Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(18.20 hodin)
(pokračuje Martina Ochodnická)

Bohužel nikdo z nás předkladatelů není v pozici ani ve funkci, která by zajistila naši přítomnost u vyjednávání státního rozpočtu. Věnovali jsme proto mnoho času a energie na to, abychom kolegy a kolegyně přesvědčili o důležitosti předloženého pozměňovacího návrhu a děkujeme Vám všem, kteří jste nás vyslechli, ptali se a nutili nás argumentovat a dodávat další podklady. Děkujeme i Vám všem, kteří byste rádi náš pozměňovací návrh podpořili.

I když důsledkem dnes pravděpodobně nebude podpora závislostí ve finanční rovině, jsem ráda, že jsme snad s předkladateli pomohli alespoň té rovině teoretické. Prevence totiž nejsou dálnice, nestříhají se u ní pásky, a proto se i na tiskových konferencích a v médiích objevuje sporadicky. Lidé, kteří ji potřebují, nejsou ti, kteří by vystupovali a chlubili se tím, že jsou závislí nebo že potřebují pomoc. Přesto se některá ze závislostí týká každé širší rodiny, a tak si na tomhle místě dovolím trochu osvěty, která je nedílnou součástí prevence a budu vděčná, když se dostane i k veřejnosti.

Realizace preventivních opatření je čtyřikrát levnější než řešení následků. Dlouhodobě na oblast prevence závislostí vynakládají pouze 3 procenta celkových výdajů na protidrogovou politiku. Výdaje na adiktologické služby jsou aktuálně ve výši 315 milionů korun, zatímco na zdrojových produktech jako je alkohol, nikotinové produkty nebo gambling se vybere 80 miliard. V rámci loňského konsolidačního balíčku se navýšil výběr z těchto daní z neřesti o dalších přibližně 7 až 8 miliard korun. Dalšími zdroji financování prevence jsou také prostředky z MPSV, obcí, krajů, VZP, Ministerstva zdravotnictví.

90 procent odhadovaných problémových uživatelů nelegálních návykových látek je v kontaktu s pomáhajícími službami. Zatímco tomu jsou jenom 4 procenta u rizikových uživatelů alkoholu, 3 procenta u hráčů hazardních her a pouze půl procenta lidí užívajících psychoaktivní látky, tabák či lidí nebo mládeže v riziku digitálních závislostí. Problémových a závislých uživatelů tvrdých drog, převážně injekčních, máme v České republice přibližně 45 000, v případě alkoholu na 600 000 denních uživatelů vysokého množství alkoholu, přibližně 2 miliony denních kuřáků tabákových výrobků, patologických hráčů je v České republice 80 až 120 000. Společenské náklady užívání legálních i nelegálních návykových látek činí podle vědeckých studií až neuvěřitelných 175 miliard korun, u alkoholu 50 miliard, u nelegálních drog 10 miliard. Společenské náklady spojené s hazardním hraním se odhadují na dalších 15 miliard korun.

Epidemie digitálních závislostí, zejména u dětí a dospívajících, se stává celospolečenským problémem a hlavním problémem v oblasti závislostí a také s velkými dopady na duševní zdraví. Bez prevence a rozsáhlé ambulantní léčby závislosti na alkoholu a návykových látkách se nedá řešit rozsáhlé domácí násilí na ženách a dětech. Rozsáhlý alkoholismus je spolu s narůstajícími digitálními závislostmi a propadem u duševního zdraví u dětí a mladistvých hlavním problémem v oblasti závislostí. Nedostupnost léčby, která by byla kompatibilní se zaměstnáním a rodinou, je jedním z hlavních důvodů vysokého počtu neléčených alkoholiků. Na finance by mohly dosáhnout i organizace věnující se specificky násilí na ženách.

Na závěr bych chtěla říci, že ač jsme tuto bitvu zřejmě prohráli, bojovat za prevenci každý z nás bude dál až do konce volebního období a doufáme, že nás kolegové tentokrát podpoří, protože v Poslanecké sněmovně již máme další důležité zákony, které v mnohém pomohou a na které se tu roky kašlalo, jako je například regulace energetických nápojů do 15 let, dětský certifikát, který zamezí osobám s trestní minulostí pracovat s dětmi, nepřijatelnost fyzických trestů ve výchově, dekriminalizace konopí, vyhlášky regulující prodej kratomu a HHC do 18 let, vyhláška týkající se školního stravování, povinné vzdělávání soudců v oblasti sexuálního násilí.

Prevence závislosti je pro mnohé těžko představitelná, ale význam má naprosto srovnatelný s protipovodňovými opatřeními. Když je nikdo neuskuteční, následky jsou potom mnohem závažnější a hlavně dražší pro životy poškozených často devastační a mnohdy nevratné. Budeme se společně s předkladateli i nadále snažit, aby našel pomoc každý, kdo ji bude hledat a kdo o ni bude stát. Ačkoliv se nám nepodařilo přesvědčit koaliční většinu o důležitosti systémových kroků, které by měly dlouhodobý pozitivní dopad do prevence závislostí, jsme rádi, že se podařilo tuhle součást životů mnoha z nás dostat třeba i do úvodní reportáže Událostí a do dalších médií.

Zároveň je alespoň drobnou náplastí příslib pana ministra financí, že rozpočtovým opatřením hned na počátku roku 2025 uvolní 100 milionů korun na protidrogovou prevenci.

Kolegyně, kolegové, děkuji. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní faktická poznámka pana poslance Milana Brázdila, poté je přihlášený řádně pan poslanec Jiří Horák, prosím.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo, paní kolegyně, prostřednictvím pana předsedajícího, pěkně jste to řekla, vykreslila jste to tak, jak to je. Prostě prohráváme a závislosti a já nevím, užívání drog a všechno, co se tady jmenovala, prohráváme. Peníze na to nejsou a víte, kdo to potom, dokonce ani pan ministr, váš koaliční vlastně, na Vás neslyšel, kdo to potom bude řešit? Víte, kdo to řeší?

Mimochodem, mají to zdravotnictví, jde do kytek a jedna ze složek tam stejně nakonec zůstane a ta nemůže ani stávkovat, a to je zdravotnická záchranná služba.

A představte si, já si chci taky postěžovat. Víte, tento rozpočet přidá (nesrozumitelné) snažíme se to narovnat hasičům, policajtům, ale my ani nemůžeme pomoct ani té záchrance, ono totiž záchranka není státní. Záchranka nepatří ani pod ministerstvo, je to krajská organizace, tak moc rád bych Vám všem kolegům ze záchranky pomohl a předložil nějaký pozměňovák, ale ono to nejde (Směje se.) prostě, protože vy tam žádnou položku nemáte, vy to máte prostě pod krajem a my to máme pod krajem a každý ten kraj to má jinak, takže škoda, že vás pan ministr nevyslyšel a rozhodně to problém je a asi i bude. No a to je tak asi všechno, ale co k tomu já můžu říct.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Horák, připraví se pan poslanec Kamal Farhan, prosím.

 

Poslanec Jiří Horák: Děkuji, krásný dobrý večer. Vážené dámy, vážení pánové, já bych chtěl v souvislosti se státním rozpočtem krátce promluvit o problému, který mnohé z nás trápí a mnozí z nás se s ním setkávají, já například jakožto starosta óerpéčkového města, a tím problémem, hovořili o něm někteří kolegové z opozice, je samozřejmě nedostupné bydlení.

Když se podíváme na statistiky, tak za posledních 10 let stouply ceny nájmů asi o 100 procent a stejně tak ceny vlastnického bydlení a skutečně v České republice jsou ceny bydlení nejméně dostupné v celé Evropské unii. Na průměrný byt u nás šetří člověk asi 14 průměrných celoročních platů, v Rakousku je to asi 10 a v některých státech Evropské unie to ještě méně. Já nechci tady kritizovat, jestli za to můžou předchozí vlády, současné vlády, opozice, koalice, pravice nebo levice, ale chci říci, že je to problém celospolečenský a je to problém celé politické reprezentace.

Někteří by možná řekli, že zrychlením stavebního řízení se tento problém vyřeší, já se to nedomnívám, já si myslím, že se částečně může zlepšit, ale ten problém souvisí s tím, že velká část nebo část populace zkrátka investuje do bydlení, do bytu jakožto do investičního produktu, různé korporace skupují nemovitosti, bohaté rodiny a tak dále. Čím se ty ceny ještě zvyšují. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP