(19.50 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Dnes ten nebo ten, který bude hlasovat za zrušení EET, zcela jednoznačně bude chtít hlasovat ve prospěch těch, kteří chtějí na systému parazitovat, protože EET znemožnila nepoctivým podnikatelům podstřelovat cenu, kterou vyžadovala většinová poctivá část podnikatelského sektoru. Skutečný efekt EET byl zřejmý. Bylo jím podstatné a významné snížení administrativní zátěže, a to pro všechny zúčastněné strany. K žádnému ohrožení individuálních svobod nedošlo, jak strašili zástupci pětikoalice, protože všechny informace má Finanční úřad a podnikatelé je již před příchodem EET v podstatě měli povinnost uvádět. Finanční úřad se k těmto informacím díky EET pouze dostává včas, může jich cíleně využívat a analyticky zpracovávat. Díky EET nemusel - a nejen díky EET, díky kontrolnímu hlášení, díky kombinaci těchto nástrojů - nemusel už Finanční úřad zahajovat takzvané namátkové kontroly a prověřovat, kterou poctivou část podnikatelské sféry - a tady chci říci, že to je, znova opakuji, naprostá většina - časově a administrativně je zatěžovat.

Jedním z dalších benefitů bylo podstatné snížení počtu kontrol, kdy se jejich počet snížil mezi lety 2017 a 2019, tedy tři roky po zavedení EET, o zhruba 12 000. Tyto kontroly zbytečně nezdržovaly poctivé od práce, naopak nepoctivé menšině nekalé metody podnikání netolerovala. Dovolte mi krátký přehled. Dovolte mi krátký přehled - v roce 2017 byl počet kontrol celní a finanční správy nad 82 000. Po zavedení prvních dvou vln EET se tento počet mohl snížit na něco málo přes 60 000. Nálezovost různých přestupků při kontrolách finanční a celní správy se výrazně zvýšila. V roce 2017 byla 22 %, v roce 2019 až dvojnásobná, tedy 44 %. Díky informacím, které nám EET poskytovalo, se mohly kontrolní orgány jednoznačně zaměřit na - do uvozovek dávám - podezřelé subjekty, v důsledku toho snižování nákladů veřejného sektoru, ale současně taktéž snižování administrativních nákladů poctivé části podnikatelského sektoru, to byl další důsledek. A co se týče ještě kontrol, kontrolní orgány nedodržování systému sice netolerovaly, ale současně jednotlivé pokuty nebyly likvidační. Orgány pokutovaly převážně závažná opatření (pochybení?) a tři čtvrtiny vyřešily bez udělení finanční sankce - čerpám z čísel Ministerstva financí, respektive Finanční správy.

Zrušení EET je nevýhodné jak pro veřejnou sféru, tak i pro občany a podnikatele. U podnikatelů již dochází k opětovnému obnovení nekalé konkurence a šedé ekonomiky. Dovolte, abych použila slova Tomáše Prouzy, prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu, cituji: "Po ohlášení konce EET vidíme výrazný přechod zejména venkovských hospod a malých samostatných prodejen s potravinami na hotovost. Je jednoznačné, že jde o snahu optimalizovat finanční toky a vrátit se do šedé zóny hotovosti." Konec citace. Na zrušení EET nejsou biti jenom ti poctiví. Je to další demotivující prvek, který působí na podnikatele v České republice. To, že je to návrh údajné pravicové vlády, dnes však již zřejmě nikoho nepřekvapí, protože současná vláda má od pravice hodně daleko, což je zřejmé nejen při rušení EET, ale při řadě dalších věcí a činností, které navrhuje a projednává.

Podnikatelé se zrušením EET současně přijdou o přirozenou možnost vymezit se vůči kritice, že nepřispívají férovým dílem k plnění veřejných rozpočtů, a tedy fungování státu. Taktéž přijdou podnikatelé o efektivní nástroj pro podporu svého podnikání, které již na platformě EET mnozí vybudovali. Jde například o kontrolu provozu, elektronické účtenky pro zákazníky, hlídání výše obratu pro DPH nebo paušální daň, prokazování obratu financující bance a tak dále. Mnozí si to propojili s účetními programy, s daňovými programy, těch variant bylo velké množství.

Také dojde zcela jistě k návratu náhodně zaměřených daňových kontrol a zbytečnému kontrolování poctivých podnikatelů na úkor těch nepoctivých. A samozřejmě, tyto daňové kontroly nejsou zadarmo a budou stát stovky tisíc korun na administrativních nákladech státu a další stovky tisíc korun bude podíl administrativních nákladů podnikatelského sektoru. A já jen doplňuji, že naprosto zbytečně. Tyto informace mám přímo z rozhovorů s podnikatelským prostředím po celé České republice.

Tato vláda v boji proti propadu domácností do chudoby dělá absolutní minimum, a přitom dnes rušíme nástroj - nebo chce zrušit nástroj - který by mohl vrátit 13 miliard českým domácnostem na zpomalení pádu jejich životního standardu. To, že by to v dnešní situaci české domácnosti potřebovaly, je snad zřejmé nám všem bez ohledu na politickou příslušnost. Dle údajů Českého statistického úřadu už třetina domácností má problém vyjít se svými finančními prostředky, zrovna v těchto dnech začíná topná sezona a čeká nás jedna z nejtěžších zim pro naše domácnosti za poslední dekády, samozřejmě i pro naše firmy. Mimo tyto benefity, které by mohly získat domácnosti z dodatečných 13 miliard, bude mít rušení EET i taktéž další významné náklady. Již dnes dochází k úbytku prodejních míst, která akceptují - znova to opakuji - bezhotovostní platby, jejichž počet totiž v důsledku zavedení EET výrazně narostl - připouštím, že i v důsledku covidu, to už tady padlo - a to i mimo Prahu, kde možnost platby kartou nemusí být běžná.

Bezhotovostní platby mimo jiné zákazníkům výrazně usnadňují pozdější reklamace, není totiž třeba uchovávat papírovou účtenku, záruční list a tak dále. Když stát vypne elektronickou evidenci tržeb, někteří podnikatelé přestanou brát platební karty a vrátí se k hotovosti. Ostatně již se to děje. "Mnoho terminálů je takzvaně v zástrčce, ale nepoužívá se, celá řada podnikatelů čeká na vypnutí EET," uvedl bývalý šéf českého Mastercardu Miroslav Lukeš. To byla citace.

Zrušení EET však nese významné náklady i pro veřejný sektor. Stát totiž přijde o důležité informace, které mu EET poskytovala. Vládní pětikoalice neustále mluví o malém, efektivním a digitálním státě, ale současně chce zrušit základní nástroj digitalizace z politických důvodů. Bizarní! Dívám se okolo sebe na jednoho pirátského ministra, ale nevidím, že by zrovna za digitalizaci nějak zvlášť bojovali, pominu-li tedy ten návrh, podle kterého chtějí vybudovat na to speciální úřad, ale tím mám obavy, že to také skončí. Přitom tyto informace byly zcela dostupné prakticky on-line, díky čemuž je stát mohl využívat k efektivnímu plnění svých povinností. EET přináší veřejnému sektoru okamžité informace o viditelných trendech skutečného vývoje různých segmentů ekonomiky. Systém okamžitě detekuje změny, na což může stát efektivně zacílit opatření či podpory, vyhodnotit jejich vliv a detekovat varovné signály či - jak jsem se již zmínila dříve - správně zacílit kontroly. EET zcela jistě zvyšuje efektivnost i výkonu správy daní.

A protože jednoznačně stojíme za poctivými podnikateli, kteří tvrdě pracují a poctivě odvádí daně, nemají tedy důvod obcházet EET, předkládám proto za hnutí ANO pozměňovací návrh k návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů. Možnost dobrovolně plnit EET podle zákona o evidenci tržeb je totiž pro nás velmi důležitým kompromisem, který umožní podnikatelskému sektoru si ponechat alespoň některé benefity, které jim EET přinášela. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP