Středa 19. dubna 2023, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze
Předcházející zahájení jednacího dne schůze
(Jednání zahájeno v 9.00 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové a členky vlády, zahajuji další jednací den 63. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás zde srdečně vítám.
Aby byla zaznamenána naše účast, tak vás nejprve všechny odhlásím a poprosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami. Stejně tak žádám, abyste mi oznámili, komu byla vydána karta náhradní. Sděluji, že pan poslanec Jaroslav Dvořák bude hlasovat s náhradní kartou číslo 15.
Dále sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci: Bašta Jaroslav z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Beitl Petr do 14 hodin z pracovních důvodů, Carbol Jiří z celého jednacího dne - je tady opravdu velký hluk, poprosím o přenesení diskusí do předsálí - ze zdravotních důvodů, Exner Martin z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Farhan Kamal od 14 hodin z pracovních důvodů, Fialová Eva do 10.30 hodin ze zdravotních důvodů, Foldyna Jaroslav z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Gazdík Petr do 14 hodin ze zdravotních důvodů, Jílková Marie do 11 hodin z pracovních důvodů, Knechtová Lenka do 14 hodin ze zdravotních důvodů, Kohoutek Tomáš z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Kovářová Věra do 11.30 hodin z pracovních důvodů, Krejza Karel z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Kubík Jan od 9 do 12.30 hodin z pracovních důvodů, Kuchař Jan od 11 hodin z pracovních důvodů, Lacina Jan z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Nacher Patrik od 15 hodin z rodinných důvodů, Novák Marek do 11 hodin ze zdravotních důvodů, Okamura Tomio do 10.30 hodin z pracovních důvodů, Pokorná Jermanová Jaroslava z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Potůčková Lucie od 12 a od 15 hodin z pracovních důvodů, Ratiborský Michal z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Teleky Róbert z celého jednacího dne z osobních důvodů, Válková Helena do 9.30 hodin ze zdravotních důvodů, Vích Radovan z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Vrána Petr do 15 hodin z pracovních důvodů a Ženíšek Marek od 17 hodin z důvodu zahraniční cesty.
Členové vlády: Fiala Petr z celého jednacího dne se omlouvá z důvodu zahraniční cesty, Balaš Vladimír do 15 hodin z pracovních důvodů, Baxa Martin od 18.30 hodin z pracovních důvodů, Bek Mikuláš z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Hladík Petr do 14 hodin z pracovních důvodů, Kupka Martin do 11 hodin z pracovních důvodů, Lipavský Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů a Šalomoun Michal od 12 hodin z pracovních důvodů.
Tímto jsem vypořádala dosud došlé omluvy. Poprosím opravdu o ztišení. Zrekapituluji. Děkuji.
Dnešní jednání zahájíme body z bloku třetího čtení v tomto pořadí: bod 147, azyl; bod 103, školský zákon; bod 106, elektronické komunikace; bod 114, ochrana oznamovatelů; bod 115 - související; bod 108, ochrana hospodářské soutěže, a poté bod 102, o České televizi, a bod 105, o sdružování v politických stranách. Na 13 hodin jsme pevně zařadili bod 139, což je odvolání pana Köppla, a nejpozději na 13.45 hodin volební body. Bod 149 jsou změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny a bod 121 návrh na jmenování členů Kontrolní rady GAČR, druhé kolo.
Připomínám ještě jednu věc, a sice že v 15 hodin bude zahájena 64. schůze Poslanecké sněmovny a v 15.10 hodin budeme pokračovat v přerušené 60. schůzi Poslanecké sněmovny.
To by bylo zatím vše. Mám zde přihlášku s přednostním právem pana kolegy Marka Výborného. Pan předseda Marek Výborný k návrhu pořadu. Prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vládo, kolegyně, kolegové, dobrý den, dobré dopoledne. Já mám jeden návrh na změnu programu, který byl probrán se zástupci všech poslaneckých klubů. Je to drobnost. Prosím, aby dnes jako první bod v bloku třetích čtení byl projednán a hlasován sněmovní tisk 323, to je zrušení zákona 307/2000 Sb., o zemědělských skladních listech a tak dále, včera projednaný ve druhém čtení bez pozměňovacího návrhu. Odhlasovali jsme, že ten zákon nebude projednáván výborem, čili můžeme dnes hlasovat. Prosím zařadit jako první bod dnešního jednání. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, návrh zaevidován. Dále se k případným změnám pořadu schůze hlásí pan poslanec Milan Wenzl.
Ještě načtu v mezičase došlou omluvu: omlouvá se pan poslanec Jan Hrnčíř od 13 hodin z rodinných důvodů.
Prosím, pane poslanče, vašich pět minut.
Poslanec Milan Wenzl: Vážená paní předsedající, vážené dámy, pánové, v nedávné době jsem interpeloval pana předsedu vlády ve věci zcizení majetku státu, konkrétně zámku Štiřín, do vlastnictví jiného subjektu. Prodej pak zdůvodňuje ministr zahraničí údajnou nepotřebností tohoto majetku pro účely státu, kdy zcela záměrně rozhodl, a to v rozporu se zřizovací listinou příspěvkové organizace zámku Štiřín, nevyužívat jeho alokované kapacity pro potřeby Ministerstva zahraničí a státu. Proč potom bylo na konci minulého roku nákladně rekonstruováno technické zázemí hotelu, nová kuchyně, která stála cca 18 milionů korun, terasa, která stála kolem 5 milionů?
Na druhou stranu se ptám, jak je v současné době zabezpečen majetek státu, kam se vozí mobiliář ze zámku, kde je depozitum věcí, které byly ze zámku odvezeny, jak je zabezpečeno arboretum, aby se odtud neztrácely drahé dřeviny a květiny? Proč byli propuštěni dlouholetí zaměstnanci zámku a nahrazeni firmou, která je trojnásobně dražší? Bude najatá firma pracovat s vlastním strojovým vybavením, nebo si ho bude pronajímat od zámku Štiřín? A pokud ano, tak za jakých podmínek?
Sice řada ze stávajících poslankyň a poslanců v této Sněmovně v roce 2017 nebyla, ale je možné dohledat sněmovní tisk z tohoto roku. Je to sněmovní tisk 666/3, část 1/2, kde tato Sněmovna vyslovila souhlas s přechodem zřizovatelské funkce příspěvkové organizace zámek Štiřín na Kancelář Poslanecké sněmovny. Je souhlas tohoto zastupitelského sboru pouhou nezávaznou deklarací, nebo se změnilo stanovisko? A proto se ptám, proč.
Stejně tak je poněkud podivné to, že Ministerstvo zahraničí míní převést zámek Štiřín na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, který nejdříve nabídne tuto nemovitost jiným státním orgánům. Vždyť to samé může udělat samo Ministerstvo zahraničí.
Ještě se vracím trochu nazpět. V lednu roku 2020 tehdejší ministr zahraničních věcí pan Petříček vysloveně odmítl to, aby jeho ministerstvo převedlo zřizovatelskou funkci na jiný státní orgán, a uvedl, že si chce Štiřín ponechat. Chápu, že za tři roky se mohlo ledacos změnit, ale otázky spíše přibývají, než aby byly zodpovězeny.
Možná i tímto úhlem pohledu je odpověď na moji interpelaci na pana premiéra velmi obecného obsahu. Protože nemám jinou možnost dopátrat se důvodů a formy prodeje, jakožto i důvodu rekonstrukce před tak zvaným prodejem, navrhuji zařadit tento bod jako Prověření hospodaření státu v zařízení zámek Štiřín, a to jako první bod po pevně stanovených bodech. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, čili Prověření hospodaření státu - je ten název - v zařízení zámek. Poznamenám si, děkuji.
A nyní další s přihláškou na změnu pořadu je pan poslanec Aleš Juchelka a poté se připraví pan poslanec Petr Sadovský. Prosím, pane poslanče, také vaše...
Poslanec Aleš Juchelka: Moc děkuji a budu velmi stručný. Poněvadž včera proběhlo médii, že se vlastně nenavýšil u vládní koalice na jejich jednání rodičovský příspěvek, tak bych znovu chtěl apelovat nejen samozřejmě na poslance vládní koalice, ale na celou Poslaneckou sněmovnu, aby schválila dnes po všech pevně zařazených bodech ještě bod, který tady máme už od června minulého roku jako nosič, a to je Navýšení rodičovského příspěvku. My to navrhujeme samozřejmě i s valorizací, o které tady tak často mluví má ctěná kolegyně Olga Richterová, vaším prostřednictvím, paní předsedající Olgo Richterová, a je tam samozřejmě navýšení o 100 000 korun. Jenom říkám, my tento nosič máme v Poslanecké sněmovně, pojďme ho jenom vytáhnout, domluvit se třeba na nějakých jiných parametrech napříč Sněmovnou, třeba na 50, 60, 70 tisících, tak jak navrhují různě jednotlivé politické subjekty ve Sněmovně, a pojďme to prohlasovat, poněvadž, jak bylo propočítáno, z hlediska inflace bychom museli navýšit rodičovský příspěvek o 97 000 korun. Tolik peněz de facto způsobila inflace, abychom mohli navýšit rodičák, je to 97 000 korun. Tak se domnívám, že například na podporu prorodinné politiky by to stálo za to.
A tím druhým argumentem je, že se nám meziročně v tuto chvíli narodilo o 8 000 dětí méně. Pokud jsem si to správně propočítal, to je zhruba 1,3 miliardy, které vlastně nevyplatíme v rámci rodičovského příspěvku, tak se domnívám, že bychom to mohli dát právě na podporu třeba těch nových dětí. Myslím si, že by stálo za to, s tím nějakým způsobem už konečně pohnout, protože jak říkám, od loňského června tady máme sněmovní tisk, který navýšení rodičovského příspěvku řeší. Stačí ho jenom vzít, odhlasovat to, začít o tom jednat a myslím si, že budeme na dobré cestě, že klidně do začátku prázdnin, do 1. července, klidně i tady s touto účinností to můžeme mít za sebou. Děkuji moc.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Ještě poprosím o upřesnění, číslo tisku nebo číslo daného bodu, jestli se odkazujete k již předloženému návrhu. Když tak za mnou přijďte a dořešíme to.
Poslanec Aleš Juchelka: Ano, děkuji. Děkuji za shovívavost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Nyní je přihlášen pan poslanec Petr Sadovský, připraví se pan poslanec Tomáš Helebrant. Prosím, posečkejte, také vám vynuluji počítání, a prosím, vašich pět minut.
Poslanec Petr Sadovský: Dobrý den, paní předsedající, kolegyně, kolegové, já bych vás rád požádal, jestli bychom nemohli zařadit bod, který se jmenuje Elektronické náramky, a to jako první bod dnešního jednání. V minulých dnech proběhla v médiích informace o tom, že v současné době nejsou v činnosti nebo funkční žádné elektronické náramky, a to z toho důvodu, že jsme vypověděli smlouvu izraelské společnosti, která nebyla schopna nám dodat správné a včasné množství elektronických náramků. To znamená, že v současné době jsou kontroly odsouzených, kteří jsou podmínečně propuštěni nebo mají domácí vězení, prováděné jenom namátkově, což je úplně nedostatečné. Samozřejmě by s tím mohla být i úspora do státního rozpočtu, protože samozřejmě když je odsouzený, který je doma na náramku, ta částka je podstatně nižší, než když sedí ve věznici. V lednu právě roku 2020 informovala paní ředitelka Probační a mediační služby, že vypověděla smlouvu se společností Supercom. Trestů domácího vězení rychle přibývá a náramky v podstatě docházejí. Vím z informací, že v současné době by mělo probíhat nějaké výběrové řízení, ale nemáme o tom žádné informace. Proto bych byl rád, kdyby se tento bod zařadil - ještě opakuji jednou - jako první bod tohoto jednání, a děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já vám děkuji, čili návrh nového bodu s návrhem na pevné zařazení jako první bod. A nyní tady jenom došlo ke změně, s přednostním právem pan předseda Andrej Babiš bude mít návrh na změnu předkládaného pořadu. Poté zrekapituluji dosavadní přihlášky: pan poslanec Tomáš Helebrant, Richard Brabec a Igor Hendrych. Takže poprosím pana předsedu. Prosím, máte slovo.
Poslanec Andrej Babiš: Dobrý den, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní předsedající. Já bych chtěl navrhnout nový bod, který je velice důležitý, a to je Reforma péče o duševní zdraví v České republice, respektive duševní péče v České republice. Při té příležitosti bych chtěl říct - a myslím, že to všichni víme - že bohužel tato vláda s námi nekomunikuje, až na výjimky. Ano, jediná výjimka z mého pohledu je pan ministr spravedlnosti Blažek, kterému jsem psal v prosinci ohledně sexuálního násilí, ohledně registru deviantů, ohledně sexuálního násilí na sítích, opakovaně jsme se setkali a včera jsme se setkali všichni, všechny kluby, a řeší se to. A proto jsem velice rád, že aspoň jeden ministr z vlády je ochoten s námi komunikovat. To, že pan premiér od jmenování premiérem 17. 12. 2021 se mnou ani jednou nepromluvil, to všichni vědí a je to bez komentáře.
Pro nás bylo zdravotnictví prioritou. Za naší vlády jsme navýšili peníze do zdravotnictví o 229 miliard a dva roky covidu bylo peklo. A to stěžejní, co bylo pro mě, byly dvě věci: Národní plán boje proti rakovině, to není nic jiného než Joe Biden, americký prezident, jehož syn zemřel na rakovinu mozku, takzvaný Moonshot z roku 2016. A rakovina, dneska o tom nebudu mluvit, ani o tom prospektu, ani o tom, co se tady děje a kde je těch 15 miliard, které jsem osobně zařídil s Ursulou von den Leyen, skončilo, kde končí, a 50 miliard v programovém období 2021 až 2027, 50 miliard pro české zdravotnictví jsme vyřizovali v Evropě. V porovnání s tím, co naši předchůdci zařídili z Evropy na období 2014 až 2020, to bylo směšných 8,5 miliardy. Takže 50 miliard. A to ještě můžu mluvit o React-EU. To by bylo i fajn se někdy dozvědět, kolik z těch 21 miliard, které jsme vybojovali pro všechny, i malé nemocnice, kde to skončilo, protože tam čerpání je v roce 2023, a zkrátka zdravotnictví bylo pro nás priorita, měli jsme tam investiční plány.
A my máme strašnou smůlu, že pan ministr zdravotnictví - není tady, a to mě mrzí - trpí různými chorobami. Za prvé trpí antibabišismem a ten jeho antibabišismus jde až tak daleko, že Brňáci, kteří díky tomu, že kdysi profesor Svoboda šel do Ameriky a naučil se v Bostonu, co to je onkologická nemocnice, takzvaný Žluťák, tak oni přišli s tím projektem prevence. Tady někteří lékaři říkají: Prevence, co to je prevence? Jdu ke gynekologovi, tedy ne já, ale nějaká dáma, která jde na prevenci, a sedí tam někdo, nějaká druhá dáma, která bohužel má rakovinu, nemá vlasy, a to pro mě není prevence, kde skutečně zdravý člověk by měl být takhle vyšetřen. Žluťák přišel s projektem skutečné prevence, pavilonu za miliardu, kde přijde rodina, děti si tam hrají, manžel má nějakou okupaci a manželka jde na vyšetření a je to super. Už dneska to funguje a já jsem chtěl z těch 15 miliard postavit Pražákům - kteří mě tedy nesnášejí, ale dneska jsem šel ráno metrem, a nikdo na mě neplival a nikdo na mě nekřičel - takže možná se to vylepšuje, nejmodernější onkologickou nemocnici na světě! (Zvýšeným hlasem.) Nejlepší, za 8 miliard. Jasně, ale to oni nechtěli. Vážení Pražáci, vy, kteří se hlásíte na prevenci do Brna do Žluťáku, víte, jaký je teď termín? Listopad! Listopad. A pan ministr zdravotnictví, který trpí tou chorobou, kromě toho tedy, že je závislý na karetních hrách, a nechci ani moc to rozvíjet, a myslím si, že všichni tam, kde on pracoval v Brně, jsou šťastní, že se stal ministrem, ale my jsme z toho nešťastní, proto ten antibabišismus je tak velký, že kritizoval ten pavilon prevence za miliardu, co my jsme vybojovali, a říkal, že to je blbost, takové něco - ale to nemocnice chtěla!
Mimochodem, když mluvím o Brně, tam když jsem byl na návštěvě v nemocnici, primář mi nadával, že tam něco vykládám o tom, jak jim pomůžeme s porodnicí Bohunice. A já jsem s paní Schillerovou to protlačil, protože přesvědčit byrokraty, úředníky na Ministerstvu zdravotnictví, aby něco udělali - a nechci teď mluvit o tom, kdo tam vybírá projekty a proč vůbec stát sám neprojektuje, kdysi tady byl Zdravoprojekt a dneska se tím dobře živí ti privátníci - tak jsme s paní Schillerovou prosadili tu porodnici.
Já jsem na to zvědav. Tam bylo 13 miliard různých projektů, spáleninový pavilon Královské Vinohrady, pan ministr stříhá pásky, ano, u Apolináře, to je taky naše dílo. A já jsem zvědav, jestli postaví tu nejmodernější porodnici u Apolináře, kde kdysi rodili všichni premiéři... tedy ne premiéři, ale jejich partnerky nebo manželky - a slibovali, neudělají nic. Moje děti a vnučky se narodily v Neratovicích, takže nemám střet zájmů, ale bojoval jsem za ten projekt. Ale my nevíme nic vlastně, co ve zdravotnictví se děje. Takže onkologie, mohl bych tady o tom mluvit dlouho.
Dneska chci mluvit psychiatrické péči. V minulém měsíci jsem řešil devítiletou holčičku. Napsal mi jeden hejtr, že mě nesnáší, ale že má problém s dítětem, jedenáct let, kluk. Víte, jaký je termín na urgenci nebo emergency dětské psychiatrie, když někam zavoláte? Tři měsíce! (Zvýšeným hlasem.) Tři měsíce. Oni potřebovali pomoc okamžitě. A to je projekt, který my jsme začali a který samozřejmě pan ministr nesnáší, protože strategie je: všechno, co bylo za Babiše, i když to bylo fajn, je potřeba zničit.
Já tady vystupuji proto, protože jsem četl článek, tady: "Stát chystá změnu, chce víc lůžek pro psychiatrie, kapacity se blíží limitu". Tady jsou dvě koncepce. Když má někdo psychické problémy, tak ho bohužel odvezou do Bohnic, tam ho napíchají, zavřou a je ztracený. A to my jsme nechtěli. A já jsem na ni expert, já jsem se to všechno naučil. My jsme chtěli ambulantní psychiatrickou péči. Pan ministr by taky takovou potřeboval - antibabišismus, závislost na karetních hrách a tak dále - možná by si to mohl vyzkoušet.
Tady je článek: "Ministerstvo zdravotnictví hasí průšvih psychiatrií a plánuje podpořit budování stovek nových lůžek při nemocnicích i zvýšení počtu lékařů" - takže to je ta stará koncepce, stará koncepce, a dostupnost psychiatrické péče se výrazně zhoršila - ano, to víme - a proto jsme to řešili.
Já vám tady přečtu stanovisko, to je nezávislé stanovisko, a to je tedy, to jsou lidi, kteří jsou skutečně stateční, protože přihlásit se k projektům za Babišovy vlády, na to je potřeba skutečně velká statečnost. Takže se to jmenuje Stanovisko uživatelů péče k pokračování reformy péče o duševní zdraví a k dalším otázkám ohledně systému péče o duševní zdraví v České republice.
"Reforma péče o duševní zdraví ani její jednotlivé projekty nejsou plody hluboké nenávisti mezi politiky, nýbrž kroky realizované profesionály a profesionálkami potřebné pro důstojný život lidí se zkušenostmi s duševním onemocněním v ČR." Ano, vždycky jsme tak postupovali. Vždycky jsme se spoléhali na experty, na odborníky, žádné spolustraníky, žádní kámoši. Tady se píše: "Jako zástupci osob se zkušeností s duševním onemocněním bychom se rádi veřejně vyjádřili k aktuálnímu stavu péče o duševní zdraví v České republice a k důležitosti pokračování projektu reformy péče o duševní zdraví." No, to je to, co my jsme začali, a za covidu se to ještě zhoršilo. A proč se to zhoršuje celosvětové? Proč je tolik sebevražd mladých? Ano, to je dneska nějaká doba. Nějaká doba na síti, nějaká doba hazardu, kde vláda chce snižovat daně ještě, aby se odvděčila svým sponzorům. Takže bylo to profesionální. Péče o duševní zdraví, a to nejen psychiatrická, ale také psychosociální, byla v České republice dlouhodobě po desetiletí zanedbávána a je stále výrazně podfinancována. Ano, to je pravda. "Institucionální péče, která byla převládajícím modelem, a častý nedostatek psychosociální podpory pro osoby s duševním onemocněním s sebou nese výrazné dopady na život lidí ze zkušeností s duševním onemocněním, včetně závažných případů porušování lidských práv, ale i každodenních problémů v oblasti bydlení, uplatnění na pracovním trhu, dokončování studia, ekonomické situace a možnosti zapojení se do běžného života, na kterou mají všichni občané České republiky právo. V rámci projektu reformy péče o duševní zdraví se podařilo nastartovat" - ano, za naší vlády - "pro nás velmi důležité změny, jako například proces deinstitucionalizace nové péče, nové druhy péče o osoby se závažným duševním onemocněním v centrech duševního zdraví" - ano, to jsme začali budovat - "která prokazatelně snižuje rehospitalizace a počet ošetřovacích dnů v lůžkových psychiatrických zařízeních. Vznik center duševního zdraví vnímáme jako důležitý krok směrem k rozšíření komunitní a multidisciplinární péče v České republice, na kterou by osoby ze zkušeností s duševním onemocněním měly mít nárok.
Tento nárok je zakotven v Úmluvě Organizace Spojených národů o právech osob se zdravotním postižením, kterou Česká republika ratifikovala v říjnu 2009. Centrum duševního zdraví představuje jednu z moderních a kvalitních forem služeb v oblasti péče o lidi s duševním onemocněním" - ano, ošetřit lidi doma, ne zavřít, napíchat a zase: "To je britský model. Tento typ péče na rozdíl od dvanáctilůžkových pokojů ve velkých nemocnicích do 21. století zcela jistě patří. Za jednotlivými reformními projekty včetně projektu podpory vzniku Center duševního zdraví I až III stojí profesionálové a profesionálky včetně PR konzultantů a konzultantek, odborné vyhodnocení jejich efektivity a několik let práce, proto se nám vyjádření ministra zdravotnictví v Deníku N" - to je takový deník, tam je údajně nějaký oligarcha, který shromažďoval podpisy proti Babišovi v rámci prezidentské kampaně. Včera jsem tady potkal jednu novinářku, to je ten nezávislý deník. Ale "je zajímavé, co řekl 1. 3. 2023 například na adresu Center duševního zdraví - citujeme pana ministra: Jsem v situaci, kdy mám řešit něco, co vzniklo jako plod upřímné, hluboké nenávisti premiéra Babiše s ministryní Maláčovou." Neuvěřitelné. Ten člověk je fakt nemocný, potřebuje urgentně to centrum. Co to je za vyjádření ministra? Co s tím má Maláčová? Vůbec nic. Takhle se vyjadřuje ministr, který ničí české zdravotnictví. "Jeví (se), říká pan ministr, přinejmenším nepatřičným" - chápete to? - "znepokojena z ohrožení další existence stávajících" - to už píší tedy ti stateční pisatelé, kteří riskují nenávist pana ministra - "ohrožení další existence stávajících v centrech a vzniku nových, která jsou na mnoha místech v České republice stále potřeba, aby byla tato služba spravedlivě dostupná co nejvíce lidem s problémy v oblasti duševního zdraví. Uvítali bychom rozšíření tohoto modelu péče i pro další skupiny lidí se zkušenostmi s duševním onemocněním včetně dětí." Ano, děti, to je neuvěřitelné, jak teď u dětí jsou tyto choroby. Tak jak se o to snažili profesionálové a profesionálky v projektu Nové služby.
Vítáme i vznik ambulancí s rozšířenou péčí, které jsou menšími multidisciplinárními týmy. Tyto ambulance mohou významně podporovat lidi se zkušenostmi s duševním onemocněním, kteří potřebují intenzivnější ambulantní péči a zároveň nepotřebují péči v Centrech duševního zdraví. Nepopíráme důležitost existence lůžkových psychiatrických zařízení. Ano, víme, že jsou pro určitá stadia duševního onemocnění bezesporu potřeba. Je pro nás ale i nadále zásadní, aby v nich docházelo ke kontinuálnímu hodnocení kvality péče a dodržování lidských práv.
V rámci reformy péče o duševní zdraví byl na psychiatrické nemocnice kladen tlak na zlepšování kvality péče, a to zejména na dodržování lidských práv jejich pacientů, tak jak je přináší úmluva. Psychiatrické nemocnice prošly hodnocením za použití nástroje Světové zdravotnické organizace Quality Rights Tool Kit. Zjištění tohoto hodnocení vedla k intenzivnímu tlaku na psychiatrické nemocnice, aby se zaměstnanci vzdělávali v oblasti lidských práv a aby tato práva lidí se zkušenostmi s duševním onemocněním byla v nemocnicích a léčebnách dodržována a uplatňována. Jsme si vědomi toho" - to stále píše ta organizace nebo to uskupení - "že některé psychiatrické nemocnice naplňují úmluvu lépe než jiné, přesto vítáme skutečnost k snižování počtu lůžek následné péče v jednotlivých psychiatrických nemocnicích. K tomuto snížení mohlo dojít jen díky vstupu nových služeb typu center do systému. Došlo tak k poklesu počtu dlouhodobě hospitalizovaných pacientů, což byl jeden ze základních principů reformy." Ano, a tady pan ministr chystá navýšení kapacity, protože nepokračuje v tom projektu snižování lůžek a ošetřování lidí doma, v těch centrech. "Díky reformě došlo také k legalizaci akutní péče v psychiatrických nemocnicích a nastavení jeho financování z veřejného zdravotního pojištění, což umožnilo zintenzivnit péči o lidi v akutním stadiu duševního onemocnění."
Nevím, jestli víte, co to je - ta holčička, které jsem pomáhal, devět let, si dvě hodiny myla ruce a říkala stále, že je špinavá. Rodiče, co to zažili, tak vědí, o čem mluvím, akorát pan ministr na to kašle.
"V souladu se strategií reformy psychiatrické péče, moderními trendy v péči o duševní zdraví, Národním akčním plánem pro duševní zdraví 2020 až 2030" - vypracované naší vládou - "a Úmluvou OSN o právech osob se zdravotním postižením vítáme možnost přesunu těžiště péče směrem do komunity a mimo velké instituce." To píší ti odborníci. "Jsme toho názoru, že se díky působení mnoha lidí se zkušenostmi s duševním onemocněním v jednotlivých projektech ukázala jejich participace v rozhodování na všech úrovních jako nezbytná a velice potřebná. Jako lidé se zkušenostmi s duševním onemocněním vnímáme velice pozitivně skutečnost, že se můžeme otevřeně prostřednictvím médií vyjádřit k názoru ministra zdravotnictví na reformu péče o duševní zdraví prezentovaný v Deníku N. Této skutečnosti přispěl zcela jistě projekt Destigmatizace, během něhož se dva tisíce lidí se zkušenostmi s duševním onemocněním seznámilo s principy zotavení, zplnomocnění a mimo jiné i s problematikou lidských práv. To následně vedlo k jejich zřetelné emancipaci a k získání kompetencí v obhajobě jejich práv. Lidé se zkušenostmi s duševním onemocněním přestávají být pacienti nebo klienti. Stávají se postupně partnery profesionálů, což je z našeho pohledu velký úspěch reformních projektů, ale také práce zapojených neziskových organizací, včetně těch sdružující uživatele a uživatelky péče. Reformu péče o duševní zdraví vidíme jako proces, který postupně mění vnímání problematiky duševního zdraví jako něčeho okrajového na problematiku, která si jistě zaslouží adekvátní pozornost celé společnosti." Ano, na mě se stále lidé obracejí, dvě věci: rakovina, duševní zdraví, bohužel. A snažím se pomáhat, akorát tady nám pan ministr bourá věci, které jsou pro lidi.
Tady dále tito odborníci říkají: "Výsledky první fáze reformy, kterou my jsme zavedli, považujeme za pozitivní. Díky této fázi reformy byl nastartován proces tolik potřebných změn v systému péče o duševní zdraví. Není vinou těch, kteří se na první fázi reformy podíleli, odborníci, uživatelé, rodinní příslušníci a další" - ať mi někdo řekne, když jsme byli ve vládě, kolik tam bylo těch odborníků, členů hnutí: ani jeden, kromě Brabce, ani ministři, ani nic, jenom potom přišla vláda, mluvila o agrofertizaci, takže ti dobří úředníci, kteří se snažili (Se smíchem.), a teď ten psychopat z Evropského parlamentu dokonce obviňuje lidi na státním rozpočtu na Ministerstvu financí, že oni můžou za to, že Stanjura si neumí udělat rozpočet, to jsem odbočil trošku - takže "není to jejich vinou. Současné vedení Ministerstva zdravotnictví dle našeho názoru nevyužilo zkušenosti, znalosti a dovednosti těch, kteří se na reformě podíleli." No, bodejť by využili, když ministr hraje stále něco a potom řve a potom se fotí, a to je tak všechno.
"Řídící orgány první fáze reformy. Výkonný výbor pro zřízení implementace strategie reformy psychiatrické péče a odborná rada pro odbornou garanci implementace strategie reformy psychiatrické péče nebyly ani zachovány, ani transformovány na jiný řídící útvar." No, zkrátka to zničil, protože Babiš. Normálně choroba. "Výkonný výbor a odborná rada přestaly fungovat s ukončením projektu první fáze reformy péče o duševní zdraví. Jako velice časově náročný proces vnímáme proces zrušení Rady vlády pro duševní zdraví" - ano, tomu jsem předsedal - "která se více než rok vůbec nescházela." Víme, že tahle vláda nedělá nic, a potom je to fajn. Nevím, kolik už tam jsou, 500 dní, minule jsem to počítal, nebo 470. "V oddělení pro reformu péče o duševní zdraví na Ministerstvu zdraví bylo transformována na oddělení systémových reforem, co vedlo k praktickému snížení kapacity zaměstnanců, kteří se měli věnovat problematice rozvoje systému péče o duševní zdraví. Jsme si vědomi" - to píší stále ti odborníci - "křehkosti dosažených cílů, a proto jsme přesvědčeni, že reforma péče o duševní zdraví musí pokračovat komplexně. Pokud se toto nestane, teprve tehdy dojde k promarnění finančních prostředků investovaných do první fáze reformy.
Nové služby a další projekt nyní ještě nejsou zcela zakotveny v mainstreamu systému péče o duševní zdraví, a máme tak oprávněnou obavu z pomalého návratu do výchozího stavu. Výsledkem by byl návrat k velkým institucím, snížená možnost participace uživatelů a uživatelek péče na rozhodování o vývoj systému, nedostupná komunitní péče a stále zanedbaná problematika péče o duševní zdraví dětí." Fakt problém. "Vyzýváme proto politiky zodpovědné za fungování systému péče o duševní zdraví, aby se vší zodpovědností zajistili pokračování reformy péče o duševní zdraví. Stojíme si za tím, že vláda České republiky a další veřejné instituce by měly naplňovat své závazky." No, to my teď nevíme jaké, protože tahle vláda ještě ani jednou nevyhodnotila svoje programové prohlášení vlády.
Já jsem byl na dovolené, když jsem se vrátil, koukám na provládní Českou televizi a člověk má pocit, že tahle koalice vlastně se chystá do voleb, protože oni řeší důchody - pětkrát jiný názor - a řeší rodičovský příspěvek. Nikomu to asi nepřipadá nenormální, že každý se vyjadřuje, rodičovský příspěvek plus (nesrozumitelné), takže oni vlastně vystupují jako před volbami. Oni volby vyhráli s antibabišem, nemají žádný program. Programové prohlášení vlády nikdo nevyhodnotil (Se smíchem.). Takže je to normálně parodie a je to neuvěřitelné, ale samozřejmě provládní média v čele s Českou televizí to berou. Tak to je pohoda, ne? To jsou jejich fanoušci.
Tihle odborníci nakonec říkají, zástupci lidí se zkušenostmi s duševním onemocněním v Národní radě pro duševní zdraví a s podporou členů platformy organizací lidí se zkušeností s duševním onemocněním. To je to stanovisko. Já o tom něco vím, ten problém, který mají rodiče s dětmi, ale i rodinnými příslušníky. Nikdo tady nikdy neudělal vůbec nějakou analýzu těch chorob.
Včera jsme s panem ministrem Blažkem mluvili o nějakém autistickém dítěti, takže my máme v Čechách 200 000 lidí s autismem, 100 000 schizofreniků, bipolárky, Aspergerův syndrom, roztroušenou sklerózu, toto všechno. A víte, kdo to hlavně řeší a kdo zakládá ty neziskovky? Rodiče, například Za sklem. Nebudu říkat to jméno, protože zase dostane nálepku. A tito rodiče, kteří například mají autistické děti, bojují mezi sebou. A víte proč? Protože nejsou peníze. My jsme se snažili, tahle vláda se ani nesnaží. Takže místo toho, aby někdo to spočítal... Pamatujete si na Klokánka? Velká debata, tehdy ještě prezident a Maláčová a tak dále. Nikdo nespočítal tu potřebu.
Nedávno v rámci nadace jsem navštívil jedno centrum. Představte si, že máte autistické dítě, staráte se o to dítě, nevím, dvacet let a už to nedáváte, potřebujete si odpočinout a máte zájem o takové zařízení. V Praze pro lidi s autismem je 9 lůžek na 180 pacientů, zájem. A jak je to náročné! Většinou je tam potřeba mít víc personálu než těch pacientů, ale tohle nikdo neřešil. Ta expertka - říkám to ironicky - která mi na soudě říkala, že jsem si měl zařídit péči o mého syna! Vrchol drzosti! Vůbec nechápe, o co jde. Kdo neví, co je to schizofrenie, nemůže pochopit, a další věci. Ale tenhle stát to nezajímá, to nikdo neřeší. Že by to někdo spočítal a že by řekl... Ano, Dušek, Ministerstvo zdravotnictví má tu statistiku, co by bylo potřeba udělat, ale nic, nic se neděje. A máme tu smůlu, že na postu ministra zdravotnictví je ten, kdo tam je.
Teď chci přečíst stanovisko de facto za naši vládu, za to, že jsem byl ve funkci předsedy komise pro tu reformu, o čem to bylo a jak to všechno začalo, o tom, že psychiatrická péče v Čechách již dlouho nevyhovuje evropským standardům, a vůbec o představě o efektivní a dostupné péči se mluvilo už mnoho let předtím, než jsem se stal ministrem financí či premiérem, a to i přes fakt, že máme nejmodernější léky a léčebné metody a odborně velmi dobře připravené profesionály. Problémem byl kromě celkového podfinancování tohoto sektoru péče a často velmi nevyhovujícího materiálně technického zázemí hlavně nedostatečný rozvoj ambulantních, terénních a stacionárních služeb a absence komplexní podpory lidí s duševním onemocněním, která by umožnila jejich návrat do běžného života a udržení kvality života na úrovni před chorobou. Lidi trpící duševním onemocněním se museli často potýkat s málo dostupnou a fragmentovanou péčí s těžištěm ve velkých, místy poměrně zchátralých nemocnicích bez možnosti podpory ve svém vlastním prostředí, a to v době, kdy četnost duševních chorob stále stoupá. Duševní onemocnění se týká každého pátého z nás, každého pátého! Je už závažným společenským problémem. Ano, to je velký problém. A kolik lidí duševně nemocných běhá mezi námi a ani nevědí, že jsou nemocní? A společnost taky neví. Navíc příběhy konkrétních lidí, které se ke mně formou dopisu či e-mailu dostávaly, jasně ukazovaly, že s reformou této části zdravotnictví se mělo začít už dávno. Ano, paradoxně se začalo s tím, až paní, která měla smůlu, že v NÚDZu měla službu, když tam přivedli mého syna, a která celé tohle odmakala, tak ji zničili, protože byla od Babiše. Vyhodili ji. Nicméně dělá svoji práci dál a pomáhá. Ano, už dávno se mělo začít.
Naše vláda si plán tuto situaci zlepšit dala do programového prohlášení vlády. Ano, my jsme byla vláda, která měla programové prohlášení vlády a které jsme vyhodnocovali. A i když přišel covid a měli jsme minusové HDP 2020, tak jsme nikdy to programové prohlášení nezměnili a 80 % jsme taky splnili. Takže jsme to měli v programovém prohlášení a bez prodlení jsme začali realizovat proces změn definovaný, takzvané Strategie reformy psychiatrické péče, to je dokumentu vypracovaného profesionály v oboru, schváleného ministrem zdravotnictví a vycházejícího z dobré odborné praxe a funkčních modelů péče v zahraničí. K pilotování a procesování změn jsme využili finanční podporu z Evropské unie, cca 3 miliardy korun, ale již od počátku jsme na všechny nové služby vytvářeli mechanismy financování z národních zdrojů, aby naše práce po ukončení takzvaného programového období, tedy vyčerpání peněz z Evropy, nezmizela. Na Ministerstvu zdravotnictví, které mělo za celý proces odpovědnost, byl zaměstnán tým odborníků a od roku 2017 začala realizace projektu reformy.
Co se podařilo naší vládě? V rámci zvýšené kvality péče o závažně duševně nemocné pacienty byla zavedena v České republice zcela nová forma péče, takzvaná Centra duševního zdraví, která pan ministr zpochybňuje, protože Babiš! Jde o zdravotně-sociální multidisciplinární tým - to je, v jednom týmu pracuje psychiatr, psycholog, sestra, sociální pracovník a tak dále - který je mobilní a poskytuje intenzivní a komplexní podporu pacientům v jejich přirozeném prostředí.
Ano, když se něco děje, rodiče jsou zoufalí, někam volají, ale tyhle týmy jsou mobilní. Do roku 2021 jsme vytvořili třicet takových týmů a bylo nastaveno jejich financování z veřejného zdravotního pojištění. Podobné týmy se s úspěchem vyzkoušely i u dětí, lidí s demencí či u lidí s problematikou závislosti.
Dalším novým konceptem jsou takzvané ambulance s rozšířenou péčí, které oproti běžným ambulancím využívají odbornost psychiatrických sester a úzkou spolupráci psychiatra a psychologa, a tím zvyšují efektivitu péče o pacienty a také její dostupnost. No, zkuste si dneska sehnat psychiatra nebo psychologa, jestli máte, jak dlouho se čeká. Rok? A když máte to štěstí a dostanete termín, tak další - kdy?
Model péče, který jsme chtěli zavést a taky jsme začali zavádět, se inspiroval zejména Velkou Británii a za tu krátkou dobu v České republice prokázal efektivitu na zkracování a snižování počtu hospitalizací. Dobře slyšíte! Ano, ne zavřít do Bohnic, napíchat, nechat, nebavit se, nestarat se, ale pomoci lidem, nejlépe u nich doma. To je ten projekt.
Ke zvýšení dostupnosti péče přispělo i navýšení úvazků psychiatrů i psychologů v ambulantním sektoru, které se podařilo i přes výraznou personální krizi ve zdravotnictví nejenom v České republice, ale všude v Evropě. Nedostupnost péče se týká také dětské psychiatrie - ano, velký problém - kde se nám v první řadě podařilo navýšit úhrady z veřejného zdravotního pojištění a zvýšit tak atraktivitu této odbornosti pro mladé lékaře.
Dalším cílem reformy bylo omezit dlouhodobé hospitalizace v psychiatrických nemocnicích a naopak posílit akutní lůžkovou péči. Zde se nám podařilo snížit počty dlouhodobě hospitalizovaných pacientů mezi lety 2018 a 2021 až o 30 % a naopak došlo k nárůstu akutních psychiatrických lůžek o více než 600. V psychiatrických nemocnicích se navíc pracovalo na zlepšení kvality péče ve smyslu jejich individualizace a zaměření na dodržování lidských práv.
Pan ministr teď nedělá vůbec nic a jde úplně jiným směrem, protože ten článek, co jsem teď četl, to je fakt peklo.
Nebudu už dál vyjmenovávat všechno, na čem se v reformě pracovalo, ale musím zmínit jednu zásadní věc. Účinná péče o duševní zdraví dalece přesahuje kompetence pouze Ministerstva zdravotnictví a vyžaduje aktivní spolupráci celé řady aktérů, kromě Ministerstva práce a sociálních věcí je to například Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo spravedlnosti, krajské samosprávy a mnoho dalších. Nám se podařilo reformu dostat na vládní úroveň a formou Rady vlády pro duševní zdraví vzít všechny potřebné aktéry ke spolupráci.
Také jsme si vědomi, že takto komplexní změnový proces nelze stihnout za jedno volební období. Anglii trvala reforma celých dvacet let a dílčí změny probíhají stále. Proto jsme vytvořili a schválili Národní akční plán pro duševní zdraví na roky 2020 až roky 2030. Pokud někdo tady vykládal, že naše vláda nebo naše hnutí nemá dlouhodobé vize, co máme tady řešit, tak jasně, že máme. Máme! Mimochodem, i inovační strategie, Národní investiční plán, reforma psychiatrické péče a tak dále. Národní akční plán byl do roku 2030 a na první tříleté období jeho realizace jsme naplánovali konkrétní kroky včetně jeho finančního zajištění.
A to nejdůležitější na celém procesu? Z mého pohledu to byl fakt, že u všech jednání, plánování i realizace byli právě lidi se zkušeností s duševním onemocněním, aby se náhodou nestalo, že naplánujeme systém, který svým uživatelům nebude vyhovovat. Dělali to odborníci. A co teď? Při takto celospolečensky přínosném procesu, na kterém participovaly stovky odborníků, zástupců rezortů či organizací a dalších aktérů, kterého pokračování bylo pečlivě naplánováno a připraveno, mě ani nenapadlo, že by jeden člověk mohl proces nejenom zbrzdit či zastavit, ale dokonce i zpochybnit. A panu ministrovi Válkovi se to daří, protože má tu nemoc, toho antibabiše, fakt. A já bych mu i pomohl v léčení, kdyby šel do toho centra, tak já tam budu nějak pomáhat tomu psychiatrovi. Chci věřit, že si pouze neuvědomuje závažné důsledky - no, jemu je to jedno - které tím způsobí, a že zpochybněním všeho, čeho bylo v reformě dosaženo, vlastně vyjadřuje nedůvěru v odborné kompetence všech výše vyjmenovaných aktérů - tím, že pan ministr zrušil Radu vlády pro duševní zdraví. Já jsem i předsedal té radě. Já jsem předsedal různým radám.
Mě vždycky fascinuje, když pan premiér mluví o tom, že byl nějaký covid za nich. 17. prosince 2021, kdy jsme vyrolovali červený koberec a čekal jsem s kytkami - tady není paní Langšádlová, ještě tam byla paní Hubáčková, myslím, že paní Černochová dostala kytku ode mě (Jmenovaná přikyvuje.) - tak ještě ráno byla rada proti covidu. Pan premiér neměl žádný covid. Přišel omikron a zátěž českého zdravotnictví byl nula. Ale on stále o tom mluví.
No, takže rada byla zrušena. Pan premiér to všechno kope od sebe. Myslím, že by měl tohoto ministra zdravotnictví okamžitě vyhodit, protože ten tu dělá tolik škod, že to bude úplná katastrofa. Takže pan ministr zrušil tu radu, nahradil ji obdobným orgánem na Ministerstvu zdravotnictví, a zrušil samostatné oddělení i řídící orgány reformních změn. Vlastně nejenom zamezil, aby reformu mohl dál vůbec někdo v rezortu realizovat, a jasně tak signalizuje, jak významná agenda to pro Ministerstvo zdravotnictví nyní je. Kašle zkrátka na to. Jemu je to úplně jedno. Hlavně že má tu funkci. Neuvěřitelné!
Zdravotnictví - když jsme měli tu konferenci Efektivní nemocni, byl tam - snad vystoupil - byl tam pan ministr financí a ptali se ho, jestli pro tuto vládu má zdravotnictví prioritu, a on řekl, že nemá. Takže ty rezorty asi jsou na tom, že kdo jak bojuje. Paní ministryně Černochová - ji tady vidím - ona bojuje skvěle. Vybojovala 2 %. HDP roste, inflace roste. Stanjura je spokojený, má prachy, lidem nic nevrací, paní ministryně taky ne. Nevím, kolik budete mít, když tam budete mít 2 % HDP příští rok, tak to tak odhaduju na 170 miliard, 160? Takže paní ministryně je šikovná. Akorát je škoda, že nemáme šikovného ministra zdravotnictví a že si tato vláda neuvědomuje, že zdravotnictví je na prvním místě.
Vážení spoluobčané, péče o duševní zdraví je strašně pro nás důležitá. Osobně se tomu věnuji, věnuji se tomu v rámci nadace, navštěvuji ta centra. Není to jednoduché. Věřte mi, že u nás - vždycky myslím na ty rodiče - se narodí až 4 000 dětí ročně se zdravotním postižením a tak dále a rodiče samozřejmě očekávají, že politici, že vláda pro ně něco udělá. Ale máme smůlu. Nechápu, proč někdo jiný si nevzal ten rezort. A ministr místo toho - i ten střet zájmů, který má z Brna, on bojuje proti všemu, co bylo za Babiše, takže to je určité... Nevím, já se zeptám nějakých psychiatrů, jestli to není nějaká nemoc a jak se to dá léčit, ten antibabišismus.
Takže můj návrh je: navrhuji, abychom projednali bod Péče o duševní zdraví v České republice. Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Bod byl poznamenán. S přednostním právem se přihlásil pan předseda poslaneckého klubu Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, nechci se vyjadřovat k předchozímu projevu, protože je to věcí samozřejmě legitimní a důležité diskuse. To téma je důležité, s tím naprosto souhlasím, a je úplně normální, že opozice kritizuje vládu, a je to dobře v demokracii.
Nicméně i ta kritika, o to bych chtěl poprosit, by se měla dít určitou kultivovanou formou a myslím si, že použití některých přirovnání u kolegů poslanců k duševnímu onemocnění je už věc, která je poněkud za hranou. A nebylo to ojedinělé, bylo to v tom projevu minimálně pětkrát. Chtěl jsem poprosit, opravdu není správné říkat, že političtí oponenti jsou duševně nemocní nebo že jsou psychopati nebo nějaký podobný způsob vyjadřování, protože je to necitlivé k lidem, kteří skutečně to duševní onemocnění mají, a může to vyvolávat samozřejmě tedy pochybnosti, jestli skutečně cítíme, co ti lidé prožívají, a může to samozřejmě snižovat i důvěryhodnost potom našich politických akcí v této oblasti.
Je důležité si uvědomit, že vyjádření, která jsou o zdravotních diagnózách, o lidech bez toho, aniž by člověk měl potřebnou lékařskou odbornost a provedl nějaké vyšetření, jsou neetická a nebylo by podle mě správné, abychom takovýmto způsobem vystupovali na půdě Poslanecké sněmovny. Já jsem chtěl poprosit, jestli bychom se mohli vrátit ke slušné podobě vyjadřování, a poprosit předsedající, jestli by se neporadili, jakým způsobem držet diskusi v kultivované podobě, aby k takovémuto používání urážlivých přirovnání nedocházelo. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, zaevidováno. Současně upozorňuji, že jsme stále v bodě změny pořadu schůze. Kdo je ještě přihlášen, je pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, s vaším návrhem můžete přijít. Poté pan poslanec Julius Špičák jako poslední přihlášený. Prosím, pane poslanče, vašich pět minut.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, mám dnes návrh na zařazení bodu pod názvem Snižování počtu odsouzených ve výkonu trestu v České republice.
Je vcelku známým faktem, že Česká republika se v této oblasti potýká s několika závažnými problémy. Jeden z nich je celkově vysoký počet, kdy nám kapacity věznic v podstatě přestávají stačit. To je jedna část problému. Druhá část problému je, že v přepočtu na počet obyvatel patříme dlouhodobě ke špičce v Evropské unii a obecně i v celé Evropě. Posledním faktem je, že máme poměrně vysokou recidivu.
Jsem rád, že vláda České republiky této problematice teoreticky věnovala pozornost ve svém vládním prohlášení, i v tom revidovaném z poslední doby, nicméně záměrně připomínám - teoreticky, protože nevidím žádná konkrétní opatření nebo konkrétní výstupy v tom smyslu, že by se tato problematika nějak řešila. Zaznamenal jsem, že se nějaké věci dějí, ale spíše jak říkajíc z druhé ruky. Vím, že 24. dubna je naplánován jakýsi kulatý stůl k této problematice, na který jsou přizváni mnozí odborníci na tuto oblast. Většinu z nich znám a mrzí mě, že v této věci nekomunikuje vládní koalice s opozicí, respektive nekomunikuje s parlamentními orgány, které jsou na tuto věc ustaveny, to je podvýbor pro vězeňství a podvýbor pro sociálně vyloučené lokality a začleňování lidí po výkonu trestu. Spolupráce s těmito orgány je naprosto ignorována a v podstatě se k tomu, jak se ta problematika řeší, dostáváme zprostředkovaně a takříkajíc, jak jsem říkal, z druhé ruky.
Já bych to tak trošku přirovnal k tomu, jakým způsobem přistupovala donedávna - a do značné míry přistupuje i teď - vládní koalice ve věci řešení důchodové reformy. Také se tyhle ty věci prostě řeší uvnitř koalice a opozice se vůbec do těchto jednání nevtahuje, což si myslím, že je škoda a chyba. Kdyby tomu tak nebylo, tak bych tady dneska nestál a nestál bych o to, aby se tento bod oficiálně zařadil na program jednání Sněmovny.
To je za mě všechno. Jenom technicky, byl bych rád, kdyby tento bod byl zařazen jako druhý bod dnešního jednání. Děkuji za pozornost a za případnou podporu.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, čili navržení nového bodu bylo zaevidováno a ještě máme zde posledního přihlášeného ke změnám pořadu schůze, a sice pana poslance Julia Špičáka. Nicméně nevidím ho v sále, takže ta přihláška propadá.
Tímto jsme se tedy vypořádali s návrhy, které byly předneseny. Přistoupíme k hlasování za chviličku. Zagonguji a přivolávám kolegyně a kolegy z předsálí.
Ještě přečtu omluvu. Omlouvá se pan ministr Vlastimil Válek do 11.30 hodin z pracovních důvodů. Budeme v pořadí, jak byly předneseny, nyní hlasovat návrhy na změnu pořadu schůze.
Než se ustálí počet, připomenu, o čem bude první hlasování. První hlasování je o předřazení bodu číslo 113, sněmovního tisku 323. (Žádost o odhlášení.)
Kartičky? Všechny odhlašuji. Prosím, přihlaste se všichni svými hlasovacími kartami. Ještě jednou připomínám, je třeba se znovu přihlásit.
Budeme hlasovat o zařazení bodu číslo 113, sněmovního tisku 323, jde o skladní listy, jako prvního bodu dnešního jednání. Tento návrh přednesl pan předseda Marek Výborný. Počty se ustalují.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh zařazení bodu číslo 113 jako prvního bodu? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 89, bylo přihlášeno 150 hlasujících, pro 150, proti tedy 0. Tento návrh byl schválen.
Dále pan poslanec Milan Wenzl navrhl nový bod Prověření hospodaření státu v zařízení zámek Štiřín. Nejprve budeme hlasovat o tomto návrhu nového bodu.
Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 90, přihlášeno 155 hlasujících, pro 73, proti 43. Návrh schválen nebyl.
Dále přednesl pan poslanec Aleš Juchelka návrh na zařazení bodu číslo 69, tisku 234, zákon o státní sociální podpoře po všech pevně zařazených bodech.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 91, přihlášeno 162 hlasujících, pro 75, proti 21. Také tento návrh byl zamítnut.
Dále pan poslanec Petr Sadovský přednesl návrh nového bodu Elektronické náramky.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 92, přihlášeno 162 hlasujících, pro 74, proti 34. Návrh nebyl přijat.
Dále pan poslanec Andrej Babiš navrhl nový bod Reforma péče o duševní zdraví v České republice.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 93, přihlášeno 162 hlasujících, pro 75, proti 53. Tento návrh nebyl přijat.
Jako poslední přednesl pan poslanec Igor Hendrych taktéž návrh nového bodu, Snižování počtu odsouzených ve výkonu trestu.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 94, přihlášeno 163 hlasujících, pro 73, proti 24. Ani tento návrh nebyl přijat.
Tímto jsme se vypořádali se všemi přednesenými hlasovatelnými návrhy.
Můžeme přistoupit k prvnímu bodu dnešního jednání a tím je bod 113, který nyní otevírám. Jde o
Následující zahájení jednacího dne schůze
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.