(10.40 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Bilaterální schůzky stíhali (?). Zablokovala jsem, zablokovala jsem třeba určitá jednání, vetovala jsem, proto je tak důležitá jednomyslnost, po které tady voláme, abychom právě posunuli jednání kolem reverse charge.

Ano, dočkali jsme se zhruba po pěti letech, ale bylo to Pyrrhovo vítězství, protože účinnost té výjimky začala platit tak, nebo končila, pardon, končila tak, že než bychom projednali českou legislativu, tak by nám tam zbývaly necelé dva roky. Já jsem tehdy svolala, a zápis z toho najdete na stránkách - vidím, pan ministr financí už tady není - na stránkách Ministerstva financí, svolala jsem zástupce svazů a komor. My jsme takto běžně komunikovali se zástupci svazů a komor. My jsme to tam nediktovali ze sídla Ministerstva financí. A je tam zápis, kdy se jeden vedle druhého vyjádřil, že za těchto podmínek o reverse charge nemají zájem. Takže proto tento institut umřel na úbytě.

Ale my jsme, víte, vedle reverse charge prosadili kontrolní hlášení, které zlikvidovalo karuselové podvody po třech letech v této zemi. Konstatoval to tehdejší nejvyšší státní zástupce ve své zprávě. My jsme připravili EET, to vámi ideologicky proklínané EET. Měl jste být na rozpočtovém výboru tento týden, já tam byla, chodila jsem tam velmi často i jako ministryně financí, to si určitě pamatujete. Vás tam příliš často nevidím. A tam vystoupili zástupci, přišli tam zástupci Asociace tradičního českého obchodu, Svazu průmyslu a dopravy a ti jednoznačně mluvili a plédovali ve prospěch EET. Dokonce pan Březina, který je šéf Asociace tradičního českého obchodu, řekl: My nejsme voliči ANO, my jsme převážně voliči SPOLU, ODS, a přesto říkáme, nechejte EET aspoň dobrovolné. Měl jste si to poslechnout. Ale určitě z toho je záznam a určitě si to tady tento týden, kdy bude EET v druhém čtení, znovu všechno zopakujeme.

A ten přínos nezpochybňujte. Já jsem tam měla jasná čísla z Ministerstva financí, kdy po prvním roce zavedení EET, bylo to pro ubytovací a stravovací služby, tak v oblasti stravovacích služeb vzrostla průměrná mzda na dvojnásobek. Proč byla průměrná mzda 12 000 před zavedením EET v oblasti stravování a průměrná mediánová mzda byla prostě tehdy kolem 24 000? Proč? Máte pro to legální vysvětlení? Já ne. To znamená, EET nemělo přínos jenom v dani z příjmu. Samozřejmě projevilo se to v DPH, projevilo se to ve výběru sociálního a projevilo se to prostě v dalším snižování zatajených tržeb a tak dále. Ta čísla znovu si tady zopakujeme tento týden. Jenomže vy jste prostě si to vybrali tento institut jako ideologický objekt, a proto musí tento unikátní digitální projekt pod vaším vedení zemřít.

Pan Kastner, zástupce Asociace malých a středních podnikatelů, majitel několika restaurací, mluvila jsem s ním osobně, nemohl přijít, protože bojuje za restaurace, které zanikají v důsledku toho, že nemají na placení energií. To byste se možná taky měl zajímat. A ten se prostě jednoznačně vyjádřil i do médií na podporu EET. Tento týden řekl, že ho tato vláda velmi zklamala. Takže to jenom tak na okraj.

No a otevřel jste problematiku rozpočtu. My se tomu budeme věnovat, novele, tento týden. A už jste tedy do eKLEPu dali i rozpočet na rok 2023. No pane ministře, pro mě vy jste rozpočtový čaroděj. Neuvěřitelný. Já mám tady už tabulku zpracovanou. Nebudu... já to budu samozřejmě řešit příští týden. Už mám srovnání rozpočtu toho základního na rok 2022, rozpočtu novelizovaného, rozpočtu na 2023. Jinak rozpočet na rok 2023 není ještě 270 miliard, ani ještě vaše vláda to neschválila. Ani ta o tom ještě nehlasovala.

Já vám velmi srdečně přeju, pane ministře, opravdu, já nejsem závistivý člověk, můžete mně podsouvat vlastnosti, jaké chcete, závistivá nejsem, takže vám upřímně přeju, že jste si odpočinul na dovolené. Upřímně, bez ironie. Já vám ji přeju. Říkám bez ironie. Ale neumím si představit, že ministr financí odjede na dovolenou v době, kdy se vyjednává rozpočet! Srpen je něco, co pro ministra financí je vždycky pracovní měsíc. Já vím, že vy jste říkal: my nevyjednáváme tak, abychom se scházeli, abychom pak dělali na kamery a tak dále. Nemusíte na kamery, dobře, nechoďte na kamery. I ten Kalousek zaklínaný, a já jsem s ním mockrát nesouhlasila, ale vyjednával rozpočet. Přece se musíte bavit s těmi ministry. Na mě to působí tak, že jim ten rozpočet nadiktujete.

Včera se moje ctěná kolegyně Klára Dostálová zeptala pana ministra Bartoše, jestli ví, že má seškrtaný rozpočet z nějakých, já to teď si najdu, vydržte, hned to bude, abych to řekla přesně, ale budu to samozřejmě mít úplně přesně, že z 31 na 17 miliard. No on zmizel, neodpověděl. Já si myslím, že vás šel asi hledat, aby se na to zeptal.

Já vám řeknu jednu věc, přečtu vám jednu neuvěřitelnou věc. Neuvěřitelnou. Pomíjím teď to, že jsem nenašla celou řadu povinných příloh v tom rozpočtu. Možná, možná, ještě se podívám pořádně do eKLEPu, takže to si řekneme, až, myslím teď na 23, až to bude na pořadu dne. Ale já vám přečtu... já vám přečtu... hned, co to najdu, vydržte, bylo toho moc, těch informací. Tak. Samozřejmě, že nad rozpočtem probíhá připomínkové řízení. Teď mluvím o tom rozpočtu na 23. A teď si představte, on byl vypořádán bez připomínek, takže tam nejsou žádné připomínky. To znamená - (Poznámka mimo mikrofon.) Bez rozporu ano, promiňte. Bez rozporu, máte pravdu, omlouvám se za špatný termín. Takže panu ministrovi dopravy nevadí, že tam má minus 31 miliard. Tady včera odpovídal mému kolegovi, pak je to snad ještě i horší, jak mě informoval kolega Havlíček. Včera odpovídal na dotaz pana kolegy Havlíčka, jak to hodlá prostě řešit. Že má vějíř opatření řekl. Vějíř! Jaký vějíř? Buď ty peníze má, nebo ty peníze nemá! Já neznám žádný vějíř!

A teď vám přečtu takovou perličku, ono těch perliček tam bude víc a ty si řekneme, až prostě tady budeme se o tom bavit, to budou fakt pecky. To budou pecky, ale ty vám přečtu z připomínkového řízení, jak se vyjádřily kraje, města, obce. Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky - cituji - na rok 2023 předložený do připomínkového řízení neobsahuje konkrétní číselné údaje. Proto je velmi obtížné se v tomto připomínkovém řízení kvalifikovaně vyjadřovat, neboť zejména bez číselných údajů jednotlivých kapitol státního rozpočtu a konkretizace závazných finančních ukazatelů pro rozpočty územních samosprávných celků nelze odhadnout dopady do rozpočtu územních samosprávných celků, což vede k nejistotě pro obce, co se týče struktury a objemu finančních vztahů státního rozpočtu vůči jejich rozpočtům. Chybějící informace jsou pro územně samosprávné celky vázány zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti zásadní a měly by je mít v dostatečném předstihu k dispozici. Vzhledem k výše uvedeným důvodům se nelze k dopadům předloženého materiálu na rozpočty obcí a měst vyjádřit.

Takže z toho mně vychází, že to šlo do připomínkového řízení bez čísel! Bez čísel. Proto je to bez rozporu! No bodejť, když tam žádná čísla nebyla! No bodejť! Takže jak se ten rozpočet vyjednával? Víte, vy tady pořád děláte, že jsme dělali píár. Ale já jsem seděla a tvrdě jsme vyjednávali. Karel Havlíček, když přišel jako ministr dopravy, tak měl s sebou, samozřejmě s kolegy, tak měl s sebou štos připravených staveb a konkrétně deklaroval, kolik potřebuje peněz. My jsme se nedívali z okna a navyšovali jsme ty investice. A já vám budu ty položky potom takto brát jednu po druhé. Doprava. Ministerstvo pro místní rozvoj. Kolik se dává na bytovou politiku. Kolik se dává na regionální rozvoj. My jsme tam měli prostě a budu vám to porovnávat s tím naším rozpočtem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP