Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(10.00 hodin)

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobré dopoledne, vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, veřejnosti na galerii, zdravím taktéž. Já si dovolím uvést novelu zákona respektive vládní návrh nového zákona o sociálním integračním podniku. Zároveň také připomenu, že tady tato zákonná úprava má také doprovodné změnové zákony, které jsou v tom dalším tisku. Takže já se teď vyjádřím k oběma záležitostem těchto dvou tisků, a to je vlastně to, proč to celé děláme.

Sociální integrační podnik má za cíl, aby výrazným způsobem nám tady rozšířil možnost, jak opravdu smysluplně a zároveň efektivně více pracovat s lidmi nejenom se zdravotním postižením, ale s lidmi, kteří mají celou řadu dalších handicapů, s lidmi, kteří například přicházejí a vrací se do života po výkonu trestu, vrací se zpátky do společnosti například po léčbě ze závislostí různých typů. Dnešní systém chráněného trhu práce na tyto situace úplně nepamatuje. My pamatujeme a efektivně řešíme pomoc se zaměstnáváním lidí, kteří mají zdravotní handicap vytvářením pracovních podmínek pro to, aby takováto firma mohla třeba to pracovní místo upravit, patřičně vybavit, vytváříme finanční podporou také podporu pro firmy, je tady příspěvek státu, který každý rok roste, na právě zaměstnávání osob se zdravotním postižením, a chybí nám institut, který by právě podpořil ty lidi, kteří mají své specifické potřeby a kde kromě toho, že řešíme třeba na tom pracovišti právě tu úpravu pro to, že ten člověk je třeba na invalidním vozíku nebo má nějaké další zdravotní komplikace, které snižují jeho výkonnost, tak ale nemáme dobře nastavený systém pro to, abychom podpořili třeba tu individuální práci i v té sociální rovině v tom, že je potřeba u toho člověka opravdu pracovat se všemi dalšími okolnostmi pro jeho správnou integraci, aby zvládl tu práci, aby vůbec zvládl nástup do toho běžného života právě třeba v situaci, kdy se člověk vrací třeba po deseti, patnácti, dvaceti letech z výkonu trestu. A nám jde o to, abychom v těchto krocích nastavili ten systém lépe, aby ti lidé měli šanci práci získat, aby měli šanci práci udržet.

A ta motivace je v tom zákoně vtělena tak, že to není jenom o tom toho člověka v tom systému základním udržet, ale je tady motivace pro ty sociální integrační podniky v tom, že když se jim podaří toho člověka dostat i na ten otevřený trh práce a udržet ho tam stabilně, tak potom dostávají ještě finanční ocenění díky tomu, jak je ten zákon nastaven. To znamená, nám jde opravdu o to, abychom nastavili smysluplně a efektivně tu sociální trampolínu a aby ten systém nám, pokud to bude možné, vždy to možné není, pomáhal k tomu ty lidi opravdu dostat na ten otevřený trh práce k vlastní zodpovědnosti, k vlastnímu přístupu spravování těch všech životních okolností a potřeb. Ale samozřejmě v sociální oblasti je často i úspěchem, že vůbec zvládneme toho člověka nějak základně zastabilizovat, a víme, že třeba už nejsou možnosti ho posunout dál, takže samozřejmě i to v tom systému je takto zohledněno.

V tom návrhu také v diskusi nad pozměňovací návrhy řešíme otázku, jakým způsobem správně nastavit ten pohled na standardní chráněný trh práce, jakým způsobem zohlednit ta specifika sociálního integračního podniku, zároveň jak vytvořit větší motivaci toho, aby firmy opravdu zaměstnávaly lidi se zdravotním postižením, lidi se specifickými potřebami a aby třeba nebylo tak běžné, že je jednodušší udělat to přes zaplacení té takzvané sankce vůči státu nebo přes náhradní plnění, protože to je někdy velmi diskutabilní, ale abychom se opravdu snažili vytvářet motivační prostředí především pro faktické zaměstnání těch lidí. To je ten cíl.

Česká republika má nižší podíl, než je obvyklé v Evropě, osob se zdravotním postižením. A tak, jak jsem říkal v úvodu, ten systém, je potřeba to také rozšířit, abychom pamatovali právě na osoby se specifickými handicapy a specifickými potřebami.

Tolik asi do úvodu těchto dvou tisků a toho smyslu nového zákona, proč ho vytváříme a proč dlouhé roky se tady o něm diskuze vede, a teď se myslím blížíme k tomu, aby opravdu to bylo vtěleno do legislativy, aby ten systém nám začal fungovat a velmi vhodně doplnil a navázal na ten systém chráněného trhu práce. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednávání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu, usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky číslo 661/1 a 2. Já moc poprosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro sociální politiku pan poslanec Vít Kaňkovský a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré dopoledne, vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, ministři, milé kolegyně, kolegové. Výbor pro sociální politiku se zabýval sněmovním tiskem 661 na dvou svých schůzích, bylo to během června, přičemž na té druhé schůzi 19. června přijal usnesení, se kterým vás krátce seznámím. Je to usnesení z výboru pro sociální politiku z 50. schůze ze dne 13. června k vládnímu návrhu zákona o integračním sociálním podniku, jedná se o sněmovní tisk 661:

"Po vystoupení zpravodaje poslance Víta Kaňkovského a po rozpravě výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o integračním sociálním podniku, sněmovní tisk 661, ve znění přijatých pozměňovacích návrhů." - Těch pozměňovacích návrhů nebylo mnoho, nicméně nebudu vám je zde foneticky číst, odkáži na příslušný dokument, o kterém už mluvil pan místopředseda Sněmovny, je to sněmovní dokument 661/2. A

"II. výbor zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy."

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji panu zpravodaji. Než otevřu obecnou rozpravu, načtu omluvy. Od 10 hodin se omlouvá z osobních důvodů pan poslanec Aleš Dufek, dále Stanislav Fridrich od 10 hodin z osobních důvodů, Karel Krejza celý jednací den z pracovních důvodů, Jana Mračková Vildumetzová celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec Patrik Nacher od 11 do 12.30 z pracovních důvodů a do 9.45 ze zdravotních důvodů, pan poslanec Ladislav Okleštěk celý jednací den z pracovních důvodů, David Pražák celý jednací den z pracovních důvodů, Petr Vrána celý jednací den ze zdravotních důvodů, Vladimír Zlínský od 11 hodin z pracovních důvodů.

A v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Dámy a pánové, pane ministře, já budu velice stručný. Já tuhletu iniciativu kvituji, dlouhodobě se zabývám problematikou začleňování lidí po výkonu trestu. Sociální podpora nebo ta institucionální podpora té jejich sociální inkluze je v České republice na ne příliš vysoké úrovni a je to jeden z důvodů, proč máme vysokou recidivu trestné činnosti, proč máme hodně lidí ve výkonu trestu obecně ve srovnání s vyspělými státy. Tohle by měl být krok, který by měl pomoci tomu, aby ta recidiva byla nižší, abychom v tom výkonu trestu měli méně lidí. Je to zatím v rovině teorie a já doufám, že se naplní i v praxi. Takže tahleta iniciativa podle mě má smysl. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Pořád máme otevřenou obecnou rozpravu, vidím paní místopředsedkyni Olgu Richterovou, která se hlásí do obecné rozpravy. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, opět jako u toho předchozího tisku bych ráda ocenila to, že nám, pokud vím, úplně všem, co jsme v této Sněmovně, záleží na tom, aby se sociální podnikání v naší zemi začalo rozvíjet. Díky za to.

Já jsem chtěla připomenout, že jsme zákon o sociálním podnikání už předkládali v minulém období, nestihl se projednat. Já jsem byla tehdy jednou ze spolupředkladatelek a věděla jsem, že není dokonalý, ale přála jsem si, ať aspoň uznáme, že tento sektor je významný a že pro část lidí na našem trhu práce není možné obstát bez nějaké podpory. A nyní jsme, řekla bych, u dalšího milníku, který ale ve skutečnosti bude jenom takovým počátečním stavebním kamenem.

Jak už řekl můj předřečník, jedna z těch částí je podpora lidí, co jsou sociálně znevýhodnění. A nejsou to jenom právě, jak bylo zmíněno, lidé po výkonu trestu, kteří už si ten trest odsloužili, ale potřebujeme, aby se začlenili, aby mohli zvládnout začít normálně fungovat, a dnes je to velmi obtížné a máme obrovskou míru recidivy. Ale je to i spousta dalších skupin. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP