně šílené, protože chceme zvedat občanům poplatky za Českou televizi, aby tedy Česká televize mohla platit Státní fond kultury, a nemuselo to jít ze státního rozpočtu. Samo o sobě mi to nepřijde moc smyslné (smysluplné?). A další věc je, že když se ten majetek prodá, nebo neprodá, tak co s tím Státním fondem kultury? Nebo takhle, když ten zákon o České televizi není ještě schválen, a pokud nebude schválen, tak Státní fond kultury bude bez příjmu? Nebo se to bude řešit nějak dodatečně? Rozumíte?
Chtěl jsem jenom ukázat, že i na takovém rozpočtu, jako je Ministerstvo kultury, byť jak říkám, je vyšší, a rozhodně podporuju a podpořil bych mnohem víc peněz do kultury, tak jsou tam takovéhle nejasnosti a zvláštní otazníky. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Je připraven pan ministr s faktickou poznámku. Máte slovo.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Já abych nezdržoval, tak jsem opravdu už čekal před pultíkem.
Vážený pane poslanče, prostřednictvím pana místopředsedy, já oceňuju vaše slova o tom, že skutečně rozpočet Ministerstva kultury je navýšený. A dovolím si komentovat tu část, která se týká Státního fondu kultury, přenos je veřejný, tak aby to nevzbudilo nějaké nesrovnalosti. Státní fond kultury je dlouhodobě financovaný ze dvou základních zdrojů. Tím prvním je výnos z reklamy na kanálu ČT2, což je v zákoně o České televizi. A tou druhou částí jsou výnosy z pronájmu majetku, což donedávna byl Národní dům na Vinohradech, Divadlo Hybernia a stále je Dům U Černé Matky Boží. Ano, výnosy z tohoto majetku představují částku, kterou fond využíval, podle mého názoru, ale dlouhodobě se jednalo o takovou jako pomyslnou časovanou bombu, protože ty nemovitosti prostě potřebují vysoké investice. Udržovaly se v nějakém provozuschopném stavu. Ale pokud by mělo dojít v blízké době k tomu, aby došlo k investicím v řádu stovek milionů korun, tak státní fond ani ministerstvo těmi penězi nedisponuje. Proto pro udržitelnost fondu jsme volili podle mého názoru prozíravější cestu, to znamená to, že tyto nemovitosti předáme Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, nikoliv že je prodá ministerstvo. A ve velké mediální novele je tedy zakotveno to, že část výnosů ze sponzoringu bude směřovat právě na podporu Státního fondu kultury. Považuju to za vyvážený návrh. A jenom chci ujistit poslankyně a poslance, stejně jako veřejnost, která přenos sleduje a má o tom informace, že v přechodném období budeme kompenzovat výnosy, chybějící výnosy Státnímu fondu kultury tak, aby nebylo ohroženo poskytování dotací.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji i za dodržení času. Žádná další faktická poznámka není. Poprosím tedy paní poslankyni Martinu Ochodnickou a připraví se pan poslanec Jiří Horák. Prosím.
Poslankyně Martina Ochodnická: Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, kolegyně, kolegové, já bych na tomto místě chtěla poděkovat všem spolupředkladatelům pozměňovacích návrhů číslo 5475, 5621 a 5646, které se týkají navýšení rozpočtu v oblasti financování prevence závislostí. Je to Zdenka Němečková Crkvenjaš, Michaela Šebelová, Tom Philipp, Renáta Zajíčková, Jan Berki, Barbora Urbanová, Marie Jílková, Josef Flek a Lucie Potůčková. Děkuji jim na tomto místě za dlouhodobou práci v této oblasti důsledků chybějící nebo zanedbané prevence. Stejně tak bych na tomto místě ráda poděkovala panu místopředsedovi, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo Bartošku, který se dlouhodobě adiktologii věnuje a také řešil dlouhodobě navyšování rozpočtu právě v této oblasti. Jmenovaní poslanci byli a jsou průběžně u legislativy, která dlouhé roky čekala na projednání a schválení a která zásadně pomůže při řešení následků.
Po volebních obdobích, kdy se tato témata vůbec neřešila, nebo se nepodařilo dotáhnout je do zdárného konce, je tahle vláda dokončila. Ať už se jedná o redefinici znásilnění, regulaci nikotinových sáčků nebo psychomodulačních látek, mezi něž patří třeba kratom nebo HHC. Jsem vděčná, že mohu být součástí koalice, která mnohem více chrání ty nejkřehčí a které se po tolika letech podařilo tato těžká témata uchopit, projednat a schválit. Ráda bych na tomto místě také poděkovala odboru protidrogové politiky Úřadu vlády, Ministerstvu zdravotnictví, Ministerstvu zemědělství a Ministerstvu spravedlnosti, se kterými dlouhodobě na příslušných zákonech pracujeme a jsou nám velkou oporou. Stejně tak všem neziskovým organizacím, které se prevenci závislosti věnují a šetří tak státnímu rozpočtu nemalé finance. ***