(15.00 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Takže vrátím se k tomu nepochopení anebo nevůli, kde vláda místo toho, že bere peníze důchodcům a chce brát zaměstnancům a chce, aby lidi platili vyšší daně, všichni, i studenti, tak nechápe, že se má starat o příjmy. Ano. A je pravda, že ty příjmy se nerozpočtují. Je to sice nepochopitelné, ale je to tak. Protože každá domácnost nebo firma funguje tak, že mám příjmy, a potom, pokud samozřejmě se nechci zadlužovat, tak musím žít podle příjmu.

Další velká kapitola nepochopení a neschopnosti vlády jsou evropské fondy. To je jako neuvěřitelné, že o tom se vůbec nemluví. Když jsme my byli ve vládě, tak jsem trénoval často paní ministryni financí, aby mi řekla, kolik má v tom peněz. A ona samozřejmě to říkala ministrům. Protože ten systém je nenormální. Ten systém je takový, že evropské dotace stát zálohuje, takže nejdřív dá peníze a potom jde do Bruselu žádat o peníze. Ano? Nenormální, ne? Kdyby stát chtěl mít lepší cash flow... Ale je to takový systém, tak to funguje. Nemá to sice logiku. Takže kdyby to stát samozřejmě nechtěl financovat, tak nejdřív požádá a dostane - nedostane a potom vyplatí.

My když jsme nastupovali v roce 2014, tak jsme zdědili v podstatě to programové období 2007 až 2013 a ty peníze nebyly vyčerpané. Nebudu se vracet do historie, kdy tradiční demokratické strany, když zjistily, že existují nějaké evropské fondy a dotace, které tak panu premiérovi vadí, a to je výmysl Bruselu samozřejmě, tak si pamatujeme ty aféry, IROPy a všechno možné. Museli jsme vracet 38 miliard do Bruselu, protože ty prostředky byly hlavně určeny na to, aby se rozkradly.

Programové období 2014 až 2020 vyjednával pan premiér Nečas. Vyjednal 648 miliard. Ano? A to programové období, samozřejmě tam je ten systém N+3, to znamená, že ty peníze se musí vyčerpat do konce roku 2023. A já jsem tedy četl nějakou rizikovou analýzu od pana Bartoše, MMR, kde mluví, že je tam riziko nedočerpání 5 miliard, možná víc. Ano? A hlavně tam vlastně zbývá ještě certifikovat, to znamená, požádat Evropu o 128 miliard. A tyto peníze z Evropy vcházejí do našeho rozpočtu, to znamená, všechny peníze z Evropy jdou do českého rozpočtu, kde potom jdou na důchody nebo na všechny náklady státu, takže proto je to důležité. A pokud vím, tak kromě těchto necertifikovaných peněz, tak je tam spoustu peněz na cestě. Takže to jsou příjmy rozpočtu, o které podle mých informací se moc ani pan premiér, ani ministři nestarají. Ano? To znamená, že teď by mělo být to tempo až 15 miliard měsíčně. A místo toho, aby všechno, co má ruce a nohy, účtovalo a certifikovalo a honili to, tak podle mých informací se nic takového neděje. A to je to období minulé, kde podle mého názoru je skutečně, nevím přesně, ale může to být 150 až 200 miliard do rozpočtu. Ano? Ale o tom nikdo nemluví. A pokud já vím, tak se o to nikdo moc nestará, místo toho, aby na každé vládě ministři informovali, jak jsou na tom, kolik toho podali, co je ohroženo.

Programové období 2021 až 2027, to jsme vybojovali my. Ano, čtyři noci a pět dní jsem blokoval Evropskou radu. Získali jsme téměř o 1,6 miliardy eur peněz navíc, to bylo 42 miliard, a celkově je to 980 miliard. A toto nové období - z těch 980 miliard zatím se čerpá jenom 50, to je 5 %. Takže čerpá se špatně, protože se zkrátka tomu nikdo nevěnuje. No, a to je strašně důležité, protože my jsme samozřejmě v rámci těchto peněz měli projekt REACT-EU. A to byl velký boj na vládě, kde jsme bojovali, ano, MPSV. Ale já jsem podporoval Ministerstvo zdravotnictví. A z původních peněz, z 11 miliard, jsme nakonec přidělili 22 miliard apoliticky - upozorňuju, apoliticky. I malé nemocnice jako Nymburk dostaly 150 milionů, Chomutov - stavěla se nová nemocnice za 900 milionů a tak dál. Takže zdravotnictví bylo pro nás vždycky na prvním místě, na rozdíl od pana ministra Stanjury. Když jsem byl na konferenci o zdravotnictví, kde se ho ptali, jestli tedy zdravotnictví má prioritu, tak řekl, že nemá. No tak velká škoda, že paní Černochová není ministryně zdravotnictví. Moc tedy nechápu, proč ta 2 % jste schválili už na příští rok, ale k tomu se ještě dostanu, a ne, jak jste měli v programu 2025, protože to zdravotnictví a ty investiční plány, co jsme tam měli, a těch 22 miliard nakonec, tak mám radost, že se to povedlo, a doufejme, že to všechno dopadne.

Proč o tom mluvím? Protože pan Bartoš vůbec nepochopil svoji roli, respektive možná ani pan premiér. Za naší vlády byl jasný příkaz všem ministrům, že všichni mají hlásit převis. To znamená, když se vypíše nějaká soutěž, a teď velice konkrétně budu mluvit o výzvě 111 IROP, a to jsou peníze na základní školy. Základní školy, které... Teď je malá kapacita. Můžu ještě mluvit o tom, kolik jsme dali peněz do programu od června 2014 na Ministerstvu financí do kapacity škol a školek a sportovních hal a tak dále. V momentě, když výzva měla převis, tak ten ministr měl ode mě příkaz, že mě má informovat, ano?, abychom společně šli za ministryní financí Schillerovou a řekli: Hele, tady jsou investice. Investice znamenají navýšení HDP. Investice znamenají inkaso peněz pro státní rozpočet, tak ty musíš ty prachy najít zkrátka. No. Tak teď tu máme na stole... A potom, co tedy Klára Dostálová, která samozřejmě se v tom vyzná velice dobře, pomohla panu ministrovi Bartošovi nějak dodělat ten stavební zákon, tak by bylo dobré, kdyby šel k ní na školení. Protože v rámci té výzvy 111 IROP na základní školy podle mých informací přidělili 2,2 miliardy a přihlásilo se 6,3 miliardy, to znamená, že 4,1 je nepokrytých. A samozřejmě za naší vlády jsem to okamžitě řešil. A samozřejmě by bylo dobré, kdyby pan ministr Bartoš pochopil, co je to přezávazkování. Jo? Dostálová ho to naučí. No, a on to neřeší. Dokonce jsem četl teď někde, jak se tváří vláda, že bude šetřit, že on nebude vypisovat výzvy! No, co to je, proboha? Co to je! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP