Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(21.00 hodin)
(pokračuje Marie Jílková)
Výše platů výrazně zaostává za odměňováním zaměstnanců v obdobných institucích. A jak už zmínila moje předchůdkyně paní poslankyně Válková, od roku 2025 by mělo dojít ke zřízení takzvaného dětského ombudsmana a rozšíření působnosti ochránce o agendu národní lidskoprávní instituce. Bez navýšení těchto prostředků nebude Kancelář schopná najít a zaměstnat kvalitní odborníky na tyto nové oblasti.
Zaměstnanci veřejného ochránce práv nejsou zařazeni pod státní službou, nicméně vykonávají obdobné činnosti jako úředníci ve státní službě a většina zaměstnanců kanceláře se podílí na výkonu kontroly činnosti státních úředníků. Nároky na odbornost zaměstnanců jsou tedy minimálně stejné jako u státních úředníků a v tabulkových platech mezi zaměstnanci Kanceláře veřejného ochránce práv a státními úředníky v režimu zákona státní služby však existují neodůvodněné i několikatisícové rozdíly a odměňování zaměstnanců Kanceláře veřejného ochránce práv tak zaostává za srovnatelnými veřejnými institucemi. Kancelář má ve srovnání s ostatními parlamentními kapitolami vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců, kterých je 74 %, a patří k nejvyšším v rámci celé státní správy.
Veřejný ochránce práv prošetřuje stížnosti občanů na nezákonný postup úřadů, chrání lidi v zařízeních před špatným zacházením a porušováním jejich dalších práv, chrání práva osob se zdravotním postižením a plní řadu dalších úkolů, ke kterým přibude právě i zřízení dětského ombudsmana. Nepříznivé platové podmínky byly již důvodem pro odchod řady z těchto právníků. Ve výběrových řízeních se v posledních letech uvolněná místa nedaří obsadit prakticky nikým jiným než absolventy a v posledních letech se čím dál častěji...
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já se omlouvám, paní poslankyně. Děkuji za uklidnění v sále i nalevo děkuji, pokračujte prosím.
Poslankyně Marie Jílková: Ti nejschopnější právníci odcházejí z Kanceláře právě s odkazem na neodpovídající platové ohodnocení.
V srpnu letošního roku vyhlásila odborová organizace zaměstnanců Kanceláře veřejného ochránce práv stávkovou pohotovost, k níž se připojila velká většina zaměstnanců, a hrozí tak, že nebudou schopni zajišťovat úkoly ochránce v požadovaném rozsahu a kvalitě. Dovolím si přidat ještě doplňující argument pro navýšení prostředků na platy zaměstnanců a tím je předložená novela nařízení vlády číslo 341/2017 , o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě a nařízení vlády 304/2014, o platových poměrech. Právě tímto nařízením vznikne vybraným zaměstnancům od 1. ledna 2025 právní nárok na přiznání zvláštního příplatku. Důvodová zpráva předpokládá rozpočtové dopady maximálně 2,6 milionu korun. S těmito prostředky návrh rozpočtu nepočítal a navržené navýšení prostředků na platy zaměstnanců Kanceláře veřejného ochránce práv v roce 2025 tak směřují i k pokrytí těchto nákladů. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Jako následující vystoupí paní poslankyně Martina Ochodnická, poté se připraví pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Martina Ochodnická: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji moc. Kolegyně, kolegové, pane ministře, já před vás předstupuji se dvěma pozměňovacími návrhy. A sice pod číslem 5621 a 5646, který spolupodepsali kromě mě také moji kolegové Zdenka Němečková Crkvenjaš, Michaela Šebelová, Tom Philip, Renáta Zajíčková, Jan Berki, Barbora Urbanová, Marie Jílková, Josef Flek a Lucie Potůčková.
Co se týče pozměňovacího návrhu 5621, pak v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Vládní rozpočtová rezerva o částku 673 090 665 korun. Naopak u pozměňovacího návrhu nahraného v systému pod číslem 5646 se v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Vládní rozpočtová rezerva o částku 350 milionů.
A teď si dovolím oba pozměňovací návrhy odůvodnit, protože odůvodnění u obou těchto pozměňovacích návrhů je stejné a totožné.
Důvodem navrhovaného navýšení je na prvním místě pokrytí výdajů ze schváleného akčního plánu politiky v oblasti závislostí na roky 2023 a 2025 z 5. dubna roku 2023, kterým vláda vytyčila cíle v rámci politiky v oblasti závislostí. I s ohledem právě na tuto schválenou legislativu, kterou se podařilo této vládě v uplynulých třech letech prosadit, dovolím si zmínit tři naprosto zásadní kroky, které se vládám před námi prosadit nepodařilo a které jsou velmi důležité, ať už je to tedy regulace psychomodulačních látek, redefinice znásilnění, ale třeba také regulace nikotinových sáčků a připravovaná regulace energetických nápojů, pak z toho plyne, že je nezbytné posílit také prevenci v rámci schváleného akčního plánu. Jako vláda jsme totiž vyřešili to B, tedy ty důsledky a následky. A pokud chceme, aby to B stálo státní rozpočet co nejméně, musíme posílit právě oblast prevence, tedy to A.
Konkrétně akční plán, který naše vláda schválila, konstatoval tyto nedostatky a potřeby. Objem finančních prostředků vynaložený na zajištění sítě adiktologických služeb a léčby závislostí neumožňuje řešit aktuální problémy. Mezi ty nejdůležitější mi dovolte, abych zmínila roztříštěnost financování systému péče o uživatele alkoholu, tabáku, nelegálních drog a hazardní hráče. Nízká dostupnost péče pro uživatele alkoholu a tabáku. Nízká míra provádění krátkých intervencí, která je podle zákona povinná pro všechny zdravotnické pracovníky. Omezená možnost služeb flexibilně reagovat na měnící se situaci, například nárůst nákladů na zdravotnický materiál, dopady opatření v souvislosti s pandemií Covid-19 nebo dopady války na Ukrajině. Nízká dostupnost ambulantních služeb zejména pro rizikové uživatele alkoholu v rámci včasné detekce a včasné intervence a služeb následné péče. Což samozřejmě stojí mnohem méně, než když ty závislé zavřeme do jakéhokoliv zařízení. Nízká místní a finanční dostupnost...
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Poprosím opět kolegy na levé straně sálu, je to velmi slyšet. Děkuji.
Poslankyně Martina Ochodnická: Jak je nás tu málo. Děkuji moc. Nízká místní a finanční dostupnost substituční léčby pro uživatele opioidů, nedostupnost podobně koncipované farmakologicky asistované léčby pro uživatele jiných návykových látek, především metamfetaminu, pervitinu a neexistence možností substituční léčby pro intenzivní uživatele konopí.
Omezená dostupnost a nedostupnost některých specifických programů, například intenzivní strukturovaná ambulantní léčba, služby v oblasti bydlení a podpory zaměstnávání, domácí detoxifikace. Nezajištěný systém služeb v oblasti gerontoadiktologie, roztříštěnost a nedostatečné zajištění systému včasné detekce, včasné intervence a péče o děti v riziku vzniku a rozvoje závislosti. Nízká informovanost praktických lékařů pro děti a dorost a jejich nedostatečné propojení se systémem adiktologické péče. Dlouhodobý nedostatek programu selektivní a indikované prevence zaměřených na skupiny a jednotlivce ve vysokém riziku závislosti. A také dlouhodobá absence systematického zvyšování informovanosti veřejnosti. A tady na ten bod bych chtěla velmi upozornit, a povědomí o rizicích spojených s užíváním návykových látek a závislostním chováním a o rizikových faktorech vzniku závislosti.
Současně objem finančních prostředků a další systémové bariéry neumožňují podporovat efektivní opatření politiky v oblasti závislostí založená na důkazech a zkušenostech z jiných zemí. Inovativní přístupy v oblasti snižování škod, vědu a výzkum v oblasti závislostí včetně klinických a observačních studií v léčebné praxi, inovativní přístupy léčby závislostí. Dobudování základní sítě pomoci pro problémové hráče hazardních her, dobudování sítě poraden odvykání kouření a center léčby závislosti na tabáku, rozvoj systému školské adiktologické prevence, zejména programu selektivní a indikované prevence. Rozšíření včasné detekce a včasné intervence, a to zejména mezi dětmi a mládeží, a rozšíření sítě služeb a programů o nově řešená témata a specifické cílové skupiny.
Zároveň jsou významně omezeny možnosti podpory výzkumných projektů v oblasti evaluace prevence léčby, represe, systematický a kontinuální monitoring situace v celé šíři oblasti závislostí a sledování zdravotních a sociálních dopadů. ***