Úterý 14. listopadu 2023, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze

(Schůze zahájena ve 14.00 hodin.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 82. schůzi Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.

Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.

Chci vás požádat o ztišení, kolegyně a kolegové, protože dnešní jednání bych ráda zahájila uctěním památky Karla Schwarzenberga, který nás opustil 12. 11. a který byl naším poslaneckým kolegou po tři volební období.

(Minuta ticha, všichni přítomní povstávají k uctění památky Karla Schwarzenberga.)

Organizační výbor Poslanecké sněmovny stanovil návrh pořadu 82. schůze dne 3. listopadu tohoto roku a pozvánka vám byla rozeslána elektronickou poštou téhož dne.

 

Nyní přistoupíme k určení dvou ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslankyni Miladu Voborskou a poslance Toma Philippa. Má někdo jiný návrh? Nikoho nevidím.

Proto zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro určení těchto dvou ověřovatelů schůze? Kdo je proti?

Hlasování číslo 1, je přihlášeno 163 poslankyň a poslanců, pro 154, proti nikdo. Konstatuji, že jsme ověřovateli 82. schůze Poslanecké sněmovny určili poslankyni Miladu Voborskou a poslance Toma Philippa.

 

Sděluji, že do zahájení schůze požádali o omluvení své neúčasti na jednání tito poslanci: Bašta Jaroslav z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Berki Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Dražilová Lenka do 18 hodin ze zdravotních důvodů, Dvořák Jaroslav z celého jednacího dne bez udání důvodu, Fialová Eva od 16 do 21 hodin z pracovních důvodů, Gazdík Petr od 14 do 16 hodin z pracovních důvodů, Jáč Ivan od 17 hodin z rodinných důvodů, Jakob Jan z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Kasal David z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Kubík Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Kuchař Jan od 15 do 18.30 z pracovních důvodů, Levko Jarmila z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Nováková Nina z celého jednacího dne z pracovních důvodů, protože odůvodňuje zákon v Senátu, Opltová Michaela do 17.30 z pracovních důvodů, Pastuchová Jana z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Potůčková Lucie z celého jednacího dne bez udání důvodu, Svoboda Bohuslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Šebelová Michaela do 15 hodin z pracovních důvodů, Urbanová Barbora z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Ženíšek Marek z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty.

Z členů vlády se omlouvají: premiér Petr Fiala z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Blažek Pavel z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Černochová Jana z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty a Hladík Petr do 16 hodin z pracovních důvodů.

Nyní tedy přistoupíme k návrhu pořadu 82. schůze, jak je uveden na pozvánce. Nejdříve vás seznámím s návrhy, na kterých se shodlo dnešní grémium.

Navrhujeme za prvé zařadit do návrhu pořadu nový bod, a to sněmovní dokument 3493, návrh ročních odměn za činnost členů kontrolní rady Grantové agentury České republiky, a to do bloku Zprávy, návrhy a další.

Za druhé navrhujeme následující postup jednání v tomto týdnu. Dnes bychom projednávali na 82. schůzi body v pořadí: bod 18, sněmovní tisk 546, občanské průkazy, první čtení podle § 90 odst. 2; bod 99, sněmovní tisk 532, zákon o audiovizi, první čtení také podle § 90 odst. 2; bod 98, sněmovní tisk 495, poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy, první čtení podle § 90 odst. 2; bod 7, sněmovní tisk 517, pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, druhé čtení; bod 8, sněmovní tisk 518, pojištění odpovědnosti z provozu vozidla - související, druhé čtení; bod 9, sněmovní tisk 543, některá opatření v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, druhé čtení; bod 10, sněmovní tisk 548, právo na digitální služby, druhé čtení; bod 6, sněmovní tisk 509, výkon trestu odnětí svobody, druhé čtení; bod 5, sněmovní tisk 487, podmínky podnikání, druhé čtení; bod 20, sněmovní tisk 569, vodní zákon, první čtení; bod 17, sněmovní tisk 540, zákon o soudnictví ve věcech mládeže, první čtení.

Zítra, tedy ve středu 15. listopadu, bychom v rámci 82. schůze projednávali body návrhu pořadu v následujícím pořadí: bod 129, sněmovní tisk 476, zákon o léčivech, třetí čtení; bod 122, sněmovní tisk 367, hlubinné úložiště radioaktivního odpadu, třetí čtení; bod 127, sněmovní tisk 474, rozvoj finančního trhu, třetí čtení; bod 128, sněmovní tisk 475, organizace a provádění sociálního zabezpečení, třetí čtení; bod 149, sněmovní tisk 440, návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2022; bod 1, sněmovní tisk 549, vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2024, druhé čtení.

Upozorňuji, že od 14 do 15 hodin by byla vyhlášena polední přestávka. 82. schůze by byla po skončení středečního jednání přerušena do úterý 28. listopadu do 14 hodin.

Ve čtvrtek 16. listopadu bude v 9 hodin zahájena 83. schůze k nárůstu cen energií v roce 2024.

Pátek 17. listopadu je státním svátkem, takže Poslanecká sněmovna samozřejmě nejedná.

Na závěr mi dovolte vás informovat o tom, že dne 3. listopadu byly na 81. schůzi projednány body 123, 124, 125, 126, 130 a 131 návrhu pořadu 82. schůze z bloku třetích čtení. Jde o sněmovní tisk 410, urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury; sněmovní tisk 431, o matrikách, jménu a příjmení; sněmovní tisk 442, zdravotnická záchranná služba; sněmovní tisk 450, o zaměstnanosti; sněmovní tisk 499, o obcích; sněmovní tisk 454, zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Škrtněte si je, prosím, o tomto není potřeba hlasovat. Nebudou součástí schváleného pořadu 82. schůze.

To je z mé strany vše. Nyní prosím, paní poslankyně a páni poslanci, abyste se k návrhu pořadu vyjádřili i vy. O slovo se přihlásili s přednostním právem jako první pan předseda Marek Benda, následně paní předsedkyně Alena Schillerová, následně pan předseda Okamura, pan předseda Radim Fiala, Karel Havlíček jakožto místopředseda, stejně jako paní místopředsedkyně Dostálová. To jsou zatím přednostní práva, která jsou přihlášená.

Proto poprosím o vystoupení pana předsedu Bendu.

A vás, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení. Ještě jednou - ztišení prosím v sále, ať vyslechneme pana předsedu. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak jsem avizoval již dnes na grémiu, navrhuji jménem koaličních poslaneckých klubů, abychom podle § 53 rozhodli, že dnes budeme jednat a hlasovat i o zákonech i po 19. a 21. hodině. Říkal jsem, že chceme doprojednat ty body, které jsou ve druhém čtení, že o těch prvních čteních si případně dáme ještě poradu pak těsně před jednáním. Ale nechtěl bych, abychom, pokud by se program nějak protahoval, abychom se dostali do situace, že neuděláme zákony, které máme, ať už v režimu § 90, nebo ve druhém čtení. Proto tento můj návrh.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Jedná se o procedurální návrh, proto přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, a pro ty, kteří nově přicházejí, zopakuji, o čem budeme hlasovat.

Jsem požádána o odhlášení všech, takže vás všechny prosím, abyste se opětovně přihlásili svými identifikačními kartami. Právě jsem vás odhlašovala.

Ještě načtu došlé omluvy. Richter Jan se omlouvá z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů a Vrána Petr od 14 do 14.45 z pracovních důvodů.

 

Pro nově příchozí opakuji, že pan předseda Benda navrhl, abychom dnes jednali i po 19. a 21. hodině, a to včetně hlasování, a tudíž o tomto návrhu hlasujeme.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 2, je přihlášeno 155 přítomných, pro 86, proti 14. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že budeme dnes jednat i hlasovat po 19. i 21. hodině.

Pan ministr Rakušan bude dnes hlasovat s kartou číslo 47.

Nyní tedy vystoupí s přednostním právem k pořadu schůze paní předsedkyně Schillerová. Následující řečník je pan předseda Okamura. Paní předsedkyně, máte slovo.

A vás, kolegyně a kolegové, opět požádám o ztišení. Ale ještě jednou, kolegyně, prosím, přesuňte se do předsálí. Ještě prosím počkejme. Prosím tedy, abyste se ztišili, abychom mohli vyslechnout návrhy, které přednese paní předsedkyně.

Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, nepochybuji, že nikomu z vás neutekl sobotní komentář prestižního německého listu Die Welt, podle kterého se z České republiky pod Fialovou vládou stal nemocný muž Evropy, který ztratil, cituji, "půdu pod nohama, není schopen zotavit se z propadu způsobeného koronavirovou krizí a reálně mu hrozí, že ho předběhne sousední Polsko". (Předsedkyně Schillerová se odmlčela, čeká na snížení hluku v jednacím sále.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, ještě jednou vás, kolegyně a kolegové, žádám, abyste se ztišili.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Mělo by to být zdrcující čtení pro každého z nás, a hlavně čtení, které většinu v této Poslanecké sněmovně konečně přiměje k tomu, aby přestala jako hlasovací mašinerie na sílu válcovat jeden škodlivý protirůstový a proinflační zákon za druhým. Česko se nepotácí nadarmo. Česko se potácí proto, že má nejdražší energie přes kupní sílu v Evropě, že Češi trpí největším propadem reálných mezd v rámci vyspělého světa, Česko se potácí proto, že máme 3 miliony lidí na hranici chudoby, že mu tato vláda v prosinci 2021 sebrala vizi, ale žádnou vlastní nepředložila.

Prosperující ekonomika chudých lidí? To je protimluv, vážení kolegové. Podívejte se prosím do čerstvých makroekonomických prognóz renomovaných pracovišť, kam nepochybně patří Česká národní banka nebo Česká bankovní asociace. Víte, jaké budou podle nezávislých odborníků dopady vašeho daňového balíčku na hrubý domácí produkt? Cituji ze zprávy o měnové politice publikované Českou národní bankou minulý týden v pátek; cituji: "Celkový rozpočtový dopad konsolidačního balíčku zohledněný ve fiskálním impulzu v roce 2024 činí minus 1,4 % HDP. V roce 2025 pak bude rozpočtový dopad balíčku činit dodatečných minus 0,2 % HDP." 1,4 procenta HDP, dámy a pánové! Víte, kolik to je? Já vám to řeknu. Je to neuvěřitelných, neuvěřitelných 107 miliard korun, o které připravíte bohatství této země měřené v hrubém domácím produktu. A co je ještě horší, to je načasování. Vy to totiž uděláte v okamžiku, kdy naše ekonomika jako jedna z mála zemí v rámci vyspělého světa klesá. Ano, klesá, a to i bez balíčku, a v tu chvíli přichází vláda s nápadem ukrojit z případného křehkého růstu dalších více než 100 miliard korun. Opravdu? Myslíte si, že ČNB přehání? Prosím, račte se podívat do aktuální predikce České bankovní asociace. Ta si myslí, že daňový balíček sebere naší ekonomice 77 miliard při poklesu o 1 procentní bod. To je myslím pořád dost na to, abychom se nad šílenými nápady v režii ministra financí Zbyňka Stanjury, který za dva roky nebyl schopen vygenerovat jedinou ušetřenou korunu na provozu státu, na chvíli zastavili a zamysleli.

Vypůjčím si dvě varovná fakta, před kterými varuje dokonce i samotná prognóza Ministerstva financí, prognóza, která jinak o daňovém balíčku číslo 2 raději dělá, že neexistuje. Jsou to dva ukazatele, které dnes a denně ve svém životě pociťujeme všichni, každý jeden občan České republiky, kterému se za své kroky jako jejich volení zástupci máte zpovídat. Za prvé, pokles reálných mezd. Ani v roce 2026 se reálné mzdy českých zaměstnanců podle Ministerstva financí nevrátí na úroveň roku 2019. Jinými slovy, i za tři roky budeme chudší než před covidem. Za druhé, spotřeba domácností. Oproti předpandemické úrovni je o desetinu slabší, o desetinu méně prodaných výrobků a služeb, o desetinu méně nákupů, o desetinu méně bohatství kupujících i prodávajících. Žádná jiná země se nám v propadu spotřeby ani nepřibližuje. Ano, bohužel. Takto vypadá nemocný muž Evropy, dámy a pánové. Apeluji na vás, abyste přestali klopit zrak a pomohli české ekonomice vyváznout z víru, který ji stahuje na dno. A protože na základě srovnání makroekonomické predikce Ministerstva financí s výsledky práce jiných respektovaných pracovišť nelze nemít pochybnosti, že Poslanecká sněmovna disponuje zcela objektivními vládními čísly o dopadech jejich kroků, prosím o zařazení mimořádného bodu s názvem Negativní dopady daňového balíčku na ekonomiku podle renomovaných makroekonomických pracovišť. Prosím, aby to bylo zařazeno jako bod jedna dnešního jednacího dne. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, paní předsedkyně. (Potlesk v levé části jednacího sálu.) Ještě vás poprosím, přece jenom ten název byl dlouhý, jestli byste mi ho ještě jednou zopakovala. Negativní dopady daňového balíčku...

 

Poslankyně Alena Schillerová: Určitě, ráda. Negativní dopady daňového balíčku na ekonomiku (Předsedající: Ano?) podle renomovaných makroekonomických pracovišť. (Předsedající: Děkuji.) Také.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan předseda Okamura. Není tu, takže jeho přihláška teď propadá. Á - už přichází. Vaši kolegové signalizovali, že tady nejste. Prosím, pane předsedo. Následně se připraví pan předseda Radim Fiala. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, já bych chtěl navrhnout několik mimořádných bodů na schůzi Poslanecké sněmovny, protože se dějí tady s Fialovou vládou další hrůzné věci.

Za prvé, Česká republika je v dostupnosti vlastního bydlení na předposledním místě v Evropě. Fialova vláda a ministr Bartoš z Pirátů se katastrofálním stavem v oblasti bydlení vůbec nezabývají. Česká republika se dlouhodobě potýká s nedostupností bydlení a tato situace se stále zhoršuje. Podle aktuálních dat společnosti Deloitte, takzvaný Property Index, jsme v dostupnosti vlastního bydlení, tedy v poměru ceny bydlení k reálným příjmům, na předposledním místě v Evropě. Dostupnost bydlení má ve vládě řešit ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Neřeší vůbec nic -- on to má na starosti, Piráti selhali na celé čáře. Už jste dva roky ve vládě a skutek utek, spíše se dovídáme různé skandály na ministerstvech a tak podobně. Samozřejmě se Piráti nemůžou vymlouvat ani na to, že by snad měli jakýsi personální nedostatek, protože v médiích jsme se dočetli, že dokonce čtvrtina členů Pirátů je přisátá na státní cecíky a saje tam opravdu ty veřejné peníze plnými doušky. Takže jste tam ukotvili z veřejných peněz v podstatě stovky členů Pirátů, ale výsledky nejsou vidět, takže to je samozřejmě problém a je potřeba o tom hovořit.

Za posledních sedm let se u nás poměr mezi cenami nemovitostí a příjmy občanů zvýšil o 112 %. To jsou tvrdá data. Průměrně velký byt v Barceloně či Miláně je levnější než v Praze. Poptávka po nových bytech v České republice dlouhodobě dvojnásobně převyšuje nabídku, což jejich cenu dále zvyšuje. Roste i cena nájemného. Příčinou je i na evropské poměry rekordní délka stavebního řízení, takže Piráti nenabízejí alternativu ani mladým lidem, kteří právě potřebují to bydlení. Ale dva roky jste u vlády a výsledky jsou skutečně zcela tristní, respektive žádné.

Korunu tomu dala před třemi dny místopředsedkyně Sněmovny za Piráty Olga Richterová, která na Twitter napsala konstatování, že "počet lidí ohrožených chudobou u nás neustále roste, a týká se přibližně milionu občanů". Konec citátu. No, takže jeden z nejvýše postavených Pirátů, místopředsedkyně sněmovny Olga Richterová z Pirátů, veřejně přiznává výsledky dvouletého vládnutí Fialovy pětikoalice a dvouleté činnosti Pirátů ve vládě. Tak proč s tím ve vládě Piráti něco neudělají? Psát status je k ničemu, když jste přímo součástí vlády. Takže dokonce se tady dostáváme do takovýchto v podstatě řekl bych v uvozovkách groteskních situací, kdy sami Piráti, kteří jsou ve vládě, přiznávají, že roste počet lidí v chudobě, neřeší to a nemají žádné výsledky. Naopak, situace se zhoršuje. Fialova vláda a rezortní ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš z Pirátů se katastrofálním stavem v oblasti bydlení vůbec nezabývají. No, sice verbálně říká, že se zabývá, ale výsledkem toho, že se v uvozovkách zabývá, sice žádné změny nevidíme k lepšímu, pouze k horšímu, ale evidentně tím pádem buď to děláte špatně, nebo na to úplně kašlete. Jedna věc je jedno nebo druhé a myslím, že obojí dvojí je samozřejmě úplně špatně.

Navíc tady teď projednáváme státní rozpočet na rok 2024. Rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj, které vede právě předseda Pirátů Ivan Bartoš, klesá meziročně o třetinu a objem rozpočtových položek určený přímo na podporu bydlení se meziročně snižuje dokonce o 61 %. Co na to říct? Já si myslím, že jediným řešením je samozřejmě demise celé vlády, protože v okamžiku, že mají Piráti na starosti řešení dostupnosti bydlení, ocitli jsme se na předposledním místě v Evropě, tak to je opravdu neuvěřitelný výsledek. Jinak to poslední místo, jenom pro vaši informaci, koho by to zajímalo, to mají Slováci. Takže my jsme předposlední ze všech členských zemí EU.

Hnutí SPD má jasný recept na podporu dostupnosti bydlení pro české občany. Jde o propracovaný, státem garantovaný program půjček na bydlení pro pracující rodiny, o snížení daně z nemovitosti a zastropování úroku z hypoték, o bezplatné převody pozemků ze státu a krajů na obce za účelem bytové výstavby či o všestrannou podporu družstevního bydlení. A já jsem se musel opravdu tedy zasmát, ovšem trpce, když jsem viděl vystoupení, další vystoupení místopředsedkyně Sněmovny za Piráty Olgy Richterové, která řekla minulý týden v pořadu Události, komentáře ČT24 na přímý dotaz moderátorky České televize paní Kroužkové, proč - byla diskuse o tom, proč vláda zvyšuje daně, a že vládní strany přece slibovaly, že nebudou zvyšovat daně, a místopředsedkyně Sněmovny za Piráty Olga Richterová zalhala v přímém přenosu a řekla, že ona neříkala, ona neslibovala, že nebudou zvyšovat daně Piráti, zalhala v přímém přenosu. Tady to mám vytištěno - Novinky, článek na Novinkách, a těch článků bylo hodně z 9 9. 2021. Piráti spolu s Vítem Rakušanem, to znamená Ivan Bartoš spolu s Vítem Rakušanem, zahajovali horkou kampaň, předvolební kampaň v Ústí nad Labem a přímo z pódia... nadpis článku přečtu: "Nechceme zvyšovat daně ani brát bohatým, slibují Piráti a hnutí STAN." Je to v mainstreamu všude, každý si to může dohledat. Takže Piráti slibovali před volbami, i hnutí STAN: Nechceme zvyšovat daně. 9. 9. 2021, zahájení vaší kampaně v Ústí nad Labem, byli tam i novináři, tady mám ten článek na Novinkách, je tam i video. Takže vy jste slibovali, že nebudete zvyšovat daně, a místopředsedkyně Sněmovny, jeden z nejvýše postavených Pirátů vůbec po předsedovi Bartošovi, zalhala přímo v České televizi v médiích, že prý Piráti neslibovali, že nebudou zvyšovat daně. Ale vy jste to slibovali, že nebudete zvyšovat daně, flagrantně jste porušili předvolební slib a hlasujete pro zvyšování daní. A působí upřímně, jako malé děcko, paní místopředsedkyně Richterová, to myslím po té verbální stránce, to, co říká, samozřejmě, a potom, když má přímou odpovědnost za to, že tady hlasujete pro zvyšování daní, ještě v televizi zalže v přímém přenosu, že jste to neříkali. Samozřejmě tady byl problém, že paní moderátorka Kroužková nebyla dostatečně připravena na tuto lež, takže reagovala na to tím: A vy jste jako vláda slibovali, že nebudete zvyšovat daně? Protože neměla tu přípravu a nevěděla paní redaktorka, že to přímo Piráti slibovali, že nebudou zvyšovat daně. Takže to je potřeba si samozřejmě říct, tohleto, jak Piráti obelhali všechny své voliče, kde vy jste přímo slibovali, že nebudete zvyšovat daně, ale hlasovali jste pro zvyšování daní, a sliboval to i STAN. Samozřejmě slibovala to i kompletní koalice SPOLU, to znamená ODS, KDU-ČSL a TOP 09.

To znamená, že je to samozřejmě špatně, ale já se vrátím k návrhu toho bodu, co chci, takže co chci navrhnout. Hnutí SPD má jasný recept na podporu dostupnosti bydlení pro české občany, jak už jsem říkal, jde o propracovaný, státem garantovaný program půjček na bydlení pro pracující rodiny, o snížení daně z nemovitosti, o zastropování úroků z hypoték, o bezplatné převody pozemků ze státu a krajů na obce za účelem bytové výstavby či o všestrannou podporu družstevního bydlení. Pro hnutí SPD je rodina na prvním místě.

Takže já navrhuji jako první mimořádný bod této schůze to, že Česká republika je kvůli nečinnosti Fialovy vlády a Pirátů ministra Bartoše na předposledním místě v dostupnosti bydlení v Evropě.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: To je název toho bodu? (Poslanec Okamura: Ano.) Jestli to chápu správně? Takže Česká republika je na předposledním místě... Ano.

 

Poslanec Tomio Okamura: Ne. Tak ještě jednou. (Předsedající: Ještě jednou mi to zopakujte, prosím.) Nevynechávejme tam, paní předsedkyně (Předsedající: Dobře.), že mluvím o Fialově vládě o ministrovi Bartošovi. (Předsedající: Dobře, dobře. Tak prosím celý ten název.) Takže Česká republika je kvůli Fialově vládě (Předsedající: Ano.) a ministrovi Bartošovi z Pirátů v dostupnosti vlastního bydlení na předposledním místě v Evropě. (Předsedající: ... ministrovi Ivanovi Bartošovi - já tak rychle nestíhám psát, víte?) V pohodě. Já vám to ještě zopakuji. (Předsedající se směje.) Česká republika je kvůli Fialově vládě a ministru Bartošovi z Pirátů v dostupnosti vlastního bydlení na předposledním místě v Evropě. (Předsedající: Děkuji.) Takže to je první bod.

Druhým bodem, který chci navrhnout, je další opravdu problémová, velice problematická situace, co tady způsobila Fialova vláda. Česká ekonomika kvůli Fialově vládě nadále klesá. Jsme jedinou ekonomikou v Evropě, která se ještě nedostala na úroveň doby před pandemií koronaviru a ve třetím čtvrtletí meziročně poklesla česká ekonomika o 0,6 %. To znamená, že stagnace či pokles našeho hrubého domácího produktu tak trvá již nepřetržitě rok a půl, tedy po celou dobu působení Fialovy vlády. Dle analýzy Českého statistického úřadu se nově k poklesu domácí spotřeby přidal už i výpadek ve vývozu, tedy pokles zahraniční poptávky po tuzemském zboží. Jsme jedinou ekonomikou v Evropě, která se ještě nedostala na úroveň doby před pandemií koronaviru. Je tedy evidentní, že jde o situaci zaviněnou chybnou politikou vlády Petra Fialy, nikoliv zahraničními vlivy, jak se nestále snaží zoufale a trapně vymlouvat premiér Petr Fiala. Propad spotřeby českých domácností je i ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie mimořádně silný. Důležitými důvody poklesu domácího hospodářství jsou i dva roky nepřetržitě trvající pokles reálných mezd českých občanů a dlouhodobý pokles tržeb v maloobchodě díky vysokému objemu nákupu levnějších a kvalitnějších potravin v zahraničí. No, protože Fialova vláda, konkrétně premiér Fiala a ministr zemědělství, původním povoláním teolog, ministr Marek Výborný z KDU-ČSL, který se nikdy zemědělství nevěnoval, takže neví, která bije, tak samozřejmě drahé potraviny neřeší, a za to můžou lidovci, premiér Fiala z ODS a může za to KDU-ČSL, protože KDU-ČSL mělo ministra zemědělství od začátku. Předtím to byl pan Nekula z KDU-ČSL a nahradil ho pan Marek Výborný, opět KDU-ČSL. Takže logicky se žádného řešení drahých potravin nedočkáme, protože pan ministr Výborný přiznal, že je teolog a že se nikdy zemědělství nevěnoval. Tady samozřejmě selhal prezident Pavel, protože když v srpnu měl možnost nejmenovat Marka Výborného na ministra zemědělství, zvláště když ten ještě veřejně řekl, že se zemědělství nikdy nevěnoval a že je teolog, naopak prezident Pavel šel na ruku ve Fialově vládní pětikoalici - ostatně s jejich podporou je zvolen prezidentem - a v podstatě i prezident Pavel je spoluviníkem této situace tím pádem, protože místo aby odmítl jmenování nekompetentního člověka, který to ještě ostentativně sděluje, že se tomu nikdy nevěnoval, takže je to v podstatě jenom politická trafika pro něj, lidovci, tak takového nekompetentního ministra jmenoval a teď na to tvrdě doslova finančně doplácí všichni občané České republiky.

Primárním zdrojem slábnoucího výkonu české ekonomiky je pak také dlouhotrvající výrazná inflace způsobená a neřešená Fialovou vládou, Petra Fialy, která opět stoupá a je aktuálně meziročně na úrovni 8 až 9 %. Naše země akutně podle názoru SPD potřebuje ekonomický restart, snížení zdanění zaměstnanců, živnostníků i firem, skutečný boj s inflací a hájení českých národních ekonomických zájmů, nikoliv zájmů Ukrajiny, Bruselu či Berlína, to, co předvádí Fialova vládní pětikoalice. No a to, aby došlo k tomu ekonomickému restartu, jak říkám, samozřejmě zajistí pouze kompetentní vláda s účastí SPD, a nikoliv slabá vláda Petra Fialy, sloužící hlavně zahraničním zájmům, která by podle našeho názoru měla podat demisi.

Takže já chci tady navrhnout mimořádný bod s názvem Česká ekonomika kvůli Fialově vládě nadále klesá. A chtěl bych se rád konečně tady dočkat vysvětlení od premiéra Fialy a zástupců Fialovy vlády, který tady shodou okolností nikdo nesedí - tak nevím, jak teď probíhá ta schůze, paní předsedkyně.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: To jsem nezaznamenala, přiznávám, tak já to zajistím.

 

Poslanec Tomio Okamura: No ale je to vaše práce to zaznamenat, tak prosím vás...

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Promiňte, já zaznamenávám vaše dlouhé návrhy bodů, tak si v tomto směru odpusťte ty své poznámky.

 

Poslanec Tomio Okamura: Tak, paní předsedkyně, a dost tedy, protože můj návrh bodu byly dvě věty a už tady vystupuji minimálně pět nebo šest minut.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: To ano, ale je to název...

 

Poslanec Tomio Okamura: To máte hlídat, tak se nevymlouvejte na můj návrh bodu, což byla jedna věta. A jestli vám to dělá problém být kompetentní a sledovat, jestli je tady ministr v souladu s jednacím řádem, tak to není na to, abyste byla předsedkyní Sněmovny. Podle zákona o jednacím řádu tady má být ministr, tak se nevymlouvejte na mě. No tak to je vrchol úplný tedy, to snad nemyslíte vážně! Tak já mám řídit schůzi za vás, anebo co?

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Není třeba. Já bych vás jenom požádala, abyste byl v tomto směru také shovívavý k tomu, že když tady zaznamenávám váš návrh, který vy tady říkáte, ano, rozvádíte jej pět minut, ale ten název říkáte teď v tuto chvíli až, tak prosím...

 

Poslanec Tomio Okamura: Tak to je jiná. Jestli mě žádáte o shovívavost (Předsedající: Ano.), tak to byl slušný požadavek, v pořádku, ale neříkejte příště, že je něco kvůli mně, když vy řídíte schůzi a já nemám oči vzadu. Vy to vidíte před sebou. Tak to je vrchol, co jste řekla.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak mě neosočujte z toho, co dělám či nedělám, a prosím, vraťte se k tomu, co je předmětem této části schůze, předkládejte své návrhy.

 

Poslanec Tomio Okamura: Tak je tady ten ministr, který má být na schůzi, nebo jak to je?

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan ministr určitě nějaký dorazí, já to zajistím a určitě kolegové se o to postarají, ale v tuto chvíli tady opravdu žádný není, pokud navrhujete, můžeme přerušit na pět minut schůzi, dokud nepřijde.

 

Poslanec Tomio Okamura: Ano, já navrhuji přerušení, dokud tady nebude ministr, protože to je v souladu s jednacím řádem.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ale prosím pěkně, vyvarujme se tady těchto přestřelek, protože od tohoto nemůžeme takto vést diskusi.

 

Poslanec Tomio Okamura: Máte pravdu, proto žádám, abyste řádně řídila schůzi, a udělejte pauzu na to, až váš ministr nějaký přijde vaší vlády v souladu s jednacím řádem. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vyhlašuji přestávku na pět minut a ministr dorazí během těchto pěti minut. To znamená, budeme pokračovat ve 14 hodin... ne, ministr už přišel. Tak pokud se s tím spokojíme všichni takto, ruším vyhlášenou avizovanou pauzu a pokračujme prosím dále.

 

Poslanec Tomio Okamura: No, samozřejmě je to na pováženou, že ministři Fialovy vlády nechodí do práce v souladu se zákonem, protože tady skutečně má být přítomen alespoň jeden ministr. Já budu pokračovat.

Takže já navrhuji jako druhý mimořádný bod s názvem Česká ekonomika kvůli Fialově vládě nadále klesá A rád bych se dočkal vysvětlení nebo vyjádření od ministrů Fialovy vládní pětikoalice, co s tím chtějí dělat, protože jak říkám, už rok a půl nepřetržitě je stagnace či pokles HDP České republiky. Klesají reálné příjmy, blíží se - jak přišel tady ministr zdravotnictví Válek - blíží se od ledna kolaps zdravotnictví, stále trvá nedostatek léků. Ale k ekonomice. Klesá prudce pokles maloobchodní tržby, to znamená utíkají peníze české ekonomice. Jak to chcete řešit? Teď do toho přijde ještě konsolidační balíček. My jsme byli proti samozřejmě tomu prudkému zvyšování daní. Opět je to problém, opět přijdou další problémy pro české občany, takže proto navrhuji tento bod mimořádný. Ta situace je mimořádně vážná, jsme už v listopadu. Od ledna si Fialova vláda tady prosadila prudké zvýšení daní a já myslím, že potřebujeme slyšet a chceme se na to ptát, jak to chcete řešit. Já vím, že nijak, ale od toho jsem tady já jako opozice, abychom tu diskusi tady zvedli.

A třetí mimořádný bod, který navrhuji, se týká té opravdu katastrofální situace, která panuje za vedení Fialovy vlády v českém školství. Jak víte, školské odbory vyhlásily na 27. listopadu celodenní výstražnou stávku na základních, středních i mateřských školách. Hnutí SPD podporuje oprávněné požadavky pracovníků ve školství, na jejichž základě vyhlásily školské odbory celodenní výstražnou stávku. Ve školství panuje dlouhodobá nejistota a nekoncepčnost. Školské odbory poukazují zejména na škrty ve školství, které znamenají mimo jiné propad financí pro nepedagogické pracovníky, tedy kuchařky, školníky, uklízečky a tak podobně. Vláda Petra Fialy navíc hodlá zrušit tisíce těchto pracovních pozic, což ohrozí řádný chod a provoz tisíců škol. Nedostatek finančních prostředků ve školách zároveň způsobí výrazný pokles počtu hodin věnovaných výuce, omezení možnosti škol dělit třídy na skupiny, kde je vzdělávání efektivnější, zvyšování počtu žáků ve třídách, omezování volitelných předmětů a ohrožení existence malotřídek. Vládní škrty, které učitele do stávky vehnaly, si navíc, paradoxně bohužel, odskáčou děti a rodiče. Ve školství panuje dlouhodobá nejistota a nekoncepčnost, což hnutí SPD dlouhodobě kritizuje. Vzdělávání a školství je pro hnutí SPD jednoznačně prioritou. Ministerstvo školství by měl řídit odborník, a nikoliv muzikolog Mikuláš Bek z hnutí STAN, který letos v květnu mimo jiné zastupoval vládu Petra Fialy na sjezdu Sudetoněmeckého landsmanšaftu.

Takže bych chtěl zařadit jako třetí bod dnešní schůze Poslanecké sněmovny bod s názvem Ve školství panuje dlouhodobá nejistota a nekoncepčnost, a chceme se zeptat, jakým způsobem to tedy vláda chce řešit, protože zatím se tady blíží stávka, snižujete počet pracovních míst, týká se to i nepedagogických pracovníků, takže se zhoršuje velice kvalita ve školství, a nás zajímá, jaká je tedy vaše koncepce, protože edukace mladé generace, nejmladší generace, ale mladých lidí v každé civilizované společnosti je pilíř státu, aby budoucí generace měly adekvátní vzdělání. Ale vy na to úplně kašlete a jde to od desíti k pěti, takže to je ten důvod, proč navrhujeme tento bod, protože evidentně ani školské odbory, ani učitelé a pracovníci ve školství nemají informace od Fialovy vlády, co vlastně chcete dělat se školstvím. Panuje tam velká nejistota a velká nespokojenost, takže my v zastoupení těchto občanů - protože v SPD máme řadu učitelů, řada voličů učí, máme ředitele škol, máme tam další pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školství, kteří nás podporují a volí - chceme se na to zeptat, protože od vaší vlády informace nedostávají, a zajímá to i rodiče. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní pro jistotu avizuji, že byl sice oznámen pan předseda Fiala, ale ten svoji přihlášku stáhl, stejně tak pak místopředseda Havlíček je teď přihlášený a byla jsem informována, že také stahuje, takže vystoupí paní místopředsedkyně Klára Dostálová a následuje pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych navrhovala dnes jako první bod zařadit bod s názvem Alarmující situace v digitalizaci stavebního řízení.

Digitalizace stavebního řízení už má dnes příchuť řadu pochybení a nekompetencí. Už jsme tady o tom hovořili i s mým ctěným kolegou Martinem Kolovratníkem v rámci interpelací, ale digitalizace stavebního řízení má opravdu turbulentní vývoj, a proto to považuju za velmi nutné. Protože proč jsme tu digitalizaci chtěli? Abychom zjednodušili přístup stavebníkům, to znamená, aby se skutečně zrychlilo stavební řízení jako takové.

Ministerstvo pro místní rozvoj vzhledem k tomu, že reálné termíny s digitalizací stavebního řízení nestíhá, v podstatě promarnilo šanci financovat tuto digitalizaci z Integrovaného regionálního operačního programu neboli z evropských fondů zhruba v částce 1 miliardy. Ministerstvo samo říkalo, že ty peníze nevyužije, už to i přiznalo, že to dá k dispozici jiným projektům, což je ale velkou otázkou, protože na MMR ještě chybí faktury za 23 miliard, tak pravděpodobně ani tuto miliardu, která měla být na digitalizaci stavebního řízení, nevyužije.

Turbulence s digitalizací stavebního řízení se v podstatě odehrávala tím, že pan ministr Bartoš se rozhodl zrušit soutěžní dialogy, které byly vypsány ještě za vlády hnutí ANO. Úřad na ochranu hospodářské soutěže panu ministrovi zrušil to zrušení, to znamená, řekl, že ty soutěžní dialogy byly v pořádku a že naopak Úřad na ochranu hospodářské soutěže vítá tento typ soutěže tak, aby se skutečně dalo s potenciálním dodavatelem debatovat o tom, co vlastně má být výsledkem a jak má digitalizace vypadat, protože architektura stavebního řízení se samozřejmě díky novým technologiím vyvíjí v čase. Tím, že pan ministr Bartoš zrušil ty soutěžní dialogy, následně zrušil to zrušení ÚOHS, pan ministr vyhlásil svoji vlastní soutěž na digitalizaci stavebního řízení, tu mu ÚOHS zrušil pro nezákonnost a dal zákaz uzavření smlouvy. A teď bych vás jenom chtěla upozornit na to, co se vlastně odehrálo dál. Pan ministr Ivan Bartoš předložil vládě čtyři scénáře, vláda mu to totálně rozcupovala, ale jedním z těch scénářů bylo, že buď počkáme na výsledek rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, nebo že se vyhlásí jednací řízení bez uveřejnění, nebo že se to dá státnímu podniku jako takovému. Pan ministr se rozhodl jít cestou jednacího řízení bez uveřejnění. Slyšíte dobře, pan ministr 3. 11. podepsal JŘBU na digitalizaci stavebního řízení ve výši 37 milionů korun včetně daně z přidané hodnoty se společností InQool, s tou samou společností, která původně vyhrála to jeho zrušené výběrové řízení a se kterou ÚOHS zakázal podepsat smlouvu, Tak s tou samou společností 3. 11. pan ministr podepsal JŘBU na 37 milionů. A co je velmi zajímavé, je, že my jsme všichni v médiích slyšeli, že pan ministr zrušil ty soutěžní dialogy, kde si smyslel nějakou kauzu, která měla co do činění s Dozimetrem, což se pak ukázalo jako liché, protože tam panu ministrovi vůbec nesouhlasila data, tak pan ministr uzavřel smlouvu - a teď čerpám jak tedy samozřejmě z médií, tak i z materiálu společnosti Datarun - uzavřel smlouvu s dodavatelem, který je napojen na společnost Xixoio, a už v září společnost Xixoio se pochlubila spoluprací se společností InQool. Policie přitom Xixoio vyšetřuje pro podezření z investičních podvodů a zakladatel firmy a předseda dozorčí rady pan Richard Watzke dokonce skončil ve vazbě, takže s touto společností MMR v rámci JŘBU za 37 milionů včetně DPH podepsalo digitalizaci stavebního řízení. Já musím říci, že pana ministra, když předložil materiál do vlády s těmi čtyřmi scénáři a právě tam jmenoval, že jeden z těch scénářů by mohlo být JŘBU, tak před tímto zásadně varoval Úřad vlády, ale pan ministr Bartoš si zřejmě z Úřadu vlády ani z pana premiéra toho moc nedělá a uzavřel to se společností, o které už jsem tady hovořila.

Možná pro zmínění, abyste pochopili - jednací řízení bez uveřejnění je skutečně mimořádná věc. Jednací řízení bez uveřejnění může využít jen v případě, že existuje krajně naléhavá okolnost, kterou nemohl předkladatel předvídat, nezpůsobil ji a nelze dodržet lhůty pro otevřené řízení, užší řízení nebo jednací řízení s uveřejněním. Přesně to konstatoval právě i Úřad vlády, kde konstatuje, že JŘBU je prostředkem pro zcela mimořádné situace a nejedná se o standardní řešení. Úřad vlády dále konstatuje: "Je zde riziko napadení u ÚOHS z důvodu nesplnění podmínek pro využití tohoto institutu, což by opět zablokovalo možnost dodání digitalizace stavebního řízení." Dále Úřad vlády varoval, že jde o obcházení veřejné soutěže a v žádném případě nemůže zaručit ani kvalitní výsledek, ani nejlepší cenu. V tom samém duchu varovalo Ministerstvo pro místní rozvoj i Ministerstvo vnitra, Svaz průmyslu a tak dále.

V kontextu tohoto pravděpodobně se samozřejmě dotčený trh vlastně s informačními technologiemi a s digitalizací znovu obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a pravděpodobně může jít o nezákonný postup. Já tady na to upozorňuju, a proto to chci zařadit jako první bod, protože to, co se tady děje, už je mimo chápání všech běžných lidí, kteří běžně dodržují zákony České republiky. Znovu opakuji, ÚOHS zakázal podepsat smlouvu se společností InQool, která vyhrála výběrové řízení pana ministra Bartoše, které ÚOHS zrušil pro nezákonnost a zakázal podepsat smlouvu, tak podepsal s touto společností 3. 11. JŘBU. To skutečně je velmi alarmující situace.

A do toho všeho možná i vám chodí do schránek dopisy Asociace krajů, Svazu měst a obcí, Sdružení tajemníků měst a obcí, kteří skutečně velmi apelují na ministerstvo, že nemají žádné informace, ale prostě žádné informace, že s nimi Ministerstvo pro místní rozvoj vůbec nekomunikuje. Oni vůbec nevědí, jak mají zabezpečit vybavení těch stavebních úřadů, jak se budou proškolovat úředníci, protože to ani vědět ministerstvo nemůže, protože my nemáme prostě nic. A když se podíváme detailně do těch dopisů - já tady samozřejmě nechci zdržovat, nechci tady prostě zdržovat, ale možná jenom krátká citace z dopisu Asociace krajů, která upozorňuje na neochotu poskytovat informace k novému stavebnímu zákonu a digitalizaci, a pan hejtman Kuba píše doslovně: "Jsem přesvědčen, že není možné, aby méně než rok před nabytím účinnosti relevantní části stavební legislativy nebylo známo odpovídající technické prostředí pro digitalizaci stavebního řízení a územního plánování," uvádí předseda Asociace krajů pan Martin Kuba. Stejně tak se obrátil na pana ministra pan Lukl, předseda Svazu měst a obcí a samozřejmě i Sdružení tajemníků měst a obcí.

Já bych vás chtěla jenom upozornit na to, že smlouva, kterou pan ministr podepsal v jednacím řízení bez uveřejnění, obsahuje i přílohy. Jedna z nich je příloha číslo 3 neboli harmonogram (Ukazuje harmonogram.) a tam, když se podíváte, tak buď si z nás pan ministr Bartoš dělá legraci, anebo vůbec neví, co podepisuje, protože z toho harmonogramu vyplývá, že podpis smlouvy 3. 11., prováděcí projekt až v lednu 2024, pak jsou tři bloky dodání informačního systému pro stavební řízení nebo digitalizaci s tím, že první blok má být hotový na konci března, pak až v červnu a ten poslední až 31. 12. 2024. Tak já bych se chtěla zeptat pana ministra právě v bodě 1, co říká na to, že stavební zákon obsahuje taky paragrafy k digitalizaci stavebního řízení, například § 172 odst. 4: "Nejpozději s podáním žádosti vloží stavebník projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení stavebního záměru do evidence elektronických dokumentací." Tak, přátelé, k 1. 1. 2024 nám vzniká Dopravní a energetický stavební úřad, tak to by mě zajímalo, kam taková Správa železnic nebo Ředitelství silnic a dálnic tu dokumentaci předloží? No, nikam, protože nic nemáme. To znamená, že se taky může stát, že všichni budou postupovat v rozporu se stavebním zákonem, který je platný pro dopravní energetické stavby od 1. 1. 2024, pro zbytek staveb od 1. 7. 2024. Dále tady máme § 271, evidence elektronických dokumentací: "Žadatel vloží projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení záměru do evidence elektronických dokumentací." A když nevloží, stavební úřad může napsat, že stavebník postupoval v rozporu se stavebním zákonem, a stavební řízení vůbec nepoběží. Já jenom upozorňuju, že další úplně zajímavá situace v tom harmonogramu - znovu vám ho takto ukážu, abyste viděli ty křížečky, že si fakt nevymýšlím, je to harmonogram z té smlouvy - je, že školení úředníků má proběhnout jenom jedno, tady je dokonce k tomu ceník (Ukazuje harmonogram.), jenom jedno, tady vidíte, jenom jedno za 51 000, zhruba v červnu. Takže k 1. 7. to má fungovat pro všechny stavební úřady, my se měsíc předtím sejdeme na jednom školení, celá Česká republika, kde bude 700 stavebních úřadů, tisíce úředníků, aby to začalo fungovat od 1. 7.? Jako děláme si legraci?

Prosím, pane premiére, vy jste se sám stylizoval do pozice, aniž by to kdokoliv chtěl, tak jste se, pane premiére, stylizoval do pozice trenéra nějakého mužstva. Já schválně neříkám ten název, protože excelentní mužstvo to rozhodně není. A co se týká - jako trenér, když vám jeden z obránců běží na vlastní bránu, neměl by ten trenér už zasáhnout? Děkuju. (Tleskají poslanci ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan poslanec Nacher se svým návrhem a následuje pan poslanec Farhan. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní předsedkyně. Vážení členové vlády, jeden já bych měl - tentokrát vás tady nebudu oblažovat svým návrhem o zařazení bodu, kdy bychom dali usnesení kolem kontroly Pražského inovačního institutu, to si nechám napříště. Ale tentokrát - a jsem zvědav, jestli to projde - jako garant a jako předseda podvýboru pro ochranu spotřebitele bych vás chtěl požádat, abyste zařadili za již pevně zařazené body dnes první čtení tisku 428, což je návrh koaličních poslanců - představte si to - Michala Rataje, Jana Bauera, Miloše Nového a tak dále, kterým se mění zákon o ochraně spotřebitele. Byl jsem o to i mimo jiné, kromě toho, že jsem to viděl v systému a je to tam, je to taková drobná změna, požádán i ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu.

O co jde? Jde o to, že cílem je odstranit právní nejistotu, která vznikla při novele zákona o ochraně spotřebitele, a jde o to, aby jednoznačně bylo stanoveno, kdo bude řešit přestupky před jednotlivými správními orgány, týká se to zejména ČTÚ, ERÚ a tak dále.

Takže je to taková v zásadě drobná věc, zpřesnění, tisk 428, tuším, že to je v pořadí číslo 90, a poprosil bych zařadit za ty body, které šly z grémia, je to první čtení a mně přijde škoda, že to tam zahnívá. My tyhlety věci musíme fakt upřesnit, aby bylo úplně jasné, na jaký úřad se mohou obracet občané. Je to opravdu zpřesnění, když se pak podíváte do toho tisku, tak je to zpřesnění § 23, takže v zásadě formální věc, proto to tady paradoxně načítám já jako opoziční poslanec, byť jsou pod tím podepsáni koaliční poslanci, takže poprosím o vaši podporu.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy pan poslanec Farhan a následuje pan poslanec Kolovratník, pak ještě pan poslanec Juchelka a zatím jsou to všichni, co se přihlásili. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já si dovolím načíst nový bod. Týká se to vlastně financování zdravotnictví v České republice. I v situaci, ve které se v současné chvíli nacházíme, kdy hrozí výpovědi lékařů, budou se prodlužovat čekací doby na plánovaná ošetření a některé nemocnice zažijí i problémy s akutní péči, aby postavily služby, ale myslím si, že akutní péče pro korektnost by neměla být ohrožena, a tento bod chci načíst i s ohledem na fakt, že podle informací, které mám, to vypadá, že se výrazně prodlužují čekací doby na operace a neakutní zdravotnické zákroky. V kombinaci s hrozícími výpověďmi lékařů dojde k jejich dalšímu prodloužení.

Zatímco v roce 2021 to bylo ještě pochopitelné s ohledem na probíhající celosvětovou pandemii covidu, dnes je důvod poněkud odlišný. Je třeba si uvědomit, že tato vláda už v loňském roce sebrala českému zdravotnictví 14 miliard korun. Další peníze mu sebrala při nastavování valorizačního mechanismu, kdy nezapočetla brutální inflaci a nastavila jeho základnu na nižší částce, než původně by mělo, kdyby k tomu nedošlo.

Co je tristní, je, že v letošním roce tato vláda chtěla valorizační mechanismus, to znamená platby za státní pojištěnce, odložit až na rok 2025. Až když proti tomu začala protestovat Česká lékařská komora, český Lékařský odborový klub a asociace zdravotnických odborů, tak bylo toto označeno panem ministrem Válkem, že to takto vlastně nechtějí a že je to jenom ostré pero úřednické. To samozřejmě se může stát, ale pak to svědčí o dalším chaosu, který vládne na ministerstvu, protože každý takový vklad do eKLEPu má takzvanou košilku, kde je podepsáno několik - od úředníka až po náměstka ministra, eventuálně ministra. Tato košilka se uchovává až deset let, kdyby přišel Nejvyšší kontrolní úřad, aby měl co zkontrolovat. V tomto případě to však bylo jenom ostré pero úředníka a nevím, co jednou NKÚ bude kontrolovat.

Pokud srovnám například údaje o prodloužených čekacích dobách některých neakutních vyšetření, které publikují nemocnice na svých webových stránkách, tak vidíme i zde, jak se situace v České republice pod vedením této vlády zhoršuje. A jelikož pan ministr zdravotnictví profesor Válek pochází z Brna, vybral jsem údaje od svaté Anny z Brna, protože si myslím, že to by mu mělo být blízké, to si může ověřit, to si může zjistit. Zatímco v době vlády Andreje Babiše publikovala tato nemocnice 22 položek, kde se na zákrok čeká déle než tři týdny, dnes už je to 28 položek, to je zhoršení situace o 21,5 %. To znamená, že čekací doby se stále prodlužují, a to ještě nemáme výpovědi lékařů z přesčasové práce. A to není zdaleka všechno. Neprodlužuje se jen celkový počet takto zpožděných zákroků, ale i délka čekání. Například zatímco na endoprotézu se v roce 2021 čekalo 20 měsíců, dnes už to jsou dva roky. To je další zhoršení situace, prodloužení čekacích dob pod vedením vlády Petra Fialy a pod vedením Ministerstva zdravotnictví pana profesora Válka. To už ale pomalu vypadá na to, aby člověk se zapsal do pořadníku s předstihem. Je to taková prevence, ale já si takto prevenci neumím představit, protože například kdybyste měli čekat na endoprotézu dva roky, můžete se zapsat do pořadníku, ne až vás to bude bolet, ale zapište se tam raději teď, protože za tři roky vás to může začít bolet.

Nepochopitelné je pak, že se této nemocnici, která ale zde opravdu slouží jen jako příklad - já jsem vybral schválně nemocnici z Brna, protože pan profesor Válek je z Brna, může si to ověřit, mají to na webových stránkách - tak nechci tady hovořit o jiných nemocnicích, ale ta situace je obdobná. Takže čekací lhůty se nedají zkrátit nebo nezkracují se ani na jiné zákroky. Vybral jsem si zde například ambulanci bolesti v případě bolesti neakutního a neonkologického původu, kde se čeká 10 až 12 týdnů. A zde bych chtěl říct - a teď nevím, jestli je to pro korektnost - protože jak jsme byli, jak víme, v roce 2021 ještě jsme se potýkali s covidem, a jak tady je opakováno často, pandemie pokračovala až do roku 2022 a současné ministerstvo ji zvládlo, tak v době pandemie bylo čekání na toto vyšetření 10 až 12 týdnů. V době nepandemie, to znamená, v době normálu, v době možného rozkvětu, to bylo však taky 10 až 12 týdnů. Tady sice není zhoršení čekacích dob, ale je zde setrvalý stav v době složité celorepublikové situace oproti normálu a standardnímu stavu. Samozřejmě by bylo fajn vidět celková čísla, protože nelze vyloučit, že jiné nemocnice tento problém nemají. To ovšem veřejně přístupná data bohužel neumožňují.

Chtěl bych zde ještě zmínit, proč chci otevřít tento bod. Já jsem interpeloval písemně pana ministra před devíti měsíci, tu interpelaci jsme zde měli. Já jsem s její odpovědí nesouhlasil, protože ty odpovědi byly něco - tady jsem si ji vyndal - že čekací doby se nedají validně měřit, ale byl jsem ujištěn, že ministerstvo se tím bude zabývat. Já si myslím, že se tím nezabývají stále. Já nevím, jak se ty informace validně sbírají, já jsem se validně podíval na webové stránky nemocnice u svaté Anny a tam jsem si ta čísla našel.

Takže podstatou problému není jen nejasná situace okolo zákoníku práce, ale financování nemocnic jako takových a přístup vlády Petra Fialy k českému zdravotnictví. Proto si dovoluji navrhnout mimořádný bod zařadit pevně jako poslední bod dnešního jednání Prodlužování čekacích dob v nemocnicích. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Kolovratník se svým návrhem a následuje jako zatím poslední přihlášený pan poslanec Juchelka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne. Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. Já se opět, už podruhé, hlásím s mezinárodní smlouvou, která věřím, že je pouhým omylem zapomenuta. Je to, pěkně prosím, sněmovní tisk číslo 88 a je to Dohoda mezi Českou republikou a Slovenskou (Německou) republikou o údržbě vnitrozemské Labské vodní cesty. Rychlý komentář: když se kdokoliv podíváte do systému, já už jsem to tady ukazoval před čtrnácti dny, tak ze všech smluv, které sem do Sněmovny dorazily před dvěma lety, na začátku volebního období, tato jediná není schválena, není ratifikována. A pěkně prosím, je to smlouva, která byla připravena, vyjednána za předchozí vlády, je schválena a podepsána jak prezidentem, tak Senátem a čeká tady ve Sněmovně.

Já jsem do médií i pověděl, i kdyby byla projednána a Sněmovna nevyslovila souhlas, kdybyste vy jako koalice se z nějakých důvodů rozhodli s ní nesouhlasit, tak tohle rozhodnutí by se mi nelíbilo, bylo by špatné, kritizoval bych ho, ale byla by to nějaká odpověď partnerům v Německu. Bohužel, vy tu smlouvu stále necháváte neprojednanou, to znamená, ani jste ji nezařadili na program Sněmovny.

Jsem docela rád, že teď schůzi řídí zrovna paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová - novináři se jí údajně ptali a nepřišla žádná odpověď. Ty dotazy šly i na pana předsedu Cogana, ten také prý neodpověděl, proč jste to nezařadili na program schůze, a jediný, kdo odpověděl, byl pan předseda Dufek a ten řekl, že to je kvůli tomu, že opozice obstruuje. Tak, pane předsedo Dufku, neobstruujeme, já podruhé aktivně tuto smlouvu navrhuji, nabízím, že ji odhlasujeme, mohu mluvit snad za kolegy (z) ANO, ale myslím, že i za kolegy z SPD, že opozice tuto dohodu podporuje, to (je) logické, je to prospěšné pro český průmysl, pro ekonomiku naši, která už takhle trpí. Je to rozvoj budoucí jedné z dalších dopravních tepen, spojení s naším největším ekonomickým sousedem, s Německem, takže aktivně tady navrhuji a jsem přesvědčen, že ta smlouva není kontroverzní, že to není žádný ohromný problém, který by nám zabral spoustu času. Z vás všech jediný, kdo naposledy hlasoval pro, když jsem to tady navrhoval, byl ministr dopravy Martin Kupka. Zaznamenal jsem, že je tady ve Sněmovně přítomen, to znamená, nemuseli bychom ani čekat na přítomnost ministra dopravy. Vidím pana kolegu Michala Kučeru z TOP 09, poslance za Severočeský kraj - i on jistě aktivně zařazení této smlouvy na program podpoří a bude hlasovat pro.

Ale abych to jenom nezlehčoval, povím jeden - a podle mě opravdu vážný - argument. Tahle smlouva mezinárodní s Německem nejenže je to do jisté míry v tuto chvíli mezinárodní ostuda, je to nefér vůči Německu, že jsme se nijak nevyjádřili, ale má - a na to, prosím, myslete, kolegové z koalice při svém rozhodování - naprosto zásadní dopad na to, na čem se všichni shodneme, aspoň v hospodářském výboru, na českou energetiku, na rozvoj energetiky, jádra, jaderných elektráren. Když se podíváte do systému, tak v usnesení číslo 739 ze dne 23. října 2017, je to předpředchozí vlády usnesení, stále platné, které říká a dává úkol ministrům jak zemědělství - u vodních cest - tak ministrům dopravy, aby vodní cesty právě z důvodu převozu velkých technologických celků jak do Dukovan, v případě Týnce nad Labem, tak do Temelína, to je pak ta vltavská část vodní cesty, aby vodní cesty (se) uzpůsobovaly právě pro rozvoj a pro budoucí budování jaderných elektráren, za které nás občas zbytečně kritizujete, že nejsou, ale které všichni chceme podpořit. Takže pokud byste nechtěli tuto smlouvu projednat a zařadit, popíráte sami svá slova, že podporujete rozvoj české energetiky a průmyslu.

Takže ještě jednou, věřím, že to bylo pouhé nedorozumění. Ta smlouva je připravena, sněmovní tisk má číslo 88. Paní předsedkyně, věřím, že i vy v tomto budete aktivní, a já vás prosím o zařazení tohoto bodu jako prvního bodu dnešního odpoledního programu. Opakuji, nezabere nám to víc než pět minut. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan poslanec Juchelka jakožto poslední přihlášený k pořadu schůze. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, paní předsedající. Nebudu dlouhý. Chtěl bych zařadit mimořádný bod, který se jmenuje Příspěvek na péči - pomoc rodinám. Je to z jednoho prostého důvodu. V minulém týdnu byla zamítnuta vládou moje novela ohledně navýšení příspěvků na péči. Budu samozřejmě v další schůzi navrhovat, aby byl předřazen jako bod číslo 1, a budu to dělat pokaždé, dokud se tak nestane, a je to z toho důvodu, že tato vláda jaksi zapomněla na zdravotně postižené.

Zdravotně hendikepovaní se skutečně potýkají s finančními problémy, nemohou už dále hradit veškeré své náklady, jsou skutečně velmi zoufalí, hlavně neformální pečující, kteří pečují 24/7 o své potomky, o své partnery, o své rodiče, babičky, dědy a tak dále, protože tato vláda na ně jednoduše zapomněla. Chci si to strašně moc myslet... chci, aby se to co nejdříve napravilo. Chci, aby se to napravilo do konce tohoto roku, poněvadž pokud tato vláda říká, že předloží zhruba za týden svůj návrh na navýšení příspěvků na péči, tak to bude nejdříve v polovině roku 2024, a to bude pro mnohé rodiny pozdě. Příspěvek na péči samozřejmě slouží k tomu, aby se hradily náklady například pro sociální služby a tak dále, ale neformální pečující, kteří jsou opravdu levnější než pobytové služby, nebudou mít možná někdy jinou možnost než toho, o kterého se starají, právě do těch dražších pobytových služeb umístit.

Tato vláda navýšila před několika měsíci úhradovou vyhlášku všem těm, kteří používají terénní sociální služby. Tato vláda dala dohromady konsolidační balíček, který zdraží život nám všem od ledna příštího roku. Tato vláda opět umístila na faktury energií navýšení například za OZE, to znamená, že budou opět rodiny platit více. Tato vláda zrušila slevu na poplatníka, a to i pro ty, kteří jsou jako jeden z páru aktivní a pracují, tak si nemohou na toho, který pečuje 24/7, uplatnit ani slevu na poplatníka, což je 25 000 korun ročně.

Apeluji na to, abychom se začali tady o tomto bavit, nejlépe během dnešního dne, poněvadž těm, kteří se starají o zdravotně postižené 24/7, už čas ubíhá, a to velmi intenzivně. Tato vláda nemá nachystaný žádný svůj návrh na navýšení příspěvku na péči. Možná že bude za týden, jak říkám, ale prozatím v tuto chvíli ti lidé jsou ve velké nejistotě, poněvadž jim tato vláda zvyšuje veškeré životní náklady, ale vůbec se nestará o to, jakým způsobem tyto životní náklady oni zaplatí.

Poprosím, aby to bylo zařazeno jako druhý bod dnešního jednání: Příspěvek na péči - pomoc rodinám. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. To byl poslední přihlášený. Hlásí se ještě někdo s pozměňovacím nebo doplňujícím návrhem k pořadu schůze? Nikoho nevidím.

Proto tedy přistoupíme k hlasování o jednotlivých návrzích v pořadí, v jakém byly podány, nejprve tedy návrhy z grémia. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí. Táži se, zda je námitka, že bych už nečetla vše, na čem se dohodlo grémium? Nikdo nenamítá hlasovat o návrzích z grémia najednou.

Než se tedy kolegyně a kolegové ještě usadí, načtu došlé omluvy. Ze členů vlády se omlouvají Mikuláš Bek po celý jednací den ze zdravotních důvodů, Jan Lipavský od 15 hodin z pracovních důvodů a Vít Rakušan od 19 hodin z pracovních důvodů.

 

Nyní bychom tedy hlasovali návrhy z grémia.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrhy z grémia jako celek? Kdo je proti?

Hlasování číslo 3, přihlášeno 164 poslankyň a poslanců, pro 143, proti nikdo. Návrh byl tedy přijat.

 

Nyní tedy návrhy tak, jak zazněly v pořadí. Nejdříve paní předsedkyně Schillerová navrhla nový bod, budeme tedy hlasovat zařazení nového bodu na program, a to pod názvem Negativní dopady daňového balíčku na ekonomiku podle renomovaných makroekonomických pracovišť.

Eviduji zájem o odhlášení, všechny vás odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili.

 

Jakmile se počet přihlášených ustálí, zahájím hlasování o zařazení nového bodu, který navrhla paní předsedkyně Schillerová.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? (V pravé části klepání karty o lavici, následuje smích. Reakce jedné poslankyně.)

Nefunguje karta? V tom případě prohlašuji hlasování (číslo 4) za zmatečné.

 

Prosím, aby bylo paní poslankyni pomoženo. Prosím o trpělivost. Paní poslankyně Quittová bude hlasovat s kartou číslo 46.

Ještě zopakuji, že hlasujeme návrh paní předsedkyně Schillerové o zařazení nového bodu. Zahajuji hlasování. (Reakce paní poslankyně.) Ještě stále nefunguje? Tak ještě nezahajuji. Prosím, jestli zkusíte u jiného místa.

Kolegyně, kolegové, já vás ještě jednou odhlásím úplně všechny a prosím, abyste se opětovně přihlásili. Zajistíme nápravu. Zdá se, že stále technický problém vyřešen není. (Po chvíli:) Vypadá to, že je problém vyřešen. Paní poslankyně nakonec hlasuje se svojí vlastní kartou, nikoliv s náhradní.

 

Opět tedy zahajuji hlasování o zařazení nového bodu.

Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 5, přihlášeno 158 přítomných, pro 72, proti 85. Návrh byl zamítnut.

 

Dále pan předseda Okamura navrhuje nové body. První má název: Česká republika je kvůli Fialově vládě a ministrovi Ivanovi Bartošovi z Pirátů v dostupnosti vlastního bydlení předposlední v Evropě.

Zahajuji hlasování o tomto novém bodu. Ptám se, kdo je pro jeho zařazení? Kdo je proti?

Hlasování číslo 6, přihlášeno 158 přítomných, pro 72, proti 86. Návrh byl zamítnut.

 

Nový bod pana Okamury je také: Česká ekonomika kvůli Fialově vládě nadále klesá.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 7, přihlášeno 159 přítomných, pro 72, proti 85. Návrh byl zamítnut.

Poslední bod, který navrhl pan předseda Okamura, je taktéž nový bod pod názvem Ve školství panuje dlouhodobá nejistota a nekoncepčnost.

Zahajuji hlasování o zařazení tohoto nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 8, je přihlášeno 159 přítomných, pro 73, proti 81. Návrh byl zamítnut.

 

Paní místopředsedkyně Dostálová navrhuje nový bod pod názvem Alarmující situace v digitalizaci stavebního řízení.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 9, je přihlášeno 159 přítomných, pro 73, proti 80. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Nacher navrhuje, abychom bod číslo 90, tedy sněmovní tisk 428, zákon o ochraně spotřebitele, zařadili pevně, a to za již pevně zařazené body v bloku prvního čtení dnes.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Ptám se, kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 10, je přihlášeno 159 přítomných, pro 70, proti 77. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Farhan navrhl nový bod, a to pod názvem Prodlužování čekacích dob v nemocnicích.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 11, je přihlášeno 159 přítomných, pro 74, proti 79. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Kolovratník navrhuje pevné zařazení bodu číslo 110, sněmovní tisk 88. Jedná se o dohodu mezi vládou České republiky a vládou SRN o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cesty, a to jako bod číslo 1.

Zahajuji hlasování o pevném zařazení tohoto bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 12, je přihlášeno 161 přítomných, pro 75, proti 17. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Juchelka navrhl nový bod, a to pod názvem Příspěvek na péči, pomoc rodinám.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu na pořad schůze. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 13, je přihlášeno 161 přítomných, pro 74, proti 39. Návrh byl zamítnut.

 

Vypořádali jsme se se všemi body - jenom si ještě ověřuji, že opravdu žádný bod nebyl opomenut - proto nyní budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 82. schůze Poslanecké sněmovny tak, jak byl písemně předložen a upraven schválenými pozměňovacími návrhy.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 14, je přihlášeno 162 přítomných, pro 85, proti 26. Pořad schůze byl schválen.

 

Nyní tedy přistoupíme k projednávání pořadu tak, jak byly body schváleny. Otevírám jako první bod

 

Následující zahájení jednacího dne schůze

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP