Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.50 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci... nikdo nic nenamítá k proběhlému hlasování. V tom případě...
Ještě pan předseda Michálek - prosím. (Poslanci se domlouvají, jak dále postupovat.)
Požádám o chvíli trpělivosti. Nikdo nerozporuje hlasování, takže končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb.,
o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 693/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím vás, pane ministře, abyste se ujal slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, hlavním cílem tohoto předloženého návrhu je zjednodušit převody vybraného hmotného nemovitého majetku státu na územní samosprávné celky. Za tímto účelem budou obce, města a kraje nově na jednom místě informovány o chystaných převodech nepotřebných hmotných nemovitých věcí nacházejících se na jejich katastru, na jejich území. Současně získají nárok na převod zákonem jasně vymezeného majetku státu, a to za předem daných podmínek. Tímto postupem dojde k upřednostnění obcí a krajů při zcizování (?) vybraného nemovitého majetku státu.
Návrh současně zavádí recipročně převod vybraného majetku územních samosprávných celků na stát, ovšem výhradně v situaci... (Silný hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane ministře, ale kolegyně, kolegové, míra hluku v sále, a to jak v levé části, tak v pravé části sálu, je skutečně vysoká. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: ... že recipročně zavádíme převod vybraného majetku územních samosprávných celků na stát, ovšem výhradně v situaci, kdy je takový majetek pro dané celky nepotřebný a ony samy chtějí přistoupit ke zcizení. Zároveň se v návrhu zapracovaly některé poznatky z aplikační praxe. V rámci připomínkového řízení byl tento návrh diskutován jak s Asociací krajů, tak se Svazem měst a obcí a sdružením místních samospráv, bez rozporu.
Věřím, že tento návrh najde podporu celé Poslanecké sněmovny, protože nám to zjednoduší cíl, abychom nepotřebný státní majetek uměli rychleji a za předem jasných podmínek převést na samosprávné celky, pokud o takový majetek samozřejmě projeví zájem. Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Jan Kuchař. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jan Kuchař: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jenom navážu na slova pana ministra. Tento návrh si klade za cíl, aby územní samosprávné celky měly možnost se dozvědět, že se v jejich území chystá stát zcizit některou z nemovitostí. Já jako bývalý starosta to můžu jenom kvitovat, protože samozřejmě není v moci každého starosty, případně hejtmana, hlídat kterýkoliv prodej státu jakéhokoliv hmotného majetku.
Samozřejmě že v zákoně zůstávají i záležitosti pro případ, že se přihlásí daný samosprávný celek o tento majetek. Jsou vymezeny záležitosti, kdy se jedná o bezúplatné převody nebo další záležitosti, například kolem silnic, výkupy, pozemky využitelné pro zřízení nebo rozšíření veřejného pohřebiště a dalších věcí. Ty zůstávají v tom zákoně zakotveny. Tedy pro mě jako bývalého starostu i jako zpravodaje velmi pozitivní záležitost, která by se měla do zákona vetknout.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku. Je přihlášen pan poslanec Martin Kukla. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak už bylo řečeno, hlavním cílem je zjednodušit převod majetku ze státu na obce, kraje. Mělo by se jednat o úplatné i bezúplatné převody a zjednodušit tuto metodiku, která vychází ze zkušeností, které teď nabýváme. Někdy ty převody nejsou úplně jednoduché. Řeší se zde i honební společenství, které jsou v majetku státu.
Poněkud zvláštní je, že navrhovatel předpokládá, že dojde k úspoře 9 milionů ročně, a zároveň druhým dechem dodává, že dojde právě k tomu, že tyto peníze se použijí na nové agendy právě tím, že dojde k tomu zjednodušení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a ptám se, kdo další se hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho dalšího nevidím. V tom případě končím obecnou rozpravu.
Ptám se pana ministra a zpravodaje, zda chcete závěrečná slova? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.) Není tomu tak.
Nepadl návrh na vrácení ani na zamítnutí, proto se budeme zabývat návrhem na přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu? Nevidím žádný takový návrh.
Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí a dám hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 43, přihlášeno je 129 poslankyň a poslanců, pro návrh 103, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a já s ptám, zda jsou návrhy na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Žádný takový návrh nevidím. V případě, že žádný další takový návrh není, končím projednávání tohoto bodu a děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb.,
o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajin
vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 727/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, kolegyně a kolegové, dovolte mi uvést vládní návrh novely zákonů označovaných souhrnně jako lex Ukrajina. Tato novela obsahuje dva základní cíle. Za prvé, je to mechanismus prodloužení dočasné ochrany. Platnost zákonů označovaných jako lex Ukrajina dosud kopíruje právní stav na úrovni Evropské unie. Proto je aktuálně stanoven do 31. března 2025. Do toho data byla v prvním kole prodloužena dočasná ochrana.
Záměr prodloužit dočasnou ochranu byl dne 25. 6. 2024 jednomyslně schválen Radou do března 2026. Takže, jak tady často bývá argumentováno, ať se podíváme na naše partnery z V4 a podobně, tentokrát všechny státy hlasovaly jednomyslně pro prodloužení dočasné ochrany do března 2026. Ministerstvo vnitra proto počítá s prodloužením dočasné ochrany v průběhu roku 2025 tak, jak nás toto evropské rozhodnutí zavazuje. Prodlužování bude probíhat stejným způsobem, jako tomu bylo v letošním roce.
Za druhé, umožnění přechodu na zvláštní dlouhodobý pobyt. Ministerstvo vnitra navrhuje umožnit ekonomicky soběstačným přístup do běžného imigračního systému České republiky. Získání zvláštního dlouhodobého pobytu na pět let je ovšem podmíněno - a to je důležité říci - splněním řady poměrně přísných podmínek - naprostá ekonomická soběstačnost, absolutní nezávislost na dávkovém systému, dva roky pobytu v rámci dočasné ochrany, plnění povinné školní docházky. ***