Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.20 hodin)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, děkuji. Pan ministr vám určitě odpoví, prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Tento tisk už je v návrhu programu této schůze. Dobře. Nicméně zrovna cestou sem jsme se s kolegy domlouvali, abychom se v rámci hnutí STAN domluvili s předsedy dalších klubů, aby byl předřazen tak, aby vstoupil do toho prvního čtení příští týden. A co se týče té podpory, minulý týden se konala K8 i k tomuto tématu a já mohu konstatovat zcela průchodnost tohoto zákona.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji panu ministrovi. Tím je tato interpelace vyčerpaná a má ctěná kolegyně Lenka Dražilová je další, kdo bude interpelovat v tuto chvíli pana ministra Mariana Jurečku ve věci nelegálních sociálních služeb. Paní poslankyně, máte slovo. Prosím.
Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji za slovo. Já jsem chtěla říct, že včera se konal podvýbor na téma nelegální sociální služby. My jsme tam probírali výsledky kontrol konkrétně z Jihomoravského kraje, měli jsme tam přiloženy i nějaké fotografie a bylo to skutečně velmi... Nedívalo se na to dobře. Došli jsme k závěru, že v tuhle chvíli je potřeba udělat aspoň nějaká rychlá nelegislativní opatření.
Ono totiž od 1. 7. je povinnost měst a obcí neprodleně nahlásit výskyt nelegálního poskytovatele krajskému úřadu. Takže jsme se tak nějak shodli na tom, a já bych byla ráda, aby to tady zaznělo, že jedno opatření by mohl být dopis pana ministra na všechna města a obce, že tato povinnost je, s vysvětlením, co to nelegální služby, nelegální zařízení je, aby se takto lépe odhalil ten počet. Já myslím, že v oerpéčkových městech se to asi ví a tam s tím sociální odbory pracují, ale ty malé obce vůbec netuší, že by někde něco měly a hlavně kam nahlásit.
To druhé opatření by se týkalo ve stejném duchu praktických lékařů, kdy by ministerstvo mohlo ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví, například přes Sdružení praktických lékařů, podat tyto informace, protože oni jsou o tom na tom naprosto podobně, jsou třeba do takovýchto zařízení zavoláni, ale také nevědí, že by něco měli dál někam hlásit.
A to třetí opatření, to by bylo opatření, které se týká asistentů sociální péče, o tom jsme tam dlouho diskutovali, že nemáme žádnou analýzu jejich využití. A právě přes ně ty nelegální sociální služby fungují. Obecně víme o absenci kontrol příspěvku na péči a tam, kde je evidován asistent sociální péče, tam se domníváme, že by pracovník úřadu práce měl jít na kontrolu jako první, aby zjistil, kde ten příjemce je. (Předsedající: čas.) A o kolik osob pečuje.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Pan ministr, vidím, je přítomen a bude odpovídat paní poslankyni. Prosím, máte pět minut.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobré odpoledne. Ano, jsem přítomen tělem i duchem. Děkuju paní poslankyni za interpelaci k tomuto tématu, protože já jsem si tohoto tématu a problému, který je s tím spojen, vědom. Proto právě, když jsme připravovali tehdy tu malou novelu zákona o sociálních službách, tak jsme tam vlastně dali tu možnost a do určité míry vlastně povinnost, aby obce, které v tom území mají nejlepší přehled, tak nám přes krajské úřady dokázaly dát ten podnět. My samozřejmě teď jsme připraveni, a děkuju za to, jak jste to tady shrnovala, i to jednání z podvýboru, explicitně znovu oslovit krajské úřady, protože po volbách se změnila ve významné části krajů i ta reprezentace lidí, kteří jsou radními nebo náměstky pro sociál. My jsme to samozřejmě s nimi probírali, oni tu informaci od nás měli už v průběhu celého letošního roku, že toto tam je, že novelizace toto přináší, viděli to a byli u toho i povětšinou vedoucí těch jednotlivých odborů na krajských úřadech, kteří se tomu věnují.
My samozřejmě budeme chtít mít od nich informace, zdali to proudí z úrovně obcí, oerpéček ke krajům, tak abychom byli schopni nějakým způsobem opravdu ten problém rozplétat.
Já jsem připraven samozřejmě, jak jste tady zmiňovala to, co tam včera na podvýboru zaznělo, udělat oslovení přes praktické lékaře, aby případně i od nich by bylo možné dostat tyto podněty.
Zvažujeme i to, co jste tady zmínila z hlediska těch asistentů, jestli jsme schopni nějaké úzké spolupráce tady. Já nechci slibovat něco, co nevím, jestli je procesně a legislativně možné, třeba s finančními úřady nějakým způsobem se k tomuto také dopracovat i touto cestou, abychom viděli - je tady někdo takový, má tady příjmy z této činnosti a jsme schopni se k tomuto člověku, k takovéto osobě dopracovat.
Takže vůbec to téma neberu na lehkou váhu, nezlehčuji ho, snažíme se ho dokázat postupně řešit. Na druhou stranu vlastně nejlepším řešením je rozšiřování, budování kapacit v rámci běžných sítí krajů, rozvoj sociálních služeb a samozřejmě umožnění také fungování i těch privátních kvalitních poskytovatelů, kteří splňují všechny podmínky, samozřejmě jak registrace, tak i standardů a tak dále. Takže to, co jste tady zmiňovala, myslím, že tady jsme v souladu, tady asi nemáme nějaký rozpor opoziční nebo koaliční. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, pane ministře. Lenka Dražilová již nemá zájem položit doplňující dotaz, v tom případě beru tady tuto interpelaci za ukončenou. A další, kde je na řadě, je pan poslanec Drahoslav Ryba, který bude interpelovat pana prvního místopředsedu vlády Víta Rakušana. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Drahoslav Ryba: Dobrý den. Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, moje interpelace bude pokračovat v interpelacích, které se týkají vývoje mezd u Hasičského záchranného sboru České republiky a Policie České republiky. Musím konstatovat, že ten vývoj rozhodně není příznivý, protože platy příslušníků obou těchto sborů za poslední tři roky trvale stagnují, respektive abych byl přesný a spravedlivý, tak vzrostly o 7 %, bohužel inflace za tuto dobu blíží k 30 procentům. To znamená, že průměrná hrubá nominální mzda vzrostla sice o 7 %, ale reálná mzda poklesla o 23, možná 25 %. To je u příslušníků. U občanských zaměstnanců je tato situace ještě vážnější, protože ta jejich vychází z mnohem horší základny. Jen připomenu, že pro příští rok je jejich průměrný plat například u policie rozpočtován ve výši 35 026 korun, to je o 11 000 korun méně, než je předpokládaný průměrný plat v České republice v letošním roce.
Návrh rozpočtu Ministerstva vnitra pro příští rok počítá s 5% navýšením pro obě kategorie a následně rozpočtový výhled opět vždy každý rok s pěti procenty. Já se s tím ale úplně nemůžu ztotožnit, protože pokud odečtu inflaci, která rozhodně bude, a řekněme si, že třeba příští rok bude 3 %, tak při tomto tempu navyšování mezd se příslušníci a zaměstnanci bezpečnostních sborů dostanou na reálnou mzdu, kterou měli v roce 2021, nejdříve za 10 až 15 let, a to je nepřijatelné.
Tento pokles má za následek vzrůstající odchody od bezpečnostních sborů, v této chvíli zejména u policie, a to nejen proto, že si někteří spočítají, že to pro ně je výhodnější z hlediska renty, ale také proto, že z těchto peněz nejsou schopni uživit rodinu. To se týká hlavně mladých příslušníků, kteří mají pouze jeden příjem a musí splácet hypotéku a podobně. Ptám se tedy, co s tím (Předsedající: Čas.), pane ministře, hodláte dělat.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Na tuto otázku vám pan ministr v tuto chvíli bude odpovídat a má na to celých pět minut. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo. Ještě jednou dobrý den. Vážený pane poslanče, kolegyně, kolegové, co se týká vámi zmíněných čísel, tak já jenom budu rekapitulovat, jakým způsobem došlo za tohoto volebního období k navýšení tarifních platů. V roce 2023 od ledna to bylo o 10 % a u nástupních platů, protože tam ten problém, na tom se shodneme, je největší, to bylo dokonce o 17 %, kde jsem opakovaně upozorňoval na to, že ta situace ještě před naším nástupem se v té sumě pohybovala někde okolo 26 a půl tisíce nástupního platu mladého hasiče či policisty. Tohle se nám povedlo alespoň trochu napravit, nicméně stále nedostatečně, a v tom se určitě shodneme.
Právě proto jsme za odborovými organizacemi přišli s návrhem, který byl z mého pohledu sociální a z mého pohledu dokonce spravedlivější. Vycházeli jsme z toho schváleného navýšení objemu platů o 5 % a ten náš návrh byl, když ho teď velmi zjednoduším, abychom právě těm nejnižším tarifním třídám, to znamená té první a čtvrté, ty finanční prostředky příští rok navýšili podstatně více než těm nejvyšším tarifním třídám. ***