(15.30 hodin)
(pokračuje Marie Pošarová)
Dalším problémem, proč se Česká pošta dostala do větší ztráty - vliv na to měla i cena energií, takže zvolme vlastní cenotvorbu. Česká pošta je služba státu, povinnost. Na semináři jsme se dozvěděli, že bohužel díky digitalizaci přichází pošta o stamiliony až miliardy. Takže na jedné straně máme vydání na digitalizaci a na straně druhé snížíme příjmy České pošty. To je ekonomický diletantismus. A možnost změnit Českou poštu na Poštu Partner je nemožný termín, nelze to opravdu stihnout. Chceme, aby se mohli starostové a primátoři vyjádřit, a až poté byla provedena nějaká transformace. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně, a nyní s přednostním právem vystoupí pan ministr Rakušan. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, na úvod řeknu jednu větu, která bude jistě úmyslně zamýšlenou provokací: ty pobočky už měly být zavřené dávno. Pošta je ve ztrátě kontinuálně od roku 2018 a od té doby poklesl zájem o poštovní služby definované zákonem, definované univerzální službou, tak jak si my - stát - je objednáváme. My jako stát říkáme, co od České pošty chceme. To je zákon, to je univerzální služba. A od roku 2018 klesl zájem o státem definované poštovní služby o 40 %.
Koncept České pošty, jak funguje nyní, se prostě dávno přežil. Koncept České pošty v dnešní podobě není udržitelný. A víte, co chybělo k tomu, aby se definoval koncept České pošty nový? Chyběla politická odvaha. Na tom teď naše vláda pracuje, to samozřejmě budeme konzultovat i s opozicí, a to přece vyplývá z toho celého, co se bude muset dít. My budeme muset měnit legislativu. Aby byla Česká pošta jako taková udržitelná, musíme změnit legislativní rámec fungování České pošty. Po dlouhých letech nicnedělání uděláme řez, který Česká pošta potřebovala přece už dávno. A proč ta politická odvaha chyběla? Protože je to nepopulární krok. Samozřejmě že to vyvolává negativní ohlasy a s tím se samozřejmě v té chvíli, pokud se odvážný krok dělá, musí i počítat. Každá změna je nepříjemná. Zvykli jsme si samozřejmě na to, že každý má svoji poštu někde za rohem, a to dokonce i tehdy, když jsme ji třeba nepotřebovali. Je to nepopulární krok, ale populisté z principu nedělají nepopulární kroky.
Na příkladu České pošty se může jasně ukázat, že řeči o reformách, zeštíhlování státu, úspoře a efektivitě jsou často jenom právě těmi řečmi a skutek jako by utek. Na příkladu České pošty se dá ukázat, že v některých případech jsou postoje pouze předvolební pózou a v některých případech jsou doprovázeny konkrétním činem. Na příkladu České pošty se ukáže, kdo chce makat a komu jde o laciné politické body. Na rušení poboček se určitě, ale určitě laciné politické body vydělat nedají. Já ale nebudu laciným sběračem takových politických bodů.
K výtkám toho, že transformační plán už schválila minulá vláda a měli jsme ho tedy realizovat - víte, co je transformační plán? Transformační plán není ideový záměr rozdělit Českou poštu na dvě instituce. Transformační plán ale není ani to, abychom škrtli 300 poboček, které přestanou existovat. Transformační plán je za prvé nová legislativa, která bude upravovat to, co český stát od poštovní instituce v 21. století chce a potřebuje. Transformační plán je jasná definice toho, co chceme, aby Česká pošta v té své pobočkové síti, která je stále i při zrušení 300 poboček nejrozsáhlejší v celé Evropské unii, co od téhle pobočkové sítě chceme - že to má být právě dotek digitálního světa v regionech, které mají s dostupností základních státních služeb problémy. Musíme si říct, jak budeme nový model fungování České pošty financovat. To je transformační plán. To je to, co představíme do poloviny tohoto roku. To je něco, co je zodpovědným krokem k tomu, aby naopak poštovní služby zůstaly v regionech zachovány, protože kdybychom se neodhodlali k ničemu a jenom bychom nadále přešlapovali na místě, tak by žádné poštovní služby v regionech neexistovaly.
Příklad ze sousedních zemí: na 100 000 obyvatel máme v České republice 30 poboček, na Slovensku 26, v Německu 21, v Polsku 20, v Rakousku 19. Nemůžeme zůstávat u modelu, který je jednoznačně ekonomicky neudržitelný. Vžijte se do role jakéhokoliv manažera. Máte největší pobočkovou síť, máte finanční ztráty, máte špatně placené zaměstnance, máte služby, s kterými klienti nejsou spokojeni. Jaký je závěr? Buď taková instituce nemá životaschopnost, anebo taková instituce potřebuje výraznou a zásadní strukturální změnu. Vláda České republiky se samozřejmě odhodlala k tomu druhému řešení, protože pošta jako instituce má smysl. Pošta poskytuje základní občanskou obslužnost v regionech, kam jinak stát nedosáhne.
A pokud teď tvrdíme, že těch 300 poboček je něco, co neuneseme, co vyvolá odpor v regionech, já starostům rozumím. Já jsem starostoval téměř deset let a každopádně každé takové rozhodnutí bolí, každé takové rozhodnutí je nepříjemné. Ale představa toho, že se rozjedeme za starosty a dohodneme se s nimi, kterých 300 poboček v rámci České republiky bude zrušeno, je iluzorní. V téhle chvíli vyráží tým České pošty, manažerů České pošty za každým jednotlivým starostou a primátorem, kde se pobočka České pošty ruší. Samozřejmě se budou procházet jednotlivá kritéria, podle kterých byly pobočky rušeny, které základním rámcem definuje ČTÚ. Mimochodem, tam byla prodloužena distanc od nejbližší České pošty ze 2 na 3 kilometry plus jsou tam samozřejmě další doprovodná kritéria, která Česká pošta samozřejmě každému starostovi vysvětlí. Pokud se v tom seznamu ukáže nějaká chyba, tak je Česká pošta, jak už řekla dopředu, připravena se o té konkrétní pobočce bavit. Ne o počtu 300 poboček, ale v tom daném terénu, pokud přednese primátor, starosta nějaký validní argument a přesvědčí o tom, že nebyla vybrána vhodná pobočka, v té chvíli má Česká pošta samozřejmě prostor na to, aby došlo ke změně té které konkrétní pobočky.
Slyšel jsem tady o nedostupnosti poštovních služeb v regionu. Vždyť je to přesně naopak! Přece ta filozofie byla taková, že Česká pošta se neruší tam, kde je jenom jedna pobočka. To znamená, pokud se tady někdo ohání malými obcemi a malými městečky, těch se tato změna vůbec nedotkla a netýká. V malých obcích a malých městečkách naopak poštovní služba zůstala zachována, protože pošta jako taková tam byla jedinečná, jedna jediná. ***