Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.10 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Poslanec Marek Novák: A v neposlední řadě návrh, který je zaměřený na folklor a který předkládám společně s Radkem Vondráčkem. Já jsem Valach, on je Hanák. A i tak se umíme domluvit, protože oba dva máme kroj z Uherského Ostrohu, z úžasné dílny, která dnes bojuje o přežití jako všechny ostatní.
A tak, jak jsem říkal, potřebujeme podpořit folklor, potřebujeme podpořit právě ty soubory, které dnes žijí ze dne na den, které dnes nežijí, tak jako třeba sportovní kluby. Sportovní kluby na základě toho, že jsou někde zaregistrované, mají zaregistrované děti na rodné číslo, dostávají přidělenou dotaci na činnost od Národní sportovní agentury. V kultuře to není. Máte-li soubor, tancujete, jezdíte po různých festivalech, bavíte lidi, děláte komunitu, děláte komunitu na vesnicích, ve městech, tak tady ten příspěvek prostě není, a proto zde navrhuji zvýšení právě toho ukazatele kulturní služby, podpora živého umění a v tom právě rozvoj kulturního a kreativního sektoru, kam patří všechny ty zmíněné věci o 300 milionů korun. Má to smysl, jsou to naše kořeny.
Takže přátelé, moc vás prosím, doufám, že jste pozorně poslouchali a zavnímali jste, že tohle jsou všechno oblasti, kde je potřeba zaměřit nejen vaši pozornost, ale také podporu v oblasti financí. Děkuju vám za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli je na řadě paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, já bych se v rámci projednávání státního rozpočtu na rok 2025 přihlásila k pozměňovacím návrhům. Pozměňovacím návrhem pod číslem sněmovního dokumentu 5543 navrhuju převod částky 8,5 miliardy korun z rozpočtové kapitoly Ministerstvo průmyslu a obchodu do rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, konkrétně jde o přesun této částky z výdajového ukazatele dotace na obnovitelné zdroje energie do výdajového ukazatele podpora bydlení. V době, kdy jsme dle mezinárodních srovnávacích statistik dlouhodobě prakticky na posledním místě v Evropě, co se týče dostupnosti bydlení, jde o převod veřejných prostředků ve veřejném zájmu, musí být proto naším prvořadým úkolem podporovat dostupné bydlení pro české občany nejrůznějšími programy půjček na pořízení či rekonstrukci nemovitosti na pomoc obcím v této oblasti.
Navíc nedostupnost bydlení je jedním z hlavních důvodů strmého propadu porodnosti v posledních letech, což je z hlediska udržitelné budoucnosti České republiky katastrofální jev, proti kterému se musíme postavit se vší rozhodností.
Dále k pozměňovacímu návrhu 5544 a 5545. U pozměňovacího návrhu 5545 navrhuju převod částky 5 miliard korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, konkrétně jde o přesun této částky z výdajového ukazatele výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů mimo výzkum, vývoj a inovace do výdajového ukazatele Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu.
Dotčené výdaje v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jsou určeny na nejrůznější školicí a přednáškové programy, které se týkají obecných záležitostí, například rovných příležitostí, rámce celoživotního učení, inkluze, partnerství a sítě či vlastní řízení, kontrola, monitorování a hodnocení těchto programů včetně nákladů na jejich propagaci.
Na těchto programech do velké míry participují politické neziskové organizace působící dlouhodobě v resortu školství, přičemž výdaje v této položce se meziročně dlouhodobě významně navyšují, přestože nejde o přímou podporu rozvoje českého školství, o peníze na platy učitelů či nepedagogických pracovníků ve školství. Proto navrhuju tyto prostředky přesunout na Podporu regionálního rozvoje a cestovního ruchu v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj. Jde o podporu obcí, měst, správy památek a turistiky včetně sekundární podpory na tyto navázaných českých živnostníků. Spadá sem i financování Horské služby, které je jednoznačně ve veřejném zájmu.
V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 5546, ke kterému se také přihlašuji, navrhuju převod částky 3 miliardy korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, jde o přesun této částky z výdajového ukazatele výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů mimo výzkum, vývoj a inovace do výdajového ukazatele Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu.
V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 5547 navrhuju převod částky 3 miliardy korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, konkrétně do položky rezervované řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků, která je dlouhodobě finančně velmi podhodnocená, jak to bylo vidět například v případě zářijových ničivých povodní.
Dále se přihlašuju k pozměňovacímu návrhu 5548, kde navrhuju převod částky 2 miliardy korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, konkrétně do položky na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli je na řadě pan poslanec Julius Špičák, připraví se Karel Rais. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Julius Špičák: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, já jsem podrobné moje pozměňovací návrhy se budou týkat vědy a výzkumu. A já jsem podrobné odůvodnění prezentoval, bych řekl, dostatečně podrobné odůvodnění prezentoval tedy v předchozí rozpravě, takže nyní tedy stručně jenom zopakuji, že věda a výzkum my zásadně deklarujeme, a tato vláda to též deklarovala jako zásadní podmínku, jako prioritu a zásadní podmínku rozvoje současné společnosti. Objektivně se jedná tedy o velmi obtížný, tedy resort, který trpí zejména svou roztříštěností, v podstatě velmi obtížností, tedy řídit nedostatečnou internacionalizací, nepropojením nedostatečně definovaných výsledků s kariérní praxí a mohl bych pokračovat. Je to skutečně velmi roztříštěný a jednotně obtížně uchopitelný tedy resort. To je objektivní tedy záležitost.
Nyní to, jak k tomu přistupuje tato vláda. Je to skutečně velmi macešský přístup a řekl bych i v rámci jednání této Sněmovny se v podstatě vědě a výzkumu dostává menšího prostoru než řekněme pohlavkování tedy dětí. Takže vláda svým podfinancováním 0,6 % HDP, což je o 20 % méně, než je průměr Evropské unie a komplexním nezájmem, které je vyjádřeno zejména v podstatě jmenováním ministerstva a ministra bez jakýchkoliv kompetencí a který svou neviditelností v podstatě zájem o výzkum devalvuje. Zasazuje vlastně hřebíček do rakve vědě a výzkumu. Takže skutečně ministerstvo pro vědu a výzkum, dedikované ministerstvo, v tomto provedení je opravdu tedy výsměchem.
Takže moje pozměňovací, naše pozměňovací návrhy se snaží alespoň částečně eliminovat tedy tento deficit a v případě volebního úspěchu máme připraveno komplexní řešení, byť jsme si tedy vědomi, že v podstatě to řešení je velmi obtížné. Takže toť tedy úvodem.
A nyní bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům, které předkládám se ctěnými kolegy, kolegyněmi Věrou Adámkovou, Karlem Havlíčkem a Stanislavem Fridrichem pod číslem sněmovního dokumentu 5599 v případě Grantové agentury České republiky, pod číslem 5600 v případě Akademie věd České republiky a pod číslem 5601 v případě Technologické agentury České republiky. ***