Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


Středa 26. listopadu 2025

(20.40 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

V každém případě státní rozpočet, který se vložil správně do toho 30. 9., tak nelícoval s tím rozpočtem na Státní fond dopravní infrastruktury o těchto 37 miliard korun. A jenom věcně tvrdím, to je protizákonné. Tečka.

Přesto vláda tvrdila, že má rekordní rozpočet na dopravu. Chlubili se tím. Ano, bylo pět dní před volbami. No, a to je asi tak stejné, jako kdybych tvrdil rodině, tak máme říjen a 1. ledna, ať je to přesně od Nového roku, budeme mít nový mercedes. Je to skvělé. A současně bych té rodině řekl, má to jeden háček, dnes mi odmítla leasingová společnost a banka na ten mercedes půjčit. A rodina se ptá, z čeho si tedy pořídíme, taťko, ten mercedes? To nevadí. Ale vyhlásím to po celé ulici, že budeme mít nový mercedes. To je úplně stejné, jak vy jste plánovali tento rozpočet. Neměli jste to prostě kryté. A ještě jste se tím chlubili.

Jak už jsem zmínil, byl porušen zákon. Je jasné, že to bylo proto, protože bylo před volbami. A vy jste nechtěli přiznat vyšší schodek ve státním rozpočtu. No ale pokud tedy jste si hráli na rozpočtově odpovědné, tak jste buď měli ten rozpočet vyšší přiznat, anebo jste ho měli zkrátit a říct tedy, nebudou dopravní stavby. To je fér. Ale vy jste to neudělali. To je to, oč tady jde.

Zpátky na rok 2021, my jsme vám tehdy představili rekordní rozpočet na dopravu, možná si vzpomínáte, bylo to 132 miliard korun. Fakt rekord, ale přesně to lícovalo se státním rozpočtem. Ten byl tehdy někde okolo 370 miliard korun. A vy jste nás kritizovali, že ho máme příliš vysoký. Ano, bavme se, že bylo v době postcovidové. Bavme se o tom, že jsme nezvyšovali žádné daně, že jsme podpořili podnikatele a tak dále. Ale hlavně jsme vám předložili rozpočet, kde to všechno bylo v pořádku, ve smyslu rozpočtu na dopravu.

To jsme taky mohli udělat, že jsme na konci roku 2021 vám mohli udělat rozpočet někde na úrovni 320 miliard korun, a říkat, že jsme vlastně to zvládli dobře, kdybychom nekryli tu dopravu. Ale to jsme neudělali. Chápeme ten zásadní fundamentální rozdíl?

Nicméně na tom rozpočtovém výboru, který tady byl přibližně před týdnem, se ukázalo, že v dopravě nechybí jenom 37 miliard korun, což jsme se ještě do té doby domnívali, ale bohužel dalších 8 miliard, a to je z těch fondů EU, které rovněž nekorespondovaly, což zde řekla jasně zástupkyně Ministerstva dopravy, a další 3 miliardy korun z mandatorních výdajů nebo kvazi mandatorních výdajů přímo z Ministerstva dopravy, jako jsou například objednávky vlaků a podobně.

Jinými slovy jenom rezort dopravy, 48 miliard korun ne-zpo-chyb-ni-tel-ných. A to bych ještě mohl diskutovat nad tím, jak jste nás tady peskovali v roce 2021, když jsme vám ukazovali střednědobý výhled rozpočtů, a říkali jste, kolik nám tam chybí. Podívejte se, kolik chybí vám ve střednědobém výhledu. Jste úplně mimo, úplně v pytli. Ale to už sem nebudu tahat.

V každém případě to, že chybí tyto peníze v rámci pouze dopravy, uznala i Národní rozpočtová rada. A konečně, ať jsem objektivní, on to uznal nakonec i pan ministr Kupka. V podstatě on neměl jiné možnosti, protože to byl i závěr dozorčí rady a jeho vý-bo-ru. Pochopitelně, byl to naprostý podraz ministra Stanjury vůči Ministerstvu dopravy. A Martin Kupka měl buď přesvědčit ministra Stanjuru, že to je nezbytné a že potřebuje vyšší rozpočet, anebo to neměl rozpočtovat. To je jednoduché.

To samo o sobě už by stačilo k tomu, že bychom ten rozpočet mohli vrátit. Přesto jsme ještě před pár týdny tvrdili, že se dokážeme s tímto vyrovnat. Nevěděli jsme, že se jedná o 48 miliard. Pořád jsme žili v tom, že je to někde těch 37. Domnívali jsme se, že to vcukneme na 30 miliard a že dokážeme v tom rozpočtu to obhájit a najít, jinými slovy, že to uděláme na tom vašem podvozku.

Nicméně začali chodit další kostlivci z jednotlivých rezortů. A podotýkám, nikoliv nad požadavky, jak se tady snažíte jaksi natlačit mezi poslankyně a poslance. Nikoliv naše programové sliby. Vůbec tady dneska se nebavíme o našich programových slibech. Řešíme pouze to, co jste naslibovali vy, jestli si rozumíme. Jsou to naprosto regulérní požadavky, které jsou buď zákonného charakteru, které tam musí ti úředníci dávat, protože chtějí dodržet zákon, anebo - pozor - jsou to výdaje, které vy jste schválili. Rozumíme si, že vy jste schválili například rozpočet na Státní fond dopravní infrastruktury, a pak se k němu nemáte? Ne. My jenom říkáme, když jste si ho schválili, no tak ho tam tady pojďme zohlednit. To je všechno.

Protože samozřejmě že politik obhajuje ta čísla, ale vytváří je úředník. To všichni víme. A politik může zadat parametry, kam se chce dostat, nicméně nemůže a nesmí jít proti zákonu, což jste učinili. Proto jsme tady chtěli ten rozpočtový výbor. A chtěli jsme, aby tady byli ti odpovědní pracovníci. Vy dneska tvrdíte, no to přece není normální, nikdy nechodili odpovědní pracovníci. Taky nikdy jste nepředložili rozpočet v takovém stavu jako nyní. A my to říkáme otevřeně, proč jsme pozvali ty odpovědné vrchní ředitele. Protože vám nevěříme. Protože jste tam dali úplně jiná čísla než čísla, která tam dávají ti pracovníci, kteří tady ještě za pár týdnů budou s námi, a možná i poté, a budou s námi připravovat rozpočet, zatímco vy už tady nebudete. Babičko nebo tetičko, nebo co to bylo? (?) Prostě to je realita.

Jestliže jste s nimi v příkrém rozporu, tak nám řekněte, co asi máme dělat jiného než k tomu projednání mimo vás, kterým nevěříme už ani pozdravení, přizvat ty, kteří ty rozpočty tvoří. Je na tom něco divného? Divné je to, že místo abyste ty lidi sem nechali přijít a nechali je vyjádřit svůj názor, tak jste jim začali zakazovat, nebo vyhrožovat dokonce, anebo jste jim důrazně připomněli, že by tady vůbec neměli být. No, proč jste jim to připomněli důrazně? Proto, protože jste se báli, že zde odhalí to, co jste zešvindovali. A je i na novinářích, aby si tohleto ověřili. To není na mně, abych to tady říkal.

Pojďme radši k těm číslům. Ten závěr. Takže na dopravě chybí prokazatelně - uznává ministr Kupka, uznává Národní rozpočtová rada - navíc chybí 48 miliard korun. Tak jak jste tady dnes slyšeli několikrát, vrchní ředitel z MPSV tvrdí, že v minimální výši je to 31 miliard, kolik mu chybí, v maximálně 36. Teď se pojďme bavit o těch položkách - důchody a tak dále.

Další peníze na kofinancování: Ministerstvo zemědělství 7 miliard.

Další peníze: Ministerstvo zdravotnictví. Na tom Ministerstvu zdravotnictví tady ještě dneska nepadla jedna věc, která je docela zajímavá, a to je sdělení, důvodová zpráva, pod kterou je podepsán ministr zdravotnictví, která šla už po rozpočtu, mimořádné navýšení platby za státní pojištěnce. Je zřejmé, že pro zabránění finančnímu kolapsu systému veřejného zdravotního pojištění a zpožďování plateb pojišťoven bude nutné v roce 2026 provést mimořádné navýšení platby za státní pojištěnce, který systém finančně stabilizuje, přibližně 20 miliard korun. Jinými slovy - to tvrdíte vy, to netvrdíme my - tak si rovnou přičtěme dalších 20 miliard, které vám v tom systému chybí a které chcete doplňovat ze státního rozpočtu prostřednictvím státních pojištěnců.

Mimo jiné dneska, jen tak přes jeden telefonát, jsem se dozvěděl od odpovědného pracovníka, šéfa ČEPSu, že jaksi vláda zapomněla dát do rozpočtu 10 miliard korun za splátku, kterou má zaplatit společnosti ČEPS, za ten bych řekl ne nešťastný, ale za ten katastrofální nákup NET4GAS. Ano? Vzpomínáte si, jak jste nakoupili ztrátové plynovody za 5 plus 3 miliardy a 33 miliard dluhů? Vzpomínáte si, jak to musel platit ČEPS? No a tak si jenom vzpomeňte na to, že jste udělali vládní usnesení a dopis na ČEPS a že mu to zaplatíte zpátky. Takže logicky on se ptá, kde je těch 10 miliard, kterému dlužíte? Tak to jenom další věc, která se objevila dnes. To tady vůbec nemáme v té naší bilanci.

Docela zajímavý bizár je to ještě ve výzkumu, vývoji a inovacích. Tam to je neuvěřitelné. Váš ministr pro nevědu - nebo neministr pro vědu, jak bych to spíš řekl - který se pochlubil tím, že zvýšil o více jak 2 miliardy vůči minulému roku rozpočet na výzkum, vývoj, inovace - to znělo bombasticky krásně - tak když se do toho detailně podíváte, tak zjistíte, že tam sice připsal tužkou 2 miliardy korun, ovšem nejsou to peníze na vědu, jsou to čisté provozní peníze, které jenom chtěl nechat protéct přes kapitolu - ona to není kapitola - ale přes tuto oblast výzkumu, vývoje a inovací a vrátit zpátky na Ministerstvo dopravy.

Takže pojďme si to jako říct přesně, co to znamená. Pokud se budu dneska držet přesně toho, co jste tam napsali, tak na vědu padnou 2 miliardy korun. Napsal jste je tam, pane Ženíšku? Napsal. Pokud tvrdíte, že nepatří na vědu, což samozřejmě je pravda, musí se vrátit na Ministerstvo dopravy. Takže věda přichází okamžitě o 2 miliardy korun. A protože vědci tam ty 2 miliardy korun chtějí a chtějí věřit tomu, že jste je neobelhal, tak máme jedinou možnost: nechat je na vědě. Ale abychom je nechali na vědě, musíme je spárovat s tím, čemu se říká zákon 130, to znamená, musí ty výdaje být spárovány s regulérními výdaji na vědu a na výzkum. Co to znamená? Že nebudou peníze na kosmonauta. Takže pokud kosmonaut nepoletí, poděkujte panu ministru Ženíškovi. A to bych mohl pokračovat dál, dál a dál. ***


Související odkazy


Videoarchiv20:40


Přihlásit/registrovat se do ISP