(13.40 hodin)

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedkyně. Páni členové vlády, kolegyně, kolegové, budu reagovat na to, co říkal kolega Haas a částečně i pan ministr Stanjura k tomu SFDI. Ten problém přece není v tom, že stát si půjčuje (nesrozumitelné). To je v pořádku, že si půjčuje. Je to za výhodných podmínek, naprosto v pořádku. Ale co se potom děje dál? Stát si to půjčuje a 18 miliard půjčuje SFDI jako půjčku. Normálně to dává jako dotaci, což je výdaj, proto to je ve výdajích rozpočtu, teď to dává jako půjčku. Ale my přece víme, že SFDI nemá vlastní příjmy v takové míře, aby to vrátili. Přece 75 % příjmů SFDI plus minus jsou dotace, buď to jsou evropské peníze, nebo státní spolufinancování. Problém je, proč se to zkresluje, že ten stát si půjčil - naprosto v pořádku - a on to půjčuje dál. Kdyby to nepůjčoval, dotaci, tak logicky je výdaj státního rozpočtu o 18 miliard korun vyšší. V tom je celý ten... Tvrdím, že to SFDI to přece nevrátí. Nebo to vrátí z čeho? Z toho, co mu potom stát zase nasype. No, to je asi ten rozdíl, ne? Nevím, jestli se to i předtím půjčovalo SFDI z pohledu státu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou je nyní přihlášen pan ministr Stanjura, následuje pan poslanec Haas, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Malé edukativní okénko. Omlouvám se, pane poslanče Feranče, prostřednictvím paní předsedkyně. Klíčový údaj, kterým se porovnává hospodaření členských států Evropské unie, je dluh veřejných financí, ne státního rozpočtu vůči HDP, kde jsou samozřejmě, připomínám, státní rozpočet, všechny rozpočty samospráv, všechny rozpočty veřejných vysokých škol, všechny rozpočty státních fondů, včetně SFDI, a takhle bych mohl pokračovat. Doporučuji všem, kteří se v tom chtějí zorientovat, na stránkách Národní rozpočtové rady je podle mě dobrý materiál, který to vysvětluje.

Vy se točíte už rok nebo třináct měsíců na tom, jestli část z tohohle vykážu v A nebo v B. Přitom celkově musím vykázat do Evropy A plus B, to je celé. Je to úplně jedno, jenom šetříme stovky miliony korun českým daňovým poplatníkům. Místo aby opozice řekla: Dobře, ušetřily se stovky milionů korun českým daňovým poplatníkům a můžete je využít na něco jiného, tak si furt hraje, že A má být menší o 18 miliard, B má být větší o 18 miliard. Dohromady je to stejné číslo, které budeme reportovat - 2,2 % zadlužení vůči HDP příští rok.

Pak na jedné straně kritizujete: Napište těch 18 miliard ze SFDI do rozpočtu. Pořád to jsou investiční výdaje. Druhou větou říkáte, že v rozpočtu je málo investičních peněz, a zapomínáte těch 18 miliard započítat do investic, které dělá stát nebo státní fondy. No, to je nějaké divné, ne? Těch 18 miliard tam prostě bude. Vy jenom říkáte, ať to uděláme za sloupečku B do sloupečku A. Současně kritizujete, že sloupeček B a A je menší. Já tomu vůbec nerozumím, té logice. Chápu to, musíte si něco najít, abyste kritizovali, žádnou logiku to nemá. Na první pohled to možná zní líbivě, ale není to žádná pravda a nemá to žádný smysl. (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní ještě vystoupí pan poslanec Haas s faktickou poznámkou, ale následuje pevně zařazený bod na 13.45. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát za slovo, vážená paní předsedkyně. To, co tady s panem ministrem financí hájíme, je úplně jednoduchý a srozumitelný fakt. Jako opozice jsme nikdy nekritizovali to, když předchozí vláda - to jsou ta dvě usnesení, která jsem tady citoval - použila úvěrové prostředky z EIB na plnění funkcí naší země, tehdy v projektech vodního hospodářství, v projektech železnic. Nikdy to současná koalice, dřívější opozice, nekritizovala. Pověstný Patrikův dvojí metr je to, že když to udělá tato vláda, kolega Patrik Nacher, prostřednictvím paní předsedající, to kritizuje. My jsme se tady opřeli s panem ministrem o konkrétní smlouvy, o konkrétní usnesení vlády, přesto je to na tu edukaci nedostačující. Toť první polovina mé faktické.

Pak věcná odpověď panu kolegovi Ferancovi. Mám ta data do konce října o všech projektech, které EIB financovala v České republice. Můžu vám potvrdit, jak jste se ptal, prostřednictvím paní předsedkyně, zda někdy ty úvěry šly, řekněme, na organizační složky státu, ještě dál pod Ministerstvo financí. Uvedu dva zcela konkrétní příklady, které se podle mě blíží té situaci SFDI. Například úplně stejným principem přijala částku 560 milionů eur - přepočteno tedy někde kolem 12 miliard korun, 12, 13 miliard korun - Správa železnic, státní organizace. Částku ve výši 950 miliard (správně milionů) eur - ty smlouvy vám můžu ocitovat - zase přijala v tom řetězení Národní rozvojová banka. To znamená, řádově 22 miliard korun. Takže ty situace existují, ty smlouvy vám, pane kolego, mohu ukázat. (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy už jsou pevně zařazené body na 13.45, proto přerušuji projednávání sněmovního tisku 549.

Jenom ještě než začneme s jednotlivými body, tak tady mám několik došlých omluv, respektive jedno zrušení omluvy. Pan poslanec Milan Wenzl ruší svoji omluvu. Omlouvá se pan poslanec Berki od 12 do 13 hodin z důvodů pracovních, odůvodňuje zákon v Senátu. Pan poslanec Kolář Ondřej od 15 do 17 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Maříková Karla od 13.30 do 14.15 hodin z pracovních důvodů. Z členů vlády se pak omlouvají Rakušan Vít od 12 hodin ze zdravotních důvodů a Válek Vlastimil od 10.30 do 11.45 hodin z pracovních důvodů.

Nyní se tedy dostáváme k pevně zařazeným bodům. Jako první otevírám bod číslo 135, kterým je

 

135.
Návrh na volbu člena dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury

První kolo proběhlo 25. října tohoto roku na 78. schůzi. Poprosím pana předsedu volební komise, poslance Martina Kolovratníka, aby zopakoval kandidáty, kteří postupují do druhého kola. Vás, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, dobré odpoledne. Potvrzuji, že u prvního volebního bodu - jeden člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury - už proběhlo první kolo. To znamená, rozprava se teď nekoná ani o ničem nehlasujeme. Pouze konstatuji, že 25. října jsme nikoho nevybrali. Do druhého kola postoupil nominant Ivo Drahotský, měl 64 hlasů, byl navržen hnutím ANO, dále pan Václav Vislous, který byl navržen klubem Pirátů nebo PirSTAN a ten měl 72 hlasů.

Nyní prosím o přerušení tohoto bodu, který bude připraven pro druhé kolo tajné volby a otevření dalšího volebního bodu.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, děkuji. Nyní tedy přerušuji jednání na tajnou volbu. Přerušuji projednávání tohoto bodu. Otevírám bod číslo

 

136.
Návrh na jmenování člena kontrolní rady Grantové agentury České republiky

Prosím, aby se opět slova ujal pan předseda volební komise, poslanec Martin Kolovratník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: U dalšího volebního bodu se nacházíme v prvním kole první volby. Je to další doplnění do kontrolní rady Grantové agentury České republiky, kde toto pondělí, 27. listopadu, skončil mandát panu profesoru Liboru Janovi. Do tohoto orgánu kontrolní rady Grantové agentury ty nominace pro Sněmovnu vybírá náš školský výbor na základě veřejné volby. Ta proběhla, termín byl do 2. listopadu. Školský výbor obdržel pět návrhů od právnických osob zabývajících se výzkumem a vývojem. Tyto návrhy z našeho výboru byly předány volební komisi, která je 14. listopadu přijala formou usnesení číslo 110.

Těmi navrženými, z kterých budete vybírat, jsou pan Pavel Baran, navržen Akademií věd České republiky, Václav Horčička, navržen Univerzitou Karlovou, Ladislav Rabušic, navržen Masarykovou univerzitou, Tomáš Řezanka, navržen Mikrobiologickým ústavem a pan Pavel Václavek, kterého nominuje Vysoké učení technické v Brně.

Volební komise v usnesení číslo 110 přijala tyto nominace, životopisy navržených všem předsedům poslaneckých klubů rozeslala a navrhuje volbu tajnou dvoukolovou s tím, že zvolenému členovi, pokud tedy bude zvolen, započne funkční období čtyřleté. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP