(12.30 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. K faktické poznámce se hlásí ještě paní poslankyně Válková.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Já bych tady chtěla promluvit, já jsem tady teď chviličku nebyla, tak nevím, jestli místopředseda - já jsem předsedkyně té parlamentní skupiny přátel Chile - Česká republika, ale jenom o jeden hlas, jinak je to pan poslanec Benešík, také získal tenkrát, když jsme soutěžili o tu funkci, tak nevím, jestli to tady neříkal, neříkal to tady - tak jenom bych chtěla upozornit na to, že dlouhodobě tedy opravdu i na parlamentní úrovni existují velmi přátelské vztahy mezi Chile a Českou republikou. S pány velvyslanci jsme v kontaktu, uspořádali jsme i několik akcí, což mi připomíná, že to zase budeme muset trošku osvěžit, že, pane poslanče Benešíku, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo. Ale rozhodně si myslím, že ten potenciál i tak, jak jsem se seznámila právě s kulturou, s ústavní kulturou, s ústavním pořádkem v Chile, by pro nás v mnoha směrech - rovná práva žen a mužů například a jejich promítnutí do konkrétních zákonů - mohl být minimálně inspirující. Čili nejde jenom o obchod, ale jde i o svým způsobem společné kulturní hodnoty. Přimlouvám se tedy - nebo ne přimlouvám se, jsem naprosto přesvědčená o tom, že ten krok, který za chviličku asi zpečetíme svými hlasy, je krokem velmi správným. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Nikdo takový není, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Předpokládám, že nikoliv.
A nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Ptám se, zda má někdo jiný návrh? Zdá se, že tomu tak není. Budeme tedy hlasovat o tom, že přikážeme materiál k projednání zahraničnímu výboru. Přivolal jsem zagongováním kolegy z předsálí.
Znovu načtu usnesení: Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru?
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 68, bylo přihlášeno 131 poslanců, pro hlasovalo 102, proti nikdo. Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání zahraničnímu výboru.
Žádný jiný návrh na přikázání předložen nebyl, nebyl ani předložen návrh na zkrácení lhůt, čili doprojednali jsme sněmovní tis 687, respektive jeho prvé čtení, a já děkuji navrhovateli i zpravodaji za spolupráci.
Budeme pokračovat bodem
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 673/ - prvé čtení
Tento bod jsme přerušili na 103. schůzi Poslanecké sněmovny dne 21. 5. 2024, tento bod byl přerušen v obecné rozpravě.
Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan a zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Zuzana Ožanová.
Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě, do které se přihlásili tito poslanci: toho 21. 5. byla přihlášena s faktickou poznámkou paní poslankyně Peštová, takže jí dám slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem chtěla fakticky reagovat na pana ministra Šalomouna - doufám, že mi neuteče, protože ta přestřelka, která tady byla, abychom si to připomněli, se týkala toho, jakým způsobem probíhala legislativa na Legislativní radě vlády nebo příprava nebo respektive schvalování této legislativy. Chtěla jsem oponovat panu ministrovi, protože cituji i z jeho stanoviska, které on dal k tomuto tisku, že tato rozprava byla přerušena a bylo doporučeno předkladateli do návrhu zákona zapracovat připomínky členů Legislativní rady vlády a připomínky obsažené k návrhu stanoviska Legislativní rady vlády a následně předložit upravené znění návrhu zákona. Má se za to, a vždycky se mělo za to, že když plénum přeruší - já tedy nemám ten návrh, který jste dávali ministerstvu, bohužel ten součástí není, takže se nemůžu podívat ani do toho návrhu, ani se nemůžu podívat vlastně na ta stanoviska těch komisí, v kterých to bylo, protože jak jsem se koukla, tak to bylo na správní právo, pracovní právo, sociální věci, takže ty já k dispozici nemám, tudíž nemohu vědět, co namítaly ty jednotlivé komise - takže vždycky se mělo za to a má se za to, že se předkládá zpátky na přerušení toho pléna. To znamená, že ti jednotliví právníci, co tam sedí, se k tomu mají možnost znovu vyjádřit, protože oni namítají ty námitky a oni chtějí vědět, jak bylo zapracováno. Takže říkám: oponuji, tak to nebylo.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně za faktickou poznámku. K další faktické poznámce je přihlášen pan vicepremiér Rakušan a pak se s přednostním právem hlásí pan ministr Šalomoun. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo. Já jenom technicky zareaguji na průběh rozpravy, který jsme zahájili v minulých dnech. Vím, že teď jsme všichni mentálně trochu v Chile, tak se zkusme vrátit teď ke státní službě. Jenom poznámka: já samozřejmě na proběhlou rozpravu budu reagovat, nicméně čas je omezený, máme přihlášené kolegyně do obecné rozpravy, tedy já nechám zase nějaký souhrn vašich vystoupení a potom se pokusím o souhrnnou reakci - jenom abyste mě nevyzývali, prosím, po každém vystoupení k odpovědím. Dám je souhrnně, píšu si poznámky, psal jsem si minule, budu si psát i dnes, tak jen abych dopředu se vyhnul. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, a nyní s přednostním právem vystoupí pan ministr Šalomoun.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jenom jako ještě glosu tady k tomu, čím jsme posledně končili. Jde o to, jak to na Legislativní radě vlády uděláte, protože také musíte šetřit kapacity Legislativní rady vlády, a není vůbec ojedinělé, dělo se to i v minulosti a já to tak dělám taky, že je důležité, aby byla poskytnuta zpětná vazba na velké Legislativní radě vlády.
Teď jsou vlastně asi tři možné scénáře. Buď je ten předklad v tak výborné kondici, že to přímo Legislativní rada vlády jenom doozdobí, mírně ty formulace zpřesní a může to tak jít. Ale tahleta situace, kdy by výchozí podklad byl takové kvality a dalo se to jenom takhle doozdobit, to je spíše menší část těch předkladů. Anebo se může stát to, že to naopak je řeknu tak hrozné, že vlastně nemá smysl v tom pokračovat, kdy ty základy jsou položeny ne úplně vhodně, a je potřeba to vlastně předělat úplně z gruntu. A pak platí to, co říkáte: Dejte si ještě jedno kolečko. Anebo je to něco mezi, a to něco mezi znamená, že Legislativní rada vlády na tom zasedání to nemá šanci doozdobit, vytyčí tam spíš nějaké cesty, které jsou ale dopracovatelné, a předkladatel potom i s vládní legislativou a většinou i s těmi zpravodaji nebo členy Legislativní rady vlády, které to extra zajímá, to potom na separátní schůzkách už dodělají.
Když jsem se díval a snažil jsem se to nějak dohledávat, třeba v roce 2018 takhle šlo pět tisků, v roce 2019 osm, v roce 2020 jedenáct, roce 2021 tři. Takže i moji předchůdci v rolích předsedů Legislativní rady vlády, ať už doktor Pelikán, doktorka Benešová nebo třeba doktor Kněžínek, dál jsem do minulosti nešel, to někdy dělali tímto způsobem. A mimochodem, třeba tímto způsobem byl dopracován i občanský zákoník, kruciální předpis, na který navazujeme, takže opravdu to nic ojedinělé není. ***