Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(10.50 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)
Postupem času ale začalo docházet k tomu, že v řadě zemí výše filmových pobídek narůstala, u nás zůstávala shodná. Ale neznamenalo to dlouhodobě to, že by filmový průmysl v Česku tímto trpěl, protože pořád jsme měli další přednosti, výhody, které řekněme vyvažovaly tu 20% výši filmových pobídek. Patří tam lokace, kterými Česko vyniká. V řadě skvělých filmů vidíte české, moravské hrady, zámky, historická centra měst a tak dále, i slezská, tedy abych to řekl správně. Přehledné právní prostředí, transparentní způsob vyplácení filmových pobídek, ale také, a zejména bych možná řekl vysokou kvalitou filmových profesionálů, kteří v tom průmyslu působí, počínaje těmi profesemi s vysokou mírou kreativity, ale až po profese technické, které jsou ale pro ty zahraniční produkce stejně důležité.
Po covidové pandemii se ale už ty nůžky začaly opravdu rozevírat. V řadě zemí se zvyšovala výše filmové pobídky. A my jsme dospěli k závěru, že oproti tomu původnímu návrhu opravdu přistoupíme k tomu, abybychom navrhli zvýšení výše filmových pobídek z 20 na 25 %. Takže tento můj pozměňovací návrh znamená posun výše filmových pobídek z 20 na 25 %.
Je to hranice, která stále bude patřit k těm nižším. V současné době ale v té konkurenci už ty rozdíly nebudou tak patrné. A zcela jednoznačně to vyvažují ty další přednosti, které Česko v tomto ohledu má. Takže navrhujeme filmové pobídky 25 %.
Tou druhou změnou je, že se vlastně odstraňuje to přechodné nebo v té době pro nás přechodné ustanovení o zastropování výše filmových pobídek v době, kdy se filmové pobídky ocitly v neutěšené situaci a kdy bylo třeba hledat nějaké rychlé řešení na odblokování úplně zablokovaného systému, to bylo v roce 2022, zejména po mém nástupu na ministerstvo. Tak tehdy vznikla nějaká přechodná domluva, kdy maximální výše podpory byla, nebo ten strop, ten takzvaný (nesrozumitelné), byl stanoven na 150 milionů korun. To samozřejmě ve své době pomohlo. Z druhé strany, kdyby tato výše podpory měla zůstat dlouhodobá, tak by to bylo neúnosné, protože by to vlastně limitovalo možnosti, které mají velké filmové produkce. A já jsem se nakonec rozhodl navrhnout to, aby to zastropování bylo stanoveno na 450 milionech korun. Takže ten pozměňovací návrh spočívá v tom, že se navrhuje částka 450 milionů korun. Maximální výše filmové pobídky určené pro jeden pobídkový projekt (je) 450 milionů korun.
My zvyšujeme množství peněz v tom systému filmových pobídek. Ten návrh postaven na tom principu takzvaného zrcadla znamená významné navýšení a zejména stabilní navýšení objemu peněz ve filmových pobídkách, zvyšují se parafiskální poplatky. A proti tomu se zavádí přehledný mechanismus, kdy vlastně stát vyplácí násobek toho výnosu z parafiskálních poplatků. A tento mechanismus podle mého názoru legitimizuje v tuto chvíli tu možnost stanovení toho stropu na 450 milionech korun.
Takže tento můj druhý pozměňovací návrh je zásadní. To znamená navýšení filmové pobídky na 25 % a stanovený účet toho stropu na 450 milionů korun. Já se samozřejmě v podrobné rozpravě k oběma těmto svým návrhům přihlásím, ale teď dál už budu vystupovat v reakci na ta jednotlivá vystoupení a odpovídat na dotazy a podněty, které, paní poslankyně, páni poslanci, vznesete. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní zde mám přihlášku k faktické poznámce. Pane zpravodaji, (k poslanci Lacinovi, přicházejícímu k pultíku) vy máte sice přednostní právo, ale faktické poznámky mají přednost před vaším právem. Prosím (k poslanci Babkovi), máte slovo.
Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo. Já si dovolím reagovat na pana ministra, právě na pozměňovací návrh, který zde odůvodnil. Musím říct, že je to trochu překvapivé po tom, co jsme vlastně slyšeli, že tento zákon je vydiskutován a že by bylo nejlepší v něm nic neměnit, protože veškeré ty dohody jsou křehké. Nicméně já si dovolím reagovat, že samozřejmě tu změnu té procentuální výše filmové pobídky z 20 na 25 % můžeme podpořit, protože dlouhodobě i za naší vlády samozřejmě jsme se snažili co nejvíce vycházet vstříc právě v tom systému filmových pobídek, takže ta změna z 20 na 25 % i v rámci, jak tady bylo řečeno, konkurenceschopnosti České republiky, je krok správným směrem.
Nicméně možná dotaz na pana ministra, co se týče toho zastropování té maximální výše až do výše 450 milionů korun. Tak tam jenom možná bych se trochu obával, jestli nedojde k tomu, že bude podpořeno méně projektů ročně, že budou podpořeny třeba pouze nějaké opravdu velmi drahé projekty a zároveň tedy jich bude míň, protože samozřejmě těch peněz v tom systému není tolik, aby ve chvíli, kdy tu výši zvýšíme ze 150 milionů na 450, tak logicky může dojít k tomu, že budou podpořeny třeba jenom tři, dva, tři velké projekty. Tak jenom možná otázka, jestli jste nad tímto uvažovali, že to se může stát? Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji za dodržení času. Nyní k faktické poznámce je přihlášen pan poslanec Lubomír Brož. Prosím, máte slovo.
Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo, paní předsedající. Mě vedly úvahy podobným směrem jako kolegu Babku, vaším prostřednictvím. Já bych se hlavně vyjádřil k té maximální výši. Protože tam je opravdu to zajímavé a proč je to zrovna tahleta výše. A jak pan ministr vidí to, že se můžou snížit tedy ten celkový, další objem těch podporovaných projektů. A potom jestli vůbec, protože opravdu není běžné, aby ministr předkládal pozměňovací návrh do druhého čtení dopoledne v den projednávání a nešlo to ani druhým výborem. A já si vůbec nevzpomenu, že by na výborech o tomhletom tématu se nějak víc mluvilo a byly k němu připomínky. Tak jestli je třeba nějaký závažnější důvod, který ho k tomu přiměl. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Vyčerpali jsme faktické poznámky a nyní přichází s přednostním právem pan zpravodaj. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Lacina: Děkuji za slovo. Jenom na vysvětlenou, jsem si nevšiml, že jsou přihlášeni kolegové k faktickým poznámkám, takže jsem se dral do pultíku, ačkoliv moje chvíle přichází až teď. Máme pátek třináctého, je to ten nadmíru dynamický den v mnoha ohledech. A dovolte mi, abych i já vám stručně představil jednotlivé pozměňovací návrhy. Je jich celkem pět. Nebudu proto zabíhat do podrobností. A v případě vašeho zájmu si dovolím odkázat na podrobná odůvodnění, která jsem spolu s pozměňovacími návrhy nahrál do systému.
První pozměňovací návrh, který jsem do systému nahrál pod číslem 4836, navrhuje změnu § 86 autorského zákona týkající se práv vysílatele a jeho vysílání. Stávající právní úprava práv vysílatelů vycházející z předchozích autorských zákonů poskytuje vysílatelům širší ochranu, než jakou vyžaduje mezinárodní právo, a zároveň také než právní úpravy v jiných státech, včetně ostatních členských států Evropské unie.
V důsledku této skutečnosti dochází k tomu, že zástupce zahraničních vysílatelů, společnost média management Europe, vymáhá de facto výlučně na území České republiky po provozovatelích a ubytovacích zařízeních nepřiměřeně vysoké autorské odměny za vysílání na hotelových pokojích. To vše i přesto, že provozovatelé hotelů nezískávají z případného zpřístupnění vysílání na svých pokojích žádnou ekonomickou výhodu, kdy stanovení ceny za hotelový pokoj s okolností, zda je nebo není zpřístupněno zahraniční vysílání, nesouvisí. České hoteliéry v podstatě jako jediné v rámci Evropské unie tak stíhá povinnost platit licenční poplatky za zahraniční kanály vysílané na jejich pokojích, přičemž tyto odměny nejsou zanedbatelné. Navrhovanou novelizací dojde ke srovnání podmínek pro vysílatele na vnitřním trhu Evropské unie, což přispěje k vytvoření spravedlivějšího a vyváženějšího obchodního prostředí v oblasti duševního vlastnictví. ***