(11.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se opět, pane ministře, že vás přerušuji. Prosím kolegy zde v levé části a samozřejmě i v pravé části o ztišení, jestli byste mohli převést své hovory do předsálí. Děkuji. Pane ministře, pokračujte.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Mají směřovat na trh práce, mají mít větší aktivitu i v tom, hledat si své vlastní bydlení.
K tomu řeknu s dovolením také pár konkrétních čísel, která teď tady mám aktuálně z výstupu dat, která máme přes systém Úřadu práce. K dnešnímu dni, když se na to podíváme, máme, pokud jde o počty žádostí o takzvanou humanitární dávku, máme teď za únor těch žádostí podáno 96 000. Připomenu, že nejvyšší počet tady byl v květnu 2022, kdy těchto žadatelů bylo 244 926. Tady zaznívala otázka přetíženosti Úřadu práce v souvislosti s ukrajinskou uprchlickou krizí, tak teď chci doplnit data, která je jednoznačně ukazují, že tady v souvislosti s ukrajinskou uprchlickou krizí už v posledních měsících k žádnému přetížení Úřadu práce v této oblasti z tohoto důvodu nedochází.
Ten důvod je jinde, protože u humanitární dávky, kterou jsme nastartovali od začátku také i jako možnost podávat ji elektronicky, jsme v situaci, kdy v březnu bylo 36 % podání přes webovou aplikaci. Dneska jsme na hodnotě, která je: 96 % žadatelů podává přes webové rozhraní. Když se podíváme na způsob administrativy, tak v září loňského roku 75 % těchto žádostí prošlo celým procesem Úřadu práce naprosto digitálně bez zásahu lidí, kteří by to museli administrativně nějakým způsobem obsluhovat. Dneska jsme na hodnotě: 92 % těchto žádostí projde celým systém Úřadu práce až na platební brán. Díky párování dat z registrů spolupráce s vnitrem a s dalšími toto umožnila, takže v souvislosti s humanitární dávkou nemůžeme mluvit o tom, že by toto způsobovalo přetížení a zpožďování výplat jiných dávek pro české občany.
To stejné platí, když se podíváme i na příspěvek pro solidární domácnost, kde nám běží od začátku plně on-line podání a i plně digitálně vyřízení celé agendy. Opravdu toto nejsou ty důvody, které by mohly být označovány jako to, co brzdí výplatu pro české občany. Důvody, které brzdí a způsobují zpoždění pro české občany, ty jsou opravdu v jiných příčinách. Dlouhodobá otázka je neřešení personálního stavu, odměňování, sdílení a způsob přidělování pracovní agendy, management lidských zdrojů. To jsou ty další věci, ale ty se řeší aktuálně velmi intenzivně, abychom toto dokázali také zvládnout, dostat pod kontrolu.
Ještě se vrátím i k tomu, co tady bylo obecně zmiňováno. Tady to bylo podáváno tak, že vláda České republiky v pomoci nebyla dostatečně aktivní, dostatečně nekonala, nepodporovala tu formu pomoci. Já to chci jednoznačně odmítnout. Vůbec tady nemám ambici přít se o nějaká usnesení, to si myslím, že je věc, která není podstatná, není důležitá. Klíčové je to, že tato společnost, tito lidé na všech různých úrovních, formálních i neformálních, udělali maximum pro to, abychom to zvládli. To je historický moment. Děkoval veřejně prezident ukrajinský Volodymyr Zelenskyj. Děkoval i na návštěvě, u které jsme jako vláda České republiky byli, děkoval českým občanům. My jsme to poděkování opakovaně tlumočili. Myslím si, že v tomto ohledu opravdu respekt vůči každému, kdo různou formou podle svých možností a schopností pomohl, ten je tady evidentní a zjevný.
A myslím si, že jsme se snažili v maximální možné míře v našich kompetencích našich rezortů vytvořit podmínky pro to, aby tady byl systém pro tu pomoc, aby tady byly finance pro tu pomoc. To tento stát zajistil, poskytuje to, abychom těmto lidem dali prostor začít pracovat, jazykové vzdělávání, aby tito lidé mohli živit sami sebe, mohli vracet zdroje do veřejných financí. Jenom připomenu, za loňský rok celkový odhad, kolik tito lidé přispěli do veřejných rozpočtů, je přes 8 miliard korun. To jsou všechno skutečnosti a fakta, která se nestala náhodně, ale díky tomu, že ten proces byl nějakým způsobem řízen, měl legislativní podporu, a to se děje i nyní.
A dovolte mi úplně poznámku na závěr. (Velký hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Kolegyně, kolegové, už jsem vás několikrát prosila, abyste se ztišili. Děkuji.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Moje poznámka na závěr je, že mě moc mrzí, když tady byla kritika, a ta byla před čtrnácti dny oprávněná, že byla malá účast ministrů na interpelacích, a já jsem tady před čtrnácti dny také nebyl, protože jsme měli doma jarní prázdniny, a bohužel teď je období jarních prázdnin, kdy část ministrů se také snaží být doma se svými rodinami, takže i já jsem před čtrnácti dny chyběl. Ale včera jsme tady na interpelacích byli, myslím si, že snad prakticky všichni interpelovaní. Pan premiér byl v zahraničí na pracovní cestě, řádně omluven, to si myslím, že je pochopitelné, a já jsem tady se svými kolegy trpělivě odpovídal, myslím, že věcně, ve faktech na dotazy, které tady padaly z řad opozičních poslanců. A dneska ráno hodinu deset jsem slyšel načítání bodů na program schůze, které se třeba týkaly mé agendy, na které jsem všechny včera při interpelacích tady odpověděl. Mě mrzí, že včera na interpelacích z řad opozice tady seděli prakticky jenom ti, kteří interpelovali. Ti ostatní, kteří by mohli slyšet ty odpovědi, je neslyšeli. A pak tady se kladou otázky v situaci, kdy jsme se mohli věnovat už i jiným důležitým tématům, na věci, které před necelými 24 hodinami tady zazněly a byly zodpovězeny. Tak jenom poprosím, opravdu tohle je potom ten ne úplně efektivně využitý čas Sněmovny. Když tak se podívejte na stenozáznamy ze včerejška. Kolega Rais mě tady interpeloval v oblasti důchodů, v oblasti výchovného, to jsem tady všechno zodpovídal. Stačí se na ty stenozáznamy podívat, jsou veřejně dohledatelné, ty odpovědi tam jsou. Děkuju mockrát.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. S přednostním právem je nyní přihlášen pan ministr Bartoš. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám za slovo, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, jenom zareaguji, a to z toho důvodu, že jsem zde byl explicitně dotazován. My samozřejmě od počátku té krize a ruského útoku na Ukrajinu jako Ministerstvo pro místní rozvoj ve strategickém týmu řešíme problematiku pomoci regionům a ubytování, popřípadě i nějakého dočasného ubytování, a navýšení těch kapacit. Samozřejmě bych chtěl ještě jednou poděkovat nejen týmu pod Vítem Rakušanem a hasičům s vybudováním systému KACPU a se zapojováním dalších kapacit do režimu ubytování lidí, kteří utíkají, respektive rodin, které utíkají před válkou, stejně tak všem lidem, kteří si na své náklady třeba i vzali do svého domova někoho z Ukrajiny.
Tady byla otázka, která se opakovala i v tom dotazu, co se stane a zda hrozí, že k nějakému datu by větší množství lidí najednou již nemohlo využívat ty výhody, nebo respektive pomoc státu ve formě poskytovaného bydlení, a zda v danou chvíli nehrozí riziko, že by tito lidé ze dne na den skončili na ulici, protože by byli odejiti z dočasného ubytování. Já bych chtěl říci, a i tak je koncipován návrh lex Ukrajina V, že jsou tam různá přechodná období, která tomuto, a diskutovali jsme to velmi důkladně...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane ministře, velmi se omlouvám, že vás ruším. Kolegyně, kolegové, prosím, abyste dali panu ministrovi prostor, aby mohl přednést svůj příspěvek, a i s ohledem na to, že zde máme návštěvu mladých lidí (Na galerii pro veřejnost.), prosím pěkně, jděte jim příkladem. Děkuji.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Nebudu zde řešit jednotlivé počty. Myslím, že zhruba 19 000 lidí je teď registrováno v těch řekněme solidárních domácnostech, a samozřejmě i přechod nebo změna podmínek poskytování pomoci k ubytováním má postupný náběh a existuje řada způsobů, jak lze, pokud někdo takovéto ubytování využívá, si dále dojednat prodloužení, pokud to odpovídá jeho finančním možnostem, už zde třeba je zaměstnán v nějakém režimu smlouvy nebo pracovního úvazku, vlastně přejít plynule v pokračování ubytování. Toto všechno jsme řešili velmi důkladně i v souvislosti s tím, že jsou mezi těmito lidmi i skupiny, které lze definovat jako ohrožené matky s více dětmi, lidé, kterým se nepodařilo najít si po dobu azylu, který zde tráví, práci. Na toto všechno lex Ukrajina V pamatuje. ***