Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(16.00 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)
A proto na základě tohoto zjištění Ministerstvo pro místní rozvoj spustí v nejbližší době forenzní audit, který posoudí naplňování smluvních vztahů. A ten audit by měl být zpracován do konce ledna 2025 nejpozději a teprve na základě toho forenzního auditu může vláda rozhodnout, jak budeme dál postupovat. Tak třeba pokud by audit zjistil, že dodavatelé systému digitalizovaného stavebního řízení neodvedli kvalitně svoji práci, mohou na základě smluv, smluvního ujednání nést následky. A za dodání softwaru, hardwaru spojeného s digitalizací stavebního řízení bylo zatím dodavatelům vyfakturováno zhruba 330 milionů.
Ale s tím souvisí ta druhá věc a odpověď na, řekněme, druhou otázku, a to je, jak jsme se rozhodli postupovat. Protože my jsme se rozhodli nakonec postupovat tak, na základě té zprávy z 16. října, že ne všechno, co se vytvořilo, bude zahozeno, ale naopak s některými těmi věcmi budeme dál pracovat. Abych to vysvětlil jednoduše. Vláda zvažovala dvě varianty, varianta A byla úplný bypass, tedy úplné vypnutí všech nových systémů a návrat ke stavu před červencem 2024, ale na základě doporučení expertů jsme tuto variantu nezvolili, zvolili jsme variantu B, což je jakýsi částečný bypass. To znamená, že je tam přechodné období s povinným elektronickým odevzdáváním dokumentace a zachováním všech systémů. To přechodné období bude trvat do spuštění všech systémů, a do té doby bude možné souběžně užívat prvky digitálního stavebního řízení, od července 2021 i stavebního řízení původního, nebo toho původního systému, který fungoval do konce června. Takže nedojde k vypnutí funkcionalit všech informačních systémů státní správy, ale k omezení některých evidenčních povinností. Takže v tuto chvíli prostě nelze říct, co to bude stát navíc, zda a k jakým škodám došlo. Musíme počkat na forenzní audit a musíme počkat na to, co z těch už provedených věcí je použitelné, nebo není použitelné, což nám pravděpodobně ukáže až nové výběrové řízení.
A je to situace, ze které prostě nemám radost, kdo by z ní měl radost, ale se kterou se musíme nějak poctivě vyrovnat a už si nemůžeme dovolit být kýmkoliv chlácholeni, že něco funguje, když to nefunguje, musíme mít naprostou jistotu. Já jsem rád, že kolegové, a byla tam spousta odborníků z jiných rezortů, odvedli skvěle svoji práci. Dnes bych řekl, že známe základní parametry toho problému do hloubky. A kdo tady říká, že to je jednoduché, že jsme to mohli vědět 30. května, no, nemohli, ono to zas tak jednoduché není, jsou to velmi složité systémy, které je potřeba propojit. Teď víme, v čem ten problém spočívá, a proto jsme také rozhodli, že prostě to stavební řízení není jednoduše opravitelné, ale pořád je možné část těch systémů použít.
Pokud půjde vše podle plánu, tak ta úplná digitalizace stavebního řízení, plně otestovaná a plně funkční, bude od 1. ledna roku 2028. Do té doby bohužel musíme mít přechodné období.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A vnímám zájem o doplňující otázku.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážený pane premiére, já vám přidám ještě jednu starost v souvislosti s digitalizací stavebního řízení, a to jsou už ty konkrétní stavební úřady, protože my jsme v situaci v terénu, kdy prostě i ta podání, která byla elektronicky, tak jsou po lhůtách. Ty lhůty jsou ze zákona a tudíž v okamžiku, kdy prostě třeba podnikatelské subjekty půjdou do toho soudního sporu, tak jak jsem si zjišťovala, tak ty finance pak nejdou jako přímo za státem, ale půjdou za námi jako za stavebními úřady, potažmo obcemi, a my to potom budeme nějakým způsobem řešit s vámi. Takže je potřeba do těch, řeknu, i financí počítat tady tyhlety soudní situace. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Má pan premiér ještě zájem o reakci? Prosím.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Já vím, ale musíme si uvědomit, a prostě pořád v té debatě se nám to vrací, že to stavební řízení přece ani před tím 1. červencem nefungovalo dobře. A když tu třeba mluvíme o nějakých lhůtách, vždyť ty lhůty se nedodržovaly ani předtím, vždyť to víme. Takže toto bych nepovažoval za nejsilnější argument. Já si myslím, že opravdu tu situaci nedramatizujme víc, než sama dramatická je. My musíme spravit digitalizaci stavebního řízení, udělali jsme pro to konkrétní kroky, vytvořili jsme tím přechodným obdobím a souběžným používáním těch různých systémů a nástrojů možnost stavebním úřadům, jak se s tou situací vypořádat, tak aby prakticky nedocházelo ke škodám. Teď se musíme podívat na to, jestli byl nějakým způsobem poškozen stát, nebo byly vydány peníze, které vydány být neměly, to zjistíme na základě toho forenzního auditu a podle toho budeme postupovat. A budeme opravdu, to mohu slíbit, postupovat velmi uvážlivě, proto možná někomu ty lhůty, které jsme si dali, připadají jako dlouhé, ale vytvořit opravdu funkční systém digitalizace stavebního řízení si teď vyžádá čas, nová výběrová řízení a my už prostě nedopustíme, aby došlo k podobné havárii, jaké jsme byli svědky v těch uplynulých měsících a týdnech.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A poněvadž uplynul čas, kdy je možné podat interpelaci na předsedu vlády, tak budou následovat ústní interpelace na ostatní členy vlády.
My se vystřídáme v řízení schůze. Já se s vámi loučím.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak, přeji hezké odpoledne. Nejdříve dovolte, abych přečetl omluvy na členy vlády. Pan - vidíte, já zde mám pana ministra Baxu, ale tady jsem ho viděl, vidím ale od 16.45, takže zvládneme ty první interpelace - poté pan ministr Blažek od 14.30 z pracovních důvodů, paní ministryně Černochová celý jednací den z pracovních důvodů, pan ministr Dvořák celý jednací den z důvodu zahraniční cesty, pan ministr Lipavský celý jednací den z pracovních důvodů, pan ministr Stanjura celý jednací den z důvodu zahraniční cesty, pan ministr Válek od 14.30 do 18 z pracovních důvodů, pan ministr Výborný do 17 z pracovních důvodů a pan ministr Ženíšek od 17 do 18.30 z pracovních důvodů. Současně omlouvám pana poslance Králíčka od 14.30 do 18 z osobních důvodů a pana poslance Rozvorala od 16 z osobních důvodů.
Jsme nyní u interpelací na ostatní členy vlády a poprosím paní poslankyni Ivetu Štefanovou, aby přednesla interpelaci, a to na místopředsedu vlády a ministra zdravotnictví Vlastimila Válka, zahájila tak blok odpovědí vlády na interpelace poslanců. Podotýkám, že pan ministr Válek je omluven.
Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, dnes mě velice mrzí, že tu nejste. Nicméně tu svoji interpelaci načtu. Téma mé interpelace je výroba léků v České republice. Já se toto téma opakovaně snažím otevřít už od počátku tohoto volebního období, opakovaně se snažím to téma zařadit na program schůze a jednání Sněmovny a vlastně i opakovaně interpeluji.
Vloni jste v televizní debatě, když jsme na toto téma hovořili, konečně slíbil, že podniknete kroky, aby se výroba léků v České republice obnovila. Konkrétně jsme hovořili o léku penicilin, vám jako lékaři nemusím vysvětlovat, jak důležitý je to lék a jak pro nás by bylo důležité mít minimální, byť jen částečnou soběstačnost. Omlouvám se. (Za přeřeknutí.) V tomto případě jako pomocníku - jako významnému pomocníku v boji proti infekčním onemocněním. Sliboval jste, že podniknete kroky a v podstatě už letos, že by ta výroba mohla probíhat. ***