Středa 13. září 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neautorizováno !

 

(pokračuje Klára Dostálová)

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání
na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 277/2009 Sb.,
o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 405/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele pan ministr financí Zbyněk Stanjura, který je již připraven a já mu uděluji slovo, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Stejně jako v předchozím případě tento návrh zákona představuje plně implementační předpis. Implementuje nařízení Evropské unie o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru. Ta je známa pod anglickou zkratkou DLT. Pilotní režim spočívá v tom, že se rozšíří okruh osob, které budou moci vést evidenci cenných papírů, jsou-li tyto cenné papíry vedeny na DLT. Takže kromě centrálního depozitáře to nově mohou být také burzy a obchodníci s cennými papíry.

Nařízení stanoví maximální hodnotu evidovaných nebo obchodovaných finančních nástrojů v pilotním režimu. Zákon pak zmocňuje Českou národní banku stanovit nižší mezní hodnoty, pokud si to vyžádá situace na trhu v České republice. Dále se opravuje definice investičního nástroje tak, aby zahrnovala i investiční nástroje vydané s využitím technologie distribuovaného registru.

Zatím nepadl žádný pozměňovací návrh. Pokud se tak nestane ani v podrobné rozpravě, tak bych v podrobné rozpravě navrhl, aby se garanční výbor, v tomto případě rozpočtový, dále už tímto tiskem nezabýval. Jedním z důvodů je, že implementační lhůta uplyne 23. září letošního roku. To znamená, pokud to nebude muset být v garančním výboru, pokud nepadne pozměňovací návrh, tak ji skoro dodržíme. To zpoždění bude velmi malé. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 405/1. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Michael Kohajda, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Kohajda: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážená paní ministryně, vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi jenom, abych krátce shrnul dosavadní proces. Jedná se o Vládní návrh novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Vláda nám předložila tento návrh 22. března tohoto roku a byl nám rozeslán jako tisk 405. Jak už tady zaznělo z úst pana ministra, lhůta pro implementaci je do 23. 9. 2023. To znamená, nestihneme ji, ale doufejme, že pouze o několik dní. První čtení zde proběhlo 30. května na 65. schůzi. Návrh zákona byl přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu usnesením 644. Lhůta k projednání výbory byla určena na 25 dní, tedy zkrácena o 35 dní. Garanční rozpočtový výbor projednal tento návrh zákona a vydal dne 21. 6. 2023 usnesení doručené poslancům jako tisk 405/1. Pokud to shrnu, tak doporučuje schválit tento návrh a současně zmocňuje mne, abych s tímto usnesením seznámil na schůzi Poslanecké sněmovny všechny své kolegy, což tak nyní činím. Jak pan ministr zmínil, já jsem to nyní taktéž kontroloval. Žádný pozměňovací návrh zatím nebyl předložen.

Co se týká věcné stránky, jak již tady zaznělo, jedná se o změnu několika ustanovení, a to zejména v zákoně o podnikání na kapitálovém trhu s cílem implementovat nařízení Evropského parlamentu a Rady o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru, takzvaný DLT PILOT, který si klade za cíl propojit tradiční finanční služby a výhody blockchainové evidence.

Dále jsou v návrhu obsaženy změny v zákoně o pojišťovnictví, které mají vést ke změně vymezení velkých pojistných rizik a částek absolutní dolní meze pro výpočet minimálního kapitálového požadavku. Pilotní režim pro tržní infrastruktury založené na technologiích distribuovaného registru by měl být umožněn ve třech oblastech. To sice v oblasti mnohostranného obchodního systému, v oblasti vypořádacího systému a v oblasti obchodního vypořádacího systému.

Cílem navrhované právní úpravy jsou úpravy definice finančního nástroje tak, aby obsahovaly výslovně také i nástroje vydané s využitím technologie distribuovaného registru a upravit pravomoc ČNB vydat opatření obecné povahy ve vztahu k pilotnímu režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru a provázat tuzemskou platnou právní úpravu s nařízením o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru.

Vymezení velkých pojistných rizik a stanovení částky absolutní dolní meze pro výpočet minimálního kapitálového požadavku lze provést pouze zákonné, a proto v tomto návrhu je i obsažena tato změna.

Stejně tak jako pan ministr se domnívám, že vzhledem k tomu, že nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy, mohli bychom pak postupovat podle § 94a odst. 4 jednacího řádu, tedy rozhodnout, aby se garanční výbor tímto návrhem už nezabýval, což navrhnu v podrobné rozpravě.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku pana poslance Ferance. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, dámy a pánové, já jenom k tomu, co už bylo řečeno, co říkal pan ministr a co říkal pan zpravodaj. Už z toho, co bylo řečeno, je to skutečně velmi, velmi, odborná záležitost, tady tento zákon. Jak už bylo řečeno, je tam implementace nařízení. Ocituji přímo z důvodové zprávy: "Cílem tohoto nařízení je umožnit na přechodnou dobu šesti let obchodování a vypořádání transakcí s investičním nástrojem režimu tržních infrastruktur založených na technologii distribuovaného sdíleného registru DLT tržní infrastruktury, který má představovat určitý zjednodušený systém provádění těchto transakcí." Potom se k tomu vrátím.

Jak už bylo řečeno, obsahuje i novelu zákona o pojišťovnictví, kde se zvyšují určité limity minimálního kapitálového požadavku pojišťovnám a zajišťovnám. Říkám, že je to velmi odborná záležitost. Za klub ANO my s tímto zákonem problém nemáme. Dokonce ano, souhlasíme s tím, aby se to už neprojednávalo znovu v rozpočtovém výboru. Jenom bych se chtěl zeptat na dva dotazy a to buď pana ministra, nebo pana zpravodaje, o kterém vím, že se zabývá finančním právem a těmito záležitostmi, tak jenom trošku vysvětlit. První poznámka, ale to je spíš to, jak se mění ty limity u pojišťoven a zajišťoven. Je to prostě reakce na inflaci. Já jsem se díval, je to nějakých 8 %. Předpokládám, že to je asi nějaké evropské řešení, protože víme, že naše inflace byla poněkud vyšší, ale předpokládám, že to je vlastně nějaká průměrná evropská inflace.

Ale ten druhý dotaz. Co si od zavedení těch nových instrumentů slibujeme v rámci českého kapitálového trhu, co to může přinést? Kromě toho, že, jasně, plníme nařízení. Co od toho očekáváme, že se změní? Jenom jestli je nějaká představa. Ale říkám, my s tímto zákonem problém nemáme, včetně toho, že se nemusí... Ale rád bych slyšel nějaké vysvětlení, protože skutečně se jedná o velmi, velmi, odbornou záležitost. Děkuji. Jestli pan ministr nebo pan zpravodaj, to nechám na vás.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Hrnčíře. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji vám za slovo. Já jenom v krátkosti taky řeknu pár slov k tomu, co tady zaznělo. Je to implementace evropské směrnice o technologii sdíleného registru. Já jenom v rychlosti. Možná ne úplně všichni vědí, co to znamená nebo k čemu je to dobré. Dneska vlastně máme různé formy nástrojů, kdy se dá obchodovat, platit různě přes telefony, tablety a nevím, co všechno. V podstatě tady ta technologie je potřebná především tam, kde třeba potřebujete v krátkém čase větší interakci vícero uživatelů pro nějaké obchodování. Typicky je to potřeba pro kryptoaktiva nebo oblíbené kryptoměny. Pokud budete obchodovat s těmito produkty, samozřejmě k tomu je tady ta technologie potřebná.

Samozřejmě tato implementace dává nové možnosti České národní bance, aby i nad tímto trhem dokázala efektivněji dělat svůj dohled, takže v podstatě to považujeme za prospěšnou věc a nemáme s tím problém a podpoříme. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího neeviduji - ano, hlásí se pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Já bych si dovolil jenom zareagovat, byl jsem k tomu vyzván. Z mého pohledu se jedná o prospěšnou věc, je to pilotní režim, který vlastně vzhledem k rozvoji kryptoaktiv a blockchainů a jeho používání je pro nás nutné v tom - obecně teď, protože je to unijní úprava, aby Evropská unie byla schopná reflektovat v té regulaci vývoj trhu a té technologie. Je to pilotní režim, je to zkušební režim. V různých státech se to řeší různými způsoby. Existují takzvané sandboxy, to znamená speciální ověřovací režimy, které orgán dohledu povolí konkrétnímu subjektu, aby ověřil nějakou technologii. To jsou způsoby, kterými jdou řekl bych trošku progresivnější státy. A je to vlastně systém, kdy nechceme v určité službě nebo do určitého sektoru pustit z nuly na sto, ale chceme nechat ověřit ten postup pod orgánem dohledu, pod nějakou kontrolou průběžnou. A až se vyhodnotí, jestli ten postup je vhodný nebo ne, poskytování těchto finančních služeb v moderní technologii, tak se třeba přistoupí k celé regulaci.

Já za sebe musím říct, že tohle je samozřejmě dobrá věc jak z hlediska unijního, protože jsme schopni konkurenceschopní vůči Spojeným státům, vůči třeba asijským zemím, tak z hlediska České republiky. Je samozřejmě otázka, kolik subjektů u nás ten pilotní režim využije. To těžko dopředu odpovídat. Ale věřím tomu, že když tady ta možnost bude, která samozřejmě je vyžadována i tou unijní úpravou, takže my z tohoto pohledu nemáme jinou cestu, tak že to bude možnosti pro české subjekty, které v rámci blockchainů jsou dosti dopředu. Víme, že u nás například těch trezorů na blockchainové měny jsme jednou z hlavních zemí, která vynalezla a produkuje a komerčně uplatňuje tyto věci, tak myslím si, že objeví se jednotky firem, které tuto možnost využijí.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A mám zde faktickou poznámku pana poslance Ferance. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedkyně. Já děkuji panu zpravodaji za vysvětlení. Myslím, že to... A já se zeptám na rovinu, nebo respektive, mluvil jste tady o kryptoměnách. Já jsem člověk konzervativní, já těmto věcem absolutně nevěřím a nehovím a tak dále, ale ten dotaz zní: Toto opatření, když to zavedeme, ulehčí obchodování (nesrozumitelné) s kryptoměnami (?), nebo zavede nějaký prvek kontroly tady do těchto operací? Ptám se... Asi jste pochopil ten dotaz.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A znovu pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: V každém případě ten pilotní režim bude pod dohledem České národní banky. To znamená ta kontrola tam bude dostatečná. Podle mě i vzhledem k tomu, že to bude řekl bych případně individuální případ, ta kontrola bude dostatečně podrobná. Já bych se toho nebál. A ulehčí to to, že jakmile je to obchodováno v rámci kryptoaktiv, tak samozřejmě i ty vypořádací systémy by měly odpovídat tomu, s čím se obchoduje, což tohle by mělo umožnit, protože v rámci toho DTL budou i vypořádací systémy.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Tak děkuji. A zeptám se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím. Zeptám se na závěrečná slova. Má zájem pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Já bych rád ještě v podrobné rozpravě... (Ozývají se hlasy, že je obecná rozprava.)... v obecné.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Teď jsou závěrečná slova k obecné. Takže není zájem o závěrečná slova v obecné rozpravě. Otevírám tedy podrobnou rozpravu a hned dávám slovo panu zpravodaji. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Omlouvám se, že jsem to uspěchal. Tady bych jenom zopakoval svůj návrh, abychom dle § 94a odst. 4 našeho jednacího řádu již rozhodli o tom, aby se garanční výbor tímto návrhem nezabýval nadále, protože nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Během vašeho vystoupení jsem už gongovala pro kolegy, aby se dostavili do sálu.

Zeptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v podrobné rozpravě? Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu tedy končím.

Opět se zeptám na závěrečná slova? Nevidím zájem. Padl tedy návrh na to, aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval podle § 94a odst. 4.

Ano, vnímám zájem o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásila, ještě znovu zagonguji pro kolegy. Prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami. Počkáme, protože kolegové stále dochází do sálu.

 

Jenom při příchozí opakuji, že se budeme zabývat návrhem, aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval podle § 94a odst. 4. Počkám, až se ustálí počet přihlášených.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 178, přihlášeno 118 poslankyň a poslanců, pro 115, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

A já končím druhé čtení tohoto návrhu. Dostáváme se k bodu číslo

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP