Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(21.10 hodin)
(pokračuje Martina Ochodnická)

Některé z položek vyčíslil akční plán, který si může každý z nás najít na stránkách Úřadu vlády. V návaznosti na tento vládou schválený akční plán vypracovala Asociace poskytovatelů adiktologických služeb v oblasti závislostí ve spolupráci s experty a ve spolupráci s odborem protidrogové politiky Úřadu vlády podrobnější rozpočet na pokrytí potřeb. Adekvátní výše takových prostředků musí nutně přesáhnout, a to je velmi důležité, alokovaný rozpočet na nelegální drogy, a to z jednoduchého důvodu. Rozsah škod působených tabákem, alkoholem a hazardními hrami je dramaticky vyšší než škody způsobené zakázanými drogami. Vyplývá to ze základních prevalenčních ukazatelů, a to vás ještě zdržím, kolegyně a kolegové, protože problémových a závislých uživatelů tvrdých drog máme v České republice 45 tisíc přibližně. V případě alkoholu prevalenční odhady ukazují na 600 tisíc denních uživatelů vysokého množství alkoholu v podobě zdraví škodlivého či závislého užívání. V případě tabáku je pak tento ukazatel ještě o řád vyšší - přibližně 2 miliony denních kuřáků tabákových výrobků. Patologických hráčů je v České republice podle odhadu 80 až 120 tisíc.

Konkrétně jde například tedy o zajištění prostředků, aby bylo možné podchytit bující problém, až epidemii digitálních závislostí, zejména u dětí a dospívajících s velkými dopady na jejich duševní zdraví. To v současné době stát prakticky vůbec neřeší.

Jako další obrovský problém je v Česku dlouhodobé výrazné nadužívání alkoholu, což se bez prevence a rozsáhlé ambulantní léčby nedá řešit. A mezi další dopady právě užívání alkoholu a jiných návykových látek patří domácí násilí na ženách a dětech a tam ta čísla jsou také alarmující. Významně absentuje pomoc i lidem stiženým domácím a sexuálním násilím, krizová pomoc a prevence rozvoje psychotraumat s velmi pravděpodobným předpokladem rozvoje duálních diagnóz.

Dopad absence těchto služeb stojí veřejné rozpočty velké sumy prostředků. Společenské náklady užívání legálních i nelegálních návykových látek činí podle vědeckých studií až 175 miliard korun, u tabáku 100 miliard, u alkoholu 50 miliard, u nelegálních drog, tak jak už jsem zmiňovala, je to pouze 10 miliard. Společenské náklady spojené s hazardním hraním se odhadují na dalších 15 miliard. Z těchto údajů je patrné nejenom to, že se investice do politik závislosti musí vyplatit a může uspořit veřejným rozpočtům obrovské finanční částky, ale také skutečnost, že legální návykové látky představují řádově vyšší problém než ty nelegální.

Navrhujeme tedy toto navýšení také za situace, kdy se jen z alkoholu, tabáku a hazardu vybere ročně přes 80 miliard korun a v rámci loňského konsolidačního balíčku se navýšil tento výběr daní z neřesti, v uvozovkách, o dalších 7 až 8 miliard. Lze také predikovat budoucí zdanění psychomodulačních látek. Tento zákon byl schválen a podepsán prezidentem v říjnu roku 2024. Jedná se, abych dovysvětlila, o kratom, HHC a další látky, které na tento seznam budou umisťovány.

A už se blížím ke konci. Konečně Rada vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí na svém posledním jednání dne 21. června roku 2024 v bodě II konstatovala: Aktuální stav plnění akčního plánu politiky v oblasti závislostí je nedostatečný, financování a personální zdroje pro implementaci programů a projektů v oblasti závislosti je nedostatečné, a přijala usnesení, kterým doporučuje vládě České republiky, aby vyčlenila dostatek finančních prostředků na realizaci aktivit akčního plánu politiky v oblasti závislostí od roku 2023 do roku 2025.

A už jenom úplně nakonec. Realizace preventivních opatření je čtyřikrát levnější než řešení následků. Vláda v roce 2015 na akční plán pro vytvoření interdisciplinárního mezirezortního rámce primární prevence vydala namísto slibovaných 100 milionů nulu a 90 % odhadovaných problémových uživatelů nelegálních návykových látek, a to je důležité číslo, je v kontaktu s pomáhajícími službami, což má svoje pozitivní výsledky na veřejné zdraví i ochranu společnosti. Devadesát procent prosím pěkně u tvrdých drog, na rozdíl od toho pouze 4 % u alkoholu mají k dispozici služby a využívají je, 3 % hráčů hazardních her a pouze 0,5 % těch, kteří užívají nějaké psychoaktivní léky, tabák anebo propadli digitálním závislostem. Pouhé půl procento.

A úplně nakonec, než se ještě jednou přihlásím k těmto dvěma pozměňovacím návrhům, bych ráda zmínila, že skupina předkladatelů není náhodná. Jsou to poslanci a poslankyně, kteří se věnovali legislativě, která díky této vládě v tomto volebním období a díky kolegům v opozici prošla. Jedná se především, jak už jsem zmínila, o redefinici znásilnění, ale také zákon, který řeší psychomodulační látky, nikotinové sáčky a aktuálně, který připravujeme s kolegyněmi a kolegy z opozice i koalice, který se týká energetických nápojů.

Věřím, a to je pro mě velmi důležité, že každý z vás, kdo tu sedíte, anebo nesedíte zrovna v tuhle chvíli, jste za více jak tři roky potkali, spolupracovali anebo podpořili nějakou legislativu, která se závislostí a prevence týkala. Proto mi přijde velmi podstatné, abychom byli schopni a ochotni podpořit to, aby prevence předcházela a následky stály co nejméně.

Vážená paní místopředsedkyně, přihlašuji se tedy tímto ještě jednou za skupinu poslanců k pozměňovacím návrhům pod číslem 5 621 a 5646. Omlouvám se za zdržení, kolegyně a kolegové, a moc děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A než přijde k pultíku pan poslanec Munzar, načtu jednu omluvu. Pan poslanec Jan Richter se od 21 hodin omlouvá z rodinných důvodů. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní předsedající. Já nebudu vůbec dlouhý. Přihlásil jsem se podruhé, ne abych načetl další pozměňovací návrh, ale opravil chybu, která nastala při nahrávání toho mého pozměňovacího návrhu do systému, takže upravuji informaci do stenoprotokolu, že pozměňovací návrh, který jsem tady představoval, je veden pod číslem 5645. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. To bylo vskutku rekordně rychlé. Pan poslanec Pavel Staněk není přítomen, takže přišel na řadu pan poslanec Karel Haas a paní předsedkyně posléze na závěr rozpravy, ano? (Ano.) Pan poslanec Haas. Prosím.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Dovolte mi, abych se v podrobné rozpravě k návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025 přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v informačním systému Poslanecké sněmovny pod číslem dokumentu 5644.

Pozměňovacím návrhem navrhuje skupina poslanců Karel Haas, Pavel Svoboda a Renáta Zajíčková následující: Za prvé, v kapitole 333 - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve specifickém ukazateli výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací v programu číslo 133 340 - podpora rozvoje infrastruktury základního vzdělávání zřizovaného obcemi a dobrovolnými svazky obcí, se výdaje zvyšují o částku 400 milionů Kč.

Za druhé, v kapitole 333 - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve specifickém ukazateli ostatní výdaje na zabezpečení úkolů rezortu se výdaje snižují o částku 400 milionů Kč. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP