(18.50 hodin)
(pokračuje Ivan Adamec)
Ale na druhé straně ta výzva tady před námi je a nám nic jiného nezbývá, než se s touto výzvou se ctí poprat a dotáhnout tuto část energetiky, moderní energetiky do zdárného konce.
Já si myslím, že tady spěchat se nevyplácí. On to říkal i známý komik a známý herec Werich, že veškeré kvaltování dobré - víte, pro koho jest. A myslím si, že po zkušenostech vlastně se zaváděním obnovitelných zdrojů v letech 2008 až 2010, všichni víte, o čem mluvím. Já si myslím, že udělat chybu v těchto nových energetických pojmech, nových energetických možnostech, to je smrtící. Vzpomeňte si, jak pejorativní jméno tady měli fotovoltaičtí baroni, jak to ublížilo rozvoji obnovitelných zdrojů. A já si myslím, že toto se prostě nesmí opakovat. Já říkám, dělejme to rozvážně, dělejme to v klidu. Zákony se nepřijímají v rychlosti, ty mají být prodiskutovány, projednány, a zatím musím říct, že veškerý ten legislativní proces od začátku, kdy nám to přišlo do Poslanecké sněmovny, běží v naprostém pořádku.
Také jsem zaslechl tady v rámci projednávání jak na výboru, tak tady v Poslanecké sněmovně, že ty komunity, že vlastně je snaha části řekl bych veřejnosti, a mám na mysli teď obce, že z toho udělají komunální energetiku. A já to vysvětlím. Komunita není obchodní společnost v pravém slova smyslu. Samozřejmě nějaké procentické zastoupení tam ti účastníci mají, ale rozhodně tam nesmí být nikdo, kdo tu komunitu ovládne se vším všudy a bude určovat podmínky. Mě trošku mrzí, že ministerstvo zaujalo neutrální stanoviska k některým pozměňovacím návrhům, ale já to chápu. Jsme politický orgán, i ministerstvo se chová politicky, je to naprosto správně, já to nekritizuji, jenom říkám, že mě to trochu mrzí, protože bychom si ty věci vyjasnili podstatně snáze.
Ale na druhou stranu musím říct, že do hospodářského výboru přišlo vcelku dost pozměňovacích návrhů. Jak už tady bylo řečeno panem ministrem, my jsme se s tím se ctí vyrovnali, a jak říkám, ten materiál vůbec není jednoduchý, a až se dostane dneska do podrobné rozpravy, já sám tady budu dávat řadu pozměňovacích návrhů, některé dokonce takové, které opravují ty, co byly schváleny hospodářským výborem a byl s nimi vysloven souhlas. Takže vidíte, že to skutečně není jednoduché, a pak je tam dalších pět pozměňovacích návrhů, které jsou ještě nové, a je potřeba je aplikovat do návrhu tohoto zákona.
Dámy a pánové, to je asi všechno v tuto chvíli, co jsem vám chtěl říct k návrhu zákona jako zpravodaj. Já si myslím, že závěrečná fáze bude třetí čtení, kde si vyjasníme postoje k jednotlivým pozměňovacím návrhům a postoje k té komunitní energetice jako takové, ale rozhodně za mne i za řadu mých kolegů z hospodářského výboru mohu říci, že tuto komunitní energetiku podporujeme, ale nechceme, aby se deformovalo něco, co by se nám do budoucna mohlo řádně vymstít.
Takže hospodářský výbor projednal tento návrh zákona 19. října 2023 a přijal k tomu následující usnesení - byla to 36. schůze hospodářského výboru: Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova zástupce vrchního ředitele sekce energetiky a jaderných zdrojů Ministerstva průmyslu a obchodu René Neděly, zpravodajské zprávě mé a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk číslo 487 ve znění schválených pozměňovacích návrhů. Pak zmocňuje mne, abych ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona. Dále pověřuje mne, abych vám zde na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru, a pověřuje mne jako předsedu, abych toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Dámy a pánové, já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a nyní poprosím zpravodaje výboru pro životní prostředí, pana poslance Václava Krále, aby nás rovněž informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Václav Král: Dobrý večer, dámy a pánové. Děkuji za slovo. Navážu na pana ministra a pana předsedu hospodářského výboru a budu se snažit okomentovat ty detaily, které projednával výbor pro životní prostředí 1. listopadu letošního roku.
Jak tady již zaznělo, já si též nemyslím, že návrh, který jsme pracovně nazvali jako lex OZE II, je nějakým zásadním průlomem do legislativy a fungování České republiky. Ono možná to je pro někoho tajemství, ale již dnes žijeme v jakési komunitní energetice. Tou komunitou jsou občané České republiky. A myslím, že živelně vysekávat z tohoto komunitního systému části tak, aby jedni čerpali výnosy a těm ostatním zůstaly náklady, není dobře, a to myslím, že se zatím daří v návrzích energetického zákona držet.
Výbor pro životní prostředí projednal celkem čtyři pozměňovací návrhy, z toho byly přijaty dva, a já bych tedy si dovolil v rychlosti a ve stručnosti, a dovolím si tady i ve zkrácené úpravě načíst usnesení výboru pro životní prostředí, který 1. listopadu doporučil Parlamentu České republiky, Poslanecké sněmovně, aby schválila ve znění pozměňovacích návrhů, které jsou nazvány jako biometan, který pojednává o udržitelnosti biomasy využívané v energetice, a ve znění pozměňovacího návrhu, který se týká již zmíněného provozu datového centra - tyto dva pozměňovací návrhy. Myslím, že to vhodně doplňuje koncepci komunitní energetiky a vzhledem k tomu, když se podívám na pozměňovací návrhy, které neprošly jak hospodářským výborem, tak výborem pro životní prostředí, víceméně stejné pozměňovací návrhy lze očekávat, jejich předložení, i v druhém čtení, tak za sebe jenom v krátkosti si dovolím okomentovat, že tomu prostě nerozumím, a snahu o navýšení například podílu obcí na energetických společenstvech vůbec nevítám, protože ta směrnice, o které se tady bavíme, mluví o tom, že právě komunitní společenstva by neměla diskriminovat jednotlivé členy, a prostě není možné připustit to, aby některý člen měl zásadně větší řekněme hlasovací práva nebo rozhodovací práva než někdo jiný. Pokud se tady snažíme vytvořit skutečně komunitu, tak bychom v těchto bohulibých procesech a záměrech měli rozhodovat konsenzuálně, a proto si myslím, že není možné dopustit větší než 10% podíl na rozhodování jednotlivých hráčů. Ale myslím, že to bude předmětem ještě další debaty a předmětem dalších pozměňovacích návrhů, které tady - za sebe říkám bohužel - uvidíme možná i dnes. Takže děkuji za pozornost a děkuji předem za podporu těchto pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně, pane poslanče, a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci - první v pořadí vystoupí pan poslanec Kott.
Než dorazí k pultíku, přečtu jednu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Kuchař Jan od 18.30 hodin do 20 hodin z pracovních důvodů. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Navážu na slova svého předřečníka, vzácného pana kolegy Krále, a já budu asi ten první, který tady bude předkládat pozměňovací návrh, který neprošel hospodářským výborem. Budu ho předkládat, protože se domnívám, že zrovna malé bioplynové stanice jsou ty, které můžou vyplnit určitý problém, který vzniká v rámci malých farem, malých zemědělských společností, ale i v rámci odpadového hospodářství, které vzniká na jednotlivých obcích a městech. ***