Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(13.20 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Takže jsme požádali na bezpečnostním výboru, zda by bylo možné provést prověrku těchto věcí, abychom věděli, že když teda někomu tady poskytujeme nějakou dávku, tak že to dáváme osobě, která si to opravdu zaslouží.

A poslední věc, kterou bych chtěl tady říci, nebo ještě dvě věci. Vy jste na tom bezpečnostním výboru posledním nebyl. Správa uprchlických zařízení Ministerstva vnitra je organizace, která spadá pod ministra vnitra. Tam jsem se dozvěděl, že ředitel této organizace ukončil svoji činnost a bylo to na základě nějakého vašeho rozhodnutí, pan Paďourek, na kterého jsem se konkrétně ptal. Já se na to ptám jenom konkrétně, protože Správa uprchlických zařízení má 638 zaměstnanců, spravuje záchytná zařízení pro cizince, to znamená s nějakou migrační vlnou, s integrací cizinců takových nebo makových. Prostě se domnívám, že tento orgán by měl fungovat.

Já jsem nezaregistroval předtím, že by Správa uprchlických zařízení byla někým kritizována, že nefunguje nebo že je nefunkční. A najednou se tady dozvíme, že hlava této organizace odchází, pan Bacík, bylo mu nabídnuto nějaké jiné místo, on ho neakceptoval, odešel. A teď jsem na stránkách viděl, že máte nového ředitele Správy uprchlických zařízení Ministerstva vnitra pana Mgr. Karla Tomáše. To znamená, pan Paďourek mi řekl, že to bylo vaše osobní rozhodnutí, na které máte právo, já to nerozporuju, že nebudete ani nesdělíte - a pan Paďourek mi řekl, že neví, proč jste pana ředitele odvolal. Ale já jsem takovej zvídavej člověk, mě to celkem zajímá. Jestli tam teda bylo nějaké pochybení tak zásadní, aby ten ředitel byl odvolán z takto z mého úhlu pohledu důležité složky Ministerstva vnitra, jako je Správa uprchlických zařízení Ministerstva vnitra. To jenom taková noticka.

A teďko k těm pozměňovací návrhům, které budeme za chviličku snad hlasovat a bude k tomu nějaký výklad. Tak my tam samozřejmě máme několik pozměňovacích návrhů, kdy chceme zpřísnit podmínky dočasné ochrany, to jsem říkal, je to právě u těch cizinců, u těch Ukrajinců, kteří se odhlásí z jedné adresy a na druhé adrese se nepřihlásí. Potom zneužívání azylového řízení, protože jestliže tady někdo teda je na vízu dočasné ochrany a z nějakého důvodu o to vízum přijde, tak oni najednou se začali překlápět, ti Ukrajinci zjistili, že si můžou požádat o azyl, což je jiný zákon, a musí se zahájit řízení tak, aby nebylo možné u osob, které jsou pod tímto statusem, aplikovat to azylové řízení se všemi těmi náležitostmi, které to spojuje, protože tam jsou od prvního počátku zdravotní, sociální a další věci. Právo jakoby nelze vynechat, oni můžou, to řízení poběží, ale nebude mít ten člověk ty náležitosti. To je další náš pozměňovací návrh.

Zpřísnění vydávání cestovních průkazů totožnosti v souvislosti s mobilizací. O tom jsem tady hovořil, že když jim expirují ty cestovní doklady, tak abychom měli jakýsi přehled a nevydávali jsme to jenom na hraniční průvodku, tak mi bylo přislíbeno ze strany Ministerstva vnitra, že těch průkazů je dostatek a že těmto osobám ty průkazy po tu dobu, kdy si nebudou moci vyřídit nový pas a nebudou chtít odjet na Ukrajinu, kde by hned získaly ten povolávací rozkaz, tak že získají tento průkaz. To je další náš pozměňovák.

Zvýšení efektivity návratové politiky ČR. Tak to je i z jiných zemí, jako je Lichštejnské knížectví a tak dále, když se tam někdo dopustí nějakého jednání, tak aby mohly ty osoby získat jakoby zákaz pobytu. To je technická věc.

A zpřísnění dopadu zápisu osob na sankční seznam. Když se někdo objeví na sankčním seznamu národním nebo mezinárodním, tak tam může dojít ke zrušení víza dočasné ochrany.

Jinak máme tady celou řadu dalších pozměňovacích návrhů, ať už z pera teda opozičních kolegů, od pana Kotena, který chce zákon jako takový zamítnout jako celek, tak tam k tomu my se nebudeme vyjadřovat, to je opoziční návrh. Potom jsou tam nějaké další technicko-legislativní věci. Ten poslední návrh je pana Jurečky, kde už jste naše stanovisko slyšeli, právě z toho důvodu nevyjasnění těch podmínek a vůbec nejasnosti toho. Tak k tomu absolutně nemůžeme dát doporučující stanovisko.

A výborem pro bezpečnost proběhly dva pozměňovací návrhy, které byly od pana kolegy Exnera, kdy přestože teda výbor doporučil, tak my se tam budeme zdržovat, protože se tady domníváme, že jsou to takové návrhy, které jsou víc progresivistické, víc takové prostě úderné, než jakoby nějaké z našeho pohledu smysluplné, když některé zejména jsou třeba jenom nějaké omezené období, jako je to pozbývání - když chcete nabýt české občanství, tak se musíte vyvázat ze svazku Ruské federace, a je to tam na období jenom toho válečného konfliktu. Prostě jsou to věci, které z našeho úhlu pohledu jsou moc takové divoké.

Pak je tam jeden pozměňovací návrh paní kolegyně Richterové, která dokonce říká, že pozbýt státní občanství lze jenom nějakým čestným prohlášením - to si myslím, že je úplně mimo mísu z hlediska té odbornosti.

Finální hlasování proběhne, jak proběhne, k tomu se nějakým způsobem postavíme.

Takže já bych chtěl říci, že jsem možná tady byl trošku delší, ale i z toho důvodu, že to je vlastně jakoby naposledy v uvozovkách, kdy k této věci se můžeme takto vyjadřovat, můžeme tam upravovat další věci, protože pokud by ten konflikt trval, nepovedlo se to nějak zamrazit, ukončit, tak máme tam ten březen 2025, do března 2026. A potom myslím, že to tak je, jestli by mi to potom pan ministr mohl ještě upřesnit třeba v té své závěrečné řeči, tak vlastně pak už to jde mimo národní parlament. Už to je prostě automat, který by tyto věci prodlužoval.

Ještě bych chtěl říct, že samozřejmě chápu, že hledala Evropa nějaké řešení. Poprvé se aplikovala ta směrnice, která nikdy nebyla předtím aplikována a nečekali jsme nikdy, že bychom ji museli aplikovat, protože jsme nepředpokládali, že na území Evropy se ještě objeví takovýto zásadní konflikt, pomalu na úrovni skoro třetí světové války, s takhle velkým masivním přesunem lidí. Takže ta situace není jednoduchá pro nikoho, není jednoduchá vůbec pro tu naši zemi, protože nás to zatěžuje. Zatěžuje nás to a my prostě hledáme jenom nějaké řešení, abychom tady udrželi vnitřní bezpečnost, zároveň jsme těm lidem nějakým způsobem pomohli. Ale já, pane ministře, chci, abychom se pohybovali v intencích zákona. Prostě tady máme evropskou směrnici a když potom skončí, tak se musíme plnohodnotně vrátit do cizineckého zákona a do azylového zákona. Nemůžeme mít dvojí metr na cizince. A teď právně nevím, jestli už při přerušení konfliktu, nebo až po ukončení konfliktu.

Z mé strany je to všechno. Děkuju za pozornost a omlouvám se, jestli jsem byl trošku delší.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku pana poslance Strýčka. Prosím.

 

Poslanec Jiří Strýček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já budu teda rozhodně kratší a vezmu to na ty dvě minuty formou interpelace.

Mnohé tady zaznělo. Samozřejmě zaznělo tady to, že v dnešní době se tady pohybuje asi 380 tisíc nebo máme tady v systému dočasné ochrany asi 370 tisíc uprchlíků. Jsou to převážně matky s dětmi, rodiny neúplné a tak dále, které sem přišly v těch uprchlických vlnách a tak dále.

Ale já jsem se chtěl zeptat na jednu věc. Protože samozřejmě ve veřejném prostoru už to zaznělo a ptají se na to i lidé kolem mne, co teda bude, až nějakým způsobem dojde k uklidnění toho konfliktu, protože sám šéf BIS generál Koudelka říkal, že může dojít k tomu, že se zvedne až 300 tisíc mužů, kteří v současné době bojují na Ukrajině, a přijdou sem. Samozřejmě otázka zní, jak jsme na to připraveni finančně, jak jsme na to připraveni ekonomicky, ale hlavně z pohledu bezpečnosti?

Ale já bych se hlavně zeptal na jednu věc. Možná to kolega předřečník nezaznamenal, ale ona v rámci Evropské unie existuje směrnice nebo je to dokument o sloučení rodin ukrajinských uprchlíků v rámci Evropské unie, kde se jasně hovoří, že ukrajinští uprchlíci, kteří od 24. února 2022 v důsledku války odešli nebo uprchli ze své vlasti, mají nárok na sloučení rodiny v rámci dočasné ochrany. Sloučení rodin je zaručeno bez ohledu na to, zda člen rodiny, manžel, partner, nezletilé, nesezdané dítě získalo povolení k pobytu. Tak já jsem se právě chtěl zeptat, jak to bude fungovat na základě této nebo jestli to bude fungovat na základě této směrnice, protože z toho mi logicky vyplývá, že v podstatě, pokud se tato směrnice na sloučení rodin bude uplatňovat, tak v podstatě ti, co sem přijdou po tom válečném konfliktu za těma rodinama, tak tady budou moci zůstat bez jakýchkoliv problémů. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobré odpoledne. Nyní tedy vystoupí paní poslankyně Ožanová v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.***




Přihlásit/registrovat se do ISP