Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.50 hodin)
(pokračuje Renáta Zajíčková)
Hovořili jsme tady už i o indexaci škol, že to vlastně přináší výhodu právě pro školy, které jsou ve znevýhodněných lokalitách, anebo je to například spádovost pedagogicko-psychologických poraden.
Nebudu už říkat další detaily, které souvisí s touto novelou, protože si myslím, že to tady zaznělo. Jsem za to, že přinášíme opět - a potřetí v tomto volebním období - novelu školského zákona. Jsem za to velmi ráda. Naši učitelé si to zaslouží. Myslím si, že v terénu je jistý neklid z pohledu dlouhé historie, který byl způsoben leckdy neuváženými kroky. Například tou maturitní zkouškou z matematiky, kdy se školy připravovaly ve školních vzdělávacích programech na povinnou maturitu z matiky a a nakonec pak byla zase zrušena. Takže ano, tohleto jsou věci, které zneklidňují naše učitele, ale já si myslím, že touto novelou školského zákona se mnoho věcí stabilizuje. Bude mnoho věcí předvídatelnějších a do toho učitelského terénu by to mělo přinést tedy zvýšení kvality. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Mám zde jednu faktickou poznámku paní poslankyně Jany Berkovcové, poté je řádně přihlášena paní poslankyně Lenka Knechtová. Prosím.
Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji. No, tedy, paní kolegyně, to bylo něco. Já si myslím, že mně ty dvě minuty asi nebudou ani stačit. Já jsem si to musela všechno sepsat, protože co slovo, to perla. Takže děkujeme za exkurz do minulosti. My bychom rádi ocenili nějakou vaši vizi budoucnosti, ale ta vám evidentně chybí. Vám chybí argumenty na to, abyste obhájili tu decimaci školství, která probíhá, tak se neustále vracíte do minulosti. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.) Vy jste u moci tři roky, ale vy nám tady pořád předhazujete, co bylo za minulé vlády. Vytahovat období covidu je trapné, zoufalé, ubohé. Po bitvě je každý generál. Školy byly uzavřené všude v Evropě. Možná ne tak dlouho, ale byly uzavřené. Ale možná jste si nezjistila to, co já, že u nás alespoň probíhala distanční výuka. Ta v zahraničí neprobíhala. (Předsedající: Mým prostřednictvím.) Takže alespoň toto... Prosím?
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Požádal jsem o slova mým prostřednictvím, mluvíte-li přímo.
Poslankyně Jana Berkovcová: Aha, pardon, pardon, takže prostřednictvím pana předsedajícího.
Takže alespoň naši učitelé a žáci se naučili více tedy, řekněme, digitální gramotnosti. Ale pryč od covidu.
Další vaše zmínka, že úměra počtu žáků na počet učitelů není vlastně úměra kvality, že to není nikde vědecky dokázáno či spočítáno nějakými analýzami, že pro to nejsou data, že čím méně žáků, tím lepší výuka. No, data nejsou, ale k tomu stačí asi selský rozum. Nebo vy jste nikdy neučila, prostřednictvím pana předsedajícího, paní kolegyně? Že nevíte, že když máte menší počet žáků ve třídě, že se vám učí lépe, že máte více času na každého žáka, že můžete uplatňovat individuální přístup? Na to nepotřebujete data, ale pedagogickou zkušenost a nějaký selský rozum.
No a poslední, revize RVP. Ano, naše předchozí vláda zahájila revize a vy jste je měli dokončit. Se zpožděním dotahujete a ten paskvil, který z toho leze, kterého se bojí celá odborná veřejnost, to nebude dobrá vizitka. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, i za respektování předsedajícího.
Jsou tady dvě další faktické poznámky, paní poslankyně Renáta Zajíčková a pan poslanec Ondřej Babka. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Já jsem tady začala exkurzem do minulosti, ale také jsem se dotkla i současnosti. Jenom abychom měli srovnání toho, co se udělalo v minulém období a co se udělalo v tomhle období. To je ad jedna. Já se tady neodvolávám jenom na minulost. To bylo jenom pro to srovnání.
Co se týče covidu a dalších věcí, ano, vy jste měli covid, my jsme měli Ukrajinu. Myslím si, že je to prostě běh života. S tím se musíme poprat. Ale my jsme kromě toho zvládli mnoho dalšího, na rozdíl od vás. To už jsem tady řekla.
Co se týče počtu žáků ve třídě, paní Berkovcová, prostřednictvím pana předsedajícího, já na rozdíl od vás učím i dnes a řediteluji i dnes. Takže si myslím, že srovnávat zkušenosti vaše a moje v tom, kolik máme odučeno hodin, tak si myslím, že bych v tomhletom byla poměrně jasným vítězem. Naopak, já jsem jako kantorka nikdy neřešila, jestli mám ve třídě třináct nebo pětadvacet dětí. Naopak pro mě čím více dětí, tím jsem měla větší pluralitu v té třídě a mohla jsem víc například diskutovat. Ukazuje se, že pokud učitel učí špatně, tak učí špatně třináct dětí, stejně tak jako dvacet dětí. Není rozhodující, kolik těch dětí ve třídě má. Přineste mi jediný důkaz o tom, že počet žáků významně zvyšuje kvalitu výuky. Ne. Pro učitele, kteří třeba nemají dostatečné schopnosti, to samozřejmě výhoda je. Ale my přece stojíme o ty učitele, kteří ty schopnosti mají vysoké a zvládnou i třicetičlennou třídu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Následuje série faktických poznámek.
Poprosím o částečné ztišení v sále.
Prosím, pane poslanče, máte slovo. Připraví se paní poslankyně Jana Berkovcová.
Poslanec Ondřej Babka: Vážený pane místopředsedo, děkuji vám za slovo. Já bych chtěl reagovat na příspěvek paní poslankyně Zajíčkové.
Já jsem pozorně poslouchal, paní kolegyně. Vy jste se tady vychválili, jako vládu, co jste všechno ve školství udělali a co my jsme neudělali, co my jsme podcenili. Já jsem si jenom vzpomněl, protože jsem si včera všiml článku ze včerejšího dne na CNN Prima News, kde byl tedy titulek: "Poslankyně ODS ostře o STAN. Promrhali šanci změnit školství. Ministři se střídali jak panáci. Paní poslankyně Zajíčková dlouhodobě kritizovala, že vláda dělá ve školství jen kosmetické změny, že starostové, kteří měli tři ministry školství, promrhali ten potenciál, který jim byl dán." Tak bych teď očekával, že na váš příspěvek zareaguje hlavně tedy pan ministr školství ze Starostů a nezávislých. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Jana Berkovcová, Lenka Knechtová, pan poslanec Jan Volný a další. Prosím.
Poslankyně Jana Berkovcová: Já jenom velmi stručně, protože nemá asi cenu na spoustu poznámek tady paní kolegyně poslankyně Zajíčkové asi reagovat. Já jenom zareaguji, pokud budeme srovnávat naše předchozí nebo současné pedagogické zkušenosti. Já jsem se pohybovala také dvacet let ve školství, téměř třicet let, učila jsem. Vy jste ale hlavně, když připomínáte svoje zkušenosti, především majitelkou soukromé školy. Často si můžeme klást otázky, zda nejste vůbec ve střetu zájmů? Takže co vy víte o financování veřejných škol? Vy tady kážete, ale vy jste v úplně jiné pozici jako majitelka soukromých škol. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. V tento moment mám potřebu pro všechny vystupující řečníky zopakovat jednací řád. Oslovujete-li někoho napřímo, poslanec poslance nebo poslankyně poslankyni, prosím, čiňte tak prostřednictvím předsedajícího. Neplatí to v případě, že se oslovuje ministr a poslanec. Tam se oslovují poslanci napřímo, ale tady prosím respektujte jednací řád.
Nyní paní poslankyně Lenka Knechtová s faktickou poznámkou, prosím.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já bych se ráda obrátila, vaším prostřednictvím, na paní kolegyni Zajíčkovou, paní poslankyni.
Co vy tedy doporučujete učitelům na druhém stupni základních škol, když jsem zastupitelka a běžně s nimi debatuji o tom, že ve třídě mají kolem deseti, patnácti dětí z těch třiceti, které jsou nemotivované, které opravdu nemají o tu výuku zájem. V podstatě jsou nějakým způsobem mimo vzdělávací prostor, protože je to opravdu nebaví. Takže samozřejmě hledáme ty možnosti, ale úplně jinak to funguje tady v těch velkých třídách a úplně jinak to funguje na menších základních školách, kde opravdu vyučující má kolem patnácti dětí. Pak samozřejmě i procento těch nemotivovaných dětí se snižuje a i výuka probíhá v úplně jiné dynamice. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Nyní pan poslanec Jan Volný, potom pan poslanec Vít Vomáčka a další s faktickými poznámkami. Prosím.
Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Já, vaším prostřednictvím, bych chtěl na paní sousedku Zajíčkovou. Nikdy bych si nemyslel, že budu mluvit ke školství. Jsem v tomto absolutní laik. Vy jste mě trochu vyprovokovala, protože - nebudu spekulovat o tom, jestli jste větší odbornice a víc erudovaná než naše paní kolegyně - vy jste tak nefér a tak netakticky - nechci říct sprostě, ale blbě - reagovala na to, když ona řekla, že zdravý rozum říká, že učitel, který má třináct dětí, má na to víc času a že by měl mít lepší výsledky, než když jich tam má třicet. Vy jste to obrátila tak, že když je špatný učitel, tak nenaučí ani třináct ani třicet, a když je dobrý učitel, tak naučí to a to. ***