(18.40 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za závěrečné slovo ze strany zpravodaje. Jenom se ujistím od pana zpravodaje, že žádné hlasovatelné návrhy v průběhu rozpravy nezazněly. Tím pádem končím druhé čtení tohoto návrhu.
Budeme pokračovat bodem číslo
5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 487/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, kterého poprosím, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych krátce okomentoval předložený materiál - návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Ministerstvo průmyslu a obchodu předkládá návrh novely energetického zákona s cílem podpořit využití potenciálu obnovitelné energie a snížit tak závislost na fosilních palivech. (Silný hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, já vás přeruším a poprosím kolegyně a kolegy, aby se utišili, případně přenesli své hovory, tím myslím i telefonické hovory, mimo sál, abyste mohl v klidu pokračovat. (Stále silný hluk v sále. Poslanci hlasitě diskutují.) Kolegyně, kolegové, opravdu poprosím, abyste případně i hloučky v levé části spektra přesunuli do předsálí. Prosím i pana kolegu...
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Děkuji. Návrh zákona zavádí komunitní energetiku, jejíž podstatou je samovýroba elektřiny z obnovitelných zdrojů a její sdílení mezi členy komunity. Stávající situace kolem cen energie motivuje mnoho lidí k hledání individuálních řešení k zajištění dodávek energie nepocházejících z fosilních paliv, které nejsou vázány na obchodování na burzách. Základní myšlenkou komunitní energetiky je maximální optimalizace vlastní výroby elektřiny, tedy naplno využívat produkci z obnovitelných zdrojů energie a přebytky, které při výrobě vznikají, spotřebovávat někde jinde. Tato optimalizace je základem moderní energetiky a pomáhá nám vyrábět energii, která se vyplatí nám všem. Každý se bude moci stát aktivním zákazníkem a spotřebovávat přebytky vyrobené elektřiny ve své jiné nemovitosti nebo je sdílet se svými blízkými.
Legislativní ukotvení energetických společenství a základních principů jejich působení na trhu s energií usnadní realizaci komunitních energetických projektů. Předložený materiál kromě definování toho, co je energetické společenství a kdo do něj může vstoupit, obsahuje pravidla, jakým způsobem řešit sdílení elektřiny vyrobené ve společenství tak, aby bylo respektováno stávající fungování trhu s elektřinou. Klíčové je, aby při sdílení bylo možné párování výroby a spotřeby a vyhodnocování toků elektřiny a jejího sdílení v rámci energetického společenství. Sdílet elektřinu bude možné nejen mezi členy společenství, ale také mezi zákazníky. S tím souvisí vznik datového centra, které bude pomáhat k praktickému zajišťování datových výměn pro sdílení elektřiny.
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje vznik komunitní energetiky, a to zejména jako lokální výrobu a spotřebu elektřiny. Jsme pro zavádění sdílení elektřiny postupně, protože vyúčtování sdílené elektřiny a výměna dat bude vyžadovat velké změny u mnoha účastníků trhu. Finální řešení bude možné až s plnou funkčností datového centra, které zajistí všechny datové výměny v oblasti sdílení elektřiny. To se předpokládá v polovině roku 2026.
Další oblastí úpravy je zavedení pojmu zranitelný zákazník do národního právního řádu a způsob jeho ochrany, pokud jde o jeho práva podle energetického zákona a také ve vztahu k povinnostem provozovatelů distribuční soustavy. Navrhujeme jít cestou zdravotně zranitelného zákazníka.
Návrh zákona projednal hospodářský výbor dne 19. října 2023. Se všemi pozměňovacími návrhy schválenými hospodářským výborem MPO souhlasí s výjimkou definice sdílení výpovědní doby členství a možností členství příspěvkových organizací ve společenství. K těmto třem pozměňovacím návrhům dalo MPO neutrální stanovisko.
Návrh zákona projednal dne 1. listopadu 2023 také výbor pro životní prostředí a doporučil Poslanecké sněmovně schválit pozměňovací návrh týkající se úpravy vnitrostátního režimu prokazování kritérií udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů u výroby elektřiny, výroby tepla a výroby biometanu a dále pozměňovací návrh upravující lhůtu pro zpracování řádu datového centra.
Novela energetického zákona umožní občanům, obcím a malým podnikatelům zapojit se do komunitní energetiky a snížit svou závislost na fosilních palivech prostřednictvím lokální výroby energie a jejího sdílení. Komunitní energetika nám umožní posílit energetickou nezávislost každého z nás a tím i celé společnosti, ale také nám současně pomůže snížit výdaje na energie. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře, za úvodní slovo.
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán výboru pro životní prostředí. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 487/1 až 5. Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, poslanec Ivan Adamec, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, ministři, kolegyně, kolegové, já budu stručný. Pan ministr tady vysvětlil vlastně, co je obsahem navržené novely energetického zákona, jinak my mu tady zkráceně říkáme lex OZE II. Než přečtu usnesení hospodářského výboru, tak bych si dovolil ještě několik málo slov.
Ten návrh zákona vůbec není jednoduchou záležitostí. Je to něco, na co jsme v energetice nikdy nebyli zvyklí. Je to nové, říkáme moderní, a musím říct, že ve společnosti se objevila velká očekávání z toho, co všechno pozitivního to pro naše spoluobčany přinese. Vždycky říkám - a to je stará pravda: když jsou velká očekávání, většinou pak přichází velká zklamání. To prostě tak v životě chodí, tak to je a myslím si, že je potřeba to všem, kteří o tuto problematiku projeví zájem, říkat. Já jsem to říkal už před několika měsíci.
Také jsme byli nařčeni, že blokujeme přijetí tohoto zákona. Já si myslím, že to vůbec není pravda, že nikdo tady neřekl, že nechceme tuto součást moderní energetiky, která vlastně patří k přechodu na bezuhlíkové technologie. Naopak jsme pro to, aby tento zákon vešel v praxi, ale je tam mnoho "ale" a je potřeba si je říci. Samozřejmě aplikace - pan ministr to tady už zmiňoval - přináší, řekl bych, další náklady na energetické datové centrum, další náklady na zkvalitnění sítí, protože najednou tady budeme mít úplně jiný druh energetiky.
My jsme byli vždycky zvyklí, že jsme měli centrální zdroje, pak jsme měli dráty, které vedly pantátovi do chaloupky, jak říkali svěrákovci. Takhle to dneska už nefunguje. Těch zdrojů je celá řada, přešli jsme od centrální energetiky k decentrální energetice, a dokonce teď máme ještě to sdílení, kde představa posílání proudu u těch lidí je vykládána často velmi naivně. Jsou to všechno virtuální přenosy, to je potřeba si říci, a bez superpočítače, bez toho datového centra, řada těch funkcí fungovat nebude a ani nemůže. To znamená, ti, co strašně spěchají a co slibují zavedením této části moderní energetiky hory doly, prostě neříkají pravdu a je potřeba říct, že dokud nebude fungovat datové centrum, tak funkce toho sdílení budou značně omezeny. Já to tady říkám proto, abychom si nalili čistého vína. To prostě tak je. ***