Autorizace


(21.30 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

A pak otázky akceptace, která se samozřejmě specifikuje až v momentě, kdy s tím vítězem uzavíráte smlouvu. Antimonopolní úřad vyhověl těmto výhradám a my jsme se i díky tomu, a to i zde vystupující dobře vědí, tam byl stanoven termín, který byl dán Národním plánem obnovy, který se schvaloval ještě za minulé vlády, a byl tam termín Q3 roku 2024. To byl ostatně jeden z důvodů, proč my jsme nemohli otálet a nepokračovat v tom vývoji těch systémů. Vedlo to k tomu rozhodnutí, protože nenaplnění toho milníku by mohlo ohrozit další části Národního plánu obnovy s tímto samotným projektem nesouvisející.

My jsme v tuhletu chvíli, my jsme tedy udělali to JŘBU, šlo to zhruba na 10 % celkové vysoutěžené zakázky. A nakonec tedy ÚOHS řekl, že z této smlouvy je možné plnit k tomu datu zlomovému. Zároveň je zde v návrhu milionová pokuta ÚOHS za nezákonné zadání veřejné zakázky, pokuta je nepravomocná. MMR splnilo podmínky zákona o zadávání veřejných zakázek ohledně uzavření smlouvy s dodavatelem na ISSŘ prostřednictvím JŘBU. Proto s pokutou nesouhlasí a podává rozklad. Rozhodnutí ÚOHS je v tuto chvíli nepravomocné. My jsme tedy viděli i třeba historicky 500milionovou pokutu směrem k ministerstvu třeba obrany a podobné věci. Ta věc je v jednání, to rozhodnutí je nepravomocné.

Jinak na otázku, proč tady nejsou členové koalice, byť musím říct, že v levé části, já jsem to předtím taky počítal, ale to číslo už není relevantní, poslanců opozice je zde v tuto chvíli více. Já jsem ohledně tady toho bodu informoval na klubech, informoval jsem své koaliční kolegy, dal jsem možnost i svým kolegům z koaličních stran se doptat na ty věci. I lidé z výboru disponují těmi materiály. Myslel jsem, že i toto vystoupení je právě dát opozici možnost pokládat otázky podobně tomu, jako se tomu dělo na výboru, kde jsme přerušili a postupně dodáváme ony materiály.

Pak jsem tady měl tu výzvu Běžte se zeptat na úřady. Já vnímám tu kritiku, mně chodí dopisy, komunikuji, osobně jsem navštívil několik stavebních úřadů. Vím, co mi tam řekli, vím, jak třeba hodnotili problémy zavádění toho předchozího systému. Byl jsem v Přelouči, chystám se na návštěvu dalších úřadů. Na týdenní bázi komunikujeme intenzivně (se) stavebníky a s dalšími uskupeními včetně platformy pro zdraví, stavební zákon či SMO ČR, (nesrozumitelné) a další. Tady pan Havlíček uvedl příklad Berounu. Já nevím, jestli říká nebo neříká pravdu, to mi nepřijde hodnotit, že tam nic nefunguje. Já jsem si rychle vyžádal nějaké informace. Tak nastavením v úřadě v Berouně mají 12 spisů, 76 doručených dokumentů. To ten systém umožňuje vědět, kde, kdo, kolik spravuje spisů. Za starých časů bych na ten úřad samozřejmě musel teď volat, aby vám někdo spočítal ty příslušné případy.

Chtěl bych se vyjádřit k tomu, co prostě rezonuje tím veřejným prostorem zastavení stavebního řízení v České republice, že nefunguje. Já si myslím, že to je velmi silné vyjádření, ať už z dat, která vychází z toho systému, kde skutečně existují povolení i ke stavbám jako takovým, nejenom kolaudace, nejenom dělení pozemků, tak já jsem zde ukazoval grafy, které ukazují i počet těch zahájení řízených v čase. Můžu je ukázat znovu, ať je to počet podání přes Portál stavebníka, kde je 20 000 podání (Ukazuje graf.), tedy nahraných elektronických podání v tom portálu, tak i zahájených řízení na těch stavebních úřadech v čase i dokončených řízení (Opět ukazuje graf.). Já tady nemám ten rozklad. Ano, něco je posláno na dotčený orgán k vyjádření, ano, něco je uzavřeno, něco je zamítnuto a řada věcí je také rozhodnuta. Samozřejmě pokud bude potřeba detailnější rozklad, tak jsem schopný ho dodat.

Já si ještě jednou pomůžu tím grafem. Obecně počet vydatných stavebních povolení v České republice v čase, tady dole, na tom grafu (Ukazuje.) jsou jednotlivé roky. My víme z dat, s kterými pracujete asi všichni, co se o stavebnictví zajímáte, že ta celková produkce staveb v České republice, táhnou to hodně infrastrukturní stavy, předevčírem vyšel, myslím si, že nějaký článek, který pochází z Českého statistického úřadu, je v mírné recesi, ale zvedá se to. Bylo to způsobeno energetickou krizí, nárůstem ceníku stavebních prací, nárůstem cen stavebních materiálů. A když se podíváte na pravidelné konference CEEC, tak je vidět, že i stavební firmy jsou v tuto chvíli na 96 % vlastních kapacit. Já se na to často dívám prizmatem nově postavených bytů v České republice. V těch minulých letech to bylo zhruba 40 000, v tomto roce to je pětatřicet. Proto ta linka roku 2024 od ledna, nikoliv od 1. 7., je v počátku nižší. Ten výkon stavebnictví není v tomto roce na těch číslech, jako to bylo v roce 2023, 2022. Ale pokud se podíváme na měsíc červen, následně červenec, tak v tuto chvíli je ten pokles zhruba tak, jako to bylo v těch jiných letech, sezonní.

Já si myslím, a je třeba se na to podívat i skrze systémy, které jsou k dispozici, ať už je to registr smluv, ať je to systém, nejen veřejné zakázky v rámci DSŘ byly vždy soutěženy transparentně, vždy bylo otevřeno, využito veřejné soutěže nebo dynamického nákupního systému, což, jak již jsem řekl, je systém, který je teď poměrně trendy, používají ho i další instituce.

Pak možná bych chtěl reagovat krátce na pana Radima Fialu. On zde četl některé ty věci. Já bych, a vlastně to je i reakce na tu poslední faktickou poznámku. My jsme na žádost stavebních úřadů, ale i na žádost komor do sekce Aktuality samotného ISSŘ, tak v sekci Aktuality se objevují teď nové funkcionality, které přibývají do systému. Věci, které zde zmiňoval pan předseda Radim Fiala, prostřednictvím pana předsedajícího, se na ně obracím, tak některé z těch funkcí skutečně nebyly funkční v červnu, byly to ty funkce třeba automatického načítání, doplňování informací. Tyto automatické procesy byly součástí balíčku a požadavků, co má Ministerstvo (pro) místní rozvoj ve spolupráci se svými dodavateli dodat v červnu a v měsíci srpnu. A kromě toho, že zde není ještě nasazená plná automatizace šablon, a teď je velmi vyzdvihováno to nahlížení do spisu, byť to jiné systémy také úplně neumožňují, tak jsou to věci, které jsou zařazeny v rozvojovém plánu těch jednotlivých systémů.

Jenom jsem chtěl ještě říci, když se podíváte na dikci toho zákona, tak ten hovoří, ten definuje Agendový informační systém explicitně, nevím, jestli zmiňuje ISSŘ, ale tento systém je určen pro vedení a evidenci jednotlivých kroků a spisů, které jsou řešeny v tomto procesu.

Je na zvážení každého úředníka, a já vím, že spousta lidí na úřadech využívá i ten stávající systém, který je stále v běhu pro ta řízení, která byla zahájena před 1. 7. a v tuto chvíli je pro ně rychlejší si třeba tu šablonu vyseknout v stávajícím systému a následně ji do toho systému vložit. Ty šablony v tuhle chvíli nejsou dokonalé, ostatně o dokonalosti systému jako takového jsem nehovořil nikdy. Ten systém vylepšujeme, máme k tomu jasný plán a jasné kroky, které projednáváme jak se zástupci těch, jež využívají portál, tak se zástupci úředníků a stavebních úřadů, které ho používají.

V situaci, kterou tady komunikovali nebo o které hovořila paní Ožanová, my jsme se zejména v této oblasti dostali do takové speciální situace. Týkalo se to Ostravy. Stavební úřady jsou dány vyhláškou, nicméně pokud jsou třeba nějaká územně členěná města statutární, tak mohou mít i vlastní členění úřadu. Ostravu jsme museli řešit trochu speciálně, protože jsme ji zavedli podle té vyhlášky. Nicméně tam těch stavebních úřadů, na těch městských částech jsou dány vnitřním předpisem samotného města. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP