(17.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

A asi poslední argument, a to bude na vás, pane ministře, možná i otázka a budu prosit o odpověď. Teď je ta nafta dole. Všichni si přejeme, aby byla, aby to zůstalo. Ale vzpomeňme si na loňský rok. Co když se to v září nebo říjnu změní? Já vím, že to je hypotetická otázka, ale co když se to v září, v říjnu nebo v listopadu změní a zase bude stát třeba 45 nebo 50 korun? Přijde vláda zase pak s rychlým opatřením a zase tu spotřebku snížíte zpátky o korunu padesát? Asi mi rozumíte, kam tím mířím. Takhle ad hoc z měsíce na měsíc to zkrátka podle našeho názoru není dobré, uvážlivé a i seriózní rozhodování vůči partnerům, kteří s tím pak pracují. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji a vaše vystoupení vyvolalo tři faktické poznámky. Jako první paní poslankyně Zajíčková, ale paní poslankyni nevidím. Pak pan ministr Stanjura. Prosím, pane ministře, s faktickou dvě minuty. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Martin Kolovratník by mluvil pravdu, kdyby cena byla konstantní. Nebo mi chce vážně tvrdit, když mluvil o veřejné dopravě, že ty smlouvy se každý týden aktualizují mezi kraji a dopravci? Tak si najděte, pane poslanče, na internetu třeba, jaká byla průměrná cena nafty v prosinci loňského roku - 37,93 a dneska je 31,38. Šest padesát! Zlevnili to dopravci pro kraje, když je to 6 korun dolů? Promítli tyto změny ceny do dodatků smluv a řekli, teď už je o 6 korun na litr méně, my po vás nechceme tolik? I když tam dáme tu korunu osmdesát, pořád to bude o čtyři padesát méně na litr než v okamžiku, kdy vyjednávali smlouvy. Tak co to je za příběh? To nemůže být jenom jednosměrka: když to je nahoru, zvyšuji smlouvy, když to jde dolů, tak si to nechávám! Takhle se chovají naše kraje? Nepožadují tu slevu? Pokud ne, tak ty podniky mají dostatek prostoru díky příznivému vývoji ceny.

Na rozdíl od vás se nefotím u čerpacích stanic, když jsou nízké ceny. To nebyli poslanci z vládní strany, kteří se fotili. Nevím, proč se dneska nefotíte a neříkáte: Podívejte se, ty ceny jsou dole! Pamatujete si? Myslím, že to bylo vlastně vaše hnutí, kde jste se fotili.

Chcete zpochybnit, že je to o 6 korun méně? Je to promítnuto v těch cenách? Je to promítnuto v těch cenách, co vysoutěžili, ať v soukromém, nebo ve veřejném sektoru, tento pozitivní vývoj cen? Nebo to jde všechno na úkor marží a my si tady říkáme, že koruna osmdesát je hrozná? Byla by to pravda, kdyby cena byla pořád stejná. Kdyby cena byla pořád stejná, tak jsme s tímto návrhem nepřišli. Vy chcete, aby to od 1. ledna příštího roku platilo dál, ta úleva? Pokud ano, je to legitimní.

Taková ta hypotetická otázka, co se stane, když to bude v říjnu 40, 45, 50? Škoda, že jste neřekl 100, jako někteří říkali loni. Dobře, a co se stane, když to bude příští rok v únoru? (Předsedající: Čas, pane ministře.) Když nezměníme zákon, tak to stejně 1. ledna jde nahoru. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Další s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Hrnčíř. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Já bych se chtěl vyjádřit tady k tomu, co tady zaznělo. Ano, ceny nafty jsou na nejnižší úrovni, dostaly se níž, než bylo před konfliktem na Ukrajině. Je to právě díky tomu, že se snížila spotřební daň z nafty, je to i díky silné koruně a konečně se nám podařilo srovnat úroveň sazby spotřební daně tak, jak je v Polsku, Slovensku nebo Maďarsku. Dokonce mezinárodní přepravci zahrnuli do tankovacích plánů právě Českou republiku, kde opravdu ty kamiony, které ve velkém brázdí po České republice, jak všichni víme, začaly tankovat u nás. Možná by bylo lepší, kdyby se vláda postarala o to, aby ty kamiony nejezdily tak přetížené, jak jezdí, a neničily nám tolik silnice. Možná ty pokuty, pokud by skutečně prováděli tu kontrolu řádně, tak by možná převýšily i to, co na té spotřební dani nám teď podle úst pana ministra Stanjury chybí. Možná by to byla lepší cesta a rozhodně nechceme tu spotřební daň zvyšovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času a dále je přihlášen pan poslanec Lochman. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážení kolegové, vážené kolegyně, já si říkám, kam ten populismus může ještě zajít, pane kolego Kolovratníku. Já jsem se díval na to, kolik nám stála nafta, když jsme zaváděli toto opatření: 48 osm korun, 48 korun v tu chvíli. Teď je na 30, 31 podle Kurzů.cz. Jenom abychom věděli, a to jsme v průměru. A koruna padesát je na litr to, co přináší právě snížená spotřební daň.

Já jsem chvilku přemýšlel, protože oba se pohybujeme v dopravě, jestli jste tady za občany, za daňové poplatníky, nebo jestli tady mluvíte za ČESMAD, za dopravce, kteří prostě si na tom dělají mnohem větší marži. A jak už zde bylo řečeno, ano, oni nezlevnili jednotlivé služby, ač mají dneska, jestli se na to dobře dívám, o 17 korun levnější naftu, než měli 1. 7. minulého roku. A vy jste tu říkal, že s čím počítali, my jim to teď bereme. Jak s tím mohli počítat? Přece cena nafty se mění. Na začátku roku byla cena průměrná nafty 37,20, teď je 32, pod 32 korunami. Takže s čím počítali ti dopravci? S 37, nebo s 32? Když nyní tu daň změníme, tak to bude na - pokud ta koruna a půl na tom trhu platí - 33,50 na naftě, takže stále ta cena bude výrazně níž. Mimochodem, v červnu roku 2021 byla cena 31,50, takže my jsme na červnu 2021 po té celé inflaci, kterou jsme tady měli!

Takže já bych opravdu chtěl říct, že jestli máme platit od daňových poplatníků peníze, a je to 800 milionů, téměř miliarda měsíčně, tak to přece nedává smysl. Potom je akorát dáváme cizím kamionům, které projedou republikou, a cizím dopravcům! (Potlesk zprava.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Tak děkuji také za dodržení času. Dále s faktickou poznámkou je pan poslanec Kolovratník a připraví se pan poslanec Kobza. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Prosím, fakt už nás přestaňte nálepkovat s tím populismem a podobně. Není to žádný populismus, pane kolego! A pokud tady zazněl argument, že nezlevnili ti či oni - no, nezlevnili, protože jste je nechali vyhladovět v loňském roce, protože ty ceny byly tak vysoko! Proto jsme se třeba někdy fotili u těch totemů a snažili se poukázat na to, že jste zkrátka nebyli schopni s těmi cenami v loňském roce něco dělat a že řada z těch, kterých se to týkalo, ať jsme tedy v dopravě soukromé, nebo veřejné, zkrátka jeli úplně na hranu, že si třeba sebrali ze svého rozpočtu, ze svých rozpočtů peníze, které měli stranou na investice, a tak dál a tak dál. Tak nás prosím nenálepkujte! Je to náš legitimní názor, že zkrátka měníte pravidla v půlce hry, najednou v půlce roku. To za prvé.

A za druhé už jsem odpověděl i panu poslanci, panu ministru Stanjurovi na to focení. Ať jsme tedy korektní u těch krajů. Uznávám, že to může být někde napůl mezi námi v té argumentaci. Oba dva nebo většina z nás dobře víme, že existují takzvané brutto smlouvy a netto smlouvy. V prvním případě dopravce má vlastně hrazeny jenom náklady, nemá žádný zisk, pak je to na mé straně, jde to tedy za objednavatelem, což je většinou kraj, i tedy větší ztráta, a máte pravdu, že u netto smlouvy se to nemusí týkat samosprávy. Ale tím asi tady zdržovat nemusíme. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní je přihlášen pan poslanec Kobza, připraví se pan ministr Stanjura, následován panem poslancem Lochmanem. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já se budu snažit, vážené kolegyně, vážení kolegové, být velmi stručný. Já bych jenom chtěl připomenout jistého pana Laffera, který definoval souvislost mezi zvyšováním daní a výnosností daní, že od určitého zvyšování daní ty daně začnou prostě klesat v absolutních číslech, ta výnosnost. Koneckonců aféra s takzvanou windfall tax to ukazuje docela zdařile. A já si myslím, že zvyšování daní není cesta, právě naopak. My bychom měli ty daně snižovat! Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní je na řadě pan ministr. Prosím, pane ministře, vaše dvě minuty.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Kdybych chtěl odlehčit to předchozí vystoupení, tak aféra podle pana Laffera. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP