Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji, paní poslankyně. My máme jako dalšího přihlášeného pana zpravodaje, poté se připraví paní poslankyně Jana Bačíková. Prosím.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dovolte mi, abych i já krátce představil svůj pozměňovací návrh, který podávám společně s kolegy a kolegyněmi poslanci. Týká se pozměňovacího návrhu číslo 5399 a reaguje v podstatě na vyvolanou situaci, která se v poslední době velmi množí v některých sociálních zařízeních, a to provádění inspekcí právě v těchto sociálních zařízeních. Když ministerstvo provádí dnes inspekce, složení inspekčních týmů je vždy nahrazeno tím, že jsou tam minimálně tři inspektoři. V počtu, kteří inspektoři pracují dnes na Ministerstvu práce a sociálních věcí, je právě množství těch inspekcí velmi malé. Z tohoto důvodu reaguji a navrhuji zrušení ustanovení právě upravující bližší složení inspekčního týmu v sociálních službách, a to snížením počtu inspektorů například u pobytových zařízení na minimálně dva.

Samozřejmě bude vždy na té kontrole, aby uvážila, zda je tam třeba provést například hloubkovou kontrolu, tím pádem bude samozřejmě těch inspektorů daleko více. Ovšem jde nám o ten minimální počet, to znamená, že u pobytových zařízení by ten počet byl minimálně dva. Samozřejmě se k tomu pozměňovacímu návrhu taktéž přihlásím v rozpravě.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně panu poslanci. Nyní paní poslankyně Jana Bačíková, poté paní poslankyně Jana Pastuchová.

Ještě načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec - nikoliv, pan poslanec Julius Špičák bere zpět svou omluvu z celého jednacího dne z pracovních důvodů a omlouvá se do 18 hodin z pracovních důvodů.

A já nyní dávám slovo paní poslankyni. Prosím.

 

Poslankyně Jana Bačíková: Děkuji za slovo. Vážená předsedající, kolegyně, kolegové, já mám tady také nějaké pozměňovací návrhy. Je to pozměňovací návrh můj, kolegů Kaňkovského, Dlouhého a Pavly Pivoňky Vaňkové. Je to velmi jednoduchý pozměňovací návrh tím, že je to pouze vkládaná jedna věta, ale má tedy zásadní důsledky. Navrhuje se vytvořit v domovech pro seniory se zdravotním postižením oddělené prostory výlučně pro děti. Všem je asi jasné, že soužití dětí a dospělých zdravotně postižených může přinášet velká rizika, proto je třeba ve všech těch dotčených zařízeních tyto oddělené prostory vytvořit, a budou vlastně sloužit výlučně dětem. Výjimkou je soužití rodičů s dětmi, kde je to zase samozřejmě žádoucí.

Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh můj, kolegyně Marie Jílkové, Martina Dlouhého a Pavly Pivoňky Vaňkové, kde tedy chceme legislativně zakotvit službu komunitního charakteru. Za služby komunitního charakteru jsou považovány: sociální služby, týdenní stacionář, domov pro osoby se zdravotním postižením, domov pro seniory, domovy se zvláštním režimem a chráněné bydlení, pokud jsou poskytovány takovým způsobem, aby umožňovaly osobě nezávislý způsob života odpovídající svou povahou běžnému životu osob jejího věku a zabraňovaly její segregaci. Navrhuje se, že pobytové služby poskytované jako služby komunitního charakteru mohou být poskytovány pouze v bytě, bytovém domě, rodinném domě, umístěném v běžné zástavbě obce. Umístěním poskytovaných služeb jako služby komunitního charakteru nesmí dojít k vytváření lokalit s vyšším počtem osob, jimž je tato sociální služba určena, a zároveň nesmí dojít ke vzniku prostředí odlišného od běžné komunity. Tím cílem návrhu je vlastně zlepšit kvalitu poskytovaných těchto služeb.

Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh 5404, který je tedy můj, kolegy Víta Kaňkovského, Martina Dlouhého a Pavly Pivoňky Vaňkové, a jde o vzdělávání sociálních pracovníků, kdy vlastně sociální pracovníci mají nyní nastaveno vzdělávání na 48 hodin za dva roky po sobě jdoucí, a je žádoucí takto nastavit i vzdělávání pracovníků v sociálních službách, a to hlavně z důvodu vhodnější organizace vzdělávání, personální práci a plánování. Tímto pozměňovacím návrhem se nemění rozsah hodin vzdělávání, a vlastně není tedy tudíž ani žádný dopad na státní rozpočet, spíše je předpokládána ta racionalizace finančních prostředků.

Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovacím návrh 5405. Je tedy můj, kolegy Martina Dlouhého, Pavly Pivoňky Vaňkové a Pavly Golasowské. Jedná se o pozměňovací návrh, kterým reagujeme na několikaměsíční, a musím říct, že opravdu velmi poctivou debatu s poskytovateli sociálních služeb, vlastně i kraji a obcemi, a kterým se z vládního návrhu navrhuje vypustit zmocnění ke stanovení personálních a materiálně technických standardů prováděcím právním předpisem. Z diskusí nad ukotvením těchto standardů vyplynulo, že by jejich stanovení, byť by se jednalo o standardy minimální, mohlo způsobit řadu komplikací, a to nejenom z důvodu nedostatku personálních zdrojů v systému sociálních služeb a sociální práce, ale ze značných finančních nákladů vlastně na straně poskytovatelů. A než bychom vlastně ohrozili stabilitu celého systému sociálních služeb, navrhujeme od závazných standardů upustit a ponechat stanovení detailních pravidel v oblasti personálních a materiálně technických standardů metodickému vedení.

Mám tady ještě jeden pozměňovací návrh. Je to návrh pana ministra Zbyňka Stanjury pod číslem 5428, který má odstranit legislativní bariéry pro slučování zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. Platná legislativa sice slučování těchto pojišťoven umožňuje, nicméně podmínky dané touto legislativou jsou prakticky nenaplnitelné. Cílem tohoto návrhu je umožnit, aby rozhodnutí o sloučení zaměstnaneckých pojišťoven náleželo do kompetence jejich správních rad a především také to, aby sloučení bylo možné učinit v době, kdy jsou zdravotní pojišťovny ještě v dobré hospodářské kondici, která jim plně umožňuje plnit jejich úkoly při provádění veřejného zdravotního pojištění. Finální rozhodnutí o sloučení zaměstnaneckých pojišťoven bude činit vláda. Důležité ale je, že před rozhodnutím vlády bude sloučení posuzovat Ministerstvo zdravotnictví. Tím bude garantováno, že nebude moci dojít k destabilizaci systému veřejného zdravotního pojištění, kdyby například jedna ze zdravotních pojišťoven byla v natolik špatném stavu, že by ohrozila existenci i té druhé zaměstnanecké pojišťovny.

Zároveň se navrhuje, aby v případech, kdy by mělo dojít k zániku Vojenské zdravotní pojišťovny sloučením, mohla vláda před schválením takového sloučení přezkoumat i podmínky, které musí zdravotní pojišťovna určená k provádění pojištění vojáků a žáků vojenských škol splňovat. V případě, kdy bude hrozit, že tyto povinnosti uložené určené zdravotní pojišťovně nebudou splněny, vláda sloučení neschválí. Přitom zůstávají zachována veškerá práva a povinnosti, které v současné době právní úprava přičítá právě Vojenské zdravotní pojišťovně. Vojenská zdravotní pojišťovna zůstane i po přijetí zákona určenou zdravotní pojišťovnou, a to až do doby, než dojde případně k jejímu sloučení. Za účelem určení vhodné zdravotní pojišťovny se zajišťuje, aby vlastně shodná data a informace o činnosti jednotlivých zdravotních pojišťoven, jako má Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí, mělo i Ministerstvo obrany.

Já vám teď děkuji za pozornost a ke všem pozměňovacím návrhům se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně a projev vyvolal jednu faktickou poznámku paní poslankyně Andrey Babišové a paní poslankyně Ivany Mádlové. Poté mám s přednostním právem přihlášeného pana místopředsedu Juchelku. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Andrea Babišová: Děkuji za slovo. Vystoupení mé kolegyně předřečnice vyvolalo moji otázku. Za prvé se mi velice nelíbí, a myslím si, že nikomu z našeho klubu, že tady k tomuto zákonu byl opět přidán nějaký přílepek, a tentokrát přímo pana ministra Zbyňka Stanjury a řeší se zde slučování zdravotních pojišťoven. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP