Středa 13. září 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
Neautorizováno !
(pokračuje Klára Dostálová)
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 374/2015 Sb.,
o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 435/ - druhé čtení
A již je za navrhovatele připraven pan ministr financí Zbyněk Stanjura, kterému tímto dávám slovo. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Je to další implementační zákon. V tomto případě implementujeme nařízení Evropské unie upravující obezřetný přístup ke globálním, systémově významným institucím a metody nepřímého upisování nástrojů způsobilých pro splnění minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky. Je to velmi krátká novela ryze implementačního charakteru. Implementujeme dvě směrnice. Nejprve to nařízení 575/2013, které se mění, to je CRR, Capital requirements regulation, a směrnice 2014/59 BRRD, Bank Recovery and Resolution Directive.
V České republice nemá sídlo žádná banka, která by byla členem globální systémově významné skupiny a u které by se předpokládala aplikace nástrojů řešení krize v případě jejího selhání, takže novela nebude mít přímý dopad na český bankovní sektor.
Implementační lhůta uplyne 15. listopadu letošního roku. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 435/1. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru, pan poslanec Michael Kohajda, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Michael Kohajda: Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně, páni ministři, vážené kolegyně a vážení kolegové. Dovolte mi, abych krátce shrnul dosavadní proces projednávání vládního návrhu novely zákona o ozdravných postupech, který nám vláda předložila 27. dubna 2023 a byl rozeslán poslancům jako tisk 435/0. Lhůta pro implementaci obou předpisů je do 15. listopadu 2023.
První čtení proběhlo 31. května 2023 na 65. schůzi a návrh zákona byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu usnesením číslo 649. Lhůta k projednání výbory byla určena na 24 dní, tedy zkrácena o 36 dní. Garančním výborem byl určen rozpočtový výbor. Tento projednal návrh zákona a vydal 21. června 2023 usnesení doručené poslancům jako tisk 435/1. Pokud toto usnesení shrnu, tak doporučil schválit tento návrh a současně mne zmocnil, abych informoval o tomto usnesení Poslaneckou sněmovnu.
Dosud v rámci pozměňovacích návrhů byl předložen jediný písemný pozměňovací návrh, a to návrh můj, který je zaevidován pod číslem 2824. Z tohoto důvodu se pak přihlásím do obou rozprav.
Pokud bych mohl obsahově toto shrnout, tak tento zákon novelizuje zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, konkrétně je pak předmětem úpravy zejména odst. 1, 2, 3 v § 132e tohoto zákona. Jak už tady pan ministr zmínil, implementují se dva právní předpisy unijní, a to nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení a směrnice pokud jde o obezřetnostní přístupy ke globálním systémově významným institucím se strategií řešení krize ve více subjektech a metody nepřímého upisování nástrojů způsobilých pro splnění minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky. Zjednodušeně řečeno, cílem této právní úpravy je zajistit harmonizaci řešení při selhání bank, spořitelních a úvěrních družstvech a obchodníků s cennými papíry, kdy se rozšiřuje výčet minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky i na zohlednění osob ve skupině se sídlem mimo Evropskou unii, které by byly určeny jako osoby podléhající řešení krize, pokud by byly usazeny v Evropské unii, ale nejsou. Skupina podléhající řešení krize se skládá vždy z jedné osoby podléhající řešení krize a z jejích dceřiných společností, které však samy nejsou osobami podléhajícími řešení krize. V celé té skupině může být jedna nebo i několik osob podléhajících řešení krize, a to v závislosti na zvolené skupinové strategii řešení krize. Některé z těchto osob pak mohou mít sídlo mimo Evropskou unii, přičemž právě takovouto situaci by novelizované znění zákona o ozdravných postupech mělo řešit, to znamená, i tento subjekt, který má sídlo mimo Evropskou unii, by měl být započítán do souhrnných limitů.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Kohajda a z místa se hlásí pan poslanec Volný. Takže nejprve prosím pana poslance Kohajdu.
Poslanec Michael Kohajda: Já bych si zde dovolil představit pozměňovací návrh, který jsem v písemné podobě předložil a je v systému nahrán pod číslem sněmovního dokumentu 2824 a samozřejmě se vztahuje k návrhu novely, kterou právě projednáváme. Zjednodušeně řečeno, dovoluji si tam navrhnout změny dvou ustanovení oddělených smyslů - podle svého smyslu. V prvé řadě se tam - a samozřejmě je to po spolupráci na Ministerstvu financí - je potřeba předejít situaci, ve které by chyběla právní úprava, pokud by součástí evropské finanční skupiny, jejíž člen, který je osobou podléhající řešení krize a má povinnost podle dosavadního odst. 2, udržoval ten kapitál na konsolidovaném základě, byla hypoteční úvěrová instituce financovaná krytými dluhopisy, která nesmí přijímat vklady ve smyslu čl. 45a Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/59/EU, kterou nelze započítat do konsolidace. A je potřeba dávat také vyjasnění, že při rozhodování podle § 129d odst. 2 dochází k plnému posouzení všech odpovídajících skutečností orgánem příslušným v řešení krize. To je ten první bod onoho pozměňovacího návrhu.
Druhý bod pozměňovacího návrhu, jeho odůvodnění bych vysvětlil tak, že je potřeba vyjasnit, že při rozhodování podle § 134 odst. 1 dochází k plnému posouzení všech odpovídajících skutečností orgánem příslušným v řešení krize.
A pak následně v příloze číslo 3 se zpřesňuje text tak, že nejvyšší částka k možnému rozdělení se snižuje o jakoukoliv výplatu provedenou v souvislosti s opatřením uvedeným v § 26 odst. 7 písm. a až c tohoto zákona.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Z místa se hlásí do obecné rozpravy - do podrobné, pardon, obecné rozpravy - pan poslanec Volný. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Volný: Paní předsedající, kolegové, děkuji za slovo. Já bych zde chtěl přednést stanovisko klubu ANO. Jelikož skutečně je důvodem navrhované právní úpravy implementace některých pravidel zavedených nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2022/2036 ze dne 19. října 2022, kterým se mění nařízení Evropské unie číslo 575/213 a směrnice 2014/59/EU. Je pravdou, že toto nařízení, nebo tato operace se buďto vůbec nebo jenom malinko dotkne českého bankovního sektoru, proto hnutí ANO bude hlasovat pro přijetí této novely. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Zeptám se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Zeptám se na závěrečná slova, zda je zájem? Není tomu tak.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Kohajda. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Michael Kohajda: Děkuji ještě jednou. Rád bych se tímto v podrobné rozpravě přihlásil ke svému písemnému pozměňovacímu návrhu, který jsem nahrál do systému pod číslo sněmovního dokumentu 2824 a jehož poměrně podrobné odůvodnění jsem zmínil v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Zeptám se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v podrobné rozpravě? Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu tedy končím.
Žádné návrhy nepadly, končím tedy druhé čtení tohoto návrhu.
A dostáváme se k bodu
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.