Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.40 hodin)
Poslanec Ivan Bartoš: A skutečně je zde značné riziko nenaplnění zákona, právo občana na digitální službu, což když se podíváme na délku třeba plánování, řešení nějakých projektů v oblasti financí nebo zdravotnictví, tak často i zákony, které potom předpokládají nějakou cestu digitální, schvalujeme zde ve Sněmovně nyní. Těžko tedy očekávat, že zdravotnictví jako systém funkční vymlaskne za tři měsíce a vlastně třeba naplní tu část.
Diskusí s jednotlivými rezorty v souvislosti s vypracováním jakéhosi akčního plánu, protože nestačí mít strategii strategií, máme asi 270 v této republice, ale potřebujete mít akční plán a k tomu i patřičné zdroje, ať už lidské, nebo finanční, tak v rámci tohohle akčního plánu bylo zjištěno, že většina rezortů v současné době, zejména v portálovém pohledu, je ve výstavbě řešení, ať už se jedná o nějaký velký agendový portál, rozšíření stávajícího portálového řešení či jejich uvedení do souladu s požadavky či zjednodušené formulářové řešení, které je vhodné pro nějaké obecnější podání a naplnilo by to ZoPDS, tak termíny jsou těsně před 1. 2. 2025, anebo jsou - já to slovo nemám rád, ale použiji ho - namyšleny nebo projektovány až v průběhu roku 2025. My jsme jakýsi mezistav reportovali na vládě už, myslím, že v květnu, v květnu tohoto roku. Pak to byl zářijový termín, tedy 27. 9., kdy k tomuto byl samostatný materiál. A samozřejmě, a to si myslím, že je taky důležitá věc, a to se můžete podívat vy nebo kdo to sleduje, nemusí to být jen odborná veřejnost, tak vznikl i dashboard, jakýsi portál, který z pohledu jednotlivých rezortů nebo jejich služeb měří naplněnost katalogu až do poslední úrovně, která znamená, že někde v katalogu je odkaz na konkrétní webovou stránku, kde naleznete konkrétní formulář. Někdy formulář i existuje, leč není doplněn v katalogu, takže z pohledu vlastně centrální autority koordinační, DIA, je v danou chvíli neviditelný.
On se výsledek může směrem k 1. 2. ještě výrazně posunout ve prospěch občanů, ale představa, že 1. 2. bude naplněno právo občana na digitální službu ve všech paragrafech, (§) 4 až 10, které jsem zmínil, evidentně není realistická. Já jsem proto i v tom materiálu, ale následně i v interpelaci na pana premiéra, kterou jsem podával písemně posledního minulého měsíce, apeloval na to - a občas od ministra financí, byť je to možná v souvislosti s jinými než digitálními reformami, zaznívá, že teď už žádné velké věci, žádné velké reformy se dít nebudou - tak já jsem v této věci apeloval na pana premiéra, aby třeba i na vládní úrovni opět a znovu zdůraznil, že toto je velký závazek, že to je služba občanům, že pokud občan může věci jako možnost vyřídit digitálně, tak to šetří čas, nejen občana, který si nemusí brát dovolenou, když jde na úřad, a nemusí nějak speciálně někde pohybovat, něco někam nosit, ale i na straně státu je tato digitální cesta lepší, aby spíše než říci si, že nebudou žádné velké pohyby do konce tohoto volebního období - a já furt vnímám, že rok 2025 má 12 měsíců, nemá to jenom to období do voleb, kdy my jsme převzali tento úkol kontinuálně, abychom na něm pracovali, tak, aby na jednotlivých rezortech došlo k akceleraci, nejen formálního vyplnění či nedostatku, pokud je potřeba něco opravit, ale i k posunu v rámci realizace jednotlivých chytrých formulářů.
A zároveň jsem tedy přesvědčen, že velkorysý odklad, který jaksi míří o další dva roky, je tam prodloužení z pěti na sedm let, což zase odsouvá digitalizaci služeb do nevidím, možná na příští vládu, možná to znamená úplné zamrazení, není správný a že současná vláda, pokud to (?) nějakém způsobu zdědila a byly vytvořeny podmínky věci dotáhnout, byť sám můžu říct, že to není jednoduchá věc, by se měla maximálně soustředit, ať už k datu, (které bylo předpokládáno?), tak v rámci svého volebního období, k dodání digitálních služeb v maximální míře.
Proto bych očekával, když už byl navrhovaný odklad - a to jsem, myslím, že i psal ve své interpelaci panu premiérovi, ať toto je na dobu nezbytně nutnou, třeba do konce volebního období působení vlády koalice SPOLU a Starostů. Proč? Protože když dáte velkorysé datum, bude se opakovat to samé. Sundáte nohu z plynu, vždycky přijde nějaká důležitá věc, kterou je potřeba řešit, ať už to jsou povodně, ať je to krize způsobená válkou na Ukrajině, a prostě jakmile sundáte nohu z plynu - hezky o tom hovořil pan Mojmír Hampl - tak se věci neposouvají a nerealizují. To si myslím, že je důležité.
Zároveň - a děkuji, zaznělo to od mého předřečníka i v úvodním slově - já bych byl velmi opatrný v té, řekněme, vágní definici, kterou tam předkladatelé použili. Já bych ji mohl i - nevím, jestli vy jste ji tady citoval - já bych ji tady i možná lehce odcitoval, protože samozřejmě každý vývoj nějaké služby něco stojí. A službu, kterou použijí čtyři občané za rok - a já si často vybírám, ale nejsem si jist, jestli vůbec ta služba existuje, jako příklad registrace expedice na Antarktidě. Já nevím, jestli Antarktida je teď nějaký cool place, kam jezdí moc lidí, ale myslím si, že když jsme to používali jako příklad, tak to se děje jednou nebo nulkrát za rok. Tak vynaložit úsilí, čas na složitou digitalizaci služby, která je takto unikátní, si myslím, že by to bylo plýtvání peněz - ostatně, ale dá se to vyřešit nějakým univerzálním formulářem podání, takže aspoň částečně se ta věc dá naplnit. A objeví se vám tam jméno, když se identifikujete přes nějakou identitu občana v online prostředí. Ale ta definice hovoří o tom, že může skrze Digitální informační agenturu rezort - a když může, tak věřte tomu, že to využije - se z toho jaksi vyvázat tím, že službu definuje nějakým způsobem - ne, že nejde digitalizovat, ale ta služba je příliš velká, odhadované náklady a přínosy k očekávánému přínosu uživatele a služeb by nebyly odpovídající, či implementace by ze své povahy byla příliš nákladná.
Já si myslím, že tohle je takový pohodový opt-out, na který se - nehledě na to, kdo bude v příští vládě, protože to neurve ani premiér, ani vicepremiér pro digitalizaci, ani vládní zmocněnec, to musí být akcentováno na každém jednom rezortu, který vyvíjí své digitální služby, tak pokud dojde k takhle dlouhému odkladu, já si myslím, že spousta věcí opět dodána nebude a Digitální informační agentura se v roce 2026 - nebo, kam se to posouvá, pokud ji pan Králíček tedy nezruší, jak to vykládá všude, ale (ANO) se tím nějakým způsobem netají, tak bude zavalena žádostmi z jednotlivých úřadů, aby v Katalogu služeb identifikoval, že tyto služby jsou příliš nákladné na digitalizaci, nedávají smysl, nevyužité či v nich není přidaná hodnota.
Samozřejmě bylo by super, kdyby se legislativní povinnosti zmenšily, pak by služeb a interakcí se státem bylo méně, kdyby třeba Ministerstvo financí, které vám napíše, že vám opravilo daně, které jste si špatně vyplnil, takže tedy asi ví, že daně mají vypadat tak a tak, rovnou poslalo, že takto by daně měly vypadat, a vy byste nemusel čekat na nějaký portál Moje daně, až se tam něco vyvine, nebo to tam zadávat. To je samozřejmě možná nějaký finský, dánský vzor, hudba daleké budoucnosti, ale takto široce definovaná možnost opt-outu ze zákonné povinnosti, podle mě výrazně, zavádění fakticky univerzální výjimky - protože podle čeho se to měří? Podle nákladů rozpočtu, kolik služba stojí ve fyzickém zpracování. No, v řadě úřadů vůbec nevíme, kolik stojí papírová cesta. Takže efektivita digitalizace, která má znamenat úspory - nemáme s čím ji srovnávat. Kolik stojí jedno razítko? Kolik stojí jedno vyplnění, jedno vytištění? Toto bychom měli vědět. A pokud toto nevíme, tak porovnávání efektivity digitalizace služby bude opět na tom resortu a já se bojím, že to bude poplatné tomu, zda stíhá, nestíhá, chce se mu, je tam vůle nebo jsou v daném roce finance na to realizovat nějaký digitální projekt. ***