Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(13.30 hodin)
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, na úvod bych chtěla říct, že jsem kontaktovala ještě předtím, než vystupuji, pana ministra Blažka. Protože to, k čemu vystupuji, se týká trestního zákoníku. Ano, slyšíte dobře, trestního zákoníku, protože tady byl dán takový přílepek týkající se trestního zákoníku k tomuto zákonu, a pan ministr je v Senátu, což já samozřejmě akceptuji. Je mi líto, že tu nemůže být, ale tento důvod je zřejmý.
Takže proč vystupuji já, přestože nejsem členkou garančního výboru? Víte, já jsem členkou ústavněprávního výboru a zaujalo mě, že se tam mluví o trestním zákoníku a trestním řádu. Tak jsem se na to pořádně podívala a zjistila jsem, že ve druhém čtení byl načten pozměňovací návrh 5055 poslanců Martina Exnera, Víta Rakušana, Pavla Blažka, Jana Bartošky, Pavla Žáčka, Michala Zuny, Jakuba Michálka a Petra Letochy. A říkala jsem si - je to zákon, který má pomoci lidem, co mají problém, museli odejít ze své vlasti a musí žít v cizí zemi... Tak jsem se začala dívat, protože to je lex Ukrajina, zde se zabýváme pomocí těm, kteří uprchli před válečným konfliktem. A světe div se, tento... Promiňte, jinak to nejde říct, to není pozměňovací návrh, to je regulérní přílepek! A víte proč? Protože ten zákon vůbec neměnil trestní řád ani trestní zákoník. Vůbec to nebylo mezi změnovými zákony. A najednou pozměňovacím návrhem je zaváděna zcela nová skutková podstata. Prosím vás, kolegové, kolegyně, zcela nová, jmenuje se - neoprávněná činnost pro cizí moc.
Já se nebudu zabývat teď obsahem, bavme se o tom, že jsem si přečetla i celou důvodovou zprávu tohoto pozměňovacího návrhu. Prosím vás, o konfliktu na Ukrajině tam není ani zmínka! Je zjevné, že ten, kdo to připravoval, řekněme si, že to bylo s vysokou pravděpodobností 99 % Ministerstvo spravedlnosti, to vůbec nepřipravoval k tomu, aby to bylo použito jako pozměňovací návrh lex Ukrajina. No a k tomu bude potom hovořit kolegyně Válková, vaším prostřednictvím, paní předsedající, protože ta již dneska upozornila - včera se v systému objevil tisk... Včera, prosím vás, kolegyně, kolegové, 861 - novela trestního zákoníku, která obsahuje již zmíněnou novou skutkovou podstatu. Je pravdou tedy, že Ministerstvo spravedlnosti připravovalo novelu, a je to v pořádku, kterou by se měl zabývat ústavněprávní výbor, ale tak si řekli, jednu věc šoupneme do jiného zákona. Tak já už nevím, kolegové, kolegyně, to je úplně jedno, co projednáváme, protože když se nám to hodí, tak do toho šoupneme cokoliv.
Prosím vás, není to první případ, vy tady vsunujete zákon do těch zákonů pomoci, pozměňovacích návrhů, věci, které spolu věcně nijak nesouvisí, je to hromada přílepků. Ale zrovna tady mě docela mrzí... Mimochodem, já jsem panu ministrovi Blažkovi to napsala, aby věděl, že to považuji za přílepek, takže to není za jeho zády... Uděláte něco takového. Věc, která opravdu souvisí s bezpečností země, ale souvisí s komplexní reformou, kterou připravuje vlastně Ministerstvo spravedlnosti, v odůvodnění pozměňovacího návrhu nemáte opravdu ani slovo o Ukrajině! Ani slovo, prosím vás. A vy řeknete, že je to pozměňovací návrh k tomuto zákonu.
Já se připojuji k jedné věci - a jako první zde hovořila kolegyně Pastuchová, vaším prostřednictvím, paní předsedající, a navrhovala vrátit zákon do druhého čtení. Ona k tomu měla své důvody a já mám také důvody k vrácení návrhu zákona do druhého čtení. Promiňte mi, novelu trestního zákoníku by měl probírat ústavněprávní výbor. Zabývat se, jestli ta výše trestu je adekvátní, jaké je přesné znění. Je to úplně nová skutková podstata. Měli bychom k tomu samozřejmě případně to probírat na podvýboru pro justici. To není, prosím vás, drobnost! A tady jen tak tichým duchem budeme měnit trestní zákoník. Prosím vás, je toto normální? Za mě ne!
Já se schválně nevyjadřuji k ostatnímu. Já jsem členkou ústavněprávního výboru a cítím se hodně dotčena, že takovými divnými způsoby se snažíte znásilňovat legislativu! A promiňte, je to silné slovo, nicméně odpovídající dané situaci. Opravdu to už je extra přílepek! Jestli tohle není přílepek, co už jiného je přílepek? Vy jste vůbec v původním vládním návrhu zákona trestní zákoník ani trestní řád neměnili. A najednou novela, najednou pozměňovací návrh a najednou zcela nová skutková podstata. Ani jste to řádně neodůvodnili! Neodůvodnili jste to tak, že by to mělo souviset s tímto tiskem. Když tak si to přečtěte, já jsem to opravdu opakovaně četla, jestli se nemýlím, jestli jste to tam skutečně nezmínili. Já se, prosím vás, nevyjadřuji, jestli je to dobře nebo špatně tato skutková podstata. Já se vyjadřuji k tomu, že je to přílepek a že toto, zda je to dobře, špatně a ty detaily bychom měli probírat na ústavněprávním výboru. Proto podporuji návrh vrácení do druhého čtení a domnívám se, že by se tím měl skutečně zabývat ústavněprávní výbor.
Kolegové, kolegyně, já už nevím, jak to říct, ale tu se fakt rozmohlo, když je jedno, co projednáváme, my tam přilepíme cokoliv. Opravdu takhle, je to naše práce, je naše práce se zabývat legislativou, dělat zákony, vydávat zákony, schvalovat, ale ne takovýmto způsobem. Má to být trošku předvídatelné, když se zabýváme pomocí lidem, tak tam přece nebudeme něco takhle přilepovat. To vlastně dehonestujete i tu svoji práci, kdy se o něco snažíte, já chápu, proč to děláte, a vy to zneužijete pro další věci. A toto je zneužití tady tohoto nosiče. Opravdu. A navíc ten zákon 861 říkám, kolegyně Válková o tom bude hovořit, vaším prostřednictvím, paní předsedající, je již předložen poslancům ve Sněmovně. A mimochodem obsahuje totéž, takže asi je někde problém. Já se domnívám, že v tomto případě by bylo vhodné, opravdu vhodné, ještě před závěrečným hlasováním, kdybyste se poradili a vzali tento pozměňovací návrh zpět.
Já si myslím, že na to budete mít aspoň trošku času. Měli byste zvážit, že tohle je opravdu už moc. Říkám, a já se nezabývám tím, co je obsahem, já skutečně... Neznásilňujte ten legislativní proces takovým způsobem, kolegové a kolegyně. Škoda, že je vás tu tak málo, nicméně snažila jsem se vám to vysvětlit a snažila jsem se o tom opravdu informovat i pana ministra Blažka, protože se domnívám, že i on by měl přijmout ten názor, že takové přílepky ne. Očekávala bych to od ministra spravedlnosti; pravděpodobně, kdyby to byl pan ministr Šalamoun a já ho vyzvala, tak by mu nezbývalo nic jiného než říct ano, je to přílepek. Takže očekávám, že až se budu bavit s panem ministrem Blažkem, protože má pod sebou Legislativní radu vlády, že řekne také, že je to přílepek.
Já se podívám, jestli tady mám ještě něco dalšího k tomu. Prosím vás, už ne, ale vzpomenu si na jednu věc, já ji tu často používám - programové prohlášení vlády. Vzpomenete si na to, že jste tam dali něco o standardní legislativní cestě? Já to tu používám dost často a zrovna teď na to myslím. Zkuste zvážit, zda standardní legislativní cesta není ta, kterou by se měli dávat nové skutkové podstaty do trestního zákoníku. Myslím, že byste měli aspoň v tomto bodě dodržet své programové prohlášení vlády. Děkuji za pozornost. (Potlesk z levé části sálu.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Jenom připomenu, že se oslovujeme prostřednictvím předsedajícího, ale pokud jenom někoho jmenujeme, tak to není nutné...pak prostřednictvím. Pane poslanče, ještě posečkejte, jsou tady faktické poznámky. (Předsedkyně reaguje na poslance Kotena, který se chystal k pultíku.) Nejdříve pan ministr Rakušan a následuje pan poslanec Mašek. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, paní předsedkyně, za slovo. Dobrý den, dámy a pánové, no, já jsem dlouho mlčel, nicméně na otázky Huberta Langa budu muset odpovědět v delším režimu než faktickou poznámkou. To jistě chápe. Teď vidím, že ten čas pokročil, a hlasování už dneska stejně nestihneme. Takže já si dovolím reagovat na paní kolegyni. Já nejsem právník, já nejsem člen ústavněprávního výboru, já jsem byl dlouhodobě členem bezpečnostního výboru, a to v minulém období, a teď tam jako gesční ministr chodím. Já jsem v kontaktu s bezpečnostní komunitou a bavím se o objektivních potřebách, které naše bezpečnost v době četných výzev má.***