(19.40 hodin)

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Tak došla na mě řada, konečně to mohu říct uceleně. Pane ministře, kolegyně, kolegové. Chtěla bych odůvodnit pozměňovací návrh, který jsem vložila do systému, a pak v podrobné rozpravě se k němu přihlásím. Je to pozměňovací návrh číslo 1401, sněmovní tisk 177. A nyní dovolte, abych ho podrobněji odůvodnila.

Téměř 1 200 miliard korun, to je suma, o kterou nás naše současná vládní pětikoalice chce zadlužit za celé své volební období. Navíc těchto téměř 1 200 miliard korun je opřené v této chvíli ještě o hypotetické příjmy, které tato Poslanecká sněmovna zatím neschválila, a ani je logicky schválit nemohla, když je ještě neschválila ani vláda. Navíc ministr financí Zdeněk Stanjura, musím to znova zopakovat, používá marketingové triky v podobě optické redukce deficitu, protože část nerovnováhy je přesunuta do bilance státních účelových fondů. Předložený střednědobý výhled nejeví známky sebemenší snahy konsolidovat veřejné finance. V roce 2023 dojde k nárůstu strukturálního salda z 2,9 % HDP v roce 2022 na 3,1 % HDP v roce 2023. Výraznou konsolidaci neplánuje vládní pětikoalice ani v roce 2024, kdy má být strukturální saldo 3 % HDP, stejně jako v následujícím roce, kdy má být strukturální saldo 3 % HDP. Dohromady tedy za čtyři roky vládnutí plánuje zadlužit vláda Petra Fialy Českou republiku, a znovu opakuji, o téměř 1 200 miliard korun, a to dle výroků členů vládní koalice nemusí být konečné číslo.

Z tohoto pohledu zcela, zcela ztrácí jakoukoliv logiku rušení EET jako opatření, jehož hlavním cílem bylo narovnání podnikatelského prostředí a nárůst výběru daní. Za dobu svého fungování EET vytvořila téměř 60 miliard dodatečných příjmů pro státní rozpočet, a to při současném snížení daňové zátěže v České republice. Elektronická evidence tržeb zajišťovala pro státní rozpočet dodatečný každoroční příjem až ve výši 13 miliard korun, a to jenom za již zavedený systém, ve kterém jsou zahrnuty první dvě vlny EET, v případě zavedení třetí a čtvrté vlny by dle odhadů Ministerstva financí EET vytvořila dodatečných 7,7 miliardy korun, čili celkem dohromady 21 miliard korun každoročně. A jediným důvodem rušení je, že ministr financí Zbyněk Stanjura a samozřejmě s ním další členové vlády a další poslanci pětikoalice nechtějí dokončit jeden z hlavních ekonomických projektů vlády Andreje Babiše i přesto, že dává nejen vládě, podnikům, ale i občanům smysl.

Naším záměrem při přípravě EET bylo, aby náklady na straně podnikatelské sféry byly co možná nejmenší. Naše hnutí se aktivně snažilo komunikovat a přizpůsobovat elektronickou evidenci reálným požadavkům trhu a českých občanů. Již od začátku vytváření tohoto systému nám bylo jasné, že podpora veřejnosti je stěžejní. Projekt elektronické evidence tržeb vycházel ze zahraničních zkušeností, často se vzpomínalo Chorvatsko, ale byly to i ostatní země, nejen v EU, které jsme aplikovali na české prostředí po řadě formálních i méně formálních setkání a které jsme aktivně diskutovali se zástupci domácího i zahraničního prostředí. Naše práce po představení EET pokračovaly vytvořením edukativních videí, webových stránek, tisknutím informačních letáků a distribucí brožur. Vytvořili jsme také telefonní linku pro pomoc subjektům, které měly nějaký specifický typ problému, pokud ho chtěly odborně diskutovat, pořádali jsme veletrhy, workshopy, semináře, kongresy.

Od listopadu 2016 fungovala elektronická evidence tržeb na principu dobrovolnosti tak, aby si všichni účastníci mohli vyzkoušet, jak tento systém funguje, a ověřit si jeho i svou připravenost. Od prosince 2016 potom fungovala EET v ostrém provozu v první fázi. To znamenalo povinnost evidovat tržby za ubytovací a stravovací služby, odvětví, ve kterých se předpokládal větší objem nepřiznaných příjmů. To jsme vycházeli tehdy z analýzy zejména Českého statistického úřadu. Postupný náběh EET pokračoval maloobchody a velkoobchody, které naběhly jako druhá vlna v březnu 2017. Třetí a čtvrtá vlna náběhu EET byla Ústavním soudem odložena do května 2020, ale na závěr roku 2017 nám i Ústavní soud dal za pravdu, že elektronická evidence tržeb sleduje legitimní cíl, a tím je účinný výběr daní a narovnání podnikatelského prostředí. Doslova konstatoval, že je to legitimní nástroj. Bohužel, v důsledku zdravotnické krize, jak tady už bylo zmíněno, jsme museli odložit - a považovala jsem to tehdy za správné, šla jsem s tím návrhem a prosadila jsem ho na půdě tehdejší Poslanecké sněmovny - třetí a čtvrtou vlnu. Třetí a čtvrtá vlna se měla týkat některých řemeslníků, kadeřnictví, kosmetických salonů, nehtových studií, masérů, fotografů, opravářů, hodinových manželů, stánkařů na trzích, autoservisů a jiných podnikajících fyzických a právnických osob.

Chci tu jednoznačně deklarovat a stojím si za tím, že EET byla úspěšným projektem. Nezávislý výzkum agentury STEM zjišťoval postoj většiny veřejnosti vůči EET. Dvoutřetinová většina společnosti považovala zavedení EET za pozitivní opatření a rozložení toho názoru bylo v čase dlouhodobě stabilní. Pozitivní pohled na EET byl u veřejnosti zachován i přes neutuchající aktivní a zcela nelogickou kampaň současné vládní pětikoalice namířené právě proti EET. Z průzkumu agentury STEM vyšlo také, že EET přispívá dle názoru respondentů k narovnání podnikatelského prostředí v České republice. Tento názor sdílí třípětinová většina české veřejnosti. Až dvě třetiny společnosti jsou přesvědčeny, že elektronická evidence tržeb přispívá k lepšímu výběru daní. A taktéž téměř dvoutřetinová většina společnosti považuje rozšíření EET za spravedlivé a třípětinová většina za správné.

Je zcela jednoznačné a zřejmé, že EET je systém s výraznou podporou veřejnosti v České republice, a je o to více nerozumné, že současná pětikoalice tak tvrdohlavě trvá na zrušení tohoto fungujícího systému. To, že tím dává ministr financí i další členové vlády najevo, že se neohlíží na názor lidí, je jedna věc. Druhá věc je to, že tím stát ročně přijde, znovu opakuji, o cirka 13 miliard korun v době, kdy plánuje schodek přes 1 200 miliard korun. A tyto prostředky stát získává tím, že vytvoří férové podnikatelské prostředí, což je legitimní a správné. Je správné, aby poctivá část podnikatelů nebyla znevýhodněna oproti menšině těch, co jsou nepoctiví. Rovnost v podnikání stanovuje právní řád České republiky. Pokud chceme, a já stále věřím, že chceme, aby ti, kteří dodržují pravidla, netahali za kratší konec, musíme hledat způsoby, jak dodržování pravidel vymoci. Jednou z variant, jak toho docílit, je právě zavedení elektronické evidence tržeb. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP