(15.40 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

A vy dobře víte, že při komunikaci na sociálních sítích jsem se vymezil vůči všem dezinformacím, které jsem zachytil, které se na těch sociálních sítích šířily, ať už to byla vymyšlená esemeska poškozující Andreje Babiše, anebo to bylo sestříhané video poškozujícího Petra Pavla, takže já to prostě nerozlišuji, padni, komu padni. A tady se jasně ukazuje, že prostě se tady s tím pracuje, ale zároveň se tady jasně ukazuje, že vláda někde potají připravuje nějaké strategie a věci, o kterých se obecně neví. A ono to skutečně může potom vyústit v ohrožování svobody slova, v omezování nepříjemných názorů, nepříjemných informací, nikoliv dezinformací.

A poslední prosba, která s tím souvisí. Pokud vy to tady opakovaně nezařadíte, tak prostě jenom vyvoláváte dojem, že to chcete tajit. Tudíž se pak nemůžete divit, že z toho mohou skutečně potom vzejít dezinformace, co že se to na těch ministerstvech nebo na Úřadu vlády chystá, a můžou to být skutečně dezinformace. Ale to se nemůžete divit, protože vy když ty informace neposkytnete, a kde jinde než v Poslanecké sněmovně, a měl by to být zájem všech stran napříč politickým spektrem, tak se budou vytvářet různé chiméry třeba, kde základem budou nějaké úniky informací jednotlivých rezortů. Takže si myslím, že pokud ta snaha je férová a poctivá, mělo by být zájmem vlády a vládní většiny to tady zařadit.

Takže já to znovu zopakuji, je to Informace vlády o boji s dezinformacemi. Zařadil bych to buď dneska jako první bod, nebo alternativně zítra jako první bod. Já vám děkuji za pozornost a za podporu tohoto bodu.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní vystoupí paní poslankyně Hanzlíková a připraví se pan poslanec Farhan. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím také požádat o zařazení nového bodu. Ten bod má název Ohrožení vyplacení dotací v oblasti sociálních služeb, rodinné politiky a sociálně-právní ochrany dětí v souvislosti se systemizací od 1. 1. 2023. Je to bod, který jsem se už snažila sem zařadit. Částečně se tím napojím na svého kolegu pana poslance Nováka, který tady o té problematice také z určitého pohledu hovořil, a požádám o jeho zařazení hlavně z důvodu, že se stále na mě obrací další a další organizace, které poskytují nadregionální sociální služby nebo služby v oblasti rodinné politiky seniorů anebo již zmíněné sociálně-právní ochrany dětí, a vyjadřují obrovské obavy právě kvůli zpoždění termínu vyplácení jednotlivých dotací. Ale také vyjadřují obavy celkově ohledně dění na MPSV v sekci rodinné politiky a sociálních služeb právě po systemizaci, která proběhla od 1. 1. 2023. Bohužel, tyto organizace jsou velmi aktivní v tom, že se snaží nějakým způsobem s ministerstvem komunikovat, ale ta komunikace probíhá prozatím takovým způsobem, že ty jejich obavy se nezmenšily, ale právě naopak. A vše tedy vychází ze systemizace, která zrušila devět oddělení, naprosto nelogicky rozdělila kompetence jednoho oddělení do několika dalších a zničila sehrané týmy pracovníků, kteří svojí agendu zvládali skutečně na profesionální úrovni.

Je pro mě opravdu s podivem, že v takové podobě systemizace prošla a byla schválena vládou, ale především že byla Ministerstvem práce a sociálních věcí skutečně realizována i přes veškeré výhrady, které zazněly od poslanců opozice na jednání výboru pro sociální politiku 7. 12 2022 a přes usnesení, které bylo na tomto jednání přijato, které vyjádřilo nesouhlas s touto systemizací a požádalo pana ministra o její pozastavení až do 30. 6. 2023. Musím říct, že současná situace je skutečně pro nadregionální a celostátní sociální služby kritická, protože ony mají navíc za sebou nesmírně náročný rok, kdy se musely potýkat se zvýšením cen energií, pohonných hmot i dalších vstupů. Jedná se zhruba o 110 organizací, které poskytují služby těm nejohroženějším skupinám - seniorům, lidem se zdravotním postižením a dalším osobám, které se nachází v nepříznivých sociálních situacích.

Bohužel, vedle tohoto problému reálně hrozí zpoždění výplaty i dalších dotací, jak jsem zmínila, z rodinné politiky, sociální práce anebo z dětských skupin. Musím zdůraznit, že v minulých letech, v podstatě od roku 2007, bylo vždycky včasné vyplacení naprostou prioritou MPSV. Je pro mě tedy nepochopitelné, že ani usnesení výboru pro sociální politiku a varování poslanců nevedlo MPSV k tomu, přehodnotit rozhodnutí provést tuto rizikovou systemizaci.

S ohledem na dopady na jednotlivé organizace, ale především na jejich ohrožené klienty je to tak důležitá problematika, že prosím tedy o zařazení nového bodu a prosím, aby byl zařazen jako druhý bod po pevně zařazených bodech dnešního programu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Farhan a připraví se paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, já bych zde chtěl načíst nový bod, který se týká nedostatku léků v České republice, a krátce mi ho dovolte okomentovat - proč bych chtěl, aby byl zařazen na jednání Sněmovny.

V současné době se české zdravotnictví potýká s velkou nedostupností běžných léčivých přípravků, a jaký postoj k tomu mají kompetentní úřady? Já se domnívám, že ministerstvo v této situaci jednoduše zaspalo. Situaci neřešilo s dostatečnou prioritou, s dostatečným důrazem. Jak jsem se dozvěděli zde v Poslanecké sněmovně minulý týden, ministr se zde chválil, že sehnal některé druhy léků během týdne. To je chvályhodné a myslím si, že by za to měl být pochválen. Na druhou stranu se zde ptám, co dělal již při prvních signálech v podzimních měsících roku 2022 pan ministr? Proč dnes se vymlouvá na celosvětový problém? Ať už v televizi, nebo i z dostupných zdrojů máme, že tyto léky jsou dostupné jen v Polsku, Rakousku nebo Německu, kde si je naši spoluobčané mohou zajistit.

Pokud je schopen pan ministr vyřešit nedostatek během týdne, proč nereagoval dříve? Protože... já vám na to odpovím, nebo pokusím se na to odpovědět: protože tuto situaci podcenil, nevěnoval se jí, jednoduše zaspal. V současné chvíli již hasí požár a snaží se napravit sérii chyb, které vznikly jeho nečinností. Tato nezvládnutá situace nutí lékaře předepisovat širokospektrá antibiotika, jejichž vysoké užívání není pro danou nemoc například vhodné. Dále může docházet i potom později k protrahované preskripci těchto širokospektrých antibiotik i po skončení výpadků. Ve standardní situaci by lékař volil například antibiotikum úzkospektré, jako je penicilin, kde je menší riziko nežádoucích účinků a v budoucnu i vzniku bakteriální rezistence. Zvýšená rezistence na antibiotika vede k jejich nižší účinnosti v budoucnu, pro osvětlení, a k tomu dochází samozřejmě při nadměrném užívání a předepisování těchto širokospektrých antibiotik namísto úzkospektrých. Do této situace jsou víceméně nuceni lékaři vstupovat, aby řešili aktuální problémy ministra zdravotnictví a ministerstva, které sami nezpůsobili. Tyto nežádoucí věci se samozřejmě neprojeví hned, ale s odstupem času.

Dalším příkladem je například to, když pacient nedostane daný lék v lékárně a musí se vrátit k lékaři, aby mu lékař danou preskripci změnil z důvodu nedostupnosti konkrétního léku. Může dojít i k situaci například, kdy už lékař potom není k dispozici a změnu provede až druhý den, čímž se opět zhoršuje kvalita léčby a hrozí jistá rizika. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP