Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(19.10 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Co bych ještě připomněl k té rozpočtové kapitole: Bývá tady a teď mně to tady - sice trochu v rozporu s jednacím řádem - říkala paní poslankyně Schillerová, ty chybějící miliardy. Tak já bych chtěl připomenout, že pokud jde o přímé dotace, které jsou předvídatelné - a tam skutečně se s tím nedá příliš mnoho laborovat, to jsou ty dotační prostředky na plochu, na hektar, případně na velkou dobytčí jednotku - to jsou evropské dotace, tam nelze nic snižovat nebo ubírat, ty samozřejmě zajištěny jsou. Stejně tak jako je zajištěno kofinancování, částečné kofinancování z národních zdrojů, druhého pilíře společné zemědělské politiky. Tam ale nedokážeme úplně přesně predikovat, kolik těch projektů ve finále bude, jak jednotlivé programy budou či nebudou otevírány, jak budou potřeba (?) financovány. A tohleto je vždycky a vždycky to tak bylo a bylo to dokonce tak v době, kdy ministrem financí byl Andrej Babiš a ministrem zemědělství byl úplně někdo jiný. Tak i tehdy to takhle bylo s ministrem financí, tehdy Andrejem Babišem, s ministrem či asi pravděpodobně ministryní financí příští vlády si toto musí samozřejmě být schopen v průběhu rozpočtového roku dojednat ministr zemědělství. A já věřím, že ten nový tohleto také dokáže, protože - a to, co chci říci, je důležité a i zemědělským a lesnickým sektorem pozitivně kvitované - například téměř stoprocentní navýšení rozpočtu Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu na 2,6 miliardy korun. I v té složité rozpočtové situaci se toto podařilo a je to důležité, stejně tak jako navýšení rozpočtu na lesní hospodářství. Letos jsme měli 1,7, teď tam máme 1,9 - skoro devět - miliardy korun. Takže to jsou, myslím, ty pozitivní části rozpočtu Ministerstva zemědělství, který si myslím, že je připraven jak realisticky, tak bude ta budoucí reprezentace a ministr schopen podle toho naplňovat i ty základní předpoklady, které očekávají třeba zemědělské a další nevládní organizace, včetně třeba například toho penza národních dotací.

A pak jsou samozřejmě kapitoly nebo výdaje, které nejste schopni nikdy rozpočtovat - to je otázka připravenosti například na různé krizové režimy, krizové okamžiky, nákazová situace v Evropě není ideální, naopak jako nejhorší za posledních několik desítek let. Obávám se, že nic jiného nás nečeká ani v roce 2026, ale i s tím si rezort dokáže poradit, stejně tak jako třeba teď. A možná poslední, konkrétní informace, když řešíme 14 dní ptačí chřipku, aviární influenzy, máme na to samozřejmě prostředky na kompenzace, v tuhletu chvíli 75 milionů korun, s kterými se počítá, samozřejmě mohou být i operativně navýšeny. Čili je to potom na schopnosti skutečně reagovat na denní bázi ze strany ministra či ministryně. A já pevně doufám, že tomu tak bude i do budoucna. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Patrik Nacher: Já děkuji panu ministrovi. Pro kolegu Jiřího Havránka - jeho čas ještě nepřišel, ještě máme jednu faktickou a jedno přednostní právo. Takže nejprve faktická. Poprosím Josefa Kotta a spouštím dvě minuty.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo, pane místopředsedo. Já, protože jsem byl nepřímo vyzván pane ministrem, tak bych na to chtěl zareagovat. My samozřejmě jsme rádi, že se na spolkovou činnost navýšily finanční prostředky, byť to nejsou peníze, které tam byly za vašeho předchůdce, pana ministra zemědělství, ale jsme rádi, že jsme to aspoň popotlačili tak, že funkčnost těch spolků zůstává v útlumu. A my, když jsme se bavili o neziskových organizacích, tak samozřejmě jsme měli na mysli neziskové organizace, které v podstatě potom škodí buďto Ministerstvu zemědělství, nebo Ministerstvu životního prostředí. A samozřejmě, že jestliže ten rámec bude takový, že to ministerstvo si s tím poradí v rámci jednotlivých kapitol a budeme mít možnost vlastně přesouvat finanční prostředky v dostatečné míře, tak potom asi budeme spokojeni, ale zatím tak, jak to je, tak to vnímáme tak, že tam finanční prostředky úplně v plné výši, tak jak by bylo potřeba, nejsou, a proto jsme navrhovali to, aby rámec Ministerstva zemědělství byl navýšen o to, o co je zapotřebí a co se domníváme, že tam chybí. Ale přesto děkuji za to, co jste tady řekl, že se některé finanční prostředky tam podařilo dostatečně dodat, ale byli bychom rádi, aby se podařilo to tam dát v plné výši, protože myslíme, že tam ještě pořád nějaké finanční prostředky chybí.

Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Patrik Nacher: Děkuji i za dodržení času. (Poslanec Tureček se z lavice hlásí o slovo.) Tady (Předsedající ukazuje do pléna.) - tak jestli to je faktická, tak tady je faktická z místa, kolega Tureček. Jinak poprosím možná využívat ty čudlíky, ať je v tom přehled. Spouštím vaše dvě minuty.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuju za slovo, pane předsedající. Pan ministr nám to přednesl v takové optimistické variantě. Já zase takový optimista nejsem. Já vnímám, že rozpočtová kapitola Ministerstva zemědělství plánuje příjmy 34 miliard, výdaje 54 miliard, mluvím zkráceně, v miliardách. Já vás trochu vyvedu z omylu, pane ministře, vy tam máte zásadní chybu. Protože jestliže dáváte na kofinancování PRV 3,6 miliardy korun, tak si můžete zároveň nárokovat příjmy z hlediska příjmů Evropské unie při dodržení kofinancování 1,8. Takže celkově můžete plánovat výdaje PRV na rok 2026 ve výši 5,4 miliardy, nemůžete plánovat 9,7 miliardy. Abyste mohl plánovat těch 9,7, tak byste tam musel mít asi zhruba prostředky na kofinancování ve výši 5,4 miliardy korun. Takže vám tam nesedí jak příjmy, tak výdaje. Takže tady nám trochu chybí finanční prostředky ve výši 5 až 7 miliard korun. Takže to není tak zase zalité sluncem, jak nám tady říkáte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Patrik Nacher: Děkuji za dodržení času. Poprosím pana místopředsedu Jana Skopečka s přednostním právem.

Než se ujme slova, přečtu jednu omluvu. Od 18.30 Eva Decroix - pracovní důvody.

Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Jak jsem avizoval, tak se pokusím, ale nikoliv v nějakém dlouhém projevu, ale přesto vystoupit, vážené kolegyně a kolegové, vážený pane místopředsedo, k tématu, které projednáváme. Nicméně asi budu mít zcela jinou podobu vystoupení, než tady měla celá řada řečníků, protože já nesouhlasím s tezí, která tady (?) v Poslanecké sněmovně během dnešního dne je diskutována, tak jak je diskutována i v posledních dnech a týdnech v médiích a ve veřejném prostoru v České republice, a která do značné míry ovlivňuje samozřejmě podobu diskuse o návrhu státního rozpočtu na rok 2026. A ta teze, která se uhnízdila, o které každý diskutujeme a každý se k ní vracíme, a někdo tvrdí, že je pravdivá, někdo tvrdí, že je lživá, tak ta teze je, že rozpočtu České republiky, návrhu rozpočtu České republiky na rok 2026 chybí peníze. Já jsem přesvědčen, že to je teze lichá, lživá, nezakládající se na číslech a nezakládající se na realitě. Rozpočtu peníze nechybí, je to lež. Česká republika má úplně jiný problém.

Česká republika nemá problém s chybějícími penězi ve státním rozpočtu nebo ve veřejném sektoru s přerozdělovanými penězi. Česká republika má problém s nároky. V České republice máme nárokovou společnost, máme nárokové instituce, nároková ministerstva, která si každý rok z toho státního rozpočtu žádají stále více peněz. Jsou to bezbřehé nároky, které vedou k tomu, že v posledních letech hospodaří Česká republika s deficitními veřejnými financemi. A pokud nebudeme řešit ty nároky a neukážeme na některé nároky, které jsou oprávněné a které má státní rozpočet financovat - a na straně druhé ukážeme na nároky, které jsou neoprávněné nebo na které v tuto chvíli nemáme prostředky, a neuděláme priority mezi těmi nároky, tak nikdy ke zdravým veřejným financím nemůžeme dospět. To je ten hlavní důvod, proč jsou rozpočty v deficitech. A samozřejmě ta dramatická kvalitativní změna ve struktuře a v nemocnosti veřejných financí nastala za covidu, kdy na jedné straně se vypnuly příjmy, protože se vypnula ekonomika, a na straně druhé se otevřela stavidla výdajové straně rozpočtu, kdy se prostě rozdávalo naprosto neuvěřitelným způsobem. Nechci se k tomu vracet. ***


Související odkazy


Videoarchiv19:10


Přihlásit/registrovat se do ISP