Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.10 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Tudíž nechávám hlasovat o návrhu usnesení tak, jak jsme ho slyšeli od pana předsedy Bernarda.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 71 přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 113, proti 1. Tento návrh byl přijat.

 

Návrh usnesení tedy byl schválen. Končím projednávání tohoto bodu.

Otevírám další bod, kterým je bod číslo

 

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 861/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek, který je již připraven. Já vás poprosím, abyste se, pane ministře, ujal slova. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Já s ohledem na počet přihlášených a očekávanou dlouhou debatu budu mít velmi stručný úvod k tomuto návrhu změn zákonů, neboť ta věc je docela dostatečně známá celé Sněmovně a snad i části veřejnosti. Takže předložený návrh změn trestních předpisů představuje soubor opatření, která mají za cíl přispět k určité racionalizaci trestní politiky.

Jde o různorodá opatření, která se týkají celé řady otázek od rozšiřování aplikace atraktivních sankcí, řešení otázek postihu za takzvanou bagatelní kriminalitu a problematiky kumulace trestu po postih nenávistných trestných činů či kriminalizaci některých rozmáhajících se závažných protiprávních jednání. Návrh se tak neomezuje pouze na řešení otázek spjatých s problematikou jednání nižší společenské škodlivosti, ale přichází i se změnami týkajícími se závažnějších trestných činů tam, kde se to s ohledem na celospolečenský vývoj jeví jako potřebné. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednávání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 861/1 až 3.

Já nyní poprosím, aby se slova ujala zpravodajka ústavně-právního výboru, paní poslankyně Helena Válková, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a také případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Tak předně vám chci sdělit, že tento tisk byl předložen do Sněmovny 19. listopadu 2024. My jsme jej projednali v rámci prvního čtení 19. prosince čili hned za měsíc. To na to, jak byl pozdě předložený, tak to rychle proběhlo první čtení. S ohledem na rozsáhlost té novely, která mění trestní politiku v některých parametrech v České republice byla prodloužena lhůta pro projednání ve výboru, kterým je garanční výbor ústavně-právní - žádný jiný výbor nebyl pověřen projednáním - na 90 dní, tak to další čtení proběhlo 19. března, bylo přerušeno v ústavně-právním výboru, a to definitivní dokončené bylo 2. dubna. V tom přehledu sněmovního tisku 861 máte samozřejmě trochu jiná data právě s ohledem na to, že ta usnesení potom vydaná jsou datována trošku později, ale takhle to prostě bylo projednané, čili tam máte například garanční ústavně-právní výbor projednal návrh zákona a vydal 10. dubna usnesení.

Takže teď jsme ve druhém čtení. V současné době jsem zaevidovala k dnešnímu dni, protože teď ještě byly tam přidány, jenom abyste věděli, jak je obsáhlý ten tisk a jak je obsáhlý i ten rozsah těch pozměňovacích návrhů obsahově, ale i početně, tak jenom dnešního dne tam byly přidány čtyři pozměňovací návrhy. Takže celkem, byť některé z těch pozměňovacích návrhů se výrazně dublují, překrývají, některé jdou i proti sobě, takže předpokládám, že ti, kteří je dávají, to ví a už jsou rozhodnuti, že se k takovým návrhům nepřihlásí nebo se přihlásí jenom k tomu poslednímu, případně k tomu, pro který se rozhodli. Zejména v té oblasti, která se týká drogové problematiky, zejména tedy konopí, tak tam těch návrhů je opravdu hodně a můžete si vybrat z široké škály. Takže některé ale z těchto návrhů se opravdu opakují. Takže z těch čtyřiceti šesti pozměňovacích návrhů si osvojil patnáct pozměňovacích návrhů, které byly projednány 2. dubna definitivně už v Poslanecké sněmovně ústavně-právní výbor.

K těmto návrhům, jak víme, se nemusí ti, kteří je podali, hlásit. Neznamená to ovšem, že by k nim neměli vystoupit nebo nemohli vystoupit, nepodpořili ústavně-právní výbor, ať už ve druhém, nebo ve třetím čtení. Naopak těch čtyřicet šest pozměňovacích návrhů, minus těch patnáct, to znamená těch jednatřicet tady je třeba to rozhodnutí každého z poslanců, aby vystoupil a přihlásil se ke svému pozměňovacímu návrhu nebo nevystoupil a nepřihlásil se. A pak ve třetím čtení takový pozměňovací návrh, byť byl vložen do systému, ještě rekapituluji, nebude hlasován. Logicky.

Vy jste s ohledem i na, myslím, milé poslankyně a milí poslanci, rozsah toho návrhu vládního reformy novely trestně-právních předpisů, trestního zákoníku, trestního řádu a dalších souvisejících předpisů dostali včas velmi obsáhlé usnesení ústavně-právního výboru z jeho 47. schůze z 2. dubna 2025. To usnesení je obsáhlé i proto, že ústavně-právní výbor schválil po vyjádření ministra spravedlnosti, mé zpravodajské zprávě, kterou jsem představovala jednotlivé pozměňovací návrhy, a po rozpravě, která k tomu proběhla, toto usnesení, tedy schválil.

"I. že doporučil Poslanecké sněmovně parlamentu, aby návrh zákona schválila;

II. doporučil Poslanecké sněmovně, aby přijala k tomuto návrhu zákona tyto změny a doplňky..." A to je právě těch patnáct návrhů pozměňovacích, které si ústavně-právní výbor osvojil.

"III. pověřil předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny;

IV. mě zmocnil" - protože už z toho vlastního projednávání, které probíhalo tady vlastně třikrát, tak bylo zřejmé, že některé Poslanecké návrhy, a to je takhle, musím už říci ze své paměti vždycky, když se mění trestní zákoník, tak se k tomu často připravují pozměňovací návrhy, které nejsou legislativně v pořádku a jsou třeba rozporné nikoliv věcně, ale po té formální stránce, čili proto jsem byla zmocněna - "abych jednak podala zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavně-právního výboru, jednak abych ve spolupráci s legislativním odborem naší kanceláře provedla příslušné legislativně technické úpravy."

A těch bylo opravdu hodně. Upozorňuji, že já jsem se zase znovu poučila, že když chcete upravit slovo, které je v jiném gramatickém tvaru, nebo překlep číslice z 2 na 3, což naprosto odpovídá, pokud nejde teda o něco zásadního věcně, té legislativně technické úpravě, tak musíte ocitovat vlastně celý text a pak tam tu příslušnou změnu zakomponovat. Proto je to usnesení 234 z 2. dubna 2025, které všichni dostali, tak obsáhlé.

Já tedy budu se snažit velmi stručně vás upozornit na ty změny, které byly provedeny, nikoliv ty legislativně technické, ale které - ony ještě provedeny nebyly - si osvojil ústavně-právní výbor a které nyní budou tvořit tu reformu trestního práva, pokud ji ve třetím čtení odsouhlasíme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP