(16.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní je prostor pro pana ministra. Pane ministře, prosím.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane poslanče Smetano, kolegové, děkuju za ten dotaz, protože můžu pokračovat plynule v tom, co jsem říkal, a já tím plním jenom to, co požadovala opozice ráno, tak já myslím, že si takhle dokážeme vzájemně vyjít vstříc.

Ano, kdyby to trápilo jenom zemědělce, jak tady říkal pan poslanec Smetana, ale mě to neskutečně trápí taky, protože to byste nikdy nevěřili, co je taky možné. Jednak to můžeme sledovat dnes a denně. Dnes farmář bohužel tráví víc času u počítače, kde večer doplňuje různé tabulky, excelové a neexcelové, vyplňuje hlášení a připravuje se na kontrolu, která přijde zítra, aby za týden přišla kontrola z jiné instituce na tu samou věc. Na ušní známky u krav jednou přijde plemenářská inspekce a podruhé přijde Zemědělský intervenční fond. To jsou věci, kterým já nerozumím. Nedokážu je hájit, nedokážu je vysvětlit a děláme všechno pro to, abychom přesně tímto způsobem začali tu administrativu a byrokracii zmírňovat.

Prakticky, abyste věděli jak, abych o tom jenom nemluvil: máme na ministerstvu fungující antibyrokratickou komisi. Musím říct, že ta komise nebyla založena mnou, tu založil tuším už pan ministr Gandalovič - léta Páně nevím, 2008, 2009, jestli se nepletu, pan poslanec Bendl by věděl lépe a přesně - a v různých obdobích různě působila, za některých ministrů vůbec nebo bez nějakého aktivního dopadu. Ale já opravdu chci, aby se ta komise rozpohybovala a dodávala mi konkrétní podněty z praxe. Tam totiž nesedí úředníci, tam sedí zemědělci, farmáři, kteří dennodenně do toho chléva, na to pole jezdí, a já od nich chci vidět konkrétní podnět: Tady, pane ministře, je problém, takové máme, my řešíme, musíte změnit zákon, musíte změnit nařízení, vyhlášku, metodický pokyn, dát nařízení řediteli SZIFu nebo já nevím komu. To je jeden zdroj těch podnětů.

Pak jsem si vytvořil skupinu - protože musíme trošičku akčně k tomu přistoupit, nemůžeme to dělat rok - můj náměstek má na starosti skupinu, která koordinuje přípravu dvou balíčků. Jeden balíček bude legislativní. Tady moc poprosím pány poslance a paní poslankyně z opozice o spolupráci, protože půjde o to, abychom to dokázali rychle tady protlačit Sněmovnou. Myslím, že půjdeme nějakým poslaneckým návrhem. Vedle toho máme balíček antibyrokratický, to je nelegislativní povahy, a tam pojedeme řekněme klidně i nějakou postupnou metodou tak, jak to bude přicházet. A je to něco, na co nečekáme, co nebude mít start za týden, za měsíc, za půl roku. To jsme už začali, když se podíváte na některé konkrétní věci, konkrétní opatření, která jsme udělali, tak za poslední dvě jednání vlády jsme měli tři nebo čtyři materiály, které se mimo jiné věnovaly byrokracii v zemědělství.

Ono tím, že to je samozřejmě věc drobná, tak potom není tak vidět v médiích, ale rád tady připomenu, že jsme například zjednodušili pravidla pro zemědělce hospodařící v ekologickém zemědělství. Doposud platí povinnost 20 % plochy v ekologickém zemědělství oset takzvanými netržními plodinami, ale tuhle podmínku rušíme, a tady ukážu to kouzlo. Když zrušíte tuto podmínku, tak nejenom že ji ten zemědělec nemusí realizovat, ale hlavně, odpadne ta kontrola, protože s každou podmínkou je spojena nějaká kontrola, která přijde a prudí: Udělal jsi to, splnil jsi to, nesplnil jsi to? Tady ti chybí metr čtvereční, buch, sankce a podobně. Čili tohleto samozřejmě i s tímto opatřením padá. Berte to jako modelový příklad, ale zrovna tenhle znamená poměrně hodně. A když vidíme i dnes působení Evropské komise, která začíná trochu se dostávat do nějakých racionálních mantinelů toho, abychom dokázali skloubit možnosti evropského zemědělství, reálnou péči o půdu, ochranu vody, přírody, ale také schopnost zůstat jako Evropa konkurenceschopní vůči zbytku světa, tak některé podmíněnosti se nám po debatě s Evropskou komisí také daří upravovat.

Vedli jsme tady dlouhou debatu. Vy jste to mohli sledovat i v médiích, třeba o úhorech, DZES 8. Ta podmíněnost pro letošní rok bude mít výjimku, ne absolutní. Zelené pásy podél vod zůstanou tak, abychom chránili vodoteče. Zůstane povinnost ponechat dlouholetý úhor zelený, osetý travními porosty, to zůstane, ale jinak bude možné využít meziplodiny nebo dusík vázající plodiny. A já bych mohl takhle pokračovat, jedno opatření za druhým.

Na závěr řeknu to, které se mi podařilo prosadit u Evropské komise. Na můj nátlak, na nátlak České republiky, jsme dokázali snížit během jednoho měsíce počet kontrol u AEM systému sledování půdy o 50 %. Dámy a pánové, o 50 %! Takže to je taky úspěch České republiky, našeho ministerstva, na půdě Evropské unie. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Je zájem o doplňující otázku? Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Smetana: Děkuji za odpověď, pane ministře. Jeden ještě z těch bodů, po kterém zemědělci volají, je snížení četnosti vykazování evidencí, zejména evidence postřiků. Je také toto ve hře?

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní pan ministr. Prosím.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Pane poslanče, vy jste neodbytný, ale ano, rád vám odpovím. (Pobavení a smích několika poslanců hnutí ANO.) Děkuji za ten dotaz. Ne, já jsem to řekl samozřejmě v nadsázce, protože my se zemědělským výborem a s panem místopředsedou Smetanou o tom tu debatu vedeme. No, upřímně řečeno, tady si trošičku musíme sáhnout do svědomí všichni tady ve Sněmovně, nejenom páni v opozici, ale i my páni a dámy vládní koalice. Když jsme tady vloni ten zákon schvalovali, tak jsme trochu neviděli, co schvalujeme. Ano, jsem připraven přinést novelu zákona o rostlinolékařské péči i sem, do Poslanecké sněmovny, a ano, je to další příklad z toho, jak pojďme ta opatření v případě evidence těchto látek dát do nějakých rozumných parametrů. Já vám v tuto chvíli nejsem schopen říct úplně to závěrečné resumé, s čím přijdeme. Vedeme o tom debatu ještě s lidmi, kteří se věnují zase naopak vodnímu hospodářství, protože samozřejmě tady ty dva veřejné zájmy na sebe narážejí, ale já si myslím, že to řešení najdeme.

Určitě jsem připraven upravit frekvenci odevzdávání dat pro ty statistické účely. Myslím, že to bohatě bude stačit jednou ročně, třeba do konce února. Upravit možnost odevzdávání dat za určené období na vyžádání příslušného orgánu, upravit povinnost pro předávání záznamů do elektronické podoby do 30 dní od provedené aplikace, případně stanovit tu lhůtu delší, umožňuje to čl. 3 nařízení 564 z roku 2023. Čili tady určitě nějaké řešení najdeme.

Jenom chci upozornit na jednu věc. Nesmíme zapomenout i na veřejný zájem ochrany vod. Tady rád řeknu to, co jsme dneska na poradě vedení Ministerstva zemědělství přijali. Máme pozitivní zkušenost z vodní nádrže Želivka a Švihov, kde jsme nastavili nějaký management používání ochranných přípravků tak, abychom chránili tyto vodní nádrže na pitnou vodu. Budeme to aplikovat po úspěšné zkušenosti se zemědělci i na dalších čtyřech nádržích. Má to pozitivní efekt a jsme schopni kompenzací to podpořit taky u zemědělského sektoru. Takže to bylo už trošku odbornější téma, ale věřím (Předsedkyně: Čas.), že i kolegové jsou v obraze. Já vám děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nyní je na řadě pan poslanec Bělobrádek, který opět bude interpelovat pana ministra Výborného. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, paní místopředsedkyně. Jak je ta čeština krásná! Říkala jste, že opět budu kandidovat pana ministra Výborného, a má to dva výklady. (Předsedající: Interpelovat, pane, ne kandidovat.) Já jsem řekl interpelovat, interpelovat pana ministra, a ono to má dva významy, že opět bude interpelován pan ministr, anebo že já opět interpeluji. Ale musím říct, že jsem poprvé v této situaci, poprvé v životě interpeluji.

Nyní k vlastní interpelaci. Vážený pane ministře, v posledních letech jsme zažili rekordní inflaci a zdražení cen potravin, avšak podle údajů Českého statistického úřadu došlo v lednu 2024 k meziročnímu poklesu cen potravin a nealkoholických nápojů, tedy situace se začíná měnit. Rád bych se vás zeptal, zda byste mohl uvést konkrétní případy snížení cen potravin, dále pak, zda se naši občané nemusí bát o kvalitu potravin. Sám jsem jako inspektor v oblasti veterinární správy kontroloval bezpečnost potravin, tak by mě zajímalo, jak to je teď. Jak ty kontroly probíhají a jak se dostávají do oběhu právě potraviny, pod jakou kontrolou, případně co jako Ministerstvo zemědělství děláte pro snížení cen potravin, zda s tím vůbec můžete vy jako ministr zemědělství něco konkrétně dělat, a jak se snažíte o zlepšení kvality, tedy i jakosti našich potravin pro koncového spotřebitele? Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP