Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(18.00 hodin)
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Tak já bych chtěl zbavit tu debatu mýtů. Tady jsou pronášeny některé věty, které se zdají být pravdivé, ale nejsou.
Tak za prvé, převod financování na samosprávy ve svých dlouhodobých materiálech měla už minulá vláda. Žádná novinka. A druhá věc ještě jednodušší - buď to bude financovat státní rozpočet, když žádná změna neprojde, žádných 10 miliard tam nechybí, nevím, kde se to vzalo, tohle číslo nechybí, a pokud změníme rozpočtové určení daní, tak s kompetencemi půjdou i peníze, spravedlivé peníze. Takhle je to jednoduché.
My v této chvíli se školstvím zpracováváme, za posledních pět let kolik šlo ze státního rozpočtu, aby samosprávy viděly, že na tom nechceme nic vydělat. A buď to projde, nebo neprojde. Ale financování je zajištěno v každém případě. Tak si tady neříkejme, že chybí 10 miliard. Nechybí. Buď budou ze státního rozpočtu, když nebude změna zákona, žádnou změnu zákona v tom rozpočtu v téhle oblasti nepředpokládáme. Nepředpokládáme. A pokud přijde změna zákona, tak se změní rozpočtové určení daní. Mně to přijde logické. Přenáším kompetence, musím k tomu vzít peníze. Nevím, co je na tom tak složitého.
Jsou pravděpodobné oba dva scénáře. Já bych preferoval to systémové řešení, to převedení včetně peněz do rozpočtového určení daní, konkrétně do toho ukazatele Počet žáků, protože to nemohou dostat všechny obce. Říkám, to není nový nápad, už to bylo v minulém volebním období, ale bude to částka, která odpovídá penězům, které vynakládá stát. Nikdo na tom neprodělá. Jediné, co je tam výhoda, že když na tom ušetří, tak dneska, když se ušetří v té obci, že je efektivnější, tak ušetří státní rozpočet, a ne ten obecní. To je malá motivace podle mě. A v okamžiku, kdy to bude součástí rozpočtového určení daní a obec to udělá efektivněji než dneska, možná to jde, možná to nejde, to já nebudu posuzovat, tak ale uspoří ve svém, ty peníze jí zůstanou. Takhle je to jednoduché. Takže vůbec nechápu, že tam někde chybí peníze (Předsedající: Čas.) nechybí.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Následují další dvě faktické poznámky. Jako první vystoupí paní poslankyně Jana Berkovcová, připraví se pan poslanec David Pražák s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji. A já to vezmu od začátku. Vy jste zmínil, pane ministře, že s tímto opatřením převést nepedagogy pod zřizovatele přišla naše předchozí vláda. Ano, je zmínka ve strategickém záměru, ve Strategii 2030, kde se uvádí, že do budoucna se počítá s převodem některých, některých (S důrazem.) nepedagogických činností pod zřizovatele, ale rozhodně se nepočítalo s tím, že to bude legislativně neukotvené. Tady to je na vodě, není k tomu žádný zákon.
A vy říkáte, jak je to jednoduché, že peníze nechybí? No tak to vysvětlujte těm starostům a těm lidem v krajích, těm zřizovatelům, kteří absolutně nevědí, jaké je čekají povinnosti. Nevědí. A nevědí, zda dostanou přesně tu částku, kterou nyní vynakládají na nepedagogy. Třeba středně velký kraj, konkrétně Královéhradecký, spíš menší kraj, potřebuje na provoz nepedagogů na celý rok pro své krajské školy 600 milionů. Dostanou 600 milionů? Vy říkáte ano, ale my všichni víme, že slibům vaší vlády se nedá věřit. Takže to říkáte vy. Možná je dostanou, možná ne. Ale ti starostové, zřizovatelé mají oprávněné, oprávněné obavy. A navíc ty rozpočty obcí a krajů vznikají teď, teď jsou hotové rozpočty, a oni netuší, s jakou částkou mohou počítat do toho svého rozpočtu v průběhu příštího roku. Je to i dost nešťastné takové změny dělat v průběhu kalendářního roku. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan poslanec David Pražák s faktickou poznámkou a potom pan ministr s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec David Pražák: Děkuju. Pane ministře, já se chci jenom zeptat, kde tam ty peníze v tom státním rozpočtu máte připravené, když nedojde k tomu rozpočtovému určení daní, k té změně? Říkáte, že je tam máte, protože sám pan ministr školství tady říkal: Peníze mám já v rezortu školství do prázdnin nebo do září. Tak já se ptám jenom, kde je tam máte, když říkáte, že tam jsou? Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, nyní pan ministr.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Tak to není v průběhu kalendářního roku, ale k začátku nového školního roku. Tady dlouhodobě máme problém, ať už zřizovatel, nebo státní rozpočet, máte rozpočtový rok a školní rok. A to jsou dvě různé kategorie. Takže nám přijde rozumné tu změnu udělat k novému školnímu roku. To není v průběhu kalendářního roku, to je k 1. září, to je začátek nového školního roku.
No a jako kde máte tu jistotu? Tak buď bude změna rozpočtového daní, kde bude ta částka, která se dnes vynechá ze státního rozpočtu, přepočtena zpátky na podíl na sdílených daních. To si může každý zkontrolovat. Že to nebude automaticky na každou školu, stejně jako dneska, to je pravda, protože dneska se používají normativy, my to vlastně posíláme naslepo. Přece stát neplatí osmi tisícům školám, základním školám, přesně tu částku, kterou oni mají na nepedagogické pracovníky. Tam se požívají normativy. Právě ta změna je k tomu, abychom se těch normativů zbavili, aby ten zřizovatel si to nastavil sám.
Takže buď půjdou kompetence a peníze, nebo nepůjdou kompetence a nebudou peníze. V tomhle státním rozpočtu nic takového nepředpokládáme. To samé se nedá předpokládat v této chvíli u těch obecních nebo krajských rozpočtů. Pokud se shodneme jako Sněmovna a Senát, no tak k tomu půjde změna rozpočtového daní od 1. 9. A to zas není tak složité, to je vlastně souvztažné rozpočtové opatření na úrovni každého krajského nebo obecního rozpočtu. Přijdou peníze navíc, navíc nebudou mít mašličku, takže bude záležet na tom krajském či obecním zastupitelstvu, zda to skutečně použije tam, kde stát by chtěl. Podle mě je to v pořádku, nemáme mašličkovat peníze, ta samospráva si tohle rozhodne sama.
Já tady vidím, já bych řekl, zbytečné obavy, ta debata je zbytečně vyhrocená či nepřesná. My jsme schopni přinést čísla za posledních pět let, kolik stát tam dával, každý si je může zkontrolovat a umí si spočítat jednu třetinu z toho, co je roční výdaj pro rok 2025 (Předsedající: Čas.), anebo dvanáct dvanáctin pro rok 2026. Děkuju, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře. Opět další dvě faktické poznámky, paní poslankyně Jana Berkovcová, pan poslanec David Pražák. Prosím.
Poslankyně Jana Berkovcová: Pane ministře, odcházíte, ale já si tu poznámku neodpustím. (Odcházející ministr Stanjura zůstává nakonec stát u dveří a poté se vrací zpět do sálu.) Přece ale vám nemusím připomínat, že školy mají účetní rok kalendářní. To znamená, že pro ně začátek školního roku je v polovině nebo v průběhu kalendářního účetního roku. Takže je to pro ně komplikace, ne že ne. A ty rozpočty obcí, rozpočty krajů vznikají právě teď. A oni nevědí dopředu, s jakou částkou mají počítat od září, od začátku školního roku, jak říkáte, ale to je polovina jejich účetního roku.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec David Pražák s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec David Pražák: Já jsem právě chtěl, pane ministře, jestli byste mi mohl odpovědět, kde ty peníze tam máte. Vy jste odpovídal kolegyni na to rozpočtové určení daní, tomu rozumíme, ale kde máte ty peníze schované v případě, že to rozpočtové určení daní projednávat nebudete jako vláda. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane ministře, chcete faktickou poznámku? (Ministr už je u řečnického pultu.) Vypadá to, že jo. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: V kapitole 333, nejsou schované, jsou tam. A ti sami ředitelé ví, kolik budou mít žáků od příštího roku, od 1. 9.? Ví, kolik budou mít pedagogů a nepedagogů od 1. 9.? To je úplně stejná logika. Neví a nemohou to vědět. Neví, kolik budou mít žáků, neví, kolik přijmou do prvního ročníku, neví, kolik budou potřebovat úvazků a stejně ten rozpočet sestavují. Tak já vlastně nevidím problém. Kdyby všechno ostatní věděli už teď... Ale jak může některý ředitel školy vědět, kolik bude mít žáků příští školní rok od 1. září? Jak může vědět, kolik úvazků bude mít? Jak zkušené nebo začínající? Kolik pedagogů bude mít v které platové třídě a stupni k 1. září? Tak to je takové, kdo chce psa býti, tak si hůl najde. Jsou tam nejistoty. V této chvíli mají vycházet ze stávající legislativy tak, jak z toho vychází návrh státního rozpočtu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Paní poslankyně Jana Berkovcová s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslankyně Jana Berkovcová: Pane ministře, já se ještě vrátím k tomu, jak jste říkal, že nevíte, jak jsme přišli na to, že v rozpočtu chybí 10 miliard korun. To samozřejmě jsem nepočítala já, já nejsem ekonom, ale na ekonomy jsem se spolehla, na ekonomy školských odborů a ti došli k tomuto číslu. To je částka, která chybí zhruba od září do konce roku - 10 miliard na nepedagogické pracovníky.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Budu rád, jestli je písemný podklad, ať mi ho ti odboráři pošlou, ať můžeme debatovat nad konkrétními čísly. 10 miliard je jedna třetina ročních výdajů, to je něco jiného, než když to chybí. Přibližně. Zaokrouhleně je to 30 miliard přibližně, není to úplně přesně, jedna třetina je 10 miliard. Kdybychom to dělali od 1. května, tak v té logice by chybělo 20 miliard, ale nechybí. To je jenom podíl toho časového úseku, 10 miliard, jedna třetina roku, a zhruba jsou ty roční výdaje 30 miliard. Není to úplně přesně, ale pro tu debatu to podle mě stačí.
Takže jedna věc, kolik je potřeba, aby ti zřizovatelé dostali, a druhá otázka, jestli to chybí. A to jsou dvě úplně jiné otázky a dvě úplné jiné odpovědi. Těch 10 miliard je, ano, podíl na jedné třetině roku. To sedí. ***