Korektura


(16.10 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

 

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Nyní zahajuji podrobnou rozpravu a táži se, zda se někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím tedy... Pan ministr... (Ministr Dvořák už chtěl odejít.) Výborně se vrátil se nám, dobrá zpráva. (Pobavení v sále.) Děkuji za spolupráci. Táži se tedy ještě jednou, zda se někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím podrobnou rozpravu a táži se na závěrečná slova? Pan ministr nemá zájem, pan zpravodaj? Pan zpravodaj nemá zájem o závěrečné slovo. Žádné návrhy, o kterých bychom měli hlasovat, nebyly v obecné rozpravě předneseny.

Nyní tedy přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení. "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých souvisejících zákonů, podle sněmovního tisku 767."

 

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 144, přihlášeno 96 poslanců a poslankyň, pro 96, proti žádný. Návrh byl přijat. A já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

A tím končí jeho projednávání. Děkuji panu ministrovi. (Ministr Dvořák už odešel, smích v sále.) Děkuji panu zpravodaji.

A budeme pokračovat v projednávání dalšího bodu. Já otevírám bod číslo

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 710/ - druhé čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 11. září 2024, a to do úterý 17. září 2024. Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zemědělství Marek Výborný. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pardon, kolegové a kolegyně samozřejmě. Prosím o ztišení, pokud máte nějaké důležité rozhovory, přesuňte je prosím do předsálí. (Poslanci se baví mezi sebou, mnozí odcházejí ze sálu.)

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Já tomu rozumím, paní místopředsedkyně. Přece jenom veterinární záležitosti jsou poněkud vzdálené této Sněmovně, takže tady zůstanou pouze fajnšmekři. Tak pojďme se do toho pustit. S některými se loučíme. Kolega Nacher odchází, když slyší veterinu.

Tak. Dámy a pánové, já nemám ambici tady opakovat svůj projev z prvního čtení novely tohoto zákona, protože tam jsem vše podrobně vysvětlil, tak jenom velmi stručně. Potom představím pozměňovací návrhy už ve svém úvodním slovu, ať se potom nezdržujeme v rámci obecné rozpravy. Já se k nim potom samozřejmě přihlásím v rámci rozpravy podrobné.

Vládní návrh novely zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči se do značné míry - a já jsem vás požádal o pochopení - je to, řekněme legislativní, stal nosičem pro mnoho nebo řadu opatření antibyrokratického charakteru v rámci zemědělství, proto nese i takové pracovní označení antibyrokratický zemědělský balíček. Nicméně to jádro původní je skutečně novela veterinárního zákona, kde je také řada opatření.

Jenom krátce připomenu, jedná se o celkovou revizi právní úpravy veterinární asanace, zmírnění požadavků na vyšetřování masa u domácích prasat. Stejně tak, a to si myslím, že je velmi důležité a je to další z těch zjednodušujících opatření, elektronizace postupu při vydávání vnitrostátních veterinárních osvědčení k přemisťování zvířat. To znamená, budeme vydávat jenom elektronicky. Ten průvodní papírový list, který musel každý kus skotu, když šel na výstavu, někam na svod, mít, tak to už samozřejmě odpadne, bude to výrazně jednodušší.

Máme tady celou řadu opatření, která mají dopad do aplikační praxe. Zavádíme možnost porážky skotu střelnou zbraní na pastvě. To jsme tady s kolegou Bendlem vysvětlovali, popisovali, takže asi netřeba se k tomu nějak dále vracet. Navrhujeme upřesnění právní normy úpravy atestací úředních veterinárních lékařů a také lhůt pro jejich získávání a tak dále.

To, co asi vůči veřejnosti rezonovalo nejvíce, a rozumím tomu i v kontextu některých excesů, kterých jsme byli svědky v minulých letech či měsících, tak je zavedení povinnosti kamerových systémů na jatkách v té jasně definované oblasti té vykládky a nahánění zvířat samotných. A to i s předpokládanými náklady, které by neměly přesáhnout 200 000 korun, to znamená, nejsou nijak likvidační ani pro ty menší jatečné provozy.

V souvislosti s tím snížením byrokracie vypouštíme povinnost chovatele aktualizovat nejméně jednou ročně pohotovostní plány pro případ výskytu nebezpečných nákaz, stejně tak možnosti chovatele nově požádat o vydání veterinárního osvědčení prostřednictvím informačního systému státní veterinární správy.

Dále v určitých případech bude možné, aby uživatel honitby zajistil neškodné odstranění zvěřiny nevhodné pro lidskou spotřebu i bez předchozího vyšetření úředním veterinárním lékařem. Čili ty kadávery budou být moci odstraňovány bez toho, že bychom museli nutně shánět k tomu veterinárního lékaře. Odstraňujeme také povinnost předávat a přebírat průvodní listy skotu v případě těch vnitrostátních předpisů.

Takže to jenom připomínám, co bylo a je předmětem té novely původní, a dovolte mi teďka krátce představit už v tomto úvodním slově ty pozměňovací návrhy, které chci připomenout, že jsem je také představil na jednání výboru zemědělského. A my jsme se při tom jednání dohodli, že budou tyto pozměňovací návrhy načteny tady na plénu Poslanecké sněmovny.

Ty návrhy jdou napříč politickým spektrem, jsou to Poslanecké návrhy pozměňovací jak mé osobně, tak předsedy výboru Michala Kučery, Karla Smetany, Petra Bendla, Tomáše Dubského, Josefa Kotta a ve většině případů také Oldřicha Černého. Čili skutečně jsem rád, že tady jsme nalezli věcnou věcnou shodu. Tady je vidět pěkně, že to je skutečně záležitost věcná, nikoliv politická. Já si toho velmi vážím.

Velmi stručně mi dovolte tedy představit tak, jak se ve druhém čtení má, ty jednotlivé pozměňovací návrhy. První se týká novely zákona o hnojivech. Zde chceme snížit administrativní zátěž zemědělců, to znamená, zjednodušíme a minimalizujeme povinnosti předávání elektronické evidence o používání hnojiv. K další úlevě také přispěje i lhůta 14 dní před aplikací tuhých statkových hnojiv, kompostu nebo separátu digestátu, kdy jsou výše zmíněné hnojivé látky zemědělcem navezeny na pozemek, ještě nezapraveny, ale není toto považováno za skladování. Čili dojde ke snížení dat, která musí zemědělec evidovat. Snažíme se opravdu, i pokud jde o hnojiva, tyto věci maximálně zjednodušit.

Další pozměňovací návrh se týká oblasti potravinového práva, kde využíváme touto cestou možnost implementovat nařízení Evropského parlamentu a Rady ze dne 11. dubna 2024 v zeměpisných označení pro víno, lihoviny a zemědělské produkty a také zaručené tradiční speciality a další. Tím návrhem například specifikujeme nové požadavky na označování potravin a jejich kontrolu.

Nově se také přidávají ustanovení týkající se elektronické komunikace mezi potravinářskými podniky a kontrolními orgány. Nově bude upravený takzvaný Food Status, tedy seznam nebezpečných potravin. Je to opět poměrně široký seznam implementačních bodů.***




Přihlásit/registrovat se do ISP