(17.30 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a jenom doplním, že členové vlády nemusí se obracet na poslance prostřednictvím předsedajících.

A nyní paní poslankyně Karla Maříková, připraví se, pokud je přítomen, pan poslanec Koten. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, od 1. března 2024 by se měly zdražit dálniční známky, ovšem jen pro automobily se spalovacími motory. Pro hybridy budou za hubičku a pro elektromobily budou dokonce zcela zdarma. Znamená to snad, že elektromobily a hybridy poškozují dálnice méně? Protože princip dálniční známky je to, že je daní za opotřebení dálničních sítí. Nebo se snad začnou elektromobily po dálnicích vznášet?

Vy jste v médiích řekl, že chcete přispět k tomu, aby se po silničních sítích pohybovala auta s menšími důsledky na životní prostředí. Z provozu osobních automobilů pochází jen něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Elektromobily neprodukují žádné emise za jízdy, opomeneme-li například otěr z pneumatik, jenže předtím, aby mohl jet, se musí nejdříve vyrobit, musí se pro něj vyrobit baterie, do které potřebujeme lithium a kobalt. Pak jste někde zapomněl na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie, a poté, co baterie doslouží, musí projít procesem likvidace. Odhaduje se, že vozidlo s dojezdem 400 kilometrů produkuje o 68 % více emisí při výrobě ve srovnání s výrobou vozidla s benzinovým motorem. Opravdu se chcete podílet na likvidaci automobilů se spalovacím motorem, což by ohrozilo existenčně řadu lidí, kteří u nás osobní automobil nepoužívají jako nějaký luxus nebo pro zábavu?

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času a nyní vystoupí pan ministr dopravy Martin Kupka. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážená kolegyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím, že mě rozhodně nikdo nemůže podezřívat ze zaslepené vášně pro elektromobilitu. Vnímám ale i na základě odborných zahraničních expertiz, že skutečně i v úhrnu a s uvážením všech aspektů je doprava v elektromobilu opravdu o něco šetrnější vůči životnímu prostředí než jízda spalovacím motorem. Ale zároveň bych nikdy nepodepsal například normu Euro 7 v té původní podobě, která by skutečně znamenala ohrožení pro evropský automobilový průmysl a znamenala by ohrožení spalovacích motorů, které v současné době v té nejmodernější verzi jsou významně šetrnější k životnímu prostředí například než spalovací motory, které se vyráběly před mnoha lety.

Co se týče ceny dálniční známky, tady dochází ale už k významné změně, protože v současné verzi i hybridy, které ale produkují zejména při jízdě po dálnici pochopitelně i skleníkový plyn, tedy oxid uhličitý, měly zcela zproštění od poplatku. V tuto chvíli je to v souladu s evropskými předpisy - nebo bude to od 1. března - 25 %. V případě bateriových elektrických vozidel, plně bateriových elektrických vozidel tak ten poplatek zůstane nadále nulový jako forma, o které nerozhodla tato vláda, ale který se v českém prostředí vyskytuje už nějaký čas. Zároveň se domnívám, že s postupem rozvoje elektromobility půjde také postupně o změnu i podmínek z hlediska zpoplatnění.

Co se týče zátěže samotných dálnic a zpoplatněné sítě, platí, že čím je vozidlo těžší, tak tím větší opotřebení je. Významný rozdíl se dostavuje ale až u významně větších vozidel s nákladem, kde opravdu je možné hovořit až o exponenciálním zatížením nebo exponenciálním dopadu na stav dálniční sítě. Rozhodně není možné v tomto směru sledovat rozdíl významný mezi například velkou limuzínou a malým elektromobilem a podobně. Nicméně platí, že z hlediska postoje české vlády budeme nadále podporovat co nejvyváženější rozvoj mobility obecně, kam patří i náš jednoznačný odmítavý postoj vůči Euro 7 a vůči v tomto směru technicky nerealizovatelnému tlaku na větší rozvoj elektromobility. Navíc v případě normy Euro 7 dochází dokonce i k tomu, že se terčem regulace stávají i samotné elektromobily.

Jsem přesvědčený o tom, že náš pohled na mobilitu obecně má vyjadřovat prostě zdravý rozum, že v tomto směru máme postupovat tak, abychom neohrozili nikoho z těch, kteří využívají současná auta se spalovacími motory, ani ty, kteří se rozhodli pro jakoukoliv formu alternativního pohonu. Máme postupovat tak, abychom zároveň dokázali, a to je vlastně to nejpodstatnější, splatit dramatický dluh České republiky vůči nedostavěné dálniční síti. V posledních letech dochází k výraznému navýšení investičních prostředků, a pokud se podaří i v příštích letech investice posilovat, tak je reálné, aby v roce 2033 základní dálniční síť byla dostavěná. Veškerý výnos z dálničních známek míří právě do dopravní infrastruktury, na údržbu a samozřejmě i na investice. Všechny peníze, které motoristé zaplatí za dálniční známky, tedy mohou přímo vidět v podobě nových rozestavěných úseků dálnic i v podobě udržované dopravní sítě. Je také zjevné, a je to i výsledek expertiz ze zahraničí, že česká dálniční síť se nejenom rozvíjí co do rozsahu, ale i co do kvality, a já pevně doufám, že v tomto případě zvýšený poplatek, který odpovídá inflační míře za dvanáct let, kdy se s dálniční známkou nic nedělo z hlediska výše poplatku (Předsedající: Čas.), bude pro rodiny únosný.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a paní poslankyně položí doplňující dotaz. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Tak, pane ministře, v jakém autě vás vozí na ministerstvo a z ministerstva? Mám pocit, že to je v autě se spalovacím motorem. Není to tak trochu pokrytectví, že jste takový ochránce životního prostředí? Tímto krokem se vlastně podílíte na likvidaci aut se spalovacím motorem. Většinou tato auta mají právě lidé, kteří to nemají jako luxus a nemohou si dovolit si jít koupit nový elektromobil. A byl to váš pan premiér, jehož větu právě o luxusu jsem použila v závěru své interpelace. A byl to také váš pan premiér, který tvrdil, že by to byla úplně nehoráznost, kdybyste se postavili pro zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. A na druhou stranu vy tady tvrdíte, jak jste proti, ale bylo to za vašeho předsednictví, kdy se to právě v Evropské unii odhlasovalo, že dojde k zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a prostor pro reakci pana ministra.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: A byla to právě Česká republika, která se jako první mezi členskými státy postavila proti představené podobě normy Euro 7. Byli jsme první, kdo začal bít na poplach. Popsali jsme problémy normy Euro 7, která by skutečně mohla znamenat, že by ti, kteří mají nejhlouběji do kapsy, mohli obtížně obnovit například svůj vozový park, mohli si koupit nové auto se spalovacím motorem třeba v té kategorii nejméně nákladné. A byla to také česká vláda, která začala organizovat spojenectví dalších států, skupinu stejně smýšlejících zemí, které stoji proti normě Euro 7 v té předložené podobě. A jsem navíc přesvědčený, že v tomto směru se nám podaří racionální pohled prosadit a že norma Euro 7 ve výsledku platit nebude. A nebude-li platit, znamená to zároveň, že se podaří udržet i evropským automobilkám výrobu vozidel se spalovacími motory po nějaký čas, a to v podobě, která je mimochodem vůči životnímu prostředí skutečně šetrnější než vozidla, která se vyráběla před mnoha lety. V tomto směru je ten náš pohled rozumný, je odpovědný i ve vztahu k životnímu prostředí, protože jsme třeba přesvědčeni také o tom, že pokud by norma Euro 7 začala platit, dopady by se obrátily i proti těm, kteří v tuto chvíli bojují za ochranu životního prostředí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP