Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.20 hodin)
(pokračuje Julius Špičák)
U Grantové agentury předesílám, musím znovu říci, že to podfin... Představme si, že v podstatě jejich rozpočty se po několik let nemění, to znamená reálně jejich, abych tak řekl, kupní síla klesla za těch několik let o nějakých 25 - 30 %, takže jejich fungování je zásadně tedy ohroženo. Současně se jedná o tři organizace, které osobně znám a soudím, že jejich výzkum je ze všech ostatních organizací a agentur nejefektivnější.
Takže u Grantové agentury České republiky se jedná o navýšení o 10 % z navrhovaného rozpočtu, tedy o 481 300 000 korun, u Akademie věd o 10 % z navrhovaného rozpočtu, tedy 795 243 264 korun, a u Technologické agentury taktéž o 10 %, tedy o částku ve výši 659 582 707 korun. Ve všech případech navrhuji, aby bylo toto navýšení realizováno z vládní rozpočtové rezervy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli je na řadě pan poslanec Karel Rais, připraví se paní poslankyně Karla Maříková. Prosím.
Poslanec Karel Rais: Děkuji vám, vážený pane místopředsedo. Vážená paní ministryně - tady žádná není, ministr snad tady někde je, vážené kolegyně a kolegové, tak předně bych se přihlásil k pozměňovacím návrhům, které jsem dal do informačního systému, to je číslo 5553 - požadavek na 2 miliardy na mzdy pro vysoké školy, 5554 - 2 miliardy věda, výzkum pro vysoké školy, 5555 - 1 143 076 000 - to je ONIV, to máme dohromady s kolegyní Berkovcovou a pak je tady pozměňovací návrh 5560 - 2,4 miliardy nedofinancování soukromého školství. O těchhle budu hovořit detailněji.
Bych si dovolil, že bych začal poněkud zeširoka, a to prohlášením premiéra o mzdovém systému v České republice a v Německu, a soustředil byl se na rezort vysokých škol. Premiér vlády Petr Fiala začal realizovat slib, že budeme mít v České republice stejně vysoké mzdy jako v Německu. Jde ale o to, že by musel být znovu zvolen do funkce premiéra, současné volební období mu na to prý nebude stačit. Takže cituji: "Tři roky jsou málo, potřebuji osm let a budeme mít platy jako v Německu, budeme mít špičkové univerzity, nebudeme jen montovnou Evropy." - Prohlásil v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi.
Já bych se soustředil na ty platy na českých vysokých školách. Mám tady citaci hlavního ekonoma Trinity bank Lukáše Kovandy, který považuje ten růst v příštích pěti letech za naprosto nereálný. Jeho názory jsou na internetu, můžu to tady citovat. Premiér slibuje, že pokud bude vládnout i v příštím volebním období, Češi se srovnají s Němci či Rakušany. V podstatě říká, že by to musel být zázrak. Úspěchem bude, pokud se to stihne za desetinásobek tohoto času, tedy do roku 2075. Kolem toho by se dalo samozřejmě diskutovat, posmívat poměrně hodně dlouho, a to ještě vůbec nebere v úvahu inflaci, která byla třeba teď za ty poslední tři roky od roku 2021 přes 30 %. Přehlížení té inflace se projevuje, nevím jestli v celém rozpočtu, ale rozhodně v rozpočtu Ministerstva školství, v tom kapitolním sešitě 333, tak tam je to jednoznačné.
Pak bych měl samozřejmě poznámku o programovém prohlášení vlády, kdy v tom prvním programovém prohlášení vlády bylo hovořeno o tom, že se zvýší mzdy pedagogickým pracovníkům na hodnotu 130 průměrné mzdy, když vláda nastoupila do funkce, a v druhém programovém prohlášení pro jistotu už žádný finanční údaj není uveden. Jaká je realita? Zas tady mám detailní rozbor. V podstatě je to tak, že 90 % dnešních zaměstnanců vysokých škol se dostává pod celorepublikový platební průměr mzdové sféry pracovníků s vysokým vysokoškolským vzděláním v celé České republice. Čili ten, kdo jde na univerzitu, má jednu jistotu, že dostane vždycky nebo téměř s 90procentní pravděpodobností nižší plat, než je plat odpovídající jeho kolegovi z vysoké školy. A to ještě, řekl bych, drží nad vodou trochu ta kategorie profesorů, kde to je relativně ještě jakžtakž dobré, ale pod úrovní tarifu jsou docenti, pod tou lajnou toho průměru je to minus 17 %, vědečtí pracovníci dokonce 30 %. A to nechcete být montovnou, chceme být vědeckou institucí, odborných asistentů 33 %, asistentů 43 %. Čili ten současný stav ekonomický je hrozný.
Vloni jsem tady dával pozměňovací návrh, který odpovídal tomu, co chtěla Česká konference rektorů, to znamená, do neinvestičních a mzdových prostředků, opakovaně konstatuji, potřebují 6 miliard korun. Tentokrát v tom rozpočtu došlo k navýšení na 4 miliardy, tak bych byl docela rád, abychom ty 2 miliardy tam doplnili a tím splnili dlouhodobý požadavek rektorů z České konference rektorů, aby dostali 6 miliard korun. To je, co se týká toho prvního pozměňovacího návrhu.
Pak druhý pozměňovací návrh se týká navýšení výdajů kapitoly 333 - věda, vysoké školy o 2 miliardy. To je v podstatě zase snaha držet tu stávající úroveň. A jde o to, aby ta kapitola neklesala.
Další kapitola nebo součást tady té vědy a výzkumu jsou náklady na studenty doktorského studia. Dopoledne jsme řešili novelu vysokoškolského zákona a tam jste viděli, že v podstatě dojde k nárůstu platů doktorandů, který musí být samozřejmě pokryt z prostředků vysokých škol, čili vláda by měla dát univerzitám finance na to pokrytí. Stejně se předpokládá, že z dnešních 4 tisíc doktorandů dojde k poklesu asi na 3 tisíce doktorandů, ale to je odhad. Jde v podstatě o to, aby univerzity měly krytí na studenty doktorského studia a na velké výzkumné infrastruktury. To je další samostatná část, kdy jsme před zhruba 15 - 10 lety vybudovali infrastruktury, za které jsme se skutečně nemuseli stydět. Evropští experti k nám přicházeli. Teď je potřeba je samozřejmě průběžně obnovovat, myslím investičně. Tak to se týká toho druhého pozměňovacího návrhu.
Kolem toho třetího pozměňovacího návrhu, tam jsem ani moc nemusel přemýšlet, protože to je napsáno v kapitolním sešitě na straně 26 a týká se to problematiky nedofinancování soukromého školství. Úředníci sami říkají, že v předloženém návrhu státního rozpočtu jsou nekryté výdaje na soukromé regionální školství ve výši 2 400 milionů a v podstatě ten příští rok je rozpočtově nezabezpečen nárůstem odhadovaných výkonů včetně nárůstu výkonu od školního roku do budoucna. ***