Korektura


(21.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Když jsem tady poslouchal paní Evu Fialovou; já si nemyslím, že ten systém, jako jeho funkčnost, definujeme: vypnout a zapnout. Na jedné straně vidím dokumenty, které vstupují do toho systému skrze portál stavebníka, ale mohu tam vstupovat i dalšími cestami a vidím tu aktivitu na straně úřadu, zakládání těch jednotlivých záměrů, práci s těmi záměry. A i když poslouchám ty výhrady, některé jsou velmi věcné, tak s tím systémem se ty věci odbavit ve finále dají. Že to není komfortní, že to v tuto chvíli trvá déle anebo že má systém pomalejší odezvy, jsou to ty priority, na kterých v tuto chvíli pracujeme.

Statistiky na reakce. My máme vlastně dvě úrovně komunikace. Jedna se týká stále dotazů, které míří na ten starý stavební zákon, respektive na změny, které přinesl nový zákon. Dneska jsem například viděl nějaký článek, kde někdo komentuje, že v novém systému se snaží udělat to územní povolení, ale to už v novém zákonu je jeden proces povolení té stavby, povolení toho záměru. Takže i takovéto dotazy nám tam chodí.

Nicméně na call centrum volalo dnešního dne 184 identifikovaných úředníků, kterým byly poskytnuty informace ohledně legislativy. A pracujeme a snažíme se tak, aby i to call centrum bylo škálované ne na: uložím si váš dotaz a odpovíme vám mailem, aby s těmi základními úkony mohli radit i ti lidé, kteří jsou na tom call centru. Škálujeme to call centrum, abychom ho výrazně navýšili. Stavební úřady volají, ať už je to naše call centrum, nebo i konkrétním referentům. Ministerstvo místního rozvoje je sám úřad, který dělá odvolačky, máme tam na to oddělení, snažíme se i skrze buďto jednotlivé odpovědi nebo hromadné emaily odpovídat na ty nejčastější dotazy.

Tou mojí ambicí je, aby pokud to není nějaký showstoper, že ten úředník v danou chvíli skutečně stojí a nemůže udělat další krok, protože neví, aby byla ta odpověď do 48 hodin. Jinak v řadě případů jsme i skrze naše oddělení vlastně pomáhali s tím "klikáním" toho systému. Pokud se třeba v tom systému nelze zorientovat, úředníci Ministerstva místního rozvoje dokážou vlastně pomocí sdílené obrazovky vlastně ten konkrétní problém vyřešit. Tak.

Těch odpovědí - tady toho zaznělo spoustu v těch faktických poznámkách. My jsme i ve věci kolaudací, protože jsme to vnímali jako nejkritičtější zejména k začátku nového školního roku, tak já jsem skrze některá vyjádření v televizi aktivně oslovil všechny ty, kteří mají problém v tuto chvíli s věcmi kolaudací. Ty kolaudace se navazují na ten projekt původně povolený podle starého stavebního zákona a ta další vyjádření k nim nejsou potřeba.

Tam jsme zavnímali jeden problém, pokud došlo k nějakému přesunu toho případu z jiného stavebního úřadu, tak tam není ta kontinuita té dokumentace existující v tom konkrétním systému toho úřadu a ta kolaudace může být podávána už na jiný úřad. Ale věřím, že k tomu 1. 9. se nám to riziko podařilo zažehnat toho neotevření školek nebo škol a jsme ochotni i na úrovni konkrétního dotazu - a takové mi chodí od starostů - pomoci v těch jednotlivých případech.

Já jsem připravil i materiál, protože jsem často dotazován, které ty klíčové funkcionality by měly být nasazeny už třeba i v tomto měsíci. Byl velký požadavek, ten přichází ze strany uživatelů jak toho portálového řešení, tak ISSŘ. Jsou to u složitějších staveb více strukturované, ty BPP balíčky. Ne všechny stavby se vejdou do těch dvou úrovní toho BPP balíčku, tedy možnost vnořování třeba u složitějších staveb jednotlivých objektů. Slíbili jsme integrace na ty úřední desky, ty budeme dodávat v říjnu, stejně tak jako ekonomické systémy a napojení úřadů, protože se to do toho původního scoupu, který byl omezený skrze JŘBU, nevešlo. V říjnu bychom chtěli napojit pokročilé mapové služby v ISSŘ, územní plány RÚIAN, integrace na stávající registry, jako je katastr a další, v systému jsou a fungují. U toho portálu pro stavebníka si myslím, že je důležitá věc, a v tuto chvíli je tam jakýsi, byť funkční, tak stále bypass. Týká se to zejména poskytovatelů technické a dopravní infrastruktury, kteří by do systému měli přistupovat napřímo. Tam jsme propojili rovnou tým dodávajícího subjektu Principál se zástupci, které reprezentuje Svaz průmyslu a dopravy. Samozřejmě ten stream má i svého projektového manažera a v momentě, kdy na to API, které už je vystavené, budou hotovy procesy a budou zaintegrováni všichni poskytovatelé technické a dopravní infrastruktury, tak je v tomto překlopíme a budou do toho naintegrováni najednou.

Těch věcí je tam skutečně hodně a pokud jsem na něco zapomněl, určitě v dalších dotazech se některé věci budou opakovat. Rád na ně budu reagovat.

Jenom možná závěrem tohoto mého vystoupení. Nemyslím si, že by Ministerstvo pro místní rozvoj někoho ignorovalo záměrně nebo že by se někomu nedopřálo sluchu, byť v tom momentu toho finiše k 1. 7. nebylo příliš času na diskuse například se sdružením tajemníků. Ale prakticky od druhého dne jsme byli napojeni na pana Holického a spoustu věcí, které zde zazněly jako individuální dotazy či stížnosti z jednotlivých stavebních úřadů, my v tuto chvíli odbavujeme v klasické hierarchii priorit dodání těchto funkcionalit do toho systému, protože jsme je již obdrželi, řekněme, v té agregované formě, tedy ve shrnutí priorit, které byly k dodání v červenci, v srpnu, ale samozřejmě ten list pokračuje dál.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Všechny srdečně zdravím, vystřídali jsme se při řízení schůze a nyní bude série faktických poznámek. A než ji zahájím, tak načtu omluvy, co v mezičase dorazily. Omlouvá se pan předseda Andrej Babiš, a sice od 18.40 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Michael Kohajda do 18.30 hodin z pracovních důvodů, Josef Kott od 19 do 20 hodin z pracovních důvodů, Michael Rataj z celého jednacího dne bez udání důvodu, Jan Richter od 19.15 hodin z pracovních důvodů, Jan Síla od 21.15 hodin ze zdravotních důvodů a z členů vlády se omlouvá pan ministr Marian Jurečka od 20 hodin z pracovních důvodů. To by byly omluvy.

A nyní s první faktickou pan místopředseda Aleš Juchelka. Prosím.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Tak moc děkuji. Já jsem nevěřil svým vlastním uším, pane ministře. Vy jste tady posledních 20 minut jmenoval všechny ty věci z hlediska funkcionalit, call centra, toho, co všechno jako bude, to, co mělo být, prostě už toho 1. 7, a to, co mělo už fungovat. To nás teď prostě vůbec nezajímá.

Vy jste tady měl přijít dle mého názoru, já jsem s tím takhle počítal, s nějakým návrhem řešení, s nějakým bypassem, co se vlastně stane. Měl jsem pocit, že tady budeme projednávat, že nám představíte nějaký legislativní návrh, ale prozatím to vypadá, že to je jenom nějaké vaše řečnické cvičení. Vy jste měl tady těmi dveřmi vstoupit s velikánským pytlem popela a celou dobu, co se to tady projednává, si ten popel sypat na hlavu, protože dle vašich slov to vypadá, že to funguje, ale prakticky to nefunguje vůbec. Nerozumím vůbec tomu, co tady v tuto chvíli říkáte, mě nezajímá žádná statistika Světové banky, žádná statistika Dataranu. Mě prostě zajímá, kdy to začne fungovat, protože když si jeden člen mé rodiny šel spojit dva pozemky v jeden, tak mu bylo nabídnuto kafe, protože říkali: my si s vámi můžeme skvěle popovídat, ale my prostě to nerozjedeme. Takže my tam nemůžeme ani ty dva pozemky sloučit. A toto je ta realita.

Pokud vy tady říkáte, že se nechováte arogantně, tak to, co tady předvádíte, je esence arogance a mohl byste tu esenci dávat dalším členům třeba vaší vlády. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP