Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.30 hodin)
(pokračuje Karel Rais)
Oblast soukromého školství je prakticky mandatorní či kvazi mandatorní výdaj, čili bylo by nutné tady tento náklad držet v plné výši z pohledu státu. Jednak by část těch financí šla na soukromé mateřské školky, kde se jedná o stejnou věkovou skupinu jako v dětských skupinách. A tento náklad vůbec není v kapitole zohledněn.
Nebo ten pozměňovací návrh, který je věnován ONIVům, čili ostatním neinvestičním výdajům, a který jsem řešil s kolegyní Berkovcovou, tak tady došlo k situaci, že v roce 2022 došlo k výraznému skokovému snížení ostatních neinvestičních výdajů veřejným školám oproti roku 2021. A rozpočet na rok 2023 tento propad samozřejmě nedorovnal. Stejně tak nedošlo k potřebnému navýšení ani pro rok 2024. Naopak v roce 2024 došlo opět ke krácení toho ONIVu na doposud nejnižší hodnotu 2 306 922 087 korun, pokles o 12,5 procent oproti roku 2023, a oproti roku 2021 je to pokles 33,9.
Proč o tom mluvím? Protože je to jedna z mála nákladových položek, kde můžou čerpat ředitelé například na různé aktivity podporující sportovní rozvoj děcek, třeba autobusy, jako dovoz dětí do bazénu autobusy a podobně, ale hlavně zčásti se to dá použít pochopitelně taky na odměny. Čili je to jeden z mála nástrojů ředitelů, který má k dispozici, aby mohl řídit, finančně řídit tým spolupracovníků. Pochopitelně, když se to o třetinu zmenší, tak se snižuje taky ten manažerský prostor. Dostatek prostředků v ONIVu, to vidím, jako že je pro školy zásadní. Hradí se tím vše, co nejsou platy a provoz, čili je to elektřina, topení a podobně. Z ONIVu jsou uvolňovány prostředky například na pomůcky a učebnice pro žáky, plavání, to jsem právě říkal, další vzdělávání pedagogických pracovníků. Čili toto jsou prostředky, které má ředitel k dispozici pro přímé řízení školy a učitelů.
Předpokládám, že tato diskuse k vloženým čtyřem pozměňovacím návrhům je dostatečná. V dalším třetím čtení samozřejmě se k nim přihlásím, nebo tímto se přihlašuji tady k těmto čtyřem pozměňovacím návrhům. Čísla jsem uvedl předtím, je to 5553, 5554, 5555 a 5560. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, vyměnili jsme se v řízení schůze. Jako další vystoupí paní poslankyně Karla Maříková, připraví se pan poslanec Petr Sadovský a další. Prosím.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych se ráda přihlásila k šesti pozměňovacím návrhům, které jsou v systému načteny jako sněmovní dokumenty 5265, 5266, 5279, 5280, 5281 a 5282. Stručně odůvodním.
Jeden pozměňovací návrh zvyšuje výdaje specifického ukazatele Programy na záchranu a obnovu kulturních památek o částku 500 milionů a o stejnou částku snižuje výdaje specifického ukazatele Ministerstva zahraničí Program humanitární, stabilizační, rozvojové a hospodářské asistence Ukrajině. Navýšení finančních prostředků si klade za cíl zvýšit záchranu a obnovu kulturních památek v České republice nacházejících se ve špatném technickém stavu, pokud tento stav nebyl zaviněn vlastníkem kulturní památky, zachování kulturně historického charakteru a výpovědní hodnoty kulturních památek v souladu způsobu využití památky s charakterem jejich kulturně historických hodnot. Kvůli nedostatku peněz v programech záchrany památek se jejich opravy protahují a prodražují. Současně se domnívám, že prioritou České republiky má být rozvoj a obnova naší země, finanční prostředky českých občanů mají být prioritně využity na rozvoj našeho státu. Ukrajina je dlouhodobě hodnocena jako země s nejvyšší mírou korupce v Evropě a ve většině případech chybí zpětná vazba a důkladná kontrola, zda finanční prostředky byly využity na dané účely.
Další pozměňovací návrh zvyšuje výdaje specifického ukazatele Ministerstva zdravotnictví Výzkum a vývoj ve zdravotnictví o částku 800 milionů a o tuto stejnou částku snižuje výdaje specifického ukazatele Všeobecná pokladní správa - odvody do rozpočtu Evropské unie. Výdaje na výzkum v České republice jsou stále velmi nízké. Soukromé firmy dokonce vynakládají na výzkum více finančních prostředků než stát. Bez dlouhodobých investic do kvalitního vývoje a výzkumu není možné dosáhnout konkurenceschopnosti, respektive kompatibility, srovnatelnosti a schopnosti rovnocenné spolupráce se špičkovým výzkumem, ať už na evropské, nebo celosvětové úrovni. Systém podpory výzkumu v České republice často nevytváří ideální podmínky k tomu, aby vznikaly výsledky snadno uplatnitelné v praxi. Státní podpora přitom hraje zásadní roli v rozvoji výzkumu a vývoje. Věda a výzkum patří k základním civilizačním kompetencím a mají představovat oporu pro společnost a člověka ve všech situacích, zejména v těch krizových.
Další pozměňovací návrh navrhuje snížit výdaje specifického ukazatele Odvody do rozpočtu Evropské unie o 900 milionů a o tuto stejnou částku navrhuje zvýšit výdaje specifického ukazatele Výdaje Policie České republiky. Snížení příspěvku do rozpočtu Evropské unie umožní České republice lépe alokovat finanční zdroje na oblasti, které vyžadují větší pozornost na národní úrovni. Vzhledem k aktuálním výzvám, kterým čelí Česká republika, je důležité zaměřit se na vnitřní záležitosti a posílit klíčové sektory, jako je právě bezpečnost. Nižší příspěvek do Evropské unie posílí finanční nezávislost České republiky a umožní jí více se soustředit na vlastní zájmy a priority. V posledních letech se zvyšuje počet bezpečnostních incidentů, které vyžadují rychlou a efektivní reakci. Navýšení rozpočtu pro policii posílí její schopnost čelit těmto výzvám. Navýšení finančních prostředků umožní zlepšení pracovních podmínek policistů včetně modernizace vybavení a infrastruktury, což povede k vyšší efektivitě jejich činnosti. S vyšším rozpočtem bude možné rozšířit kapacity pro nábor a školení nových policistů, což je klíčové pro udržení a zlepšení bezpečnostní situace v zemi.
Další pozměňovací návrh zvyšuje výdaje specifického ukazatele Ministerstva práce a sociálních věcí Dávky důchodového pojištění 5 300 000 000 a o tuto stejnou částku snižuje výdaje do odvodů rozpočtu Evropské unie. Česká republika čelí významným demografickým změnám, stárnutí populace vede k rostoucím počtu důchodců, což zvyšuje tlak na důchodový systém. Zvýšení výdajů na důchodové pojištění je krokem k zajištění důstojného života pro naše seniory. Současný důchodový systém je pod značným tlakem, a to jak z hlediska financování, tak z hlediska udržitelnosti. Přesměrování finančních prostředků umožní posílit rezervy důchodového systému a zajistit jeho stabilitu v budoucnosti.
Další pozměňovací návrh - navrhuji v něm zvýšit výdaje specifického ukazatele dávky osobám se zdravotním postižením o 1 800 000 000 a o tuto stejnou částku snížit odvody do rozpočtu Evropské unie. Zajištění adekvátní podpory pro osoby se zdravotním postižením je klíčové pro zajištění jejich důstojného života a začlenění do společnosti. Zvyšování výdajů na tyto dávky reflektuje závazek státu k ochraně a podpoře jedné z nejzranitelnějších skupin obyvatel. Snížení příspěvků do rozpočtu Evropské unie umožňuje přesměrovat prostředky tam, kde mohou mít přímý a okamžitý dopad na kvalitu života občanů České republiky. Zajištění dostatečné podpory pro osoby se zdravotním postižením může vést k jejich lepšímu zapojení do pracovního procesu a společnosti, což má dlouhodobě pozitivní ekonomický i sociální dopad. Snížením prostředků do evropského rozpočtu získává stát větší flexibilitu v řízení vlastních finančních prostředků a může lépe reagovat na specifické potřeby svých občanů. ***