Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(11.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

V ideálním případě tedy chytrý formulář či samotný portál. Portály máme, ne každé ministerstvo je má a je důležité tedy na to tlačit, spíše než tu nohu z plynu dávat. Já prostě nechci, aby se ta digitalizace zasekla. A na předkladatele bych se chtěl obrátit tedy s tím, že asi chápu důvod, proč je toto předloženo, můžeme spekulovat o přílepku či nepřílepku. Tak tam je slovo elektronické, tady je slovo digitální. Možná tam nějaký lingvista najde, najde nějakou...

Já to říkám ze žertu, pane poslanče (Mluví ke zpravodaji.), prostřednictvím pana předsedajícího, ale ta velkorysost toho posunu je podle mě špatně. Znamená to, že to pouštíme k ledu a tam možnost širokého vyvázání se z této povinnosti, která je služba občanům, to je klientsky orientovaná státní správa, tak vlastně umožní to, aby se ty věci nestaly.

Takže toliko k zákonu, na jehož přípravě jsme se podíleli. Myslím si, že jsme na tom odpracovali i z opozice, s dalšími stranami poměrně hodně, a teď je potřeba ten zákon naplnit, což si myslím, že je ohroženo právě přijetím tohoto pozměňovacího návrhu, zejména v této formě.

A možná nakonec. I pokud bude tento zákon přijat v této formě, což předpokládám, pochází-li z pera koalice, vládních poslanců, tak koalice na to ty hlasy asi bude mít, včetně ODS, kdy jistou část ODS chápu jako jedny z autorů tohoto zákona, ale prosím vás, ať to neznamená, a i tak míří ta interpelace ode mě na Petra Fialu, že ten pedál (noha?) z toho plynu jako sundá, jakmile se to schválí. To si myslím, že je špatně. My bychom měli, nehledě na to, že zákonná povinnost někomu vznikne o dva roky později, tak bychom měli pořád mířit na ta data, která jsou spíše dřívější - pro to, aby občan tu službu dostal. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jsou zde tři faktické poznámky. Jako první vystoupí pan poslanec Marek Novák, potom pan poslanec Jiří Havránek a pan poslanec Karel Haas. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Já jenom velmi krátce. Vystoupil vlastně bývalý ministr, který měl částečně tuto agendu na starosti, a o čem mluvil? Mluvil o zákonu o elektronických komunikacích, o kterém se máme dneska bavit? O tom, kde se řeší ochrana spotřebitele, řešení spotřebitelských sporů, výstavba sítí elektronických komunikací? To, co do toho zákona patří? Ani jedno slovo o tom zákonu tady nepadlo! Ten přílepek je tak zásadní, že je potřeba otevřít zákon o digitálních službách jako takový, protože si to zaslouží širokou debatu, a ne debatu jako narychlo předložený pozměňovací návrh. Takže znovu, prosím vás, vážení předkladatelé, nepřihlašujte se k tomu, pojďte tady na mikrofon říct, my si to protáhneme, my si to ve vládě dohodneme tak, aby se ten zákon otevřel samostatně, a budeme ho tady řešit samostatně. A prosím, nekazte práci svým kolegům, kteří vyjednávali tu současnou podobu zákona o elektronických komunikacích. A už vůbec to nekazte těm občanům, kteří čekají na to, až konečně budou mít signál. A už vůbec to nekažte těm složkám, které v rámci povodní neměly mobilní signál. Díky moc.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Havránek, připraví se pan poslanec Karel Haas - faktické poznámky. Prosím.

 

Poslanec Jiří Havránek: Krásný den i ode mne. Pane bývalý vicepremiére pro digitalizaci, prostřednictvím pana předsedajícího, nalijme si čistého vína, byť vím, že vy jste abstinent. Nicméně mně to nedá. Když jsem poslouchal vaše vystoupení, tak jsem měl z něj takový pocit, že vaší snahou, a vy jste určitě odborník na tento zákon, jste také jeden z jeho předkladatelů a otců a popsal jste vlastně všechny jeho výhody, co se týče zákona o právu občana na digitální službu, takže vy jste se v podstatě snažil vyvinit z něčeho, co ale poslední dva roky běželo, kdy vlastně ve vaší gesci bylo právě naplňování zákona o právu občana na digitální službu. A víte, že jsme o tom vedli spolu diskusi, naposledy myslím někdy 28. 6., kdy já jsem vám říkal: tohle má být přece primární snaha DIA pro to, aby došlo k naplnění toho zákona. Dokonce, a přestože já souhlasím, že je správně, že tady máme eDoklady, dokonce si myslím, že to je daleko důležitější prvek, který DIA měla řešit, a DIA, pokud se nepletu, byla pod vaším vedením, respektive samozřejmě pod vedením pana Mesršmída, ale v rámci vaší gesce.

Také mě trošku trápí, a omlouvám se za to, že tady ta čísla řeknu, v podstatě vy jste tu mluvil o rezortech, ale nezmínil jste rezort, který vy jste vedl. A určitě si pamatujete, že právě toho 28. 6., když jsme spolu na toto téma hovořili, váš rezort Ministerstva pro místní rozvoj byl na naplněnosti, pardon (Hledá v mobilním telefonu.), 38 procent a 8 procent rozpracovanosti. Dnes je ta situace lepší. Chápu, že se do toho propsala pravděpodobně zřejmě digitalizace stavebního řízení, o které můžeme vést jiné diskuse, a je to na nějakých 70 procentech, nicméně stále ani ta rozpracovanost nemíří k těm stům procentům. A přece jenom dva a půl roku vaší práce by na tom měly být vidět.

V posledních deseti vteřinách řeknu ještě poslední věc. Co se týče možných úprav katalogu služeb, k těm mělo dojít, ale zase už během těch vašich dvou let. A měly se vyřadit jak Antarktidy, tak třeba i chov kytovců a další věci, které tam dost možná jsou.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec Karel Haas, připraví se pan poslanec Ivan Bartoš - faktické poznámky.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát za slovo, vážený pane předsedající. My jsme se s kolegou Jiřím Havránkem, vaším prostřednictvím, nijak nedomlouvali na té faktické.

Pane exministře Bartoši, prostřednictvím pana předsedajícího, já si vás lidsky opravdu vážím, ale nemám ani v životě, ani v práci rád pokrytectví. A vy jste tady z pozice hodné opozice obvinil tedy koalici, které jste byl členem, z toho - to zaznělo několikrát ve vašem příspěvku - že sundáváme nohu z plynu v digitalizaci. Když tohle řekne člověk, a to jsou ty dva důvody, proč jsem si to slovo pokrytectví tady dovolil říct, který z těch čtyř let - to přechodné ustanovení v digitální ústavě není, že rezorty měly pět let na digitalizaci. Dvanáct měsíců tam bylo, aby vláda stanovila harmonogram, a čtyři měsíce na implementaci. Takhle to je v digitální ústavě a z těch čtyř let jste vy bez tří měsíců tři roky za tu digitalizaci odpovídal ze tří pozic: za a) z pozice vicepremiéra pro digitalizaci, za b) z pohledu předsedy Rady vlády pro informační společnost a za c) z pozice gesčního ministra pro DIA, která má v digitální ústavě v § 2 svoji koordinační roli na starosti nebo ve své působnosti. Tak to je první poznámka k tomu pokrytectví.

A druhá poznámka. Vaší vlajkovou lodí, na které jsme se věcně střetávali, ne osobně, je zákon o podpoře bydlení. Znáte jeho přechodné ustanovení v § 137? A to se nezměnilo tady ve Sněmovně, to přišlo od vás. Víte, jaké jste si tam dal přechodné období na digitalizaci jedné agendy podpory bydlení? Do 31. prosince 2029 ve vaší vlajkové lodi jako vicepremiér pro digitalizaci! Já myslím, že opravdu ta míra pokrytectví ve vašem příspěvku a v obviňování, že tady někdo sundává nohu z plynu, tak to zvedlo i invalidy ze židle! Děkuju. (Pobavení a potlesk koaličních poslanců. Poslanec Haas odchází za opory francouzských holí.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Tak opatrně. Děkuji. A nyní pan poslanec Ivan Bartoš.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Zareaguji. Zareaguji velmi rychle. Pan Haas sportoval, my jsme to řešili, tak kdo poslouchá jenom zvuk, tak přišel o berlích. Díky, že jste sem došel. Tak.

Já zareaguju možná na kolegu Havránka i na pana Haase najednou, prostřednictvím pana předsedajícího. Digitální informační agentura, a já mám pět stránek kroků, které byly udělány, ať už to je - má koordinační roli. Skutečně představa, že Bartoš někde realizuje digitální projekt u Mariana Jurečky, jednak by mě tam nepustil, ale je zodpovědný za to, zda daný rezort v danou chvíli zdigitalizuje, sežene si prostředky, je iluzorní. Já jsem čekal, že to takhle bude trochu hráno, dokonce už se mě novináři ptali, že Bartoš navrhuje odklad. Byla nějaká snídaně s novináři.

Takže my jsme se snažili vytvořit maximální prostředí na to, aby se to stalo. V realizaci akčních plánů i od jednotlivých rezortů zaznělo: od toho přece máme DIA. Ale DIA nebude dělat věcný záměr digitalizace formulářů, neřeší ani tu agendu. Ona může pomoci, jaké jsou standardy, připravit ty projekty, ale přináší to projekty. A já si myslím, a to bylo důležité, že na tu vládu jsem pravidelně přinášel ten stav. Ministrům jsem dával knížky vytištěné, nebo i digitální o tom, co je potřeba udělat, ať to přenesou na tu náměstkovskou úroveň.

A ohledně toho zákona. Tak kdybych nebyl kvůli tomu, že protlačit tenhle zákon i jako člen vlády, je takto problematické, a nevěděl jsem, že spadne do realizace, pokud se schválí až někdy v polovině příštího roku, mimo jiné schválit by se měl, je na něj navázán Národní plán obnovy, je to důležitý milník, za který Česká republika má dostat i prostředky na ty další kroky, tak bych samozřejmě to stanovoval velkoryse. Ale poučili jsme se. Nemůžete začít investovat do systému vývoje či přípravy jakékoliv prostředky, pokud nemáte aspoň nějakou jistotu, že ta legislativní změna, která vyvolá tu potřebu po tom vzniku toho systému, nastane. (Předsedající: Čas.) To je vždycky problematické. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP