Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(17.20 hodin)
(pokračuje Ladislav Okleštěk)

Takže jsou tady další otázky, kdy bude vyhlášena výzva. I pro rok 2025 už je pozdě.

A na závěr tohoto mého bloku mě zajímají investice do budov a vybavení Ministerstva pro místní rozvoj. Materiál má alokaci 34 milionů. Rekonstrukce budov, kotelen, oken, modernizace bezpečnostních prvků a tak dál za 34 milionů. Nabízí se samozřejmě otázka například v případě obnovy vozového parku, jestli je nákup realizován centrálním nákupem tak, jak to třeba bývalo za paní ministryně Kláry Dostálové. Ale to se ptám.

No a vrátím se teď tedy k rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj, kde bude muset pro rok 2025 zásadním způsobem navýšit pro realizaci půjčkové části MPO komponenty 2.10, to znamená reforma dostupného bydlení v České republice. Výdaje na tuto komponentu nejsou zahrnuty v návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2025 avšak, byly přislíbeny usnesením vlády, to je potřeba zmínit, číslo 64124 ve výši 8,05 miliardy na roky 2025 a 2026, a to cestou poskytování aktuálně nutných výdajů pro zajištění smluvních závazků s cílovými partnery.

Já bych tady zmínil vývoj výdajů v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj od roku 2020  plánované do roku 2025. Ministerstvo pro místní rozvoj v roce 2020 disponovalo výdaji 31 miliard 541 milionů, ty drobné, nebudu číst, to byla skutečnost v roce 2020. V roce 2021 to bylo dokonce 32 165 milionů. Skutečně v roce 2022 už šla trochu níže na 27 842 milionů. V roce 2023 se to na té výši podrželo jenom o půl miliardy níže, což ještě je pořád stravitelné k tomu předchozímu roku. Ovšem v rozpočtu 2024 už to bylo jenom 15 246 milionů a na rok 2025 máme 13 303 (milionů) zaokrouhleno.

Pokud bychom to vztáhli k procentu HDP, tak se dostáváme od 0,54 přes 0,51 a 0,39 na 0,37. A v roce 2024 0,19 a v roce 2025 0,15 procenta HDP.

Zajímavé je také srovnání samozřejmě v procentech ke státnímu rozpočtu, kdy máme vlastně z 1,7 % státního rozpočtu přes 1,68 v roce 2021. V roce 2022 už 1,4, v roce 2023 už 1,29, 2024 už 0,68 a v roce 2025 0,57. Takže srovnání roku 2020 a 2024, ať jsme féroví, protože rozpočet 2025 může být ještě pořád jiný, tak je to z 1,71 do 0,69.

Takže je třeba si uvědomit, že vlastně pro rok 2025 máme 13,303 miliardy a z toho 7,3 miliardy máme z Evropské unie. A tady vycházím z toho, že meziroční rozdíl je 1,9 miliardy, také to není žádné povzbudivé číslo.

Co se týče výdajů, tak do programu máme připraveno 10 604 milionu zaokrouhleno, Národní dotační program, 2 170 milionů. Ale oblast regionálního rozvoje z hlediska pevností (?) města 120 milionů, obnova území po povodních 740 milionů, cestovní ruch 180 milionů plus 123 milionů přes destinační společnosti, ale to jsou neinvestiční záležitosti. Pak máme těch 60 milionů Živel, jak jsem zmínil, Horská služba 310 milionů a CzechTourism 403 milionů. Na bydlení v této fázi máme 1 070 milionů a Státní fond podpory investic má 800 milionů na dostupné bydlení a 150 milionů na podporu bydlení. To jsou ty výtahy pro domy s pečovatelskou službou a podobně. Do územního plánování máme připraveno tedy zhruba 123 490 000.

Z hlediska evropských programů je to 8,5 miliardy, kde největší zásah má IROP 2021 až 2027, to 7,5 miliardy, a potom operační program Technická pomoc 2021 až 2027, tam je 6,79 miliardy zaokrouhleno.

Takže tady vidím problém v tom, že návrh dle Ministerstva pro místní rozvoj nezohledňuje další významné potřeby dle zdrojů státního rozpočtu v celkové výši 8,8 miliardy a jedná se především o prostředky na realizaci politiky regionálního rozvoje. Chybí jakékoliv peníze na program Místní komunikace, rekonstrukce budov, sportovišť v obcích, revitalizace brownfieldů a podobně. Za současného stavu schváleného rozpočtu budeme muset dle Ministerstva pro místní rozvoj vlastně území prakticky rezignovat na podporu stabilizace a rozvoje ohrožených území, bezbariérových přístupů a výstavbu výtahů, budování infrastruktury v cestovním ruchu a podobně.

Když si vezmeme bydlení, tak na dostupné bydlení rozpočet dává 800 milionů, ambice jsou 8 miliard z Národního plánu obnovy a nelze v této chvíli uzavírat smlouvy, když nejsou finančně kryté. Přitom smlouvy musí být uzavřeny do 30. 6. 2026. Čas by tam byl, ale už nám klepe na dveře, protože Národní plán obnovy končí.

Ve střednědobém výhledu jsou opět jen stovky milionů. Tak mě zajímá, jak tedy bydlení bude financováno? Dále zde vidím problém ve splnění milníků k bydlení pro Národní plán obnovy, aby se mohlo čerpat těch 8 miliard z NPO a musí být vlastně schválen zákon o podpoře bydlení, a to v současné chvíli považuje drtivá většina poslanců za nějaký takový trošku bych nerad řekl, ale musím to říct, paskvil, který bude stát státní rozpočet zhruba 1,5 miliardy. K čerpání prostředků Evropské unie, chybí ministerstvu minimálně 860 milionů korun ze státního rozpočtu, které jsou potřeba na spolufinancování, a je třeba si uvědomit, že bez spolufinancování to prostě nebude. To může vést k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj, respektive Česká republika, nevyužije evropské zdroje v  celkové výši 7 miliard. Také chybí více než miliarda na případnou pomoc základním školám už zavedených programech, které běží, ve kterých se čerpají evropské prostředky (?). V provozních výdajích samotného ministerstva a jeho organizací chybí další zdroje ve výši zhruba 1,3 miliardy korun, které jsou nezbytné na řešení otázek například kybernetické bezpečnosti, provozu IT systémů, úhrada služeb a podobně. Myslím si, že to jsou velice závažné informace, kterými je třeba se zabývat.

Čerpání evropských fondů se musí držet pravidla N+3, takže pro období 2025 až 2027 musí IROP vyčerpat 58 miliard. Pokud toto nesplní, bude opět Česká republika vracet peníze. Jak chtějí toto pravidlo splnit kolegové na ministerstvu, když na rok 2025 jste dali pouze 7,4 miliardy. Nejsou uvedena esdévéčka na další roky, takže z těchto střednědobých výhledů by tedy mělo plynout, že na rok 2026 a 2027 dáte 50 miliard. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP