(9.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
A k těm pozměňovacím návrhům to řeknu jednoduše. My jsme na ně nezapomněli ve věci policie a jednáme se zástupci bezpečnostních sborů jak v oblasti digitalizace, tak poměrně četně i v jiných oblastech, protože vždycky se to týká třeba i bezpečnosti - nejenom policie, třeba i našich služeb. V této věci policie musí vyvíjet skutečně speciální část do svých aplikací a tam ta změna je zejména kvůli tomu, že tam je posun náběhu, že ta povinnost bude vznikat až v polovině roku, tedy k 1. 7., byť mám od zástupců policie přislíbeno, protože tam je ta dobrovolnost, že pokud se ten projekt bude vyvíjet dobře - a oni mají všechny ty specifikace - tak by to mohlo vyjít, a to už jsem říkal, v dubnu nebo v březnu. Tam se jedná o posun.
K otázce zneužití: my jsme pracovali se dvěma koncepty. To, že někde někdo - byť ta pravděpodobnost, že někdo zneužije cizí elektronický doklad, je výrazně menší, než že někdo zneužije občanku, protože tu musíte mít fyzicky - když ji někde najdete, tak ji, když vypadáte podobně, používáte. Když někde najdete telefon s dokladem, tak jednak se do toho telefonu nepřihlásíte, a i kdybyste se do něj přihlásil, ta technologie je následující. Vy přijdete na poštu, tam vám přijde ten požadavek, takzvaný challenge, načtete někde QR kód a ono vám to řekne: Česká pošta nebo policie po vás chce doložení těchto skutečností, jako jsou... (V sále je velký hluk.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pane ministře, omlouvám se, ale je skutečně hluk v sále. Poprosím kolegy.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já to ukřičím. A vy potvrdíte, že tyto informace poskytujete nějakému subjektu. V případě, že to je zneplatněné, vy ty údaje nemůžete poskytnout. Vycházeli jsme z toho, že samotný přestupek musí být stejně na nahlášení a že by bylo lepší řešit tu část, až když tedy dojde k nějakému zneužití, k nějakému podvodu. Nicméně jsme se shodli, že pokud má být eDokladovka digitální dvojče občanky, tak by ty procesy měly fungovat vlastně stejně.
A poslední věc, která se týká bank: spolupracujeme nejen s bankami, ale i s Moje ID a ten požadavek zazněl na začátku, ale tak, aby se doladila ta legislativa. My už na vládě, když se to projednávalo - a já jsem to říkal i pak do médií na tiskové konferenci - tak jsme věděli, že aby ta legislativa byla napsaná dobře, potřebujeme na to o něco déle času. Nicméně ten pozměňovací návrh má podporu všech subjektů a byl načten až dodatečně zejména kvůli tomu, že jsme si řekli, že bychom chtěli, aby skutečně od 1. 1. ten zákon mohl platit pro vybrané subjekty. Nakonec to byly samy instituce, které to mohou poskytovat, které řekly, že jim by vyhovoval spíše až ten pozdější termín i kvůli nějakému vývoji na jejich straně.
Snad jsem zodpověděl všechny dotazy.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, a než přejdeme k faktickým poznámkám, opravdu s důraznou laskavostí bych ráda požádala, kolegyně a kolegové: přeneste hovory do předsálí, kdo chcete rozprávět. Teď je to na pravé straně opravdu výrazně hlasitější. Děkuji za ztišení.
A nyní paní poslankyně Helena Válková se svou faktickou. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Já mám, pane ministře, také na vás dotaz a potřebuji, až... (V sále je stále hluk.) (Předsedající: Ano, prosím.) Já mám, pane ministře, také na vás dotaz a ten se týká toho, jestli ty poslední legislativní změny se probraly také ve výboru, který máte zřízený. Je to výbor pro ochranu práv starších osob, který vede paní profesorka Veronika Bílková. Ten výbor je na Úřadu vlády, je v rámci Rady vlády pro lidská práva, je velmi aktivní a velmi se zajímá právě o to, aby i senioři, my tomu říkáme obecně lidé 65+, ať už jsou aktivně činní, nebo ne, ten váš vývoj, který já samozřejmě obecně vítám - nicméně také patřím do této věkové kategorie, tak občas nestíhám - tak abyste jej vysvětlili včas, zdůvodnili a připravili na to právě starší generaci. Od toho je ten zřízený výbor, kde jsou mimochodem, já tomu říkám vlastně IT experti a mágové, kteří se snaží pomoci paní profesorce Bílkové právě s tím, aby sladili ten vývoj, který je velmi rychlý, s pochopením ze strany seniorů. Takže můj dotaz je velmi jednoduchý: jestli měl možnost tyhle poslední legislativní změny také projednat tento výbor. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za dodržení času. Ještě je s faktickou přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová. A opět poprosím, tentokrát i pány ministry, o ztišení.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Děkuji za dotaz paní Heleny Válkové. Určitě budu také velmi ráda, a viděla jsem, že pan ministr chce reagovat.
Pane ministře, já bych určitě poděkovala za vaše věcné odpovědi. Myslím si, že jste opravdu odpověděl na všechny mé dotazy. Jediné, co mi z toho vzešlo, je, že děti, malé děti, které nemají mobilní telefon, nebudou moci mít eDoklad. Vy jste mi prakticky odpověděl, že to nebude možné a že ani já jako rodič nebudu moci mít ten doklad v mobilním telefonu. To znamená, znovu říkám, občanský průkaz dneska může mít jakýkoli občan České republiky, to znamená, vztahuje se to na všechny občany a dneska může mít občanský průkaz i narozené dítě, malé dítě. A vy vlastně jste mi odpověděl, že nadále budou plastové kartičky, takže se to prakticky bude dotýkat jenom toho, kdo si o to požádá, a ten, kdo nemá nějakou mobilní aplikaci, tak to nebude možné a nebude ani možné, aby to měl ten zákonný zástupce. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času. A nyní s faktickou pan vicepremiér.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych jenom zareagoval na paní profesorku Válkovou, prostřednictvím paní předsedající. Já nevím, jestli to explicitně tím výborem proběhlo. Spíš bych si tipoval, že to nebylo konzultováno. Ale když jsem hovořil o tom, na jaké technologii je postavena ta aplikace, i Portál občana využívá takzvaný design systém. To je standard pro tvorbu - nebo měl by být standard pro tvorbu - všech prezentací ministerstev a jejich podřízených organizací. Výhoda toho standardu kromě toho, že říká, jak velká mají být písmena, jaké tam mají být prvky a další, je, že je navázán na IZO normy a na další normy, které řeší třeba srozumitelnost, možnost zvětšit písmo. Jinak aplikace jako taková není technologicky náročná.
Nechci vzpomínat na období covidu. Když se mi vybil telefon, tak jsem vytáhl peněženku, kde jsem měl PDF s QR kódem, aby mě pustili třeba na předávání cen eGovernmentu tenkrát. Neruší se žádná stará cesta. Velmi vnímám, a vlastně nemám rád, když i třeba mladší generace hází přes palubu lidi, kteří si s digitalizací třeba netykají, a nemusí to být senioři nebo lidi s nějakým handicapem. Já jsem zažil - vždycky by měla existovat cesta, která umožní tomu člověku vyřešit ty věci osobně nebo papírově, a naopak si myslím, že tím, že ubereme pro ty, co tu digitalizaci nebo ty nástroje jsou zvyklí používat, práci úředníkům, kteří by to řešili u okénka. Tím se zvýší možnost individuálního přístupu v jednání občan - zákazník státu s tím státem skrze tu osobu, která nebude zavalená tou rutinní prací papírové obsluhy každého u okénka.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Ještě se s faktickou hlásí pan poslanec Vít Omáčka, je tomu tak? Omyl, odhlašuji. Tím jsme se tedy dostali na závěr rozpravy. Vnímám, že už není nikdo přihlášen, a rozpravu tedy končím.
Zazněl návrh na opakování druhého čtení. Já tedy přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Ještě načtu omluvu, omlouvá se pan ministr Martin Kupka do 13 hodin z pracovních důvodů.
Zrekapituluji - pan poslanec Robert Králíček přednesl v souladu s § 95 odst. 3 návrh na opakování druhého čtení.
Všechny odhlásím. Prosím, opět se přihlaste svými registračními kartami. Ještě vnímám s přednostním právem pana předsedu Michálka. Byli jste všichni odhlášeni, prosím o opětovné přihlášení. A prosím, s přednostním právem pan předseda.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Já se moc omlouvám kolegům, kteří teď doběhli, nicméně poprosili bychom, je tady jeden dotaz z legislativy, který bychom potřebovali ještě dořešit, takže pět minut přestávku na poradu našeho poslaneckého klubu a během toho dořešíme ty legislativně technické záležitosti. Děkuji. Pět minut.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Zaregistrovala jsem návrh, žádost o přestávku, čili do 9.54 přerušuji schůzi, v 9.54 budeme opět pokračovat.
(Jednání bylo přerušeno v 9.50 hodin.)***