(17.20 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Ale Martin Kolovratník neodpověděl na to podstatné. On argumentoval tím, že to je ze dne na den. Snížili jsme daň ze dne na den? Nebo se na to musel někdo připravovat? Snížili jsme ze dne na den. Mělo to být do 30. září. S čím počítali dopravci? Kdy jsme to prodloužili? Měsíce před 30. září, nebo ze dne na den? Ze dne na den na konci září. To znamená, to je ta nerovnoměrnost, dolů to jde ze dne na den, to jde, nahoru to nejde. Když se pohne cena ropy o dva centy, tak se to okamžitě projeví na ceně, protože stoupá cena ropy, když klesá cena ropy, tak slyšíme argument: to musíme pomalu promítnout, máme nakoupené zásoby. Nikdy nemají zásoby v okamžiku, když se zvyšuje cena ropy, vždycky jsou nakoupené zásoby v okamžiku, když se snižuje cena ropy.

A je to legitimní otázka, s čím počítali ti dopravci? S jakou cenou, když říkáte, že s 34 nepočítali? S čím počítali v těch plánech? Opravdu tady byly, četli jsme v prosinci nebo v listopadu odhady, že nafta bude stát v květnu 31,50? To je pozitivní překvapení. Když je to pozitivní překvapení, tak proč ho máme ještě dotovat? To je falešný argument.

Vy znáte nějakou dopravní společnost, která uzavřela smlouvu například s Pardubickým krajem nebo s městem Pardubice, která kalkulovala cenu na 32 korun včetně daně? To odpočteme, aby tam byla ta cena bez daně. Ano nebo ne? Já takovou společnost neznám. Tak neříkejte, když ta cena i po zvýšení daní bude nižší, než s čím kalkulovali, bude pořád nižší, že to je v neprospěch. Ano, bude nižší zisk, ale nemáme garantované ústavní právo na zisk. Když je zisk v pořádku - státe, ruce pryč, když je ztráta - státe, postarej se. A pak ještě slyším, že máme vysoké deficity. To nejde dohromady.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Dále na řadě pan poslanec Lochman. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji. Nebojte se, budu se snažit to zkrátit. Já jenom, že tu od pana Kolovratníka zaznělo, že jsme nepomohli dopravcům v minulém roce. Tak já jenom, že cena byla na čtyřiceti osmi, po tom, co byla zavedena snížená spotřební daň, to padlo na 43 korun, nejprve tedy ta koruna a půl a potom následoval trend, a poslední kvartál v roce, kdy se pohybovala cena mezi 45 a 43 korunami, to potom skončilo na 37,7 v průměru. Takže pokud říkáte, že jsme jim nepomohli, tak tady něco nesedí, protože ta cena se snižovala a potom už jenom padala a padala.

A pak Kobza říkal, že bychom měli daně snižovat. To je fajn, ale já bych potom chtěl vědět, jak potom zaplatíme školy, školky, dopravní obslužnost a tak dále. A zajímalo by mě, když pan Kobza říká, že by se měly daně snižovat, kolikrát navrhl snížení spotřební daně v minulém volebním období nebo v tomto.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Posledním přihlášeným je pan poslanec Munzar s faktickou poznámkou. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych chtěl zareagovat na pana kolegu Kolovratníka, vaším prostřednictvím. Vlastně navážu na ta poslední slova, co říkal pan ministr. Každý dobrý hospodář musí počítat s tím, že někdy jsou roky dobré, bohaté a někdy jsou bohužel roky těžké a chudší, a v případě těch roků těžších a chudších, což byl minulý rok, nemůže očekávat, že za něj všechno převezme stát. Já si pamatuji, jak jsme my osobně společně diskutovali třeba v médiích o tom, jestli vláda dělá dost. Vy jste zpochybňovali vlastně snížení spotřební daně, říkali jste, že to je málo. Zapomíná se na to, že jsme třeba pomohli tím, že jsme odpustili část silniční daně, kterou jsme mohli odpustit, za malá osobní auta. Stát udělal v té chvíli to, co měl. Kdybychom šli vaší cestou, co jste nám radili, a šli cestou Maďarska, tak jsme tady měli nedostatek pohonných hmot. Teď od vás slyšíme, že zase koruna padesát je velký problém na spotřební dani, ale v tuto chvíli zase musíme myslet na zdraví veřejných financí a na to, co si stát může dovolit.

A jen poslední poznámka. Když slyším, jak je to třeba v zahraničí, tak si uvědomme, že třeba Německo, které jste nám dávali za příklad, o kolik snížilo spotřební daň, a to to snižovali z nižší základny, ji vrátili po třech měsících nazpátek.

Takže si myslím, že tady vláda držela velmi dlouho tuto sníženou daň. Uklidnily se ceny pohonných hmot, takže v tuto chvíli je zase čas myslet na veřejné rozpočty. Já jsem také zastáncem nízkých daní, také bych měl rád nižší daně, ale zároveň se musí myslet na zdraví veřejných financí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Dále s faktickou poznámkou pan poslanec Mašek. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně, kolegové, já bych chtěl zareagovat na pana ministra Stanjuru, který se tady zmínil, že my bychom vlastně poškozovali státní finance, státní rozpočet. Já bych chtěl jenom připomenout, pane ministře, měl jsem tu čest vám dělat místopředsedu v covidové komisi v minulém období. Tam jste nás tlačili do náhrad, a když jsme se na to téma bavili, tak jste říkal: No, to je váš rozpočet, protože já jsem také namítal, že to poškodí státní rozpočet. Tak to jenom chci pro připomínku, že se některé věci obloukem vracejí.

Ještě bych chtěl připomenout jednu věc. My jsme za uplynulý rok, jestli mám dobré informace, a my máme stále výjimku na dovoz ropy z Ruské federace, přivezli zhruba o 800 000 tun více, takže abychom si to tady nemalovali, v čem třeba klesá cena potom nafty do našich dieselových motorů, takže ono těch souvislostí je tady víc. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. S přednostním právem se nyní přihlásila paní předsedkyně Schillerová. Paní předsedkyně, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuju za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, no, my chceme hlavně reálné schodky. My bychom chtěli, aby prostě rozpočet na rok 2023 byl reálný. To je to, po čem tady pořád a nejvíc voláme a já pravidelně na každé schůzi. A my jsme nezrušili, pane poslanče Lochmane prostřednictvím paní místopředsedkyně, my jsme nezrušili EET, to jste si zrušili vy. My jsme nerezignovali na boj s šedou ekonomikou. Kdypak nám zasyčela naposledy daňová kobra, kdypak jsme slyšeli něco o boji s transferovými cenami a tak dále? Nic, nic, nic. Takže prosím, začněte a zameťte si před vlastním prahem.

Dovolte mi, 1. června to bude rok, co tato pětikoaliční vláda oznámila snížení spotřební daně z benzinu a nafty o korunu padesát a podle Ministerstva financí tento krok měl vést ke snížení konečných cen pohonných hmot pro spotřebitele o korunu osmdesát za litr paliva, neboť pumpaři díky snížení spotřební daně odvedou do kasy i nižší DPH. V září loňského roku pak vláda rozhodla o prodloužení tohoto opatření s tím, že ho v platnosti nechá až do konce roku 2023. A my prostě říkáme, že sliby této vlády mají váhu asi jako pápěří. Připravíme konsolidační balíček, dvě třetiny budou úspory na výdajové straně, realita: 80 % tvoří prachsprosté zvyšování daní; nebudeme zvyšovat daně, realita: zvedneme vám daně o 70 miliard každý rok, a snížení spotřební daně na naftu do konce roku 2023, to byl další slib, realita: je 16. května 2023 a vláda posílá do Sněmovny novelu, která má už před letními prázdninami vrátit daň na pohonné hmoty, myslím teď spotřební daň, tam kde byla.

Člověk nemusí být ani žádný insider, aby tušil, co je hlavním důvodem tohoto spěchu. Pokladní plnění státního rozpočtu, jehož roční deficit je naplánován panem ministrem, vládou, touto Sněmovnou, samozřejmě stranou pětikoalice, na 295 miliard korun, což se v těchto dnech limitně přibližuje svému celoročnímu limitu. Už na konci dubna jsme byli na 200 miliardách korun. A jak, dámy a pánové, ti, co se zajímáte, členové rozpočtového výboru, víme, květen patří i díky vratkám na dani z příjmů fyzických osob k fiskálně náročnějším měsícům. Jinými slovy, Česká republika se v důsledku krátkozrakých rozpočtových triků, na které tady upozorňuji přes půl roku, v podstatě dostává do velkých problémů a pravděpodobně se přibližuje hranici platební neschopnosti a závažných likviditních problémů. Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp, říká stará pranostika.

Samozřejmě těch 800 milionů korun každý měsíc, které snížení této spotřební daně státní rozpočet stojí, vládě nyní akutně chybí, já tomu rozumím, takže přichází do Sněmovny se záměrem na porušení x-tého slibu ze svých slibů v pořadí, protože jí nešlo ve skutečnosti nikdy o obyčejné lidi, kteří si u pump tankují svých 60 litrů měsíčně. Nešlo jí o české řidiče ani minulý rok v červnu, kdy spotřební daň snižovali o korunu padesát, a nejde jí o ně ani teď, když daň v rozporu se svými sliby hodlá zase uprostřed roku před letními prázdninami zvýšit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP