Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.30 hodin)

 

Poslanec Ivan Bartoš: Bylo nutné upravit ten agendový systém RPP působností, tedy evidenční systém pro práva a povinnosti. Byl vytvořen i agendový systém Správa katalogů AISK, to je jakýsi redakční systém, kde pak jednotlivé rezorty a zodpovědní lidé vytvářejí ty služby a ty popisy.

Minulá vláda pak schválila 1. 2. 2021, což byl ten rok volební, kde vlastně zbývalo x měsíců do voleb, svým usnesením 84 postup prací, kdy byl stav, a teď tohle to je důležité říci, podklady ke katalogu služeb veřejné správy dodalo 277 agend, to je zhruba 74 %, nicméně pouze 135 agend, tedy 131 z 374 bylo schváleno, tedy vlastně splňovalo tu metodiku, jakým způsobem se mají popisovat ty služby. A pouze tyto schválené služby, takže jsme na 30 % zanesených agend, ne na 30 % všech agend, se staly jakýmsi podkladem pro plán digitalizace.

Celkem 146 agend čekalo na schválení v katalogu služeb nebo upravovalo podklady pro katalog služeb, 16 agend podklady ke katalogu služeb teprve se připravovalo. A minulá vláda si stanovila právě k nápravě stavu zpočátku roku 2021 nápravu. Vzhledem k tomu, že katalog služeb nebyl k uvedenému datu kompletní, uložila vláda České republiky Ministerstvu vnitra předložit aktualizaci materiálu do 15. 9., tedy vlastně na konec minulého volebního období. A pak 20. 9. vláda Andreje Babiše schválila plán digitalizace svým usnesením 826, kdy podklady ke katalogu služeb dodali ohlašovatelé, tedy pro 377 agend 90 %, schváleno bylo 84.

Když se podívám na tedy úplný konec, tak byla splněna ta část jedna a dva pro tu evidenci a pro ten popis, tak v danou chvíli byla naplněna z nižších procent a zároveň veškeré plány, které s tím souvisely, mířily právě až na ty poslední roky či roky následující. Když jsme ten zákon ve Sněmovně schvalovali, a byl zde ještě třeba vládní zmocněnec kolega Dzurilla...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, že vám vstupuji do vašeho projevu. Poprosím o chvíli strpení.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte mi, abych na galerii pro hosty přivítal delegaci Poslanecké sněmovny parlamentu Itálie. (Poslanci v celém sále povstávají a tleskají.)

Prosím, pane poslanče, pokračujte ve svém projevu.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Pak i zde ve Sněmovně, i když ten zákon sbíral ta ocenění, tak jsme velmi často vystupovali, že mít zákon je hezká věc, mít dané termíny je také hezká věc, ale teď se jako musí odpracovat ten vývoj. A jestli jsme před něčím varovali, a to myslím, že zaznívalo i tenkrát ze stran bývalé vládní koalice, tak jako hlavně to nenechávejme na ten poslední rok, protože poslední rok zjistíme, nebo neodkládejme to na to finále, protože zjistíme, že se to nestíhá, vletí vám do toho třeba nějaký rozklad k výběrovému řízení na dodání systému nebo dodavatele, a prostě najednou budeme ve skluzu, což ta minulá vláda, zejména když se podíváme na projekty Digitálního Česka, což je jakýsi seznam, což je strategie pro rozvoj digitálních služeb České republiky, ale zároveň jsou na ni navázány jednotlivé projekty rezortů, čím se tato strategie naplní, tak již z tohoto katalogu projektů, kde jsou ty projekty v různé fázi přípravy, schválení, soutěžení, realizace, upgrade, tak jí z toho bylo patrno, že ty služby, které mají být dodány právě tím portálovým řešením, míří za hranici roku 2024, i výrazně dále. Ostatně pokud se bavíme o tom, že nějaký klíčový systém bude dodán v roce 2025, 2026, 2027 a přinese teprve v portálovém řešení ty formuláře, tak již teď je jasné, že ten zákon prostě naplněný být nemůže.

Když jsme tedy tu agendu přebírali, tak ona byla samozřejmě příslušná Ministerstvu vnitra. Už jsem říkal, že ačkoliv ta role koordinační, ať už byla na vnitru, nebo následně na DIA, může být vnímána jako to místo, od kterého se programuje, od kterého se realizuje, od kterého se soutěží, tak je nutné říci, že nejen podle kompetenčního zákona, ale i dle toho, komu přísluší rozpočet na vývoj nových systémů, tak je to vždycky daný rezort, který tu digitální službu s pomocí, pod vedením, s určením metodologie musí dodat, je zodpovědný za to ji zajistit. To nikdo z nikoho nesejme.

Když se podíváme, za mnou sedí pan ministr Jurečka, tak ho pochválím. Ale když chcete vyřešit nějakou třeba sociální dávku přes klientskou zónu Jenda, tak ji asi za vás nebude programovat nebo řešit Ministerstvo vnitra nebo kdokoliv jiný. Je to rezort, jeho IT, jeho IT oddělení, jeho projekty, jeho agenda. Pokud se podaří potom tu službu zpropagovat na Portál občana, kde těch služeb je asi 600, některé napřímo, některé odkazem, tak je to ještě značka ideál. Ale nikdo neříká, že na federalizovaných portálech, dopravce, stavební správy prostě ty služby jsou špatně, mají tam být, jsou tam příslušné.

A role koordinátora tedy mělo svěřeno Ministerstvo vnitra a od 1. 4. 2023 koordinační role přešla na Digitální a informační agenturu. To bylo tedy k uvedenému datu. A k datu 1. 4. 2023 byl stav následující: evidence v katalogu služeb již byla naplněna více jak na 90 %. To znamená, že tam je ta služba napsaná, že existuje, například výplata příspěvku na bydlení. Ovšem popis jednotlivých evidovaných služeb v katalogu služeb byl přibližně na 70. Tak u příspěvku na bydlení je občanovi poměrně jasné, co ta služba dělá, ale u jiných služeb, které jsou třeba složitější, tam prostě ten popis zcela chyběl. Služby poskytované skrze řádně zveřejněný interaktivní formulář bylo méně než 6 %. A poslední údaj: samoobslužné portály, což je jakoby ta Mekka práva občana na digitální službu, byly pokryty z méně než 13 %.

My jsme průběžně, i já ze své funkce vicepremiéra pro digitalizaci skrze Digitální a informační agenturu i skrze tým na Úřadu vlády, jsme tedy průběžně předkládali update toho, jak tyto práce postupují. A myslím si, když bych potom šel těmi jednotlivými kroky, ať už to byly semináře, projednávání na Radě vlády pro informační společnost, konference eGovernmentu i jednotlivé třeba spolupráce s digitálními zmocněnci, tak vlastně bylo jasné, že pokud to chceme stihnout v nějaké míře, tak se musí kromě běžné agendy, která často souvisela s novými úkoly, prostě přidat, byť jsme řešili třeba evidenční systémy v rámci pomoci lidem, kteří sem uprchli před válkou, před ruskou válkou z Ukrajiny. Nicméně to, že tato povinnost tady je, i ta intenzita byla mnohokráte připomínána a vlastně i to zapojení lidí podle mě bylo maximální dané možné.

Digitální a informační agentura poté, co přijala z Ministerstva vnitra tuto agendu, připravila implementační doporučení, školení k interaktivním formulářům, ke katalogu služeb, ke sdílení údajů, uspořádala řadu jednání s jednotlivými digitálními zmocněnci, což je takový envoy digitalizace na daném úřadě, může to být náměstek, který je zodpovědný za ty projekty, ale člověk, který vlastně pobírá i ty věci z centrální digitalizační linky, za což tedy ten zákon považuji, že je jaksi nadrezortní ve své povaze, byť jeho realizace spadá na ty rezorty, vytvořila průvodce připojením k datovému fondu, metodickou pomoc, a přesto ty výsledky, zejména k 27. 9., nebyly uspokojivé. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP