Úterý 13. prosince 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
2.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 301/4/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 301/5. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.
Vítám mezi námi pana senátora Zdeňka Nytru, jiné senátory nevidím, zastupuje pouze pan senátor Nytra.
Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi stručně několik vět k tomuto návrhu zákona o důchodovém pojištění, jehož novela se nám zde vrátila ze Senátu poté, co v projednávání na půdě Senátu se senátoři rozhodli podpořit většinově návrh, který ještě do oblasti možných předčasných odchodů u náročných profesí doplňuje také ještě i podnikové hasiče. Byl to návrh pana senátora Nytry.
Já jsem na půdě senátu dal k tomuto návrhu neutrální stanovisko. Vychází to i z té logiky, že jsem původně do této novely ještě v průběhu letošního roku, když jsme tuto novelu začali připravovat, tak jsem tam navrhoval, aby tam byli i podnikoví hasiči. Nicméně v ten moment ještě převládlo stanovisko, aby se tato oblast řešila až v rámci celého návrhu důchodové reformy v roce 2023, ale na půdě Senátu převážila většina, která se rozhodla ještě kromě zdravotnických záchranářů umožnit princip těch dřívějších odchodů do důchodu v rámci náročných profesí ještě o kategorii podnikových hasičů, která takto byla tedy rozšířena.
K tomuto návrhu za sebe a za MPSV jsem vyjádřil neutrální stanovisko, to především z důvodu toho, že jsem vnímal určité riziko vrácení tohoto návrhu do Poslanecké sněmovny z časových důvodů, kdy se dostáváme už dneska prakticky do poloviny prosince, a tento zákon je tady především proto, nebo tato novela proto, abychom napravili některé nedostatky při implementaci právě předčasných odchodů do důchodu u náročné profese zdravotničtí záchranáři, která byla přijata už v minulém období Poslanecké sněmovny, ale jejíž řekněme aplikace od 1. ledna 2023 podle původní, zatím ještě platné textace by nebyla ze strany České správy sociálního zabezpečení možná. To se napravilo. Možné to tedy je i s tímto rozšířením, které zde přišlo ze Senátu.
Já bych byl rád, abychom dneska věcně tuto novelu a tuto senátní vratku projednali a co nejdříve odeslali k podpisu pana prezidenta, protože tady upravujeme nejenom zdravotnické záchranáře, a na návrh Senátu tedy i náročné profese z kategorie podnikových hasičů, kteří takto budou také moci využít tento institut, ale upravujeme tady také ještě část výchovného, která se týká řešení ještě některých nejasností, které tam byly u vdov a vdovců, a také tady upravujeme ještě oblast, která se týkala transformovaných důchodů invalidních na starobní, také v oblasti výchovného. Takže prosím, abychom tento návrh věcně, konstruktivně projednali. Já za sebe se kloním nakonec k podpoře té senátní vratky. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a nyní prosím, aby se slova ujal senátor Zdeněk Nytra, a kolegové, kolegyně, prosím o klid. Vydržte, pane senátore. Pokud máte nějaké vážné téma k rozhovorům, prosím, přesuňte je do předsálí. Děkuji. Prosím, pane senátore, máte slovo.
Senátor Zdeněk Nytra: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená vládo, mým úkolem je tady představit vratku, to znamená pozměňovací návrh k zákonu číslo 155 o důchodovém pojištění, který Senát projednal na své 3. schůzi dne 2. prosince a svým usnesením číslo 61 se rozhodl vrátit návrh Poslanecké sněmovně s přijatým pozměňovacím návrhem. Vy mé odůvodnění pozměňovacího návrhu máte, já si dovolím to jenom doplnit.
Hlavním důvodem, proč jsem podal pozměňovací návrh, byl ten, že tady se týká mimořádný odchod do důchodu uzavřené skupiny členů nebo příslušníků, pracovníků, zaměstnanců základních složek IZS. Vůbec se ten pozměňovací návrh vlastně nedotýká předlohy, která přišla z Poslanecké sněmovny, to znamená, vůbec do toho nezasahuje, a přestože má 11 bodů, řeší jednu jedinou věc, že rozšiřuje ten okruh o členy jednotek hasičských záchranných sborů podniku. Základní složky IZS jsou de facto tři. Je to Policie České republiky, ta má výsluhové nároky, takže ti jsou mimo hru. Pak jsou zdravotničtí záchranáři, ti jsou předmětem novely, kterou jste schválili vy, respektive předmětem novely, která už byla projednána a schválena v minulém volebním období této Sněmovny, ale prostě byla tak nedokonalá, že se nedala aplikovat, a pak to jsou hasičské jednotky, a tady to prostě musíme rozdělit na dvě kategorie. Jednak je to Hasičský záchranný sbor České republiky a ti jsou také pod výsluhami, takže nejsou vůbec předmětem této novely, a jsou to členové jednotek hasičských záchranných sborů podniku, takže tímto v podstatě dochází k odstranění neodůvodněných rozdílů mezi jednotlivými kategoriemi zaměstnanců základních složek IZS.
Jak jsem říkal, vůbec se to netýká těch, co mají nároky na výsluhu, to znamená příslušníků Policie České republiky, Hasičských záchranných sborů České republiky, případně dalších bezpečnostních složek. A já vás požádám o podporu našeho pozměňovacího návrhu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane senátore. Chce se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Vít Kaňkovský? Nemá zájem.
Otevírám tedy rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Milan Brázdil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Pěkný podvečer, kolegyně, kolegové. Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Většina lidí, když sleduje dění ve Sněmovně nebo vůbec schvalování zákonů, říká si v duchu: já bych to kurňa udělal lepší, to je nesmysl, to jsou hlouposti, já, kdybych se do té Sněmovny dostal, já bych jim ukázal. Pak je dlouhá cesta, kdy vás musí lidi zvolit. Musíte se chovat slušně, být právoplatným a dobrým člověkem, a nakonec se třeba objevíte v této Sněmovně. A pak přijde ten pocit, řeknete: Tak, já jsem tady a já chci něco pro tu odbornost, kterou znám, pro záchranáře konkrétně u mě, něco udělat. A ono se stalo. Historicky nejvíc bylo v minulém, předminulém období tady záchranářů a my jsme se dali dohromady. Dokonce vznikl podvýbor pro zdravotnickou záchrannou službu v rámci výboru bezpečnostního, to se také nikdy nestalo. A ejhle, na povrch konečně vyplouvá nejenom policie, hasiči, státní Hasičský záchranný sbor, ale i záchranná služba. A tak jsme tahali za jeden provaz a vyvrcholilo to na konci minulého období, kdy jsme na koleně, ale přece jenom, domluvili jsme se, že bychom chtěli trošku narovnat nepoměr jakýchsi sociálních benefitů nebo zabezpečení, protože záchranka, nejupracovanější složka, neměla nic, ale hasiči a policie je měla. A tak se nám to povedlo, byli jsme šťastní. Mimochodem, povedlo se nám to jako tehdy vládním poslancům a přidali se všichni opoziční. Já si nepamatuji, že by byl někdo proti, a ono to prošlo. Dnes pan senátor říká: To je nerealizovatelné. Představte si, ten zákon je platný, prezidentem podepsaný, a víte, kdo může vykládat zákon? No, jenom soud, ne senátor, ani poslanec. Zkrátka ono to tam je, ale nelíbilo se to. Prý to není realizovatelné, je to moc, a tak se to začalo předělávat, a znovu další volební období a znovu záchranáři. Tak jsme se podíleli, snažili, udělali jsme pozměňovací návrh, který to vyřešil, a bylo to napříč spektrem. Ale to se také nesmí, protože jakmile to předloží zase někdo jiný, než kdo je u vlády, tak to je vlastně špatně, prý na tom nezíská body. No, já vám řeknu, že na tom se žádné body nezískají, protože ti záchranáři jsou napříč spektrem. Tam jsou všichni a tím nezískáte nic. Ale neprošlo to, takže: Žádný váš pozměňovák nebudeme schvalovat. A přišlo ministerstvo s tím, že to tedy změní k lepšímu. Hm, tak to udělalo lepší, a ejhle, senátoři, kteří v podstatě nahrávají dnešní vládě, nachází na tom chybu, další chybu, že prý ještě tam někdo chybí, ještě tam je potřeba dodat tedy jiné hasiče. Já s tím nemám problém. Jenom - všichni, kdo to sledujete, vy, záchranáři, ale i lidé - takhle tady fungujeme, takhle to tady děláme. My se neumíme domluvit. My si neumíme sednout, řádně to projít a na konci mít nějaký výstup. Víte pro koho? No, pro vás! A tak se tu scházíme znovu dneska nad vratkou ze Senátu, lépe řečeno pozměňovací návrh, který říkal, že ten návrh, který předložil Marian Jurečka, je špatný a musí se tam něco doplnit. No, dobrá. Já budu strašně rád, když dneska pro to všichni zvedneme ruku. Senát de facto to jenom rozšiřuje.
My jsme chtěli tehdy, když jsme to tvořili, aby to byly ty tři základní složky, ty jsou omezené přesně, to jsou ti hasiči, policajti, záchranka, a nikdo další. Pan senátor, nebo vlastně ne on, ale musí to být Senát celý, sem přichází s tím, že to chce rozšířit o další složky. Vybírá některé, to jsou tedy ti podnikoví hasiči. Ony jsou tam třeba i další složky, jako je - já nevím - vodní záchranná služba a tak dále, ale Senát se o tyto nezajímá. No, dobře. Chcete to, proč ne, já s hasiči jakýmikoliv rád velmi spolupracuji.
Tedy jsem rád, že jsme možná na konci, pokud pan prezident to podepíše. Já bych ho o to poprosil, protože ono to má platit od 1. 1., aby tak učinil, protože už to trvá strašně dlouho, nepoměr toho nevyvážení sociálních jakýchsi jistot. Totiž, a jenom, už skončím: záchranáři, tedy myslím tím zdravotnická záchranná služba jednotlivých krajů, ti záchranáři, oni nemají možnost nic jiného dělat, než buď být perfektně zdraví, makat pro vás a zachraňovat vás, ale jakmile onemocní, třeba přijde o nohu, tak ten člověk nemůže být posunut na žádné papírové místo. Ta záchranka nemá žádné zázemí jako policie, hasiči či další. Čili tímto vlastně umožníme to, aby v případě, že ten člověk splní, je mu šedesát let a více a odpracuje minimálně 4 400 hodin, bude moct jít do důchodu dřív. A bude-li pracovat ještě déle, možná i ještě o trochu déle.
Je to pokrok. Není to ideál, snažili jsme se o to lépe. Ale je mi záhadou, jak bude teď Česká správa sociálního zabezpečení postupovat. Je tu platný zákon - prý je nerealizovatelný, tak to musí řešit soud, anebo tu je ten nový, který teď snad za chvilinku schválíme a pan prezident to podepíše.
Děkuji, že jste mě vyslechli. Jsem rád, že jsme na konci snad té trnité cesty. A přeji vám hlavně pevné zdraví, pěkné svátky a vám, záchranářům, ať to zvládáme. (Ojedinělý potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou se přihlásil pan senátor Nytra. Jenom upozorňuji, že máte dvě minuty na faktickou poznámku. Děkuji. Máte slovo.
Senátor Zdeněk Nytra: Děkuju. Vážená paní místopředsedkyně, vaším prostřednictvím bych panu poslanci Brázdilovi řekl, nebo ho chci upozornit, že to ne senátor nebo Senát řekl, že je to nerealizovatelné, to bohužel řeklo Ministerstvo práce a sociálních věcí, o čemž svědčí skutečnost, že do dnešního dne žádnému zdravotnickému záchranáři ten mimořádný důchod přiznaný nebyl. A jednotky hasičských záchranných sborů podniků jsou základní součástí, základní složkou integrovaného záchranného systému na rozdíl od vodní záchranné služby. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane senátore. Nyní je přihlášen do rozpravy pan poslanec Jiří Mašek, připraví se pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, vážený pane senátore, vážení ministři, kolegyně, kolegové, já bych plynule navázal na kolegu Brázdila. Skutečně tady řadu let existuje stav, a to konkrétně od roku 2000, kdy ze zákona byl konstituován systém integrovaného záchranného... integrovaný záchranný systém. A tam, a to bych opravil pana senátora Nytru, tam patří Policie České republiky, patří tam skutečně hasiči, profesionální hasiči a dobrovolní hasiči, ale nejsou tam vyjmenováni právě podnikoví hasiči, a patří tam zdravotnická záchranná služba jako třetí složka. Přitom ty první dvě jmenované, Policie České republiky a Hasičský záchranný sbor, jsou ve služebním poměru, jsou to příslušníci a vztahují se na ně určité benefity, které tady nechci rozvádět. Právě záchranná služba potom je, ale jsou to zaměstnanci příspěvkových organizací krajů, a na ně se bohužel ty výsluhy nedají aplikovat. Proto jsme se celé minulé období tady velmi snažili se svými kolegy, aby se ta situace alespoň trochu narovnala, protože my se setkáváme, na tom příkopě u autonehody, u požárů a podobně, tam jsme všechny tři složky, všechny tři složky se tam účastní toho zásahu, ale ta jedna byla v tomto duchu sociálního zajištění opomíjena celou dobu, takže to byl ten důvod. Tady se odvedlo, a chtěl bych za to kolegům právě v těch podvýborech i ve výboru pro bezpečnost velmi poděkovat, že v minulém období se to podařilo prosadit a dotáhli jsme to až sem jako pozměňovací návrh. A ten pozměňovací návrh k důchodovému zákonu měl totiž větší ambici, teď už navážu zase na pana senátora Nytru. My jsme to totiž navrhovali pro základní složky IZS podle zákona o IZS, jasně definovanou skupinu, a chtěli jsme teprve ve druhém kroku, což by bylo velmi logické, pokud by se změnil zákon o IZS, a mezi základní složky se pak dostali i podnikoví hasiči, a třeba do budoucna třeba městská, obecní policie, to by byla otázka vývoje, tak potom by ten benefit mohli mít i oni. Mělo to svou logiku. A dělali jsme to i proto, že u policie, i u hasičů, i u těchto profesionálů, kteří mají nároky na výsluhy, je určitý počet příslušníků, kterým by se odchod do předčasného důchodu v uvozovkách také vyplatil a mohli by ho využít. To jsem s příslušnými pracovníky ministerstev konzultoval. Takže ten původní návrh z minulého období měl trošku vyšší ambice a zamezil by jedné věci: tomu, jak pan ministr Jurečka dal trošku na úředníky MPSV, kteří měli dlouhodobě naplánováno, že tady vznikne určitá skupina lidí, kteří pracují za zvlášť obtížných podmínek, řekněme si, jsou to hygienické kategorie III a IV, kteří by měli logicky být do budoucna zvýhodněni, protože při těžké fyzické práci se nelze dočkat důchodového věku, odchodu do důchodu tak, jak je ještě navíc plánován ho posunovat, takže tam byla teď ministerstvem pro sociální věci vlastně využita tato kategorie a byli tam zařazeni záchranáři, kteří jsou přitom v kategorii II. Takže ono to, pane ministře, do budoucna může být problém, protože jste s tím otevřeli Pandořinu skříňku a nevyužili jste zákon, který jsme schválili v minulém období, který tohleto všechno měl vyřešené. Podepsal ho prezident republiky 30. 8. 2021 a jeho platnost byla, a to je zase na vás, pane senátore, až od 1. ledna 2023, takže argument, že ho zatím nikdo nečerpal, je lichý, protože ho nemohl čerpat, je to až od ledna příštího roku. Takže tu ambici tento zákon jenom tady opravit, tu jsme nevyužili, přitom jsme to udělat mohli. Bylo by to bývalo to nejjednodušší a garantuji vám, že by to bylo i jednodušší z hlediska dalších nároků dalších skupin, které nesplňují kategorie III a IV a v kategorii II se o to budou moci hlásit. A nevím, co s tím budeme do budoucna dělat, nebo respektive co vy s tím budete dělat. Přesto jsem rád, že to prošlo.
Má to ještě jeden moment, a ten je taky potřeba tady zmínit. Ten zákon z minulého období, který tedy, jak řekl kolega Brázdil, je platný v současnosti, ten zákon řešil benefit možnosti odchodu do důchodu po 20 letech práce na plný úvazek s možností jít o 5 let dříve. Zákon, který předložil pan ministr Jurečka, sráží tento benefit na polovinu a zhruba po 20 letech je to o 2,5 roku dříve. Je pravda, že potom počtem dalších směn se může dostat ten záchranář až o 5 let dříve, ale až po 30 odpracovaných letech. Ti záchranáři toto taky vidí a nelíbí se jim to z toho důvodu, že už jsme jim jako Sněmovna tady něco schválili v nějakých parametrech a teď jsme ty parametry srazili na polovinu. Tak to jenom abychom tady nejásali, že to děláme úplně skvěle.
A ještě bych chtěl připomenout, že v minulém období z přítomných poslanců pro tento zákon zvedlo 82 % přítomných svou ruku, takže já jsem si trošku představoval, že tady politika bude stranou, a když jsme se snažili pozměňovacími návrhy to vrátit do původních kolejí, tak jsem věřil, že kolegové tady ruku zvednou pro ty zlepšené parametry.
A teď jenom k současnému návrhu zákona. Je pravda, že lepší vrabec v hrsti než holub na střeše, takže za záchranáře jsem rád, že alespoň k určité nápravě tady dochází.
A k otázce podnikových hasičů, přestože to je nesystémové, a přitom se to dalo řešit systémově a mohlo to do budoucna postihnout třeba vodní hasiče, mohlo to postihnout jiné složky IZS, kterým se říká ostatní složky, tak tuhletu ambici jsme tady ztratili.
Takže já přesto budu hlasovat pro ten senátní návrh, protože to podnikům i hasičům, přestože to není úplně systémové, pomůže. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci vážení členové vlády, pane senátore, přeji pěkné odpoledne. Budeme pokračovat v rozpravě. Jako další je přihlášen pan poslanec Igor Hendrych, po něm pan poslanec Drahoslav Ryba. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, budu maximálně stručný. Rovněž, tak jako mí kolegové, budu podporovat tady tuhletu senátní úpravu tohoto zákona, v podstatě ji vítám. Osobně to vnímám jako takové trošku možná nastavené zrcadlo nebo možná i políček současné vládní koalici v tom smyslu, že stále čekáme, jak už tady bylo avizováno panem ministrem práce sociálních věcí a ministrem životního prostředí, že se chystá zákon o náročných profesích, a v tomto smyslu úprava jejich starobních důchodů, a že se zřejmě na ni čeká trošku déle, než by bylo záhodno.
Já bych chtěl v tomto kontextu připomenout a dotknout se, už to tady řekl přede mnou pan kolega Mašek před chvílí, prostřednictvím pana předsedajícího, a to je, aby se nezapomnělo, až se budou tvořit konkrétní parametry toho zákona, aby se nezapomnělo na městské policisty, protože městští policisté jsou opravdu v podstatě, dá se říct, mimo systém. Nejsou zařazeni ani mezi ostatní složky integrovaného záchranného systému, a přitom jsou důležitou součástí v podstatě vnitřní bezpečnosti České republiky a města a obce se bez nich v podstatě neobejdou. Na druhou stranu v podstatě suplují i práci Policie České republiky v tom smyslu, že kdyby ty městské a obecní policie neexistovaly - jako že ony existovat nemusí, města kdyby chtěla, tak je zruší - a v tu chvíli dojde k čemu? Dojde k tomu, že v podstatě za veřejný pořádek jako takový v tu chvíli v podstatě přebírá odpovědnost Policie České republiky, a pak ta povinnost, která je přenesena na obce, by znovu přešla na stát i se všemi náklady.
Dlouhodobě se nedaří naplňovat stavy městských policistů, a to přes stabilizační příspěvky, přes možnost užívat obecní byty a tak dál. Ti lidé těžko mohou v současných podmínkách vykonávat tu profesi řekněme déle než do 60 let, protože to je práce náročná, netýká se jenom samotné náplně činnosti městské policie, ale je to i o tom, že samozřejmě se slouží víkendy, noční a tak dál. Toto ne vždy umožňuje zdravotní stav člověka, který už je ve vyšším věku.
Takže apeluji na to v kontextu tady toho projednávání a tady tohoto zákona, aby se na městskou policii pamatovalo, až se bude připravovat zákon o náročných profesích a jejich důchodovém zabezpečení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Drahoslav Ryba a připraví se pan poslanec Radek Koten. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Drahoslav Ryba: Vážený pane předsedající, já si dovolím také přispět několika poznámkami v tomto bodě. V prvé řadě musím říct, že jsem trošku smutný z toho, že se nepovedlo opravdu ten zákon opravit tak, aby zůstaly zachovány základní parametry, které dnes platí, protože jsme ho opravili, nebo opravil se, ale bohužel pro záchranáře je opravdu o něco horší.
Na druhou stranu jsem rád, že Senát zahrnul do okruhu pracovníky v jednotkách hasičských záchranných sborů podniků, protože oni opravdu odvádějí rovněž velice těžkou a rizikovou práci. Jen pro vaši informaci, máme zde 79 těchto jednotek, ve kterých pracuje něco přes 2 000 hasičů. Nemysleme si, že to pro ně je něco obrovského, ale je to jakýsi signál, že si té práce - ostatně jako u zdravotnických záchranářů - vážíme, protože nepůjde o stovky lidí, kteří by tohoto institutu využili, ale bude se to pohybovat maximálně v řádu několika desítek, možná i jednotek. Takže i to je ale signál k tomu, že si jejich práce vážíme, a já tedy budu tento senátní návrh podporovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Radek Koten, je poslední přihlášený. Pane poslanče, máte slovo, a poté faktická poznámka paní poslankyně Pastuchové. Prosím.
Poslanec Radek Koten: Děkuji, vážený pane předsedající. Dámy a pánové, vážený pane senátore, vážený pane předsedající, my jsme v minulém volebním období diskutovali o tom, jakým způsobem pomoci lidem, kteří zachraňují životy. Samozřejmě na to musí mít fyzickou kondici a musí to zvládat. Vzhledem k tomu, jak se tady posouvá hranice odchodu do důchodu, asi nikdo z nás by tady nechtěl, aby pro něj přijel záchranář, který by třeba už opravdu vzhledem k věku, kam se to posunulo, třeba nemohl chodit, anebo by nebyl schopen to povolání vykonávat tak, aby vás zachránil, anebo aby třeba uhasil ten požár.
Co se týká těch podnikových hasičů. Já jsem se byl podívat v několika provozech a musím opravdu říct, že jak počet výjezdů, tak i enormní zatížení a nebezpečnost, tam skutečně hasiči musí být ve velmi dobré formě. To, že se snižuje možnost odchodu do důchodu na 60 let u těchto profesí, je samozřejmě krok dobrým směrem, protože asi nikdo nechce, aby nám tady umírali záchranáři nebo hasiči přímo při zásahu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ještě tedy faktická poznámka paní poslankyně Jany Pastuchové, potom řádně přihlášená paní poslankyně Richterová. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane předsedající. Jako záchranář se také ráda vyjádřím. Znovu se vyjádřím k tomu, že mě velice mrzí věc, kterou vlastně jsme navrhli my jako naše vláda, naši poslanci, v minulém volebním období a technickou chybičkou se to nemohlo implementovat. Snažili jsme se to zachránit, to už tady zaznělo. Ať je to systematické, nebo není, jsem ráda, že tam přibyl senátní pozměňovací návrh, protože kdybychom tento pozměňovací návrh dali my jako poslanci za hnutí ANO v pozměňovacím návrhu, tak si myslím, že tento zákon by vůbec, ale vůbec neprošel.
My jsme se snažili dělat, co jsme mohli. Navrhovali jsme 20 let z 30 vašich. Dávali jsme kompromis, všichni jsme vás prosili o 25 let. Vy prostě ne, ne a ne. Ti záchranáři si to pamatují a pamatovat budou. Takže váš slib, že to bude od nového roku platné, sice je, ale záchranáře jste moc nepotěšili.
Takže i já budu hlasovat pro senátní pozměňovací návrh. My jsme měli připravený i pozměňovací návrh, kde tam byly všechny složky IZS, ale vzdali jsme se toho, protože jsme věděli, že by to touto koalicí neprošlo.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní paní poslankyně Richterová. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, trošku na vážné notě, už to tady dnes zaznívalo. Já bych ještě ráda, abychom si připomněli u této věci, která navazuje na něco, co už jsme tady měli, bylo to v minulém období. Zaznívalo tady, že bylo prostě třeba opravit legislativní problém. To je vše zřejmé a ráda bych, abychom si jenom připomněli ještě jednu skutečnost, a sice že musíme zohledňovat i to, že stávající důchodový systém je tak, jak je dnes nastaven, neudržitelný, a to kvůli demografickému vývoji.
My všichni, jak jsme tady, jak se o tom dnes bavíme, si můžeme snadno dohledat, jak jsme v minulosti hlasovali. My jsme jako Piráti podpořili ten návrh, jak tady byl v minulém období, podpoříme ho znovu i dnes. Já ale jenom chci připomenout, že toto je pro ty lidi sice důležité, ale jsou to jednotlivosti. Ale to, co se týká celého systému, je prostě komplexní důchodová reforma, něco, co potřebujeme, chystá se na příští rok. Potřebujeme dlouhodobou udržitelnost a funkčnost našich důchodů.
Je samozřejmě jasné - a zase jsme se tomu, myslím úplně všichni, kdo tady jsme, věnovali v našich volebních programech a v našich odborných skupinách - že ten, kdo pracuje v rizikové, náročné profesi, v ní nemůže mnohdy setrvat až do dnes stanoveného důchodového věku, že tam je důležité to řešit. Obtížnost hledání zaměstnání je také všem naprosto zřejmá.
My jsme proto vždycky chtěli komplexní systémová řešení, ale současně jsem tady jen proto, abych zdůraznila, že nás prostě čeká větší systémové řešení, něco, co nebude třeba vůči zase jiným jednotlivcům vlastně svým způsobem spravedlivé.
Proto jenom poznámka závěrem. Samozřejmě se budeme velmi aktivně podílet na hledání takového řešení v rámci skutečné důchodové reformy, které zohlední postavení lidí z rizikových a náročných profesí, ale prostě komplexně - protože nyní jsou takoví, kteří se mohou myslím oprávněně ptát, proč nejsou zahrnuti. Vlastně by se jim člověk ani nedivil.
Jenom opakuji, že my budeme podporovat tak, jako jsme podporovali i v minulosti, tento principiální návrh, ale upozorňujeme, že nás stejně nemine nutnost se s tématem důchodů popasovat komplexně. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda se ještě někdo další hlásí do rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě rozpravu končím.
Chci se zeptat pana ministra nebo pana senátora na závěrečná slova. (Ne. Ne.) Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Ještě zagonguji a přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Eviduji vaši žádost na odhlášení. Odhlásím vás a požádám, abyste se přihlásili.
Přečtu omluvy. Dnes od 17.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Marek Benda a od 17.30 hodin z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Taťána Malá.
Přečtu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 301/4, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 301/5."
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh usnesení? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 24, přihlášeno 146 poslankyň a poslanců, pro 139, proti 2. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.
Děkuji vám a končím projednávání tohoto bodu. A děkuji i panu senátorovi.
Hlásí se pan poslanec Marek Výborný. Prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Dovolím si využít tohoto mezičasu před otevřením bodu číslo 1, lex Ukrajina IV, sněmovní tisk 351. Vzhledem k tomu, že jsme nabrali přece jenom jisté zpoždění v jednání, chci oznámit, že po dohodě všech předsedů poslaneckých klubů budeme dnes podle § 99, tedy jednání ve stavu legislativní nouze, o tomto bodu, o tomto tisku jednat a hlasovat i po 19., případně i po 21. nebo nedej bože i po 24. hodině. Říkám to pouze preventivně. Nemusíme o tom procedurálně hlasovat, protože budeme projednávat zákon podle § 99. Děkuji pěkně.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Prosím, paní předsedkyně.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom pro pořádek, já jsem takový puntičkář: byla jsem o tom zpravena, to potvrzuji, ale není to dohoda. Jsem o tom zpravena. (Marek Výborný: Potvrzuji.) Vzala jsem to na vědomí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Budu tedy pokračovat v projednávání dalšího bodu a tím bude
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.